Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AGI har jo bukket ned på 0.02 i morgontimane. Dette er vel første gong i år? Ser ikkje lyst ut for lottogevinsten det var snakk om tidligare i tråden =p

Jepps. Men holder seg hovedsaklig på 3 øre foreløpig. Lottogevinst blir det nok ikke, men såvidt jeg kan se er det fortsatt en grei sjanse for at de får berget selskapet. De holder på å selge eiendeler i Tanzania og Mozambique nå, for å få bukt med gjeldssituasjonen. Dette betyr i praksis at mulig oppside i aksjen minskes i bytte mot at selskapet får bedre sjanser for å overleve. Når man går inn i en aksje som har sunket over 99% over den siste perioden kan man nesten ikke annet enn å forvente litt svingninger.

Lenke til kommentar

Nettopp, eg er relativt ny på aksjemarkedet og kjøpte berre ein børspost der på "gøy". Kanskje blir det eit par kroner å tene, kanskje mister eg alt, likevel er det kjekt å følgje med sidan ein er "involvert". Kor får du slik informasjon ifrå Kalinken? Kontakter, eller berre googling av selskapet?

Endret av aspic
Lenke til kommentar
men aksjer som faller 99 % kan falle 99 % til.. og ofte enda litt til (les:konkurs)

hadde ikke satt alle pengene der... slike aksjer skal man leke seg med med mindre summer.

Selvfølgelig. Å la større deler av porteføljen bestå av selskaper som AGI er ren gambling. Jeg tillater meg å gamble med en liten del av porteføljen min, men tyngden ligger på mindre usikre selskaper.

 

Nettopp, eg er relativt ny på aksjemarkedet og kjøpte berre ein børspost der på "gøy". Kanskje blir det eit par kroner å tene, kanskje mister eg alt, likevel er det kjekt å følgje med sidan ein er "involvert". Kor får du slik informasjon ifrå Kalinken? Kontakter, eller berre googling av selskapet?

Jeg får mye informasjon fra Stocktalk (krever abonnement på 90kr/mnd). Det er varierende kvalitet på bidragene der, men noen veldig kunnskapsrike medlemmer som skriver genuint innsiktsfulle innlegg der. Ellers er det en nyhetsfunksjon hos nettmegleren som viser den nyeste informasjonen om spesifikke selskaper som er veldig handy.

 

Forøvrig må jeg få komme med en liten rettelse til forrige innlegg, de har ikke begynt salgene ennå, men de ber obligasjonseierne ta stilling til om hvorvidt de skal selge eller ikke. Fristen obligasjonseierne er blitt gitt er 18.september, så jeg vil tro det ikke skjer så altfor mye med kursen før den tid.

 

Her er meldingen for de som er interessert:

OSLO, 18 aug (Reuters) - Artumas Group (AGIC) ber sine obligasjonseiere om et nytt møte for å godkjenne salg av eiendeler i Tanzania og Mosambikk, annonsert 22. juli, ifølge en melding fra Artumas. Obligasjonseierne skulle opprinnelig samles i går for å ta stilling til Afrika-transaksjonen. Men kjøperne Ets. Maurel & Prom og Cove Energy har bedt om mer tid og Artumas har godkjent en utsettelse til 18. september.

 

Kjøperne vil forhåndsutbetale 3,6 millioner dollar i juli og august til Artumas sine samarbeidsselskap i Mosambikk. I bytte for dette får kjøperne økt sin andel til 54,6 prosent på eiendelene som kjøpes i Tanzania fra tidligere 51 prosent dersom avtalen effektures. Artumas sine fremtidige royalties-inntekter i Mosambikk kuttes også til 6,4 prosent sammenlignet med 10 prosent i opprinnelig avtale fra 22. juli.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

I visse bransjer kan et slikt trykk også være positivt, om råvarene faller samtidig som de har "pricing power".

 

Her er to eksempler. Et av de er Warren Buffet sin seneste investering. (gapet mellom selskapene her kan kalles rabatt til trend)

 

Trenden er klar. Selskapene greier å påføre kostnadene med inflasjon over på kundene, derfor stiger aksjekursene i perioden vi har hatt med inflasjon etter 2000. Så går kanskje inflasjonen ned, og profittmarginen til selskapene går opp, og aksjekursene stiger videre, eller, trenden med mer inflasjon forsetter og selskapene stiger da også.

post-158522-1250691238_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

:D Klipp og lim fra websiden til Paint.

 

EDIT:

BNI og BDX ser jeg den siste grafen din viste oss. Regner med det er indekser for noe. Bruker du finance.yahoo.com til å lage grafer av akkurat den kombinasjonen indekser og verdipapirer du måtte ønske?

 

Hvordan gjør/finner en det kjekke verktøyet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ønsker du grafer som går lenger tilbake, til 1970 på mange selskap anbefaler jeg marketwatch.com

 

Over lange perioder, vil du se at kvalitetselskap har en fantastisk avkastning. Det er fordi de ikke bare reagerer bra på økningen i pengemengden over tid, men også har vekst. Selv statiske selskaper som bare reagerer på pengemengden gjør det bedre enn indeksene, men selskaper med vekst på toppen av det kan gjøre det veldig bra.

Lenke til kommentar

Går det an å datofastsette når grafen skal begynne og slutte. F.eks. 1. mai 2009 til 31. juli 2009?

 

Repeterer min EDIT i mitt tidligere innlegg:

Bruker du finance.yahoo.com til å lage grafer av akkurat den kombinasjonen indekser og verdipapirer du måtte ønske?

 

Hvordan gjør/finner en det kjekke verktøyet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...