zulo Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvordan kjøper du egentlig gull? Investerer i firma som finner gull? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 dersom du sier det er sannsynlig med 3 kr dollar, sier jeg det er langt mer sannsynlig med 2 k gull. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 September er tradisjonelt den beste mnd for gull. Det blir litt spennende å se i neste uke, om Shanghai indeksen fortsatt er på vei oppover, og det bare har vært en korreksjon. Jeg tror kanskje den er det, og da fortsetter vel alt oppover. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Ser ikke hvorfor gullprisen skal stige så mye som den har gjort, er kun spekulasjonsbasert. Behovet for gull har jo absolutt ikke økt, gullsmedene selger mindre enn før. Alt er nå basert på frykt for at dollarkursen skal ned, personlig tror jeg at gull skal få en krakk snart når folk inser at gullprisen har blitt drevet opp kun pga spekulasjon. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Det er ingen hemmelig at gull i veldig stor grad er spekulasjonsdrevet. Gull er en råvare, men har likhetstrekk med valuta som verdi. Gull kan likevel ikke trykkes slik penger kan, med et tastetrykk. Det er derfor en 'safe haven' i forhold til inflasjon. Gull har den effekten av å være selv-forsterkende, i og med at desto flere som vil inn for å beskytte mot inflasjon, desto mer vil det være verdt. Endret 3. september 2009 av apegryn Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Hvordan kjøper du egentlig gull? Investerer i firma som finner gull? Du kan kjøpe fysisk gull, papirer på gull (EFT) eller selskapet eksponert mot gull. Edit: Jeg har lest ordet gull så mye nå at det så rart ut. Jeg måtte faktisk sjekke med wikipedia at det ble skrevet g u l l. Sprøtt! Endret 3. september 2009 av apegryn Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Er aksjer egentlig verd risikoen? Har sett litt over de handlene jeg gjorde i fjor, og det var bare med et nødskrik at jeg unngikk kjempetap. Greit nok at det er mulig å tjene noen kroner, men det er ikke akkurat noe å bli rik på, spesielt ikke etter at skatt og kurtasje er betalt. Uten å ha en solid utdannelse innen økonomi må jo potensialet for tap være langt større en potensialet for gevinst. Personlig klarte jeg meg gjennom fjoråret på grunn av en solid porsjon av ren og skjær flaks, men vet ikke riktig om jeg har særlig lyst til å stole på fru Fortuna i lengden. Er det egentlig noe poeng for mannen i gata å være i markedet fremfor å ha pengene i banken? Edit: Jeg har lest ordet gull så mye nå at det så rart ut. Jeg måtte faktisk sjekke med wikipedia at det ble skrevet g u l l. Sprøtt! Og der ble dagen reddet! Ikke dårlig med tanke på at den bare er noen få minutter gammel. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Ser ikke hvorfor gullprisen skal stige så mye som den har gjort, er kun spekulasjonsbasert. Behovet for gull har jo absolutt ikke økt, gullsmedene selger mindre enn før. Alt er nå basert på frykt for at dollarkursen skal ned, personlig tror jeg at gull skal få en krakk snart når folk inser at gullprisen har blitt drevet opp kun pga spekulasjon. En ting jeg har sett er at sølv er i en slik bevegelse som var mellom februar og mars. Jeg syns iallefall bevegelsene i grafen ligner. Skal det gjenta seg, kanskje aksjemarkedet skal ned igjen, mens gull og sølv stiger. Eller kanskje oppgangen fortsetter nå. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Statsobligasjoner, nærmer seg et viktig støttenivå en yield på 3.295 fra 10 juli. http://finance.yahoo.com/echarts?s=^TNX#ch...ource=undefined Jeg kan tenke meg at det nivået holder og mange aksjer, spesielt kinesiske eller aksjer som er et derivat på utviklingen der nå vil gå ganske raskt oppover. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Er aksjer egentlig verd risikoen? Har sett litt over de handlene jeg gjorde i fjor, og det var bare med et nødskrik at jeg unngikk kjempetap. Greit nok at det er mulig å tjene noen kroner, men det er ikke akkurat noe å bli rik på, spesielt ikke etter at skatt og kurtasje er betalt. Uten å ha en solid utdannelse innen økonomi må jo potensialet for tap være langt større en potensialet for gevinst. Personlig klarte jeg meg gjennom fjoråret på grunn av en solid porsjon av ren og skjær flaks, men vet ikke riktig om jeg har særlig lyst til å stole på fru Fortuna i lengden. Er det egentlig noe poeng for mannen i gata å være i markedet fremfor å ha pengene i banken? Jeg har også tenkt litt på dette her. Per idag er jeg i minus foreløpig i mine aksjeaktiviteter, ganske imponerende med tanke på hovedindeksens utvikling dette året, men sånn er det nå altså. Det jeg har kommet til er at man bare må forsøke seg med handler der man tror det kan være lurt, og i ettertid må man prøve å analysere kjøpene og salgene man har foretatt seg og se hvilke fellesnevnere som kjennetegner de handlene man har tjent på, og hvilke som kjennetegner dem man har tapt på. I mine egne handler har jeg sett at det jeg har tjent på har vært å handle store og relativt solide selskaper (NHY, NSG, SDRL) når jeg utifra forskjellige parametre konkluderer med at de er lavt priset. De jeg har tapt på har vært spekulative handler i selskaper hvor konkurs er en relativt beydelig risiko, hvor selve handelen er et bet på om de klarer det eller ikke. Her vil enhver dårlig nyhet gjøre et kraftig innhogg i kursen. Men jeg har ikke solgt disse sistnevnte ennå, så det er vel fortsatt håp for dem også. Én ting jeg ihvertfall har lært er at det ikke er smart å kjøpe aksjer som har potensialet til å stige mye en eller annen gang i fremtiden, men heller kjøpe aksjer som har begynt stigningen allerede. Da slipper man å låse ned penger over lengre perioder for noe som kanskje ikke vil skje. Impulshandler er heller ikke den beste idéen. Selv om det er mye tilfeldigheter som spiller inn her har jeg troen på at man kan lære seg nok til at man konsekvent kan slå markedet. Så lenge man prøver å kontrollere følelsene sine og holde seg til regler man har utarbeidet utifra analysene av egne handler er det nok ikke så uoverkommelig. De færreste klarer å gjøre dette konsekvent. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Kina utfordrer dollaren - DN.no Stadig flere signaler fra kineserne om at de ikke lenger anser dollaren som et trygt sted å plassere pengene. Dette må vel være bull for gull. Endret 4. september 2009 av Kalinken Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Er aksjer verdt risikoen? Dette er et veldig godt spørsmål. Jeg kan ikke svare direkte ja eller nei på dette spørsmålet, men gode innspill har kommet fra Kalinken og Splitter. Jeg vil i hovedsak si at man må være langsiktig, innse at man låser pengene i lengre tid og er veldig velfundert når man kjøper en aksje. Forvent lite i det kortere løp. Innse muligheten for et svakt marked framover. Men det er ikke så enkelt, at man nå står imellom å ta risiko på børsen, eller velge "den sikre" banken. Det er den store utfordringen med denne krisen. Med å ikke risikere noenting, kan du risikere enda mer! Jeg mener man må skille mellom to ting. Den første er tanken om å posisjonere seg slik at man mer eller mindre kommer ut i null. Den andre er å forsøke å gjøre en pen gevinst. Tingen er den at man TAPER på å ha pengene i banken nå. Inflasjonen er større enn renta. Alle som har fulgt med på spesielt matvarepriser, har sett en ganske solid økning i prisen siden nyttår. Nå snakker jeg om en økning etter landbruksoppgjøret. For den 1.1.09 - så økte enkelte varer litt som følge av det. Jeg snakker om etter den tid. Spesielt kjøtt, yoghurt og melk har økt i pris. Uten at jeg kan si at de har økt mest. Inflasjonen er ganske signifikant, ikke bare i USA, men også Norge. Dette mens man får under 3% i renter i banken. Det er ikke lenge siden man fikk 5-8% rente i banken - da steg heller ikke matvareprisene slik som nå. Hva er grunnen til inflasjonen i spesielt matvarer i Norge? En grunn er at vi ikke har blitt rammet av krisen så hardt som fryktet. Det i kombinasjon med stimuleringspakkene, har ført til inflasjonen. I USA har folk mye mindre å rutte med, men de opplever betraktelige oppganger i matvareprisene de også. Det er dette som kan føre til at denne krisen utvikler seg til det langt verre, som følge av statlig stimulering. Forskjellen på oss og resten av verden, er at den Norske staten ikke er druknet i gjeld. Tilbake til hva man burde gjøre: Det kan ikke jeg svare på. Men å la alle pengene være i banken, kan fort vise seg å være en dum avgjørelse. Men man låser jo ikke pengene, slik man gjør ved aksjer. Aksjemarkedet kan jo gå tilbake til 200-250 - da sitter man veldig låst i posisjonen. Men aksjemarkedet kan også gå en del opp fra dagens nivå, som følge av inflasjon. Jeg anbefaler folk å ikke sitte med alle eggene i en kurv. Man burde selv finne ut hvor mye man vil ha i aksjemarkedet, men noe burde man ha. La meg til slutt sitere Milton Friedman - hva han sa meget treffende: "Inflation is the one form of taxation that can be imposed without legislation." Lenke til kommentar
Husam Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Vurderer å gå inn hos Norske Skog på rundt 11.00. Hva synes dere? Framtidsutsiktene er visstnok så dystre som de kan bli, ser vanskelig noen negative overraskelser i nærmeste fremtid. Noen som har peiling på denne aksjen? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Vurderer å gå inn hos Norske Skog på rundt 11.00. Hva synes dere? Framtidsutsiktene er visstnok så dystre som de kan bli, ser vanskelig noen negative overraskelser i nærmeste fremtid. Noen som har peiling på denne aksjen? For å si det sånn. Om du selv ikke har god peiling på hvordan aksjen vil reagere fremover så anbefaler jeg deg å holde deg unna. Greit nok at bunnen kanskje er nådd, men det er vel ingen tegn til at de skal bort fra bunnen akkurat. Folk kjøper vel bare mindre og mindre aviser og prisene på avispapir skal kanskje ennå lenger ned. Min anbefaling: Finn en mer attraktiv aksje med bedre fremtidsutsikter. Kluet må vel være å finne den neste Algeta aksjen . Om noen finner den så gi meg en heads up. Lenke til kommentar
investor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvordan kjøper du egentlig gull? Investerer i firma som finner gull? fysisk gull, futures/opsjoner på levering av gull, ETF, selskaper som utvinner eller leter etter gull... Lenke til kommentar
Husam Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Folk kjøper vel bare mindre og mindre aviser og prisene på avispapir skal kanskje ennå lenger ned. Ja, men dette er vel forlengst kalkulert inn i prisen? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Vurderer å gå inn hos Norske Skog på rundt 11.00. Hva synes dere? Framtidsutsiktene er visstnok så dystre som de kan bli, ser vanskelig noen negative overraskelser i nærmeste fremtid. Noen som har peiling på denne aksjen? Her er Kristian Falnes fra Skagen Vekst sin vurdering av den. Kristian Falnes (Skagen Vekst) om "Skogen"Fra nettmøtet i Skagen 27/8-09: "Spørsmål: Skagen vekst og "Skogen" Ser at Dere har innvestert i Norske Skog lenge og solgt dere ned gradvis. Selskapet har kuttet kostnader men har fortsatt gigagjeld.Sliter voldsomt med faktorer som de ikke kan påvirke. Elendige priser og elendig etterspørsel. selv er jeg svært bearish i forhold til selskapet og ser ingen lysning noe som aksjekursens utvikling også beviser. Hvorfor har dere ståltro på dette elendige caset? Innsendt av: Erlend Svar: Hei Erlend. Skagen Vekst har i lang tid vært eier i Norske Skog. Det har vært en feilinvestering og verdifallet har vært betydelig. Jeg er enig med deg i at selskapet har store utfordringer på flere områder. Avispapirmarkedet i den vestlige verden er i strukturell nedgang (elektroniske medier). Konjunkturene er/har vært dårlige, noe som rammer avisene (mindre annonsevolum). I tillegg er den største konkurrenten Abitibi Bowater gått konkurs i år, noe som kan ha medført prisdumping. I allefall er p.t. amerikanske priser langt under de europeiske (noe som vil være en stor utfordring i kommende prisforhandlinger). I