Gnotten Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Da er REC på ny all time low. RSI ligger på 30. Negativiteten rundt REC og solaksjer begynner også å vise seg godt. Nei, det er nå REC begynner og bli interessant. Det som er mest "skremmende" med REC slik jeg ser det, er 2 ting. 1. Hva skjer med REC dersom børsen får en korreksjon? Det er ikke lett å se for seg at REC er "kjerringa mot strømmen". 2. Emisjonen på 23kr aksjen var det vel, er det ikke lenge siden var. Det finnes nok av (billige og nylig utstedte) aksjer der ute til å dra kursen enda et godt stykke ned. Så REC er interessant. Den er verdt å følge med på. Men det er enda en del nedside i aksjen. Men jeg må si at den er interessant for et langsiktig perspektiv. Jeg kommer nok til å sette meg ordentlig inn i selskapet, for så å vurdere inngang. Lenke til kommentar
investor Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Nedsiden i REC er at den kan gå konkurs om andre produsenter klarer å komme seg først i teknologikappløpet i sol bransjen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg følger med på SPWRA (sunpower). Det er et av de mer stabile selskapene. http://finance.yahoo.com/echarts?s=SPWRA#c...ource=undefined Det andre selskapet er First Solar: http://finance.yahoo.com/echarts?s=FSLR#symbol=FSLR;range=5y Selskapene ser veldig dyre ut, men det jeg ser på er PEG. 0,49 på First og 0,73 på SPWRA, som egentlig burde være attraktivt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Det virker også som de går på noe lignende trend som tørrbulk, bare at solenergi er mer syklisk og går på hvor godt økonomien i USA gjør det, mens tørrbulk går mer på inflasjonsforventningene og yield på statsobligasjoner. http://finance.yahoo.com/echarts?s=SPWRA#c...ource=undefined Endret 26. august 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg regner med at korreksjonen i det kinesiske aksjemarkedet er over, eller nærmest over og at det også vil gjøre at solenergi vil gå oppover. http://finance.yahoo.com/echarts?s=000001....ource=undefined Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Da er REC på ny all time low. Ikke helt korrekt. Den lå på 35.53 på det laveste i Mars. Så REC er interessant. Den er verdt å følge med på. Men det er enda en del nedside i aksjen. Men jeg må si at den er interessant for et langsiktig perspektiv. Jeg kommer nok til å sette meg ordentlig inn i selskapet, for så å vurdere inngang. Her er vi enige. Tenker på muligheten for inngang nå, men lurer på om jeg skal være avventende foreløpig. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Noe av det som er viktig å ikke glemme er tradisjonelle, amerikanske "blue chip" selskap. Et eksempel JNJ http://finance.yahoo.com/echarts?s=JNJ#cha...ource=undefined Utbytte i 1998-1999 når mange slike selskap var på topp var på ca 1 %, nå er det 3,2 %, i 82 var det ca. 2,2 %. Da lå rentene an til å gå ned en lang periode, nå vil de vel gå opp. Det er forskjellen da. Allikevel er det lett å glemme slike aksjer i jakten på det med størst mulig potensiale. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 IGE-aksjonærene gikk på en smell på presentasjonen i dag skjønner jeg. Noen som vet om en pris på rundt 0,40 er en god mulighet til å kjøpe seg inn, eller er selskapet virkelig ute å kjøre? Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 http://finance.yahoo.com/echarts?s=NOD.OL#...ource=undefined Bra selskap tror jeg, selv etter oppgangen. Kjendisene er vist ivrige etter selskapet. Det gjorde det bra fra 2003 til 2004 når råvareboblen begynte. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 IGE-aksjonærene gikk på en smell på presentasjonen i dag skjønner jeg. Noen som vet om en pris på rundt 0,40 er en god mulighet til å kjøpe seg inn, eller er selskapet virkelig ute å kjøre? Dette er tradisjonelt en god periode for gull (det som kommer nå), men jeg er usikker. Det ser ikke bra ut, når ikke engang rallyet de siste mnd har løftet aksjen. Jeg ser han er ute i media igjen og spår børsen i 130: http://e24.no/boers-og-finans/article3237365.ece Det er en tøff spådom. Markedet har vært svakt en stund nå, og oppgangen i (dash for trash), med de ville oppgangene i FNM de siste dagene før det begynte å gå ned, osv, er kanskje ikke noe bra tegn fremover. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 IGE-aksjonærene gikk på en smell på presentasjonen i dag skjønner jeg. Noen som vet om en pris på rundt 0,40 er en god mulighet til å kjøpe seg inn, eller er selskapet virkelig ute å kjøre? Pros, Cons og Nøytralt ved IGE: Pros: - Svære fundamentale verdier i edle stener som venter på å tas opp og selges - Nyere og mer moderne uthentingsutstyr enn mange konkurrenter - Lavere uthentingskostnader enn forventet i den siste perioden - Svært lavt priset utifra de potensielle verdiene i selskapet, potensial til å gå høyt om det ikke dukker opp uforutsette problemer - God kvalitet på diamantene og diamantpriser som med økonomisk oppgang vil stige; AKA mer lønnsom drift i sikte Cons: - Klarte ikke guidingen på uthenting av diamanter ifølge siste kvartalrapport - Uforutsigbart politisk klima i landene noen av gruvene befinner seg i - Lite tillitt i markedet pga. det aksjonærer anser som dårlig drift av selskapet - Trenger mer cash snart (men dette vil sannsynligvis dekkes av salg av lisenser eller diamanter, fortrinnsvis ikke via emisjon) Nøytral: - Relativt ny ledelse (kan egentlig slå ut begge veier, dette vil fremtiden vise) Konklusjon: Høy risiko, men også stort potensial. Jeg er selv aksjonær i IGE og har fulgt selskapet en liten periode, men det er mange der ute som har mye mer peiling og har fulgt denne mye lenger. Jeg har en forholdsvis liten del av midlene i IGE, pga. den høye risikoen, men etter min mening rettferdiggjør potensialet til å få høy avkastning min lille investering her. Håper dette var opplysende. Gjorde svaret såpass grundig fordi jeg etter dagens utvikling trengte en liten revurdering av investeringen min. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg satt i IGE idag gjennom nedgangen, det er jo ganske surt, men har en følelse av at IGE vil bevege seg litt oppover igjen snart. Bare de får igang litt skikkelig produksjon blir det fort mye bedre. Er det forresten noen som har en formening om Crew Gold og Thin? Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg ser at CHFNOK holder støtttenivåer, mens USDNOK bryter gjennom. Det kan være et tegn på at gull skal inn i en skikkelig boble (da vil dollar svekke seg, samtidig som CHF styrker seg relativt til kronekursen). Det er vanskelig å vite. CHF holder ingen støttenivåer mot SEK Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 OK, takker for meget godt svar. Tror jeg ser an dette selskapet litt mer før jeg involverer meg, virker fortsatt veldig spekulativt hele virksomheten... Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Er det forresten noen som har en formening om Crew Gold og Thin? Har 5k aksjer i THIN, men holder ikke akkurat pusten i forventninger for å si det sånn. Stor risiko og stor oppside. Eier aksjen egentlig bare for å friske opp en ellers kjedelig portefølje. Angrer skikkelig på at jeg ikke kjøpte noen okser på slutten av dagen i dag. Som vanlig skyter USA i været som en rakket like etter OSE er stengt. Får vanligvis en voldsom lyst til å kaste tastaturet i veggen når dette skjer, men i dag trøster jeg meg med gode tall fra Seadrill. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Jeg tror det er mye som tyder på at Gull, bankaksjer, junk-aksjer som FNM, FRE, C og AIG, inflasjon generelt, og rentene på statsobligasjoner, alt drar den samme veien. oppover. Det er nok ikke tilfeldig at hedgefondkongen John Paulson satset hardt både på gull og Bank Of America. I et scenario inflasjonen tar av vil insolvente banker igjen bli solvente. Under hyperinflasjon ville FNM, FRE, C og AIG være kupp. Det er mye innsidekjøp i de aksjene. Disse tingene skal oppover ellers blir jeg skuffet. Både yield på statsobligasjoner og jerne / gull. http://finance.yahoo.com/echarts?s=GLD#cha...ource=undefined Endret 27. august 2009 av festen Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg tror det er mye som tyder på at Gull, bankaksjer, junk-aksjer som FNM, FRE, C og AIG, inflasjon generelt, og rentene på statsobligasjoner, alt drar den samme veien. oppover. Det er nok ikke tilfeldig at hedgefondkongen John Paulson satset hardt både på gull og Bank Of America. I et scenario inflasjonen tar av vil insolvente banker igjen bli solvente. Under hyperinflasjon ville FNM, FRE, C og AIG være kupp. Det er mye innsidekjøp i de aksjene. Disse tingene skal oppover ellers blir jeg skuffet. Både yield på statsobligasjoner og jerne / gull. http://finance.yahoo.com/echarts?s=GLD#cha...ource=undefined AIG er opp 28% sålangt idag. Imponerende med tanke på hvilken mastodont vi har med å gjøre. Det er en ting at en filleaksje med noen millioner i mcap gjør dette på Oslo Børs, men et så stort selskap? Det må ha vært særdeles gode nyheter fra den kanten. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg satt i IGE idag gjennom nedgangen, det er jo ganske surt, men har en følelse av at IGE vil bevege seg litt oppover igjen snart. Bare de får igang litt skikkelig produksjon blir det fort mye bedre. Er det forresten noen som har en formening om Crew Gold og Thin? Er aksjonær i Crew og kan si et par ord om denne. CRU har i perioden jeg har sittet i den (fra i sent våres) halvert seg kursmessig. Dette fordi den har som vane å falle langt på dårlige nyheter, fordi det er mange skvetne småaksjonærer i den som tydeligvis ikke har langsiktighet i sine posisjoner eller har noen særlig sterk tro på selskapet. Den har falt langt relativt fort to ganger, i førsteomgang pga. at det kom en nyhet om at de ikke ville klare guidingen de hadde satt, og i andreomgang fordi de kom med et forslag til omstrukturering av gjeld i form av emisjon (med aksjer til salgs for en krone per aksjen). Det første store fallet synes jeg på mange måter var overdrevent, da det ikke var snakk om at kvaliteten på gullforekomstene var dårligere enn forventet (som hadde betydd mye for lønnsomheten i det langsiktige), men kun at de hadde problemer med mining fleeten, noe som betyr at de ikke får tatt ut like mye av gullet like fort som forventet. Gullet ligger jo tross alt der og forsvinner ikke selv om de ikke får hentet det ut og solgt det like fort som man hadde forventet. Det andre store fallet synes jeg absolutt at var en overreaksjon, fordi aksjonærende ikke tok med i betraktningen at å håndtere gjelden, selv om det i prinsippet reduserer potensiell oppside (som forøvrig fortsatt er betydelig såvidt jeg kan se), også fjerner en mye av risikoen for konkurs. De faktorene som er viktigst for CRUs lønnsomhet sånn jeg kan se det er gullprisen og hvordan den utvikler seg, produksjonen og hvordan den politiske situasjonen utvikler seg. Hvis alle disse faktorene slår ut i CRUs favør tror jeg det kan være ekstremt morsomt å være aksjonær i den. Til slutt kan jeg vil se at det er mulig jeg er partisk her. Som aksjonær som har et betydelig papirtap per idag er det ikke fritt for at ønsket om at denne skal snu rundt farger perspektivet mitt en smule. Allikevel vil jeg si at det er en aksje som er lavt priset, selv om den er lavt priset for en grunn, med tanke på mye problemer tidligere og en drift som først i det siste har begynt å komme seg. Lenke til kommentar
investor Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 gleder meg forresten til utbytte fra SDRL neste år Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 har de indikert utbytte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå