Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har erfaring med å shorte? Hvordan går man egentlig fram helt konkret? I visse tilfeller synes jeg det er enklere å finne ut hvilke som vil gå nedover enn hvilke som vil skyte i været, og det hadde jo vært moro å tjene noen kroner her også.

Løøøøv this thread, forresten<3

Du selger en aksje du tror skal gå ned i pris. Du betaler rente (rente på lånet av aksjene) og kurtasje for handelen.

Så kjøper du tilbake aksjene etter de har falt og tjener mellomlegget mellom slag og kjøp, minus kostnadene som nevnt.

De flest meglerhus har full tilgang på relativt små utlån i hele OBX, skal du gjøre større eller utenfor OBX eller spesielle aksjer må du ringe hele byen rundt for å finne noen som har til utlåns..

Eks.

Aksje X koster 10. Du shorter ( i en handelsplattform trykker du bare selg - i stede for kjøp).

Aksje X faller til 5 og du kjøper tilbake (trykker kjøp), vips dine 5 kr per aksje er gevinsten, minus kostnader(tok ikke med dem i dette eks).

Hvis du ikke har belåningsavtale med megleren kan du ikke gire eller låne aksjer om jeg ikke husker rett.. noe nye regler som kom for noen år siden eller noe.. så er du ny på det må du kanskje signere noe papir (huff, papirmølle verden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gassprisen på det laveste på 7 år. (Vel, akkurat reagert opp litt.) Men gass-aksjer følger ikke prisen, mye fordi selskaper har avtalt faste priser. Det er klart at gass er noe av det mest spennende og interessante for fremtiden. NEC og NOR er i den sammenhengen meget gode bets. Det er jo bare snakk om tid før gassprisen beveger seg opp igjen. Uten tvil den mest undervurderte råvaren.

Jeg har også sett etter måter å utnytte denne kunnskapen på. Naturgass-prisen er jo utrolig lav nå, og såvidt jeg har fått med meg har det vært underinvestering i form av nye anlegg under hele finanskrisen, noe som vil føre at tilbudet blir mindre i årene som kommer, pluss at vintersesongen vi nå snart beveger oss inn i krever langt høyere energiforbruk.

Men jeg vet ikke om det hadde vært smartest å kjøpe en naturgass-ETF eller investere i et selskap som produserer naturgass. Ulempen ved ETF'en jeg har funnet er at den er notert i dollar og at jeg ikke helt har trua på den framover, mens ulempen ved naturgass-selskapene er at det virker som om forventningene til høy gasspris fremover har presset opp aksjeprisene et stykke allerede.

Noen som har noe peiling på NEC vs. QEC? QEC blir anbefalt blant mange av meglerhusene (jfr. oversikten jeg postet tidligere), mens NEC er mange hobbyinvestorers favoritt.

Du selger en aksje du tror skal gå ned i pris. Du betaler rente (rente på lånet av aksjene) og kurtasje for handelen.

Så kjøper du tilbake aksjene etter de har falt og tjener mellomlegget mellom slag og kjøp, minus kostnadene som nevnt.

De flest meglerhus har full tilgang på relativt små utlån i hele OBX, skal du gjøre større eller utenfor OBX eller spesielle aksjer må du ringe hele byen rundt for å finne noen som har til utlåns..

Eks.

Aksje X koster 10. Du shorter ( i en handelsplattform trykker du bare selg - i stede for kjøp).

Aksje X faller til 5 og du kjøper tilbake (trykker kjøp), vips dine 5 kr per aksje er gevinsten, minus kostnader(tok ikke med dem i dette eks).

Hvis du ikke har belåningsavtale med megleren kan du ikke gire eller låne aksjer om jeg ikke husker rett.. noe nye regler som kom for noen år siden eller noe.. så er du ny på det må du kanskje signere noe papir (huff, papirmølle verden).

Takker for detaljert svar. Jeg vet ikke om jeg skal driste meg ut på shorting ennå, men tror nesten jeg må kontakte Etrade og undersøke mulighetene.

