Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merkelig at ingen av meglerhusene har fått øynene opp for NSG ennå. Den har gått 50% på under to måneder.

 

Jeg tror det er en relativt normal oppfatning at de vil gå konkurs. Det kan nok stige mye om det skulle snu. Jeg er ikke begeistret for Norske Skog.

 

Jeg tror det blir emisjon... og INGEN kjøper aksjer for å bli vannet ut i emisjon. Mulig jeg blir med om det blir muligheter for det i en emisjon.

Lenke til kommentar
Merkelig at ingen av meglerhusene har fått øynene opp for NSG ennå. Den har gått 50% på under to måneder.

 

Jeg tror det er en relativt normal oppfatning at de vil gå konkurs. Det kan nok stige mye om det skulle snu. Jeg er ikke begeistret for Norske Skog.

Men det er da ingen selvfølge at en skal være long for å gå inn i en aksje? Tror en at det er bra potensiale for å hente 20-30%+ kortsiktig trenger ikke nødvendigvis de langsiktige utsiktene være knallsolide for at en skal investere.

 

Forøvrig har jeg ikke inntrykk av at konkurs er noe selvsagt her. De har mye cash, selv om lånet også er svært. Dessuten er de priset langt under peers og det er bedre markedsutsikter fremover siden papirmarkedet er konjunkturavhengig.

 

Men er kanskje et poeng du som du sier at meglerhusene ikke føler seg komfortable med å anbefale aksjer hvor det faktisk er en nevneverdig sjanse for at det går skikkelig skeis. De kan vel ikke ta så stor risiko som småsparere som kun må stå til ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar

Er det noen andre enn meg som synes det er litt rart at det sitter en haug spekulanter og senker og høyner kursen på aksjene sine etter hvordan f.eks. hovedindeksen måtte gå for den aktuelle børsen?

 

Men sånn er det jo bare at det fungerer!

 

EDIT: Man kan vel kalle slik kollektiv oppførsel til å bidra til at hovedindeksen selvforsterker seg i styrke og alternativt svekkelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Angående NSG - så kommer meglerhusene på banen igjen om et år eller to. Da vil også kursen være vesentlig høyere. Meglerhusene har skutt skivebom angående NSG. Men som vanlig, trenger de ikke stå tilrette for det.

 

Det er liten grunn til å frykte emisjon med det første. NSG har nok av penger på bok. Kjøp når andre frykter, det er tingen. Når alt dette er sagt, så har NSG steget over 50% fra bunnen. Det er vanskelig å spå det korte bildet. Det er heller ingen tvil om at det korte bildet er meget mørkt for NSG. Dette er nok også grunnen til at analytikere holder seg unna. Men er man langsiktig, som jeg er, så føler jeg meg meget komfortabel. På sikt vil papirprisene ta seg opp (nå antyder mye at papirprisene har bunnet). Avispapir vil ikke dø ut slik dommedagsprofetene tror. Mediene er avhengig av å selge aviser, for å tjene penger. Nettaviser er lite lukrativt. Men jeg ser for meg mer av nisje-aviser i fremtiden. Vg og Dagbladet har nok tyngre tider i møte. Den labre journalistikken kan man få ut av nettaviser.

 

Ellers er NSG spennende med biodiesel på lengre sikt. Reiten er en liten luring. Alternativ bruk av skogen, ligger i kortene. Ser man veldig langsiktig, så er jo ikke avis noe gullgruve. Men lenge før den tid er skogen omstrukturert , tjener penger på papir igjen og rettet mot mer fremtidsrettet bruk.

Lenke til kommentar

Hmm, Funcom kom jo med litt avsløringar/screens av sitt nye flaggskip under utvikling i dag. Det blir spanande å sjå korleis aksjane deira gjer det frå og med i morgon av. Eg kan sjå for meg at det sit ein del "hobby-spekulantar" på forumet her, som har investert i Funcom fordi dei har eit litt meir personleg forhold til selskapet enn andre selskap på børsen?

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Dessverre er de fleste av dere her i trådens analyser basert på "jeg tror noe om makro" og ikke fundamentale tallknusere... dessverre har de fleste av dere ikke peiling på å lese en balanse... eller noen andre fundamentale forhold å se til.

 

Eks. festen er en ekspert på å sammenlikne selskaper i samme bransje som har HELT ulike finansielle situasjoner med hverandre... ved teknisk analyse... se tilbake på hans spådommer... mange er heeelt feil... og hadde tapt deg for xx%...

han kommer med mye tull som han helt sikkert ikke satser på selv?

 

Samme gjelde Lansky sine dystre spådommer på makro... hadde man følgt mange av disse ville man blitt SLAKTET og hat NULL EK igjen og gått glipp av hele oppturen i sommer.... :p

 

Jeg synes denne tråden, bør blir mer seriøs og at folk ikke skal slenge ut kjøps anbefaling på gull hvis de ikke er i gullmarkedet selv. Eller anbefaling salg av statsobligasjoner osv hvis de ikke er i markedet selv. Eller aksjer som de ikke kjøper selv...

 

PÅ TIDE AT FOLK GIR GODE ANALYSER! OG SATSER EGNE PENGER!

 

Til min egen kred.. jeg har som jeg husker bare slengt ut SDRL anbefalinger og den er opp så langt.

 

Det er for mange som er store i kjeften på dette forumet og tror de kan noe... og egentlig har gitt tap til alle som følger deres råd.

Lenke til kommentar
Dessverre er de fleste av dere her i trådens analyser basert på "jeg tror noe om makro" og ikke fundamentale tallknusere... dessverre har de fleste av dere ikke peiling på å lese en balanse... eller noen andre fundamentale forhold å se til.

 

Eks. festen er en ekspert på å sammenlikne selskaper i samme bransje som har HELT ulike finansielle situasjoner med hverandre... ved teknisk analyse... se tilbake på hans spådommer... mange er heeelt feil... og hadde tapt deg for xx%...

han kommer med mye tull som han helt sikkert ikke satser på selv?

 

Samme gjelde Lansky sine dystre spådommer på makro... hadde man følgt mange av disse ville man blitt SLAKTET og hat NULL EK igjen og gått glipp av hele oppturen i sommer.... :p

 

Jeg synes denne tråden, bør blir mer seriøs og at folk ikke skal slenge ut kjøps anbefaling på gull hvis de ikke er i gullmarkedet selv. Eller anbefaling salg av statsobligasjoner osv hvis de ikke er i markedet selv. Eller aksjer som de ikke kjøper selv...

 

PÅ TIDE AT FOLK GIR GODE ANALYSER! OG SATSER EGNE PENGER!

 

Til min egen kred.. jeg har som jeg husker bare slengt ut SDRL anbefalinger og den er opp så langt.

 

Det er for mange som er store i kjeften på dette forumet og tror de kan noe... og egentlig har gitt tap til alle som følger deres råd.

 

 

Karma. Gode analyser er gull verdt.

Sitatet "stol aldri på en aksjemegler som ikke selv spekulerer i børs" er også noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Innrømmer at jeg har mindre peil på aksjer enn en ku har peil på sprangridning.

 

Derfor har jeg kjøpt AGI aksjer og regner med å bli millionær innen 20 år.

 

:p

 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er dumt. Det å fokusere for mye på det fundamentale, betyr ofte at en mister faktorer som det ikke er mulig å måle, eller å vite noe om og derfor blir fanget i det som er den populære oppfatningen i markedet, men som ikke greier å ta hensyn til ting som er minst like viktige.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg taper så mye på aksjer, er at jeg selger.

 

Jeg har holdt meg til kjøp-og-hold-taktikken lenge, og gjerne satsa på utbytteaksjer. Utbytte uteble i 2009. Aksjekursene raste.

 

Jeg er nesten "overeksponert" i aksjer. Jeg sparer det jeg kan i BSU, og det som er til overs etter en måned går også til aksjer.

 

Men av og til mangler jeg penger. Noe så enkelt som at jeg forbruker mer enn det jeg har på konto. Jeg er bare en vanlig industriarbeider med litt mindre enn gjennomsnittslønn, tross alt.

 

Så får jeg en dårlig måned hvor jeg blir trukket for 5 dager i lønningsslippen min. Den svir.

Så får jeg ikke betalt restskatten min (som er totalt min feil).

Så får jeg brev om at de kommer til å tvangsinnkreve restskatten hvis jeg ikke betaler innen 14 dager. Brevet bruker 13 dager for å komme til postkassa mi!

 

Jeg får panikk og selger unna aksjer, selvsagt med tap. Tror det var Frontline eller noe sånt (kanskje FOE) som jeg hadde usle 2% i pluss, ellers i minus. Alle aksjene mine er i minus.

 

Og å bruke NetFonds som reservekonto er bare tull. Tar tre virkedager før jeg får tatt ut de pengene, og ytterligere to virkedager før jeg får de på konto. KANSKJE jeg har de neste fredag, liksom!

 

*argh*

 

Så her sitter jeg med en liten mengde GOGL-aksjer, en oddelott av DESSC og Sevan...

 

Får heller håpe på det beste...

Det ordner seg nok...

Lenke til kommentar

Det fundamentale, tallknusing om du ønsker, vil jeg påstå at i mange tilfeller ikke gir noe godt bilde. Skal man kun se på tall og det fundamentale, så vil man jo holde seg langt unna NSG. Men bare vent å se, dette er en vinner på lang sikt.

 

Man må også se bak den massive oppgangen vi har hatt i aksjemarkedet. Når det gjelder hovedindeksen, så så jeg absolutt ikke for meg at krisepakkene kunne få en så enorm innvirkning på aksjemarkedet. Det jeg videre misslykkes i, var å skille USA fra Norge godt nok. Fryktelige fundamentale forhold i USA, betyr jo slettes ikke det samme i Norge. Selv om USA er svært viktig.

 

Men du må ikke glemme at mine analyser og betraktninger er langsiktige. Du kan fiske opp ting jeg har sagt lengre bak i tråden, og jeg vil si det samme nå i dag. På tross av at hovedindeksen er langt høyere. Grunnen til at hovedindeksen er langt høyere, bunner jo også i krisepakkene. Det viktige fundamentale er slettes ikke positivt! Da snakker vi om arbeidsledighet, folks kjøpekraft og bedrifters investering.

 

Dette i kombinasjon med en ganske så giftig og massiv oppgang i pris på matvarer og bensinpris i USA - er slettes ikke positivt. Det meste tyder på at inflasjonen/prisene bare vil fortsette å stige. Økonomien i dag i verden, er ikke bærekraftig. Den hadde sårt trengt en nedgangstid uten statlig innblanding. Men dette vil ikke skje. Noe som merk konkret er verdt å merke seg, er utviklingen i dollar. Enten mot NOK, EURO eller what ever. Den har svekket seg svakt og stødig, helt siden den stod i 7 NOK.

 

Mine mer langsiktige spådommer er: Det jeg er mest sikker på, er at dollaren vil fortsette å svekke seg. Jeg ser ingen grunn til noe annet. Men tempoet er vanskelig å si noe om. Jeg mener det ligger triggere der ute til større svingninger nedover. Slik som at Japan går bort fra dollar som reservevaluta. Angående markedet og økonomien i USA, så tror jeg landet er på vei mot enden av skinnene. Dollaren vil på sikt ikke være verdt noe særlig. Jeg sitter bare og venter på at USA nå i løpet av høsten får seg en ny knekk. Da vil aksjemarkedene bevege seg ned igjen. MEN, nye krisepakker vil komme, og aksjemarkedene vil ta seg opp igjen. Så jeg ser for meg vesentlige forskjeller i den reelle økonomien og aksjemarkedet. Utviklingen tror jeg ikke vil stå i stil med hverandre. USA er godt på vei til å grave sin egen grav. Dette er en systemkrise, ikke en vanlig nedgangstid.

 

Så mens det alltid vil finnes gode kjøp, aksjemarkedene mest trolig vil få seg en ny knekk(A) før nye krisepakker kommer på banen igjen()B - altså gode kjøpsmuligheter mellom A og B, så ser det veldig stygt ut for USA på lang sikt. Men det er vanskelig å anslå når USA får en systemkollaps. Denne ikke bærekraftige økonomiske politikken har vart siden 2001.

Lenke til kommentar

MRN - Du må ikke tolke dette som at jeg sitter på en høy hest og vet alt, men jeg mener problemet ditt er veldig enkelt. Du har investert for mye av pengene dine i aksjemarkedet. Det er egentlig ikke verre enn det. En god tommelfinger-regel er at man har en månedslønn i bakhånd alltid. Siden du sparer i BSU (som er smart), så har du åpenbart heller ikke noe hus. Derfor burde du klare å ha mer enn en månedslønn i bakhånd.

 

Så hvis man ser bort ifra BSU pengene (som jo er "låst"), så burde du ikke ha mer enn 75% av pengene dine i aksjemarkedet. Du må kunne si: "Hvis alle aksjene mine blir verdiløse i morgen, så klarer jeg meg allikevel". Med andre ord, aldri ha mer penger på aksjemarkedet enn du har råd til å tape. For alle vil det selvsagt svi mye om "worst case" skulle inntre, men man må ha råd til å tape pengene. Ellers er det jo planleggingen. Men den har du jo tatt selvkritikk på. Slik at du til neste år har penger til restskatt og vel så det.

Lenke til kommentar

Hvorfor så hissig, investor?

 

...Eks. festen er en ekspert på å sammenlikne selskaper i samme bransje som har HELT ulike finansielle situasjoner med hverandre... ved teknisk analyse... se tilbake på hans spådommer... mange er heeelt feil... og hadde tapt deg for xx%...

han kommer med mye tull som han helt sikkert ikke satser på selv?

 

Samme gjelde Lansky sine dystre spådommer på makro... hadde man følgt mange av disse ville man blitt SLAKTET og hat NULL EK igjen og gått glipp av hele oppturen i sommer.... :p

 

Jeg synes denne tråden, bør blir mer seriøs

 

Du må være rettferdig og saklig skal du sutre sånn. Festen har bidratt med flere ganger mer informasjon enn du deler med deg. Han har truffet bra på mye, og har hjulpet meg å treffe korrekt på kjøp. Han forutså nedgangen rimelig bra i bulkmarkedet når GOGL hausserne regjerte her. Han traff bunnen rimelig nøyaktig også. Han er saklig og 'synser' nøytralt. Jeg har hatt utbytte av å høre på festen. Ingen treffer alltid, ikke engang du. At han deler sine anbefalinger betyr ikke at han sier det garantert vil stige. Det er forslag, og ens eget valg om en vil følge det eller ei.

 

Ikke er du rettferdig med lansky heller. En hadde kanskje ikke sett mye til oppgangen midt på 200-tallet når han var negativ til markedet, men en hadde ikke hatt 0 EK. En taper ikke (bortsett fra inflasjon) med å stå over en oppgang. En taper med nedgang. Dessuten har lansky delvis snudd nå med tanke på aksjemarkedet, selv om hans makrobilde ikke er så uforandret. Jeg er ofte ikke enig med lansky, men her må vi være voksne og ikke disse folk for å ha andre synspunkt enn en selv. Du er usaklig i din karakterisering, jeg synest du bør bli mer seriøs...

 

Dersom du ikke er medlem, registrer deg på stocktalk.no. Det koster penger og har mange seriøse brukere.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

For å klarne litt opp, så tror jeg at jeg taler for både festen og meg selv når jeg sier at det er klart at vi har produsert en del ting som vi ikke fullt ut står for. Det jeg mener med det, er for det første at vi ikke skriver helt slik som vi investerer. Det andre er at vi har vært løsere i kruttet, for å holde i live tråden. Jeg har fokusert mer på det underliggende, de lengre linjene og det suspekte som myndighetene nå gjør. Festen har hele tiden bidratt på den analytiske delen. Grafer...

 

Selv om festen og jeg ser litt annerledes på ting, og angriper aksjer på ulike måter - så er det underliggende det samme. Vi er begge investorer, som opererer med lang horisont. Alt vi kjøper, er noe vi sitter med i lengre tid. Dette skiller oss fra spekulanter. Det er jo mange som sier de er investorer, men som spekulerer veldig, og beveger seg raskt inn og ut av markedet. Både Festen og jeg, er investorer i kategorien "Buffett/Graham". Mer eller mindre. Dette betyr også at vi kjøper og sitter på aksjer en del uavhengig av selve hovedindeksen. 70% av min portefølje, er svært ofte ganske uavhengig av hovedindeksen. Men dra ikke sammenligningen mellom meg og festen for langt. Festen er en mye mer erfaren, dyktig og analytisk investor enn meg. Mens jeg i all hovedsak forholder meg til Norge, investerer festen over hele verden.

 

Oppturen man har hatt fra 200 til 300 - har hovedsaklig skjedd i de større selskapene. Dette er selskap jeg aldri har hatt planer om å gå inn i. Nå må du ikke forstå meg feil, jeg har gått glipp av en del "tog" jeg gjerne kunne tenkt meg å være med i - men jeg løper aldri etter aksjer. Det er som Apegryn var inne på, man taper ikke penger på å gå glipp av en oppgang. Dette er noe som står sentralt hos meg. Tingen for meg er: velfunderte, langsiktige kjøp med god inngang. Men jeg må også legge til at jeg er kravstor når det likeså kommer til avkastning.

 

Det som gjør det svært vanskelig nå - er nettopp mitt syn på den økonomiske utviklingen som nå finner sted. Det er meget vanskelig å finne ut hvor man skal putte pengene. Jeg ser det enda som mest fornuftig å sitte med mye penger på sidelinjen. Jeg har enda en god del caser i øyekroken, men vil neppe klare å gå tyngre inn i aksjemarkedet - grunnet nettopp mitt syn på verdensøkonomien.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall hyggelig å diskutere og synse litt, ingen her gjør krav på å være guru, og har det blitt slik så er det synd. Alle her tror jeg er amatører som liker å utveksle meninger om markedet, uten at jeg trader på det. Jeg ser på alt: både det fundamentale og tekniske, men operer mest ut fra egne instinkter.

 

Det mest interessante nå er kanskje dekoblingen mellom statsobligasjoner og aksjemarkedet. Skal markedet ned igjen nå som etter november i fjor, eller hva skal skje fremover?

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^TNX#symbol=^TNX;range=my

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...