Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Amerikanske Statsobligasjoner i perioden 1929-1932. Det som gjorde 1930 til en katastrofe var åpenbart det som skjedde med de lange obligasjonene, som gjorde at federal reserve måtte øke rentene i 1931.

 

http://4.bp.blogspot.com/_wmz32xeNKtU/SjL8...+speculator.png

 

Altså statsobligasjoner ned, gull opp, samtidig med høyere renter og deflasjon, pga av mengden gjeld.

 

http://2.bp.blogspot.com/_H2DePAZe2gA/Sigw...uyBondYield.PNG

 

Noe tilsvarende nå, relativt til da, sammenlignet med hvordan rentene var i 2007, ville sende de lange rentene opp til ca. 5.8 % (presset på de korte rentene ville være veldig negativt for aksjemarkedet, federal reserve ville i en slik situasjon da sette opp rentene, selv om økonomien krasjet)

Endret av festen
Lenke til kommentar

September er tradisjonelt den svakeste aksje-måneden i året. Det er jo heller ingen hemmelighet at høsten er historisk sett langt svakere enn våren.

 

Det går ikke ann å utelukke en kraftig korreksjon nå, ei heller en bekreftelse på at dette er et bearmarked-rally. Tvert imot, det er sannsynlig at vi nå får en kraftig nedgang. Men som Faber, så tror også jeg at nye redningspakker fort kommer dersom markedene nå beveger seg mot tidligere lows. Dette vil på sikt pumpe opp markedene igjen. Mye usikkerhet rundt dette, men det er ikke urealistisk at Oslo Børs beveger seg mot 200 igjen den kommende måneden/månedene.

 

Litt bombastisk fra meg: Men etter mitt syn ser USA sin "Keynes-politikk" ut som den fullstendig misslykkes, og gjør alt mye verre. Folk mister jobbene sine, mens redningspakkene, de lave rentene og pengetrykkingen skaper et stort pris-press på mat og bensin spesielt. Med andre ord har folk mindre og rutte med, samtidig som prisene på varer bare øker og øker. Det samme gjør gjelden til USA.

 

Så hvordan skal man noensinne kunne få en bærekraftig økonomi? Det jeg ser, er et land som graver seg dypere og dypere ned i gjørma.

Lenke til kommentar
Dette er ikke lite drøy kost av Marc Faber! :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=FFhWIUTF1IM

Urk, blir sånn passe bekymret av å se på sånt :wee:

 

Edit: Lurer på om jeg ikke selger unna det jeg har av aksjer nå mens det enda er gevinst på dem, ble så negativ etter å ha lest diverse nyheter og de siste postene deres :hmm:

Hvis det plager deg veldig har du brukt litt mer enn du har råd til å tape, eller plassert aksjer i selskaper som du ikke har helt oversikten hva er, men kanskje virket billige. Du kan selge deg helt ut, du kan selge det du ikke vet hva er og plassere det i noe mer sikkert som beveger seg lite i forhold til børsen, du kan sette noe av det i gull, cash, eller du kan la være å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Jeg sitter med en liten klump i halsen etter å ha tapt over 40 tusen på få dager (som er mye for en student) i IGE og CREW Gold. Er utsiktene håpløse i Crew Gold nå som 1/3 av BH stemte nei?

 

Jeg kjenner ikke selskapene så godt, men skulle jeg hatt aksjer i selskap som så slik ut teknisk ville jeg ikke gått inn med mer enn 1-2 % av porteføljen på hvert selskap (jeg tror noe av problemet med de selskapene er at det ikke er sikkert at de gjør det så bra selv om det fortsatt skulle bli en god trend for gull. Jeg tror gull kanskje er ved et punkt det bryter ut nå snart. Jeg ville ikke gått inn med masse penger i selskap med mye gjeld som heller ikke tjente penger.

 

Jeg tror dette er mer sikkert:) Mindre lotto:)

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=GOLD#ch...ource=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg solgte aksjer og kjøpte gull i dag.

 

Det har vært litt utypiske bevegelser for gull:

 

Dollaren var ned i dag, olje var ned, aksjer var ned, statsobligasjoner var opp, gull var opp.

 

Det er mulig at økonomien i USA skal ha en dobbel dip, dvs en dip ned igjen, inntil de vedtar stimuli-pakke nr 2.

Lenke til kommentar
Jeg solgte aksjer og kjøpte gull i dag.

 

Det har vært litt utypiske bevegelser for gull:

 

Dollaren var ned i dag, olje var ned, aksjer var ned, statsobligasjoner var opp, gull var opp.

 

Det er mulig at økonomien i USA skal ha en dobbel dip, dvs en dip ned igjen, inntil de vedtar stimuli-pakke nr 2.

Jeg sitter også og vurderer om dette kan skje. Markedet virker utrolig nervøst for tiden, så jeg tenker på gull-investering. Har du noe særlig kjennskap til NAUR, festen?

 

CRU er jo utrolig billig nå, men det er jo med god grunn. Jeg sitter dog foreløpig støtt i CRU, det får briste eller bære. Har nok tro på at de får ordnet opp i problematikken med de gjenstående bondholderne til at jeg ikke gidder å realisere papirtapet, men konkursen ligger jo der og lurer.

Lenke til kommentar
Jeg solgte aksjer og kjøpte gull i dag.

 

Det har vært litt utypiske bevegelser for gull:

 

Dollaren var ned i dag, olje var ned, aksjer var ned, statsobligasjoner var opp, gull var opp.

 

Det er mulig at økonomien i USA skal ha en dobbel dip, dvs en dip ned igjen, inntil de vedtar stimuli-pakke nr 2.

Jeg sitter også og vurderer om dette kan skje. Markedet virker utrolig nervøst for tiden, så jeg tenker på gull-investering. Har du noe særlig kjennskap til NAUR, festen?

 

CRU er jo utrolig billig nå, men det er jo med god grunn. Jeg sitter dog foreløpig støtt i CRU, det får briste eller bære. Har nok tro på at de får ordnet opp i problematikken med de gjenstående bondholderne til at jeg ikke gidder å realisere papirtapet, men konkursen ligger jo der og lurer.

 

Dessverre har ikke noe greie på selskapet. Jeg har ikke noe særlig tro på norske selskaper i den kategorien jeg vil helst ha noe som følger prisen på gull. Jeg syns naur men ikke cru ser ok ut teknisk.

Lenke til kommentar

Finner denne informasjonen interessant. Visste ikke det fantes tall for slikt:

 

Electronic Arts Inc. has a current short ratio of 1.54. That means it would take approximately 1.54 days for traders to cover their short positions.

 

Activision Blizzard, Inc. has a current short ratio of 1.23. That means it would take approximately 1.23 days for traders to cover their short positions.

 

Rovi Corporation has a current short ratio of 3.67. That means it would take approximately 3.67 days for traders to cover their short positions.

 

Typically, the higher the short ratio, the more bearish traders are on a stock. So out of these three stocks in the Multimedia & Graphics Software industry, Activision Blizzard, Inc. seems to be in the best shape in the minds of traders and Rovi Corporation is in the worst shape.

 

Of course, stocks with too much short interest are always in danger of becoming the target of a short squeeze so make sure to watch for those stocks with high levels of short interest to suddenly take off on any signs of good fundamental or economic news.

 

Hvor går en for å finne disse tallene "når som helst" en trenger det?

 

Kilde til quote du ser over

 

Kan noen også være så snille å forklare hva en "short squeeze" er for noe?

Endret av G
Lenke til kommentar
for ikke å snakke om sølv. Er det en grunn for at du foretrekker gull, festen?

 

 

Jeg foretrekker egentlig sølv over gull. Sølv burde komme virkelig i skuddet om inflasjonen får tak. På 70 tallet løp gull for det meste foran, men når det virkelig nærmest seg mål dro sølv innpå og seiret.

 

Det var ingen stor post jeg solgte i går. jeg solgte meg ned i et par selskaper, og i dag kan jeg se hvor dum jeg sikkert var. Kanskje korreksjonen er over nå? Det ble en økning i eksponeringen mot solenergi helt på slutten av dagen. Sikkert et dumt impulskjøp. (jeg hadde et lite tap på aksjen og doblet opp)

 

Jeg har sett en stund at endel aksjer har et teknisk mønster nå (i solenergi-sektoren), som ved bunnen i mars. Jeg grunnen til mønsteret rett og slett er "short aktivitet".

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noen av dere har kanskje fått med dere at Yukio Hatoyama og Japans Demokratiske Parti har vunnet valget. Yukio Hatoyama har som ett av målene sine, å avvikle US dollars som valutaen brukt i landets "monetary reserves". Dette er jo absolutt ingen bull for dollaren. Tvert imot. Det kan bety en begynnelse for kollapsen av dollaren. Det er vanskelig å si når Japan evt. planlegger å bytte ut dollaren, men det er neppe lenge til. Men å tro at USA ikke vil motsette seg noe slikt meget sterkt, er naivt. Så dette blir spennende.

 

Alle mulige slags grunner blir nevnt av "eksperter" for bevegelsen i gull/sølv nå. Men grunnen er mest sannsynlig nettopp utfallet av valget i Japan. Man frykter dollarens kollaps. "Problemet" med gull og sølv er jo at det prises i dollar.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...