tillegg er Norske Skog sårbare for fall i USD (mer lønnsomt for Nordamerikanske produsenter å eksportere til Europa). Grunnen til at vi ikke har solgt oss ut, til tross for de krevende markedsforholdene, er at selskapet har en god eksponering mot vekstmarkeder (der avispapirforbruket er stigende) og at gjeldsbetjeningsevnen ikke er noe problem for selskapet de neste par årene. Selskapet har kuttet en god del gjeld de siste årene og har en god likviditetssituasjon i forhold til forfallstrukturen på gjelden. I tillegg betaler en kun 15 øre for hver krone i egenkapital ved dagens kurs. En situasjon som er p.t. der omtrent alle produsentene taper penger vil ofte fremtvinge endringer på tilbudssiden. I dagens situasjon vil enhver forbedring av markedssituasjonen antagelig medføre store kursutslag. P.t. utgjør Norske Skog ca. 0,7% av SKAGEN Vekst og fondet er selskapets 4. største eier med en eierandel på ca. 3%. Kristian" Mine vurderinger er at den har falt for langt i det siste og derfor kjøpte jeg meg inn på 8,44. Vet ikke om jeg hadde kjøpt meg inn på dagens nivåer hvis jeg ikke hadde litt lengre perspektiv. De kommende årene blir vel ikke være altfor lønnsomme for selskapet, men som du selv er inne på er allerede svært mye negativt priset inn. Som Falnes sier betaler man til dagens kurs 15 øre per 1 krone egenkapital, så det er klart at selskapet er på billigsalg. Endret 4. september 2009 av Kalinken Lenke til kommentar
G Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Noen av dere har kanskje fått med dere at Yukio Hatoyama og Japans Demokratiske Parti har vunnet valget. Yukio Hatoyama har som ett av målene sine, å avvikle US dollars som valutaen brukt i landets "monetary reserves". Dette er jo absolutt ingen bull for dollaren. Tvert imot. Det kan bety en begynnelse for kollapsen av dollaren. Det er vanskelig å si når Japan evt. planlegger å bytte ut dollaren, men det er neppe lenge til. Men å tro at USA ikke vil motsette seg noe slikt meget sterkt, er naivt. Så dette blir spennende. Alle mulige slags grunner blir nevnt av "eksperter" for bevegelsen i gull/sølv nå. Men grunnen er mest sannsynlig nettopp utfallet av valget i Japan. Man frykter dollarens kollaps. "Problemet" med gull og sølv er jo at det prises i dollar. Hvor mye kan dollaren gå ned på dette (i forhold til NOK)? Ja jeg fikk med meg at kona hans hadde hatt en drøm om en reise til Venus som hun følte hadde skjedd i virkeligheten. Noe sånn ble skrevet i en norsk avis nylig. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvor mye kan dollaren gå ned på dette (i forhold til NOK)? Ja jeg fikk med meg at kona hans hadde hatt en drøm om en reise til Venus som hun følte hadde skjedd i virkeligheten. Noe sånn ble skrevet i en norsk avis nylig. Hehe, kan tenke meg at ektemannen er flau over det. Angående dollar, så tror jeg ingen (i hele verden) kan svare på det. Men det kan fort bety begynnelsen på slutten av den dollaren vi kjenner i dag. Det jeg mener med det, er at flere og flere land kan følge etter Japans eksempel. Dollaren er kun basert på tillit, som alle andre valutaer. Forsvinner spesielt Asias tillit til dollaren, vil det medføre en massiv flukt fra valutaen. Men som jeg har nevnt, USA vil nok presse på alt de kan, for å hindre at Japan går bort fra dollaren som reservevaluta. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 For å vinkle fokuset her litt mot olje. Det er jo mye snakk om biler som enten ikke bruker bensin, eller bruker svært lite av det. Er det noen her som vet hva slags innflytelse på oljeprisen en massiv nedgang av bensindrevet/dieseldrevet bilpark kan ha? Det må jo utvilsomt få innvirkning på oljeprisen på sikt. Oljeprisen de siste årene, priser nok inn et fortsatt enormt forbruk. Dersom miljøpolitikken som føres rundt om i verden fungerer, og fullverdige biler nærmest uten forbruk av olje kommer de nærmeste 3 årene - må vel dette spille inn på prisingen av olje. Altså contre priser på 150-200 dollar fatet på sikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå