Kalinken Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Har troen på at oljeprisen vil falle litt tilbake nå igjen, og med den går vel også Oslo Børs. Lurer på om jeg skal selge litt nå, for så å kjøpe aksjer når oljeprisen ligger litt lavere. F.eks. PGS (med forutsetning om at oljeprisen faller og gjør den litt billigere) lurer jeg på om jeg skal kjøpe litt i. Hva er deres tanker om oljeprisen videre? Venter kraftig fall i oljeprisen - DN.no Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg var ekstra uheldig i dag fordi jeg hadde en liggende salgsordre. Hadde en amerikansk aksje på 200 stykk, hvor prisen lå å vaket rundt 1,28 USD, og på en melding om godkjenning av FDA på en medisin, så spratt aksjen til 2,25 USD sånn plutselig. Siden jeg solgte for omtrent 1,6 så fikk jeg kun 1,6 betalt per stykk. Rett etterpå havnet aksjen på 2,38 så på 2,34 og så sank det gradvis ned til 2,05 i skrivende stund. EDAP heter tickeren Fikk jo betalt det jeg spurte etter, og hvem kunne vite at denne nyheten skulle slå inn over selskapet. hehe Sonolith I-Sys is a novel, robotized device that has been developed by EDAP to provide a highly effective product configuration to address what is one of the largest lithotripsy markets in the world. The integrated lithotripter utilizes EDAP's unique and patented electroconductive technology, an advanced shockwave approach differentiated by its superior ability to successfully disintegrate urinary stones in association with combined x-ray or ultrasound systems. Endret 19. august 2009 av G Lenke til kommentar
investor Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Du har rett festen... de sterke selskapene vil kunne tjene i en deflasjon som i inflasjon.. hvis de får rullet kostnadene over på kunder med suksess.. Orkla hadde store problemer med dette i 2008 for eksempel... når matvareprisene steg. Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg tror det er gode muligheter for å holde prisene oppe, selv om kostnadene til råvarer skulle gå ned. Spesielt innen matvarer, sigaretter, osv. En dag for bluechip i dag. Kanskje det er det mest vesentlige av det Warren Buffet kom med om dollaren. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Amerikanerne ville sagt "oh shit", svensken ville sagt det koselige ordet "Jävlar". Jeg vet ikke helt hva jeg skal velge. Men den aksjen jeg solgt for omtrent 1,6 har gått opp i pris til 4,88. Det vil si fra børsstart 256 prosent. Skulle ønske jeg hadde hatt ferie i dag, og ingen salgsordre på den aksjen. Men det er for sent, så veldig for sent å tenke slik nå. Gjelder tidligere nevnte aksjen EDAP (Nasdaq) EDIT: Jeg gikk jo ikke inn igjen og kjøpte aksjene, da jeg var usikker på om aksjen hadde fått kjøre seg nok ved 2,20 USD. Rundt kr 4000,- som jeg kunne sluppet å gå glipp av, om jeg hadde vært heldig og hatt is nok til å sitte med dem ut dagen. Endret 19. august 2009 av G Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hva skal man si om arbeidsledigheten i USA? Nok en gang ligger det høyt. 576.000 nye ledige. Ingen tegn til bedring. Jeg sitter med de posisjonene jeg har, men sitter med mye cash. Som jeg har nevnt, så ser jeg ikke hva som kan dra oss høyere på børsen. Risikoen ligger klart på nedsiden. Jeg ser helt klart muligheten for at Keynes teori viser seg å være helt feil. Folk bruker ikke penger, de sparer, selskaper ansetter ikke, utlåningen av penger er mer fornuftig/ tilbakeholden... Dersom vi skal dras ut av finanskrisen gjennom den linjen myndighetene i verden satser på - Keynes linjen. Så er man avhengig av at folk ikke sparer penger, men starter overforbruket igjen. Starter overbelåningen igjen. Det kan ta god tid. Men har man den tiden til rådighet? Hvor mye mer har USA råd til? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Er relativt ny i aksjemarkedet og leker meg bare med småsummer. Men ser at AGI-aksjen hopper opp og ned fra 0,03 til 0,02 rimelig ofte. Er det da lurt å bare legge inn noen kjøps-ordrer på en 5-6 børsposter på 0,02 og vente til aksjen hopper opp igjen for å selge? Eller er ikke dette anbefalt av en eller annen grunn? Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det kalles scalping og en stor andel av de som ligger inne med kjøp/salg i AIG bedriver nok denne spekuleringen som du er inne på. Du kan godt prøve deg på dette, men husk at det er store prosentvise endringer. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det kalles scalping og en stor andel av de som ligger inne med kjøp/salg i AIG bedriver nok denne spekuleringen som du er inne på. Du kan godt prøve deg på dette, men husk at det er store prosentvise endringer. Ja, jeg skjønner at det er store prosentvise endringer, er vel derfor man kan tjene mye på det? Skjønner jo at det er risikabelt fordi selskapet sikkert er i stor fare for å gå konkurs, men hva er årsakene til at disse store prosentvise endringene er negative? Lenke til kommentar
G Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Ett av dilemmaene du kan møte på er å finne selger når du er kjøper, og kjøper når det er du som er selger, som er villige til å handle med deg til den prisen du forsøker å legge ordrene på. Du snakker om ett hopp mellom 0,02 og 0,03. Da minste forandring er +/- 0,01 så kan du slite litt med å få prisen du vil ha fra motpart. Motpartene må være villig til å strekke seg og gi etter både ved kjøp og ved salg for at du skal kunne hente en gevinst på det. Betingelsen er at du sitter igjen med en kursforskjell på positive +0,01 eller bedre ved salg. Dersom mange sitter på gjerdet med sine posisjoner så sliter du med å få til en slik gevinst. Men jeg ser jo at aksjen hoppet opp og ned mellom disse nivåene i dag som du sier, og det flere ganger i løpet av dagen. Det øker jo sannsynligheten for at du kan gjøre en inntjening og kanskje noen til om du er heldig. Faren er jo at kursen plutselig hopper til noe høyere/lavere enn hva du hadde forventet, og du får en tilsvarende høy gevinst og tap. Daytrading er utfordrende greier. Se bare på Chess gründeren Idar Vollviks erfaringer med slikt. Han tapte jo noen millioner for å si det mildt. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hmm, ja, skjønner forsåvidt hva du mener. Når jeg ser nøyere på hoppene er det stort sett veldig få aksjeposter som handles på 0,02 i forhold til hvor mange som VIL kjøpe. Det er vel ikke sånn at alle som har lagt inn ordre om kjøp på 0,02 vil få kjøpt selv om aksjen hopper ned dit en liten periode. Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det er ikke nødvendigvis bare spekulasjon i disse aksjene. Endel av de tjener veldig på en eventuell bølge av inflasjon. Etterhvert som denne inflasjonen kommer inn i økonomien kan gjøre at selskaper som FRE, FNM prises på en annen måte. Lenke til kommentar
investor Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Ser man på de to siste bear markedene Tech og Oljekrisa så er det temmelig lik utvikling i markedet nå. (sjekk vedlegg). Noe som er tydelig er at oppgangen denne gangen har kommet mye raskere... og om markedet trader sidelengs i lengre tid så er ikke markedet noe dyrere enn ved de 2 siste krisene.. Jeg tror markedet vil holde seg +- 10 % i en god stund nå... relativt bra for spekulanter og daytradere men ikke noe særlig å bry seg om for de med lang sikt som har kommet inn i markedet allerede.. Det verste som kan skje er at deflasjonen biter taket og sender bonds til en ny all time high og indexene lenger ned og utraderer hele oppturen.. noe jeg ikke tror på, men det er mange som frykter dette. Tror mer på at markedet jevnes ut over noen år nå og at vi får en "jobbless recovery" før neste krise inntreffer Lenke til kommentar
zulo Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg tenkte det samme og har møtt på et problem. Så at det gikk opp og ned hele tiden mellom 0,03 og 0,04. Kjøpte 100 000 aksjer på 0,03for 3000kr, når jeg da får solgt på 0,04 har jeg tjent 1000kr. Var ideen..ordren for salg ligger fortsatt inne på dag nr.2 usolgt enda.. Kan det lønne seg å ikke selge alle børspostene i 1 ordre? Ett av dilemmaene du kan møte på er å finne selger når du er kjøper, og kjøper når det er du som er selger, som er villige til å handle med deg til den prisen du forsøker å legge ordrene på. Du snakker om ett hopp mellom 0,02 og 0,03. Da minste forandring er +/- 0,01 så kan du slite litt med å få prisen du vil ha fra motpart. Motpartene må være villig til å strekke seg og gi etter både ved kjøp og ved salg for at du skal kunne hente en gevinst på det. Betingelsen er at du sitter igjen med en kursforskjell på positive +0,01 eller bedre ved salg. Dersom mange sitter på gjerdet med sine posisjoner så sliter du med å få til en slik gevinst. Men jeg ser jo at aksjen hoppet opp og ned mellom disse nivåene i dag som du sier, og det flere ganger i løpet av dagen. Det øker jo sannsynligheten for at du kan gjøre en inntjening og kanskje noen til om du er heldig. Faren er jo at kursen plutselig hopper til noe høyere/lavere enn hva du hadde forventet, og du får en tilsvarende høy gevinst og tap. Daytrading er utfordrende greier. Se bare på Chess gründeren Idar Vollviks erfaringer med slikt. Han tapte jo noen millioner for å si det mildt. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Når du tjener kr 1000,- på noe sånn, så dekker det jo fint kurtasjen, og du sitter igjen med en gevinst. Men om du handler for ett for lite beløp så kan det jo være gevinsten går opp i kostnadene. Du kan både vinne og tape i aksjemarkedet. Ingenting er gitt her. Jo mer du følger med på en aksje og dens nyheter, indeksene og store fellestrekk, jo sikrere blir du. Noen tyr også til teknisk analyse, og de synes det er ett glimrende verktøy. Er teknisk analyse alltid pålitelig, der tror jeg du finner ett klart nei som svar. Teknisk analyse kan nok fortelle deg hvor billig aksjen er og en del mer. Men dette får de herdede guttene heller prate mer om. Endret 21. august 2009 av G Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg tenkte det samme og har møtt på et problem. Så at det gikk opp og ned hele tiden mellom 0,03 og 0,04. Kjøpte 100 000 aksjer på 0,03for 3000kr, når jeg da får solgt på 0,04 har jeg tjent 1000kr. Var ideen..ordren for salg ligger fortsatt inne på dag nr.2 usolgt enda.. Kan det lønne seg å ikke selge alle børspostene i 1 ordre? Dette får vel bli en avveining mellom kurtasjekostnader og forventet kursutvikling. Hvis du tror det er en god sjanse for at du kan få solgt til en høyere pris senere kan det være greit å spre salget, mens hvis du ikke har tålmodigheten til å vente lenge på at kursen kanskje vil gå høyere en gang i fremtiden er det bare å selge unna alt i en ordre, for da betaler du jo minst kurtasje. Er teknisk analyse alltid pålitelig, der tror jeg du finner ett klart nei som svar. Teknisk analyse er uhensiktsmessig hvis det f.eks. kommer kursdrivende nyheter eller hvis de fundamentale forholdene (enten innad i selskapet eller i markedet forøvrig) forandrer seg plutselig. På den annen side er jo dette et så utbredt verktøy at de forskjellige tegnene det viser vil kunne fungere som en selvoppfyllende profeti i visse sammenhenger. Å utelukkende basere seg på teknisk analyse er vel ikke helt heldig, men å ha det som et av mange perspektiver på en aksje er vel ikke nødvendigvis det dummeste man kan gjøre. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Kan det være at solboblen har sprukket? Kan REC nå fortsette ned i lengre tid? Det kan ikke være så veldig urealistisk. Selv om REC er spennende, så føler jeg selv det er mest fornuftig å holde seg unna. Man skal ikke undervurdere hva Kineserne får til på solfronten. Prisnivået er jo helt opplagt, men det at mange sitter med "konklusjonen" at de Kinesiske produktene er noe særlig dårligere enn vestens, er ingen selvfølge. Selv om jeg har stor tro på solenergi på lang sikt (men da mener jeg lang), så er det ikke lett og være bull på solaksjer nå. Jeg føler optimismen rundt solaksjer enda er stor. Hvor uendelig mange analytikere har ikke anbefalt solaksjer lenge? Optimisme/pessimisme er ofte noe man kan få mye ut av, når det gjelder prising (oppside/nedside). Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det blir nok en soloppgang der inflasjonen lurer litt ned på horisonten. Om dollaren svekker seg blåses boblen med likviditet opp igjen. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Teknisk sett har jeg tro på REC. Møter god støtte på 41,50. Kjøp. Slenger med en salgsanbefaling med det samme: NEC: Reagerte opp på støtten ved 3, har gått mye på kort tid og vil møte motstand i området 3,7-3,8. Selg. Endret 21. august 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
investor Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 I sol bransjen er hovedproblemene fundamentale som prispress nedover (nesten 30 % fall i marginer i året. prispress ned over vil bare fortsette for en gang i fremtiden å klare å konkurrere med olje og andre alternativer(mange av selskapene i sol bransjen klarer ikke å komme i mål.. og mange vil gå konkurs før teknologien er presset ned til akseptable nivå... REC er ikke i noen bedre posisjon i markedet enn noen andre egentlig)). I mellomtiden kan likviditet som festen påpeker presse aksjene.. men jeg er skeptisk til teknisk analyse og den måten å se på kurs oppgang.. Jeg ser mer på om selskapene tjener penger gjør de det vil på mellomlang sikt aksjene følge etter og prises etter inntjening.. på fundamentale forhold. Da kan man si at man kan kjøpe seg inn før de med teknisk analyse ser at aksjen stiger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå