Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte Solarfun Power Holdings Co. selv i dag. Og fikk med meg pene 8,57 prosent av de 20,35 prosentene som selskapet steg til i skrivende stund.

 

EDIT: Selskapet har mye å stige på, om en kikker tilbake til hva kursene var før kredittskvisen inntraff.

Endret av G
Lenke til kommentar
Tenkte vi kunne ta en Valg debatt.. Hvilke aksjer vil stige på ulike valg resultat.

 

Eks. REC opp på miljøparti gjør bra valg? SV i regjering igjen? Gir REC opp? eller?

 

Oljeselskap på FRP, H?

Seismikk og rigg kommer også her siden disse partiene vil lete i nord!

 

Andre ???

 

Jeg vet ikke hva som skal til for at det blir oljeutvinning i Nord. Det som er realistisk er et knapt borgerlig flertall på stortinget og en slags mindretallsregjering, enten ren AP eller H, V og KRF. (tror jeg)

Lenke til kommentar
Tenkte vi kunne ta en Valg debatt.. Hvilke aksjer vil stige på ulike valg resultat.

 

Eks. REC opp på miljøparti gjør bra valg? SV i regjering igjen? Gir REC opp? eller?

 

Oljeselskap på FRP, H?

Seismikk og rigg kommer også her siden disse partiene vil lete i nord!

 

Andre ???

 

Jeg vet ikke hva som skal til for at det blir oljeutvinning i Nord. Det som er realistisk er et knapt borgerlig flertall på stortinget og en slags mindretallsregjering, enten ren AP eller H, V og KRF. (tror jeg)

 

AP er på vent slik jeg forstår.. venter ny teknologi,. ny forskning på før de helt sikkert vil si ja.. tror det er en unskyldning nå i valgkampen for å la SV vinne frem litt. AP kan leve med at oljeutvinningen blir utsatt..

Så jeg mener at for Oljeselskap, rigg og seismikk må et borgerlig flertall slå bra ut også i kursene og fremtiden er mer sikker.. med de partiene som vil utvinne i nord.

Blir det overlatt til avstemning i stortinget kan AP Høyre og FRP muligens ha flertall alene for saken, hvis/når det kommer opp.

Lenke til kommentar
AP er på vent slik jeg forstår.. venter ny teknologi,. ny forskning på før de helt sikkert vil si ja.. tror det er en unskyldning nå i valgkampen for å la SV vinne frem litt. AP kan leve med at oljeutvinningen blir utsatt..

Så jeg mener at for Oljeselskap, rigg og seismikk må et borgerlig flertall slå bra ut også i kursene og fremtiden er mer sikker.. med de partiene som vil utvinne i nord.

Blir det overlatt til avstemning i stortinget kan AP Høyre og FRP muligens ha flertall alene for saken, hvis/når det kommer opp.

Jeg har akkurat samme tanken, det du sier om AP. Tror det er et spill for galleriet, og AP bare avventer situasjonen. Meningsmålingene viser at det ikke er SÅ stor misnøye om oljeboring i Nord som folk skal ha det til. Det er bare for at de skal være venn med SV - enn så lenge.

 

Jeg er veldig sikker på at det blir oljeboring i Nord. Om det ikke skjer i de nærmeste 4 åra, så vil det skje. Hva sier folket til en oljepris på $300 fatet? "Klima er viktgst". Pøh!

Lenke til kommentar
Jeg er veldig sikker på at det blir oljeboring i Nord. Om det ikke skjer i de nærmeste 4 åra, så vil det skje. Hva sier folket til en oljepris på $300 fatet? "Klima er viktgst". Pøh!

 

Jeg er mot oljeboring. Jeg tror det kan bli godt å ha noen ressurser også i fremtiden til etter pensjonen til de som er født etter krigen er betalt. Det at folk flest kan ta seg flyturer f.eks tror jeg bare er et veldig midlertidig fenomen som folk flest burde passe på å utnytte mens det er mulig.

Lenke til kommentar
Kjøpte Solarfun Power Holdings Co. selv i dag. Og fikk med meg pene 8,57 prosent av de 20,35 prosentene som selskapet steg til i skrivende stund.

 

EDIT: Selskapet har mye å stige på, om en kikker tilbake til hva kursene var før kredittskvisen inntraff.

Du skal nok ha rimelig langsiktig perspektiv hvis du bruker gamle høyder som et slags kursmål. Det er ingen garanti for at et selskap vil stige til gamle høyder, selv om det begynner å lysne sakte, men sikkert i realøkonomien. Mange selskaper vil sikkert stige over gamle høyder, men en del selskaper tror jeg har sett sin topp allerede.

 

Dette er ment generelt om aksjeselskaper og ikke rettet mot dette selskapet spesielt. Kjenner igjen tendensen til å se på gamle høyder for å få en indikasjon på potensialet men dette er egentlig ingen god strategi. Det kan komme emisjoner som minsker potensialet, selskapet kan bli mindre lønnsomt å drive i fremtiden, sektoren kan bli mindre lønnsom, selskapet kan gå konkurs eller det kan være at selskapets prising egentlig var en boble før kredittskvisen.

 

Ihvertfall blir det litt for enkelt å konkludere med at et selskap har mye igjen å stige på basis av hva kursen har vært.

 

Det at folk flest kan ta seg flyturer f.eks tror jeg bare er et veldig midlertidig fenomen som folk flest burde passe på å utnytte mens det er mulig.

Jeg tror at med en oljepris som stiger vil stadig større ressurser bli satt inn mot å finne alternative energiformer som er billigere og mer miljøvennlige. Derfor tror jeg som du sier at det kan bli dyrere og fly og kjøre bil i framtiden, men jeg tror dette kun vil gjelde i en overgangsfase som varer i noen år før man får utviklet et konkurransedyktig alternativ. Selvfølgelig tar det tid å utvikle, optimalisere og ferdigteste nye energiformer, men dette arbeidet er jo allerede godt i gang, og jo høyere oljeprisen går, jo mer attraktiv blir denne typen forskning.

Lenke til kommentar

Skal være enig i at det kan bli dyrere å fly i framtiden. Likevel tror jeg vi vil fortsette å kunne gjøre det, men på andre vis. At de får til at vi fortsatt kan fly uten oljen, det er jeg temmelig sikker på. Prislappen er en annen side av saken.

 

Nå er ikke jeg kanskje rette person til å uttale meg om hvordan det kan løses. Men en kan jo leke med tanken om at:

 

sol og vindenergi og fryseteknologi som alle involverer strøm, kan få laget hydrogen og oksygen nok til at en kan få flyene til å drives av romfartsdrivstoff (eksos: vann).

 

En kan gå vekk fra jetmotorer og gå tilbake til propelliknende framdrift som går tregere. Motorene kunne drives av brenselceller. Det må jo ikke bli for tungt med batterier/kjemikalier da.

 

Luftskip kan tas i bruk igjen, selv om det går veldig tregt.

 

Seilfly er også en mulighet.

 

Atomdrift?

 

Ellers er det jo en del brennbare gasser som kommer fra kloakk, kompost, men jeg kjenner ikke til hvilken verdi de gir til framdrift som brennbar gass.

 

Dessuten finner nok vitenskapen / forskerne på noen triks å benytte. Se bare på hva de har fått til så langt. Oljerigger for dypt hav og subsea til undervannsoljeutvinning. CERN - partikkelakseleratoren har jo ett veldig stort apparat for å få til det som ønskes. Bare for å ha nevnt ett par store ting.

Endret av G
Lenke til kommentar
Japan har en nasjonalgjeld som nærmer seg 200 prosent av bruttonasjonalproduktet - klart høyest av alle OECD-landene. I USA vil den offentlige gjelden havne på 87,4 prosent i 2009, ifølge OECD.

 

Auda!

http://www.nrk.no/nyheter/1.6766494

 

Det er slik kurs Japan skulle valgt for lenge siden. De bør også dumpe dollaren. Den gamle regjeringen har ødelagt Japan de siste 20 årene med å aldri la likvideringen etter bobleøkonomien gå. Samtidig som de ikke har stimulert nok og på den måten skapt en svært blodfattig økonomi.

suicideunemploymentjapan.gif

 

Jeg vet lite om tall for selvmord i norden, men det hadde vært en ganske god målestokk på hvordan økonomien er.

Endret av festen
Lenke til kommentar
suicideunemploymentjapan.gif

 

Jeg vet lite om tall for selvmord i norden, men det hadde vært en ganske god målestokk på hvordan økonomien er.

Interessant graf. Vet ikke hvor overførbare disse funnene er til Norden. Japanerne har en helt egen kultur og aksept for selvmord såvidt jeg har forstått (tenk kamikaflygerne og Seppuku), kombinert med et ganske annet forhold til ære enn hva vi har her. Men absolutt et interessant moment, det her.

 

Japans økonomi er helt skakkjørt. Er det forøvrig mulig å shorte indeks-ETF'er knyttet til et helt lands økonomi? Spørsmålet er foreløpig kun teoretisk, jeg tror ikke jeg kommer til å begynne med dette med første, men hadde vært interessant å vite for det.

Lenke til kommentar
suicideunemploymentjapan.gif

 

Jeg vet lite om tall for selvmord i norden, men det hadde vært en ganske god målestokk på hvordan økonomien er.

Interessant graf. Vet ikke hvor overførbare disse funnene er til Norden. Japanerne har en helt egen kultur og aksept for selvmord såvidt jeg har forstått (tenk kamikaflygerne og Seppuku), kombinert med et ganske annet forhold til ære enn hva vi har her. Men absolutt et interessant moment, det her.

 

Japans økonomi er helt skakkjørt. Er det forøvrig mulig å shorte indeks-ETF'er knyttet til et helt lands økonomi? Spørsmålet er foreløpig kun teoretisk, jeg tror ikke jeg kommer til å begynne med dette med første, men hadde vært interessant å vite for det.

 

Jeg ville ikke ha gått short japan. Hvis du lurer på hvorfor se her:

 

Det er nikkei vs yield på amerikanske statsobligasjoner. Skal amerikanske statsobligasjoner ned, skal også aksjemarkedet i Japan opp.

post-158522-1252497714_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva Ariad Pharmaceuticals presenterer om omtrent 40 minutter til:

 

ARIAD to Present at the Rodman & Renshaw Annual Healthcare Conference

September 9 at 10:25 a.m. (ET).

 

Har ikke satt meg inn i selskapet, så dette er ren lotto for mitt vedkommende. :D

 

EDIT: Opp omtrent 5,5 prosent allerede.

EDIT 2: Og litt ned igjen til + 3,59%

 

EDIT 3: Etter å ha skumlyttet litt og sett på "slides", så satt jeg igjen med at det var lite nytt de presenterte. Men jeg har ikke fulgt særlig godt med heller.

 

EDIT 4 (dagen etter presentasjonen):

Merker meg at interessen for selskapet foreløpig er god, men kursen er ganske flat selv til ett volum på over 1,7 millioner aksjer i skrivende stund (halvtime før bjella slår børsen av).

Endret av G
Lenke til kommentar

Biosante Pharmaceuticals, Inc. presenterer i morgen:

 

BioSante Pharmaceuticals, Inc. has announced that Stephen M. Simes, its president and CEO will present an overview of the company and its impending merger with Cell Genesys at two healthcare investment and partnering conferences during the month of September.

 

In a release, the Company noted event details:

 

Rodman and Renshaw Annual Global Investment Conference

 

September 10, at 11:15 am

 

The New York Palace Hotel

 

Information about the conference is available at http://www.rodm.com/conferences?id=30

 

BioPharm America Conference

 

September 17, at 2:45 pm

 

San Francisco

 

Samme lotto for mitt vedkommende med det selskapet. :roll:

 

Selskapet startet forøvrig bittelitt ned i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...