Lenke til kommentar

Det at QEC anbefales av mange meglere, er snarere et varsko om at det ikke er det beste alternativet. Aksjer som meglere anbefaler, søker jeg heller muligheter for å selge, hehe. De gode inngangene finner du når alle er negative, eller selskapene ikke er på meglernes radar.

Jeg opererer med en god horisont, men er til gjengjeld interessert i aksjer som kan prestere meget bra over tid. En del gass-aksjer har beveget seg en helt annen vei enn gass-prisen. Derfor skal man være obs og varsom på prisingen i selskapene. Vær spesielt obs på hva du leser andre skriver om QEC, er mye løgner. NEC og QEC opererer på forskjellige områder, det spørs mye hva man har mer tro på. Når det gjelder QEC, må man egentlig sette seg inn i ørkensanden i Canada - og gjøre seg opp en mening. Det er et meget vanskelig område. Enten det gjelder utvinning eller funn. Men potensialet er stort. Riktig det. QEC er aksjen med mest risiko, så må man analysere seg fram til om oppsiden er verd risikoen. Selv om jeg må sette meg mer inn, så tror jeg NEC har størst langsiktig potensiale.

Uansett, les all info som skrives om mindre gass og oljeselskap med stor varsomhet! Canargo er jo marerittet. Ut fra erfaring, så må jeg si at det kanskje aller viktigste i spesielt aksjer innenfor olje og gass, er styret. Ikke undervurder et dyktig styre! Heller ikke undervurder et dårlig og lite informativt styre. Olje og gass handler om tålmodighet og usikkerhet. Da er det usigelig viktig at man har et dyktig styre. Holding av tidsfrister, pålitelighet, god informering til markedet... er uhyre viktig. Ikke undervurder det!

Lenke til kommentar
Det at QEC anbefales av mange meglere, er snarere et varsko om at det ikke er det beste alternativet. Aksjer som meglere anbefaler, søker jeg heller muligheter for å selge, hehe.

Det behøver det ikke være, selv om jeg vet du liker å sette ting på spissen.

Lenke til kommentar
Det at QEC anbefales av mange meglere, er snarere et varsko om at det ikke er det beste alternativet. Aksjer som meglere anbefaler, søker jeg heller muligheter for å selge, hehe.

Det behøver det ikke være, selv om jeg vet du liker å sette ting på spissen.

Jepp, det er riktig det. Liker å sette ting på spissen. Men det er bemerkelsesverdig hvor ofte aksjer som anbefales av mange analytikere samtidig, ender med å bevege seg nedover. Se til REC som det seneste typiske eksemplet. Nå løftet den seg på fredag etter langvarig nedgang - skal bli spennende å følge den videre - men den har vært svært så anbefalt i hele sitt børsliv. Anbefalelsene haglet da den stod i 70 for litt tid siden. "Alle" anbefalte den.

Det er ofte et varsko når mange anbefaler en aksje, eller motsatt.

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant statistikk om forholdet mellom megleres anbefalinger mot hovedindeksen. Hvem hadde vunnet?

Det er jeg enig i. Men hovedindeksen er på mange måter et "minimum". Ok, bedre enn banken er et musst. Men risikoen man tar for å være på aksjemarkedet, må gi en ganske god avkastning. Om noen finner noen slik statistikk, så hadde det vært veldig bra.

Lenke til kommentar

DPJ (demokratene) vs LDP (liberaldemokratene) (ved makten i 50 år). Det er situasjonen i Japan. I Japan har de lenge prioritert eksportbedriftene foran å stimulere økonomien lokalt.

