Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som er aktuelt i dag er dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_American_debt_crisis

Between 1975 and 1982, Latin American debt to commercial banks increased at a cumulative annual rate of 20.4 percent. This heightened borrowing led Latin America to quadruple its external debt from $75 billion in 1975 to more than $315 billion in 1983, or 50 percent of the region's gross domestic product (GDP). Debt service (interest payments and the repayment of principal) grew even faster, reaching $66 billion in 1982, up from $12 billion in 1975.[1]

Det er nok noe av det samme som vil skje fremover nå tror jeg, dersom trenden med inflasjon skal fortsette må jo etterspørselen komme fra et sted, nemlig utviklende økonomier. Det burde være det neste "subprime" prosjektet til de store investeringsbankene.

Lenke til kommentar

Det kom noen oljelager tall + andre makro tall.. skuffende.. oljelagrene er store.

Det sendte oljeprisene ned, som igjen sendte Oslo ned.

DN osv har forsinkete kurser..

Beste er å sjekke real time i en handels applikasjon som du får levert av megleren...

Lenke til kommentar
Ikkje ein kjekk dag på børsen for Royal Caribbean Cruises, men kan nokon forklare fallet rett etter klokka 12? Må vel vere ein feil eller noko?

http://www.dn.no/finans/portal/stock-oslo?...t__context=oslo

Btw, er det ein betre måte å sjekke aksjer på enn DN.no? Er direkte via oslobors.no likeverdig, evt. betre?

Jeg bruker oslobors.no for å sjekke hvordan hovedindeksen beveger seg + å holde litt øye med topp/bunn 5. Ellers har jeg lagt opp bokmerker på Netfonds på de aksjene jeg følger med på. Føler ikke jeg har behov for mer info enn det.

Lenke til kommentar
Dow Jones går sterkt, men Oslo Børs sliter litt med å nå tidligere topper. Det er kanskje et tegn på at et skifte er på vei.

hørte av en reportet i usa som hadde vært i kontakt med flere av amerikanske ambassade arbiedere i utlandet, og de hadde fått beskjed om å dumpe sine dollar, og kjøpe inn massive summer av lokale valutaer i løpet av agust/sept, hva sier det deg festen?

Lenke til kommentar
Dow Jones går sterkt, men Oslo Børs sliter litt med å nå tidligere topper. Det er kanskje et tegn på at et skifte er på vei.

hørte av en reportet i usa som hadde vært i kontakt med flere av amerikanske ambassade arbiedere i utlandet, og de hadde fått beskjed om å dumpe sine dollar, og kjøpe inn massive summer av lokale valutaer i løpet av agust/sept, hva sier det deg festen?

latter

Jeg liker ikke hode-skulder formasjonen som former seg i sølv.

Jeg har tro på sølv da. Jeg tviler på at det er noen fare.

Lenke til kommentar

Husker en diskusjon jeg hadde med en bruker her på tråden om hvordan svineinfluensaen ville påvirke kursen til legemiddelselskaper som produserer medisiner mot dette. Her er en artikkel som tar for seg dette. En av de største produsentene hadde økt 25% siden utbruddet i Mexico i vår, altså en merkbar økning, men ingenting spektakulært.

Forøvrig er det optimisme blant ekspertene nå. Alle spår visst børsen opp. Det er vel ikke helt usannsynlig at de har rett. Hovedindeksen er nå omtrentlig der den var i slutten av mai, selv om det makroøkonomiske bildet har bedret seg betraktelig.

Lenke til kommentar

Den største faren med svineinfluensaen tror jeg vil være psykologien og ikke viruset i seg selv.

Se f.eks. på det falske utbruddet av svineinfluensa som ble rapportert på fredag på et RCL-skip. Selv om det ikke er så rasjonelt tror jeg svineinfluensaen har et potensiale til å gjøre seg bemerket både på børsene og i realøkonomien.

Estimatene om at i worst-case så kan 30% av befolkningen bli syke høres helt absurd ut, håper virkelig sannsynligheten for at det skal inntreffe er mot 0.

Er forøvrig skeptisk som alltid til analytikere som kommer med vilkårlige utsagn. Vil mye heller ha fakta og tall enn hvorvidt kona var i godt humør kvelden i forveien eller ei.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Psykologien kan nok spille en rolle her, ja, men så lenge viruset ikke muterer til en farligere variant eller utvikler resistens mot medisinene man har til rådighet tror jeg det burde gå rimelig greit. Første scenario er ikke helt usannsynlig, med tanke på at spanskesykens (som også var en influensaepidemi) første bølge bestod av et relativt mildt virus, mens viruset i de senere bølgene hadde utviklet seg til en farligere varient som krevde mange flere menneskeliv. Helsevesenet er jo langt mer effektivt og kunnskapsrikt idag, så vi ser sikkert færre dødsfall i vår del av verden hvis dette skulle skje. Allikevel vil det kunne ha merkbare effekter på økonomien hvis større deler av arbeidskraften er ute av stand til å arbeide samtidig, spesielt i kombinasjon med frykten som oppstår under pandemier.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det optimisme blant ekspertene nå. Alle spår visst børsen opp. Det er vel ikke helt usannsynlig at de har rett. Hovedindeksen er nå omtrentlig der den var i slutten av mai, selv om det makroøkonomiske bildet har bedret seg betraktelig.

Og jada. Leste det senest i Finansavisen i dag. 12 eksperter som mener at børsen skal opp!! Hmm..

Lenke til kommentar

Om gull har jeg lagd en graf:

Denne sammenhengen har jeg vist før, men nå er det like før det er iferd med å skje.

Gull har lenge oppført seg på samme måte som nasdaq mellom 1998-1999 før det tok av.

Nå virker det som det er mye likviditet på vei inn i markedet (som vises på CHFNOK), og det kan bety at gull nå vil bli blåst opp.

Selv om NASDAQ og gull ikke ser likt ut på denne grafen, er i prinsippet gull helt identisk med der nasdaq var i starten av 1999, relativt til hvordan indeksene var 9 år tidligere. Grunnen til at jeg tror gull er i en boble er hvor godt gull har stått imot krisen, sammenlignet med hvordan gull har uviklet seg i 1998, og etter 1987. Skulle gull "kopiert" nasdaq, vil boblen gull da er sprekke ca. i slutten av 2010 med en pris på ca. 2700 dollar.

gold-historic-18-9-08-image002.gif

post-158522-1249239521_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...