Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

SDRL er billig enda... verd minst 120.

min største bekymring er oljeprisen... den stiger for raskt... alle husker at over 70 begynte det å bli for dyrt for konsumenter som sliter mer enn før krisen..

Dessuten Kina kan ikke kjøpe råvarer i all evigheter i det tempoet de nå har... når de stopper og lagrene blir for store så får vi en kraftig knekk i råvareprisene..

også hvis deflasjon spøkelse setter seg vil bond og cash (dollaren) stige. Mens aksjer vil tape hardt samt råvarer.

Triggere for nye problemer kan bli budsjett beregningene som i usa er flyttet av misstenkelige grunner til midt i kongressens ferie....

Også Ron Paul sin audit mot FED kan skape en krise når vi ser alt ddriten de er involvert i (hvis den kommer gjennom)

Etter å ha lest FED sine balanse er jeg egentlig litt mer bullish på dollaren igjen på mellomlang sikt, dvs når FED skal begynne å trekke inn penger har de enorme SWAP deals..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmhm.. Eg ser mange andre har handla for prisen eg la inn. Dvs. eg la limit på den prisen. Det burde jo gå greit då? Ser òg at det er gjort kjøp frå min bank, med same børspost halv 11 idag (eg la inn kjøpet på laurdag), men handelen vises framleis som aktiv i min nettbank. Limit må vel bety "til og med"? :)

Lenke til kommentar

Ulempen med Oslo børs for oss småsparere er at ting selges i børsposter (eksempel: á 100 aksjer). Om du forsøker å kjøpe eller selge 10 aksjer, da må du vente på at meglerne finner en passende sum aksjer å slå sammen din ordre med. Det kan forsinke handelen veldig mye aspic.

Handle derfor i hele børsposter om du har penger til det. Da får du som regel umiddelbar handel dersom du går nok ned eller opp (betingen om du er kjøper/selger) i pris.

Vi har andre markeder som er lett tilgjengelige for oss nordboere. Tar USA, da noen handler også der. I USA kan du legge det antallet aksjer du vil, og forvente slutning nokså kjapt.

Lenke til kommentar

Flott. Da tipper jeg det er millisekunder som gjelder for handelen. De gangene jeg har handlet så tar det mindre enn ett sekund å få gjennomført handelen hos Nordnet. Betinger jo riktig pris mellom kjøper og selger.

Lenke til kommentar

hvordan ser vi for oss at den neste måneden blir?

Er veldig usikker. Uttalelser i media varierer like mye som været gjør om dagen. Den ene dagen sier "alle" kjøp, mens neste dag sier eksperter at oppgangen kun er midlertidig, og at alt kommer til å bli værre i tiden fremover...

Har litt penger inne, og har en grei avkastning foreløpig (>50%), men er veldig usikker på om det er verdt å sitte inne med dette og vente en stund eller ei.

Tør ikke være veldig aktiv, mtp kjøp og salg for ofte...

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du eier og om du kan vente deg utbytte i årene som kommer?

Tipper neste ukene blir +-10 %... hovedinedexen rundt 300 mens enkelt aksjer vil outpreforme indexen og andre askjer faller pga overkjøpt..

+ kommer noen kvartalsrapporter også...

Endret av investor
Lenke til kommentar

Jeg er opp for den andre dagen på rad nå. Jeg liker ikke aksjene som drar det oppover. Før har de dårlige aksjene dratt det på slutten av oppganger, men kanskje det er forskjellig denne gangen, det er jo en omvendt hode skulder i de fleste av de aksjene.

Lenke til kommentar

Sukker er veldig opp nå, og har ikke vært så høyt siden 80 tallet.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...id=aqgoeDfgm48g

Det fundamentale for sukker ser veldig sterkt ut. Jeg tror det er effekten av pengetrykking i kombinasjon med at folk hamstrer samtidig som avlingene er lave og det er lite på lager som slår til.

Det må stige 20 ganger til for å sette en ny all time high justert for inflasjon. Sukker er slik at det lett kan feste seg en psykologi som gjør at det bare stiger og stiger.

http://www.eurotrib.com/files/3/060330_pri...e_1948_2006.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nei, mente det ikke slik, en mann har ikke så stor betydning at han drar ned verden på den måten, men de kinesiske aksjene mine gikk voldsomt ned i dag, kanskje noen prosent ekstra var fordi det er en økende oppmerksomhet på at kina kan være en boble. Shanghai har også gått veldig mye opp, uten noen særlig korreksjon. Om det først kommer, kan det sikkert påvirke de andre markedene.

Hvor markedet går nå aner jeg ikke. Oslo Børs gikk ganske bra mellom 1988-1990 tror jeg, før det gikk elendig frem til 1992 tror jeg. Alikevel gikk det ganske bra i USA i den perioden. Så helt hva som skjer er ikke lett å spå.

Lenke til kommentar
Har du ett depot som tillater handel i kinesiske aksjer direkte på børsen der, eller er det kinesiske aksjefond du har?

Hvilke online-meglere lar deg handle i Kina?

Jeg handler ikke så mye der, har et par aksjer som er notert i USA. De kan handles fra netfonds, nordnet, etrade, osv

Her er en liste over mange kinesiske aksjer som er notert i USA:

http://www.usxchinaindex.com/ ( det er mange av aksjene der som har dotcom preg, og trolig lite kvalitet bak seg)

A aksjer tror jeg du må handle fra en megler inne i Kina. B aksjer (hong kong notert) kan du handle via interactive brokers. Det er også endel mindre meglere i asia du kan bruke, men det er nok raskt vanskelig å få pengene ut, om noe skulle skje.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...