Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Ok, for å ta det første først, så er jeg helt blank når det gjelder aksjer, men nå kommer jo feriepengene snart og istedet for å kaste bort pengene på tull og tøys, har jeg bestemt meg for å bruke dem på aksjer. Har selvfølgelig lyst til å tjene noen kroner, men i første omgang er dette bare for å lære, og hvis jeg klarer å fullføre noen kjøp og salg uten å tape på det, så er jeg fornøyd.

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye tid jeg må bruke på dette. Å sitte flere timer forran datamaskinen å sjekke kursjer etter en hard dag på jobb, hørses ikke akkurat morro ut. En annen ting er at jeg ikke har tilgang til internett på jobben, noe som betyr at jeg bare kan kjøpe og selge etter kl. 4 på ettermiddagen, blir dette et stort problem?

8875816[/snapback]

I Slike tilfeller så kjøper du aksjer og sitter long. Børsen i Oslo åpner 0900 og stenger etterhandelen rundt 16:20. Har du ikke tilgang til en PC/PDA med internetoppkobling så kan du bare glemme daytrading (Finnes jo telefon, men gebyrene her er store for oss småsparere).

Er du villig til å ta liten risiko så kjøper du deg inn i et solid selskap med god cashflow. Anbefaler her Statoil, Telenor eller Yara. (Eller kanskje en kombinasjon av alle tre).

Er du derimot en risikosøker så kjøper du deg inn i f.eks CNR. Finner de olje i Georgia så kommer aksjekursen til å fly i været. Hvis det derimot ikke blir noe positivt resultat så går de nok konkurs* (*Dette er min personlige oppfatning)

Jeg har selv solgt meg helt ut av aksjemarkede nå. Om dette er en genistrek får jeg først svar på om et par mnd :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Slike tilfeller så kjøper du aksjer og sitter long. Børsen i Oslo åpner 0900 og stenger etterhandelen rundt 16:20. Har du ikke tilgang til en PC/PDA med internetoppkobling så kan du bare glemme daytrading (Finnes jo telefon, men gebyrene her er store for oss småsparere).

Er du villig til å ta liten risiko så kjøper du deg inn i et solid selskap med god cashflow. Anbefaler her Statoil, Telenor eller Yara. (Eller kanskje en kombinasjon av alle tre).

Er du derimot en risikosøker så kjøper du deg inn i f.eks CNR. Finner de olje i Georgia så kommer aksjekursen til å fly i været. Hvis det derimot ikke blir noe positivt resultat så går de nok konkurs* (*Dette er min personlige oppfatning)

Jeg har selv solgt meg helt ut av aksjemarkede nå. Om dette er en genistrek får jeg først svar på om et par mnd  :hmm:

8880603[/snapback]

Har i første omgang kun tenkt å satse på solide selskaper ja, men etter hvert som jeg (forhåpentligvis) tjener litt penger, tenker jeg å sette denne inntjeningen inn i litt mer risikofylte aksjer. På den måten taper jeg iallfall ikke penger som jeg hadde i utgangspunktet. Selv synes jeg iallfall at dette er en veldig god plan. :D

Hvis du ikke har noe imot at jeg spørr, selger du deg ut av aksjemarkedet fordi du forventer en nedtur? :ohmy:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Kjøper meg inn i aksjefond i dag jeg. Kjører en spareavtale fra dnbnor med 300,- i innskudd hver månede.

8881552[/snapback]

Lurt, mange av DnB's fond har faktisk gjort det sterkt. Jeg kommer nok gå inn med 500,- per mnd i Skagen Kon-Tiki til høsten da tidene som regel er _jævlig_ gunstige for fond ;)

Lenke til kommentar
Markedet er helt håpløst og irrasjonelt. Opera raser oppover på informasjon som allerede er kjent? Hva er det folk tror, at noe plutselig har endret seg i firmaet?

8873242[/snapback]

Opera har steget fordi det er noen som kjøper seg opp, siden det snart er generalforsamling. Hvertfall det jeg har lest.

8876028[/snapback]

tram tram les litt mer gutta;

"Avtalen med Vodafone er absolutt spennende, selv om den kun gjelder for Tyskland i utgangspunktet. Videre er avtalen med Sony Ericsson positiv. Opera kommer inn på flere og flere av Sony Ericssons telefoner, mens tidligere har det vært konkurrenten Acess som har levert til dem, sier han til TDN Finans."

Forøvrig så får man slik info via Skandiabanken Trader'n, gadd bare ikke bla opp derfra siden det er et lite prosjekt logge inn for finne litt info for så logge ut ;)

bahh dobbelt post.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Kjøper meg inn i aksjefond i dag jeg. Kjører en spareavtale fra dnbnor med 300,- i innskudd hver månede.

8881552[/snapback]

Lurt, mange av DnB's fond har faktisk gjort det sterkt. Jeg kommer nok gå inn med 500,- per mnd i Skagen Kon-Tiki til høsten da tidene som regel er _jævlig_ gunstige for fond ;)

8883336[/snapback]

Med en spareavtale går jeg jo inn i fondet til høsten også. Satset på fondet Aktiv Aksje eller noe slikt. Høres ut som et fornuftig fond. Er ganske nytt, toppen 1 år. 33% avkastning på et år.

Lenke til kommentar

Er klar over det, men har tro på Aktiv Aksje.

De investerer blant annet i andre fond, og forvalter står fritt til å velge både sektor og geografi på investeringene. Slik kan fondet trekke seg ut av dårlige sektorer og investere der det er penger å hente. Man er ikke bundet til en type aksjer fra en plass i verden.

Lenke til kommentar
Med en spareavtale går jeg jo inn i fondet til høsten også. Satset på fondet Aktiv Aksje eller noe slikt. Høres ut som et fornuftig fond. Er ganske nytt, toppen 1 år. 33% avkastning på et år.

8885126[/snapback]

Aktiv aksje ser ut som det er for nytt til at det har fått en rating av morningstar, men 33% avkastning er egentlig ikke spesielt bra, tatt i betraktning at indexen dette fondet sammenlignes med har steget nesten like mye. Skagen Global står ifølge morningstar oppført med en avkastning på 51,5% de siste 12 månedene, og har lavere gebyrer.

For ordens skyld må jeg si at historisk avkastning ikke nødvendigvis har noe å si for framtidig avkastning, og det kan godt hende Aktiv Aksje kommer til å gjøre det glimrende framover selv om den korte historikken det har ikke er spesielt imponerende.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

8885126[/snapback]

Aktiv aksje ser ut som det er for nytt til at det har fått en rating av morningstar, men 33% avkastning er egentlig ikke spesielt bra, tatt i betraktning at indexen dette fondet sammenlignes med har steget nesten like mye. Skagen Global står ifølge morningstar oppført med en avkastning på 51,5% de siste 12 månedene, og har lavere gebyrer.

For ordens skyld må jeg si at historisk avkastning ikke nødvendigvis har noe å si for framtidig avkastning, og det kan godt hende Aktiv Aksje kommer til å gjøre det glimrende framover selv om den korte historikken det har ikke er spesielt imponerende.

8886356[/snapback]

33%?

jeg er ikke så veldig fornøyd med fondet.. ble anbefalt det fondet da global technology ble avsluttet (pga dårlig historik) og har på ett år fått avkastning på noe over 15%

Men fo all del, bare gå for det du..

Så her ville jeg heller anbefalt DNB NOR SMB, eller East capital balkan.. her har jeg hatt avkastning på 42 og 54% på 1,5 år ca..

Lenke til kommentar
Skagen Global har gjort det bedre ja, men spørsmålet er jo hvordan det blir framover. Kom gjerne etterpå og si "Hva var det jeg sa?", men vent nå og se;)

Som andre har vært inne på er lang historie et annet positivt poeng for SG. De har vært på markedet lenge, og har bevist at de er gode ved å slå indeksen hvert år i 10 år. Ser man på de andre fondene hos DnB for store globale selskaper har de ingen 5er-fond, bare et 4er, og resten 2 og 3.

Skagen har ikke så mange, men gjør det likevel bra i alle klasser de deltar i. Av 6 ratede fonds har de 4 5er-fond og 2 4er-fond. Det kan selvsagt være at dette avtar, siden de etter å ha gjort det så bra så lenge begynner å få veldig mye penger de må flytte rundt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...