Det politiske programmet til DPJ er populistisk, relativt sett mer til venstre og handler om å øke etterspørselen lokalt og forvandle den nasjonale økonomien til en økonomi som ledes av lokal etterspørsel, det er ihvertfall med på å bygge opp inntrykket av at japan kan være på vei ut inn i mer inflasjon. Det vil også skifte fra en mer USA vennlig til en mer Kina vennlig politikk. Det nye er at de har et manifest, en velgerkontrakt, med konkrete løfter om ting de vil gjennomføre. Noe av poltikken er å endre det sosiale systemet. Tidligere har staten støttet de private bedriftene enormt gjennom politikken fordi de og har ansvaret for å betale ut pensjoner f.eks, men nå ser det ut til at de ønsker å flytte det over på staten. Det er helt definitivt at de er mindre i seng med eksportbedriftene.

Det er en frykt for at politikken til DPJ kan øke den nasjonale gjelden, men jeg tror det som heller vil skje er at den private gjelden igjen begynner å øke etter nedgangen når aksjemarkedet sprakk i 89 og bolig i 91-92, og at økonomien i Japan kan oppleve oppgang.

jmotb071309image005_5F00_6B616AB3.jpg

Den gamle til venstre, og sannsynligvis den nye lederen av Japan til høyre:

0013729e45180bf49ee74c.jpg

http://www.economist.com/opinion/displayst...ory_id=14130661

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hadde vært interessant statistikk om forholdet mellom megleres anbefalinger mot hovedindeksen. Hvem hadde vunnet?

Det er jeg enig i. Men hovedindeksen er på mange måter et "minimum". Ok, bedre enn banken er et musst. Men risikoen man tar for å være på aksjemarkedet, må gi en ganske god avkastning. Om noen finner noen slik statistikk, så hadde det vært veldig bra.

First sec. har disse porteføljene av egne kjøp og salgs anbefalinger.

nederst på siden.

Den er opp 1478 % siden start mens oslo børs er opp 97,67 % siden start. (1999). Kilde: http://www.first.no

Det finnes også mye forskning på dette.

bla bla http://www.sivil.no/magma.asp?FILE=2008/03/0109.html

ved enkel googling.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat det du etterspør, men litt i samme duren. Her er en oversikt over forskjellige amerikanske aksjeguruer og deres treffsikkerhet basert på et stort utvalg av spådommene deres. De fleste av guruene ligger i sjiktet rundt 50%, altså omtrent akkurat like treffsikre som et myntkast, men det er også noen få av dem som beveger seg opp på 60-tallet.

Lenke til kommentar

En ting til som er interresant var intervjuet med Marc Faber på bloomberg nylig, det han sa var at ingen hittil visste hvor boblen denne gangen kom til å bli, og sa det kunne bli hva som helst.

jeg tipper

Utviklende økonomier (og råvarer) , gull, eller hvis alt sammen går ned, statsobligasjoner.

Enda en mulighet er at et krakk i de tingene (bortsett fra statsobligasjoner), i kombinasjon med høy sparing i USA, høye underskudd, og lavere råvarepriser, sterkere dollar, relativt sett kan muligheter for et nytt sekulært bull-marked i USA, spesielt for blue-chip aksjer som på 50 tallet, jeg ser bare ikke at det amerikanske markedet er billig nok for det enda. Uansett er det helt sikkert at bluechip for tiden er in.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bra saker fra Bill Gross om utviklingen i USA fremover:

http://www.pimco.com/LeftNav/Featured+Mark...+New+Normal.htm

En kraftig sell off nå, etter short cover rallyet etter at børsen åpnet. Jeg tror kanskje børsen i USA tar litt etter den utviklingen som har vært i Kina den siste tiden. Jeg har blitt skikkelig pessimistisk nå. Men det kan være hende det skal videre oppover også, men det ser ut som det er mange som forventer dårlige nyheter (på grunn av måten børsen har bevegd seg når det har kommet nyheter som er litt bedre enn ventet i det siste).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Gull holder seg bra i dag. Det er åpenbart at etterspørselen etter gull rundt om i verden er kraftig ned med tanke på smykker osv. Men, samtidig er det endel reklame på amerikansk radio, noe også på tv for gull som investering. Det er for fysisk gull. Det er et tegn på en boble kanskje. Som enda ikke har sprukket.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...