Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Jeg syns det ligner litt oppgangen fra 2000. Den gangen gikk det mye penger inn i dotcom. Mens nå var det statsobligasjoner. Det er mulig statsobligasjoner vil ha en utvikling som ikke er helt ulik dotcom i perioden mellom 2000-2003 fremover. Jeg vil ikke utelukke det, selv om det ville være ganske skummelt.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BRK-A#s...=BRK-A;range=my

Sammenlign formasjonen mellom februar og juni 2000, med februar og juni 2009.

Det er veldig imponerende av Buffet å ha hatt en slik vekst i en periode hvor Dow Jones gikk flatt.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller hva tror du festen? Eller andre? Med det gigantiske underskuddet i USA, samt enorm pengetrykking - hvordan kan en dollar kollaps unngås?

De som vifter med zimbabwe scenarioet tror jeg er litt på jordet. Tilfellet der var regjeringen som trykket penger for å holde seg selv gående. En gjeng aristokrater med en pengepresse som brukes når de trengte noe mer vin, mat og damer. Fullt så galt er det ikke i Amerika, og regjeringen og styresettet ville velte før noe slikt ville skjedd. Hvermansen i USA har mer makt enn hva bønder i zimbabwe har. Infrastruktur og styresett er helt forskjellig mellom disse landene, og det betyr alt.

Jeg vil 'anta' at dollaren svekker seg, men tror ikke den vil kollapse. Det er visse ting som holder seg i verdi, uavhengig av valuta. Kompetanse og teknologi, arbeidskraft, råvarer, for å nevne noe. Når dollaren faller, blir slikt mer lønnsomt ovenfor utlendinger.

Kollaps måtte i så fall være relatert til problemer med å få utstedt nye lån/statsobligasjoner, for å betjene tilbakebetaling av eldre lån. Men jeg tror FED ville trykket pressa i 5. gir og gitt utlånerne tilbake, i en svekket valuta, og økt inflasjonen (og lønn og det som kommer med). Da ville i teorien utlånerne sitte med regningen. Hm. Kompliserte saker : )

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Kjenner noen til når pengemengden trekker seg tilbake og hvordan dette konkret gjøres?

Det kan skje gjennom en spekulativ boble som sprekker av seg selv, som før bear stearns når veksten i pengemengden var på topp, eller det kan skje gjennom at sentralbanken aktivt setter opp rentene slik at det ikke lenger er like attraktivt å låne penger. Rentene var åpenbart ikke høye nok mellom 2005-2008, men det var antageligvis bare ønskelig fra federal reserve å ha det slik fordi det var viktig med inflasjon for bankene som hadde lånt ut masse penger til bolig.

http://www.shadowstats.com/imgs/sgs-m3.gif

Lenke til kommentar

Om denne krisen går riktig ille blir vi sittende igjen (som jeg så en profet sa : http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1712738.ece) sa at det blir en stor underklasse, og endel rike, mens middelklassen blir borte.

Resultatet da i ettertid vil avhenge av det politiske systemet. Enten vil det da gå i retning av et korrupt styre som finnes i land som Argentina, Mexico, osv Eller det vil gå mot et styre som avskaffer det rike. (Det er det som hadde blitt resultatet om flertallet hadde fått bestemme i de fleste fattige land med korrupt styre). Om norge skulle komme i en slik situasjon ville politikerne virkelig bli satt på prøve. Jeg tror det faktisk ville gått mot høy inflasjon, korrupsjon, osv ,desverre.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg får ikke linken din til å fungere festen.

Edit:

Virker som at børsen aldri skal klare å krabbe over 300 og bli der :wee:

Edit2: Fikk visst linken til å fungere likevel, var et ) tegn på slutten av linken som krøllet det til.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Du nevner Nordnet som er en online megler som opererer i markedene i:

Norge

Sverige

Finland

Danmark

Tyskland

Canada

USA

og England for dem som er villige til å betale de ekstra gebyrene.

Er denne tråden utelukkende åpnet for å diskutere norske aksjer, eller kan en hive seg på med USA som markedsplass også?

Nevner noen aksjer fra USA som ser ut til å være greie:

Sinovac Biotec, ticker SVA; har hatt en avkastning på over 152 % siden jeg gjorde noen handler med den.

EDAP TMS S.A., ticker EDAP; ser ut til ofte å legge seg på 1,50 USD i kurs, men svinger gjerne ned noe, og tilbake igjen. Ser ut til å være en grei forutsigbar aksje som en kan hente gevinst i om en går inn og ut på de riktige tidspunkt

Ellers synes jeg at:

BTU International Inc., ticker BTUI ser lovende ut.

En aksje jeg ikke har gått inn i, og som jeg angrer på at jeg ikke gjorde er i kosmetikkselskapet:

Revlon Inc., ticker REV

Har nok noen andre aksjer i siktet også, men syntes disse selskapene var verdt å nevne. Det skal nevnes at jeg er investert mer eller mindre i de 3 førstnevnte selv, for ordens skyld.

Lenke til kommentar

Les forsiden til DN.no... nå i dag! Makan til snuoperasjon hos alle analytikerne. Nå kommer vist dommedag. "Disse aksjene rammes av Svineinfluensa", oljen er for høyt priset, storsmell kan ikke utelukkes... Sannelig er det ikke lite manipulering på gang. Problemet er at alle kommer ut på samme dag. Man har solgt seg ut med gevinstene sine, og skal manipulere markedet ned.

Med volumene man opererer med i sommer, er dette selvsagt fullt mulig. Flere og flere vil også (eller har allerede) bli fristet til å selge seg ut. Det er nemlig utvilsomt mye trading som skjer. Investorer er det ikke så mange av. De som havner imellom to stoler, den vanlige småaksjonæren, ser ofte på seg selv som en investor - men kan fort få panikk når kursene går ned. Selv, så liker jeg perioder med panikk og stor nedselging. Det gir en flott anledning til å kjøpe mer. Dessuten vil en evt. korreksjon nå - forsterke grobunnen for nivåene vi er på. Børsraketter som Eltek, vil også kunne oppleve en stor nedgang. Dette gir en bedre prising for mer langsiktige. Og er man heldig, så overreagerer enkelte aksjer nå nedover. Alt dette vil være flott for den langsiktige.

Det er ikke lett å tjene penger på børs, man må operere med ro, avslappenhet og fornuft som ikke styres av følelser. Jeg forventer at positive makro-tall vil fortsette å komme i tiden framover. Så vi vil bevege oss opp igjen. Men om dette er en endagers nedgang eller en korreksjon kanskje helt ned mot 260 - vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Leste artikkelen Lansky. Analytikere har nok ofte en baktanke når de kommer med sine "påstander" om aksjemarkedet. Dessverre er det mange som følger deres såkalte tips, og enkelte taper penger på det. Men om jeg ikke tar feil så er vel eksperter og analytikere mer eller mindre i samma bransje. I såfall leste jeg i Finansavisen i dag om 4 eksperter (SEB, Nordea, Artic) som anbefalte å investere i TGS-Nopec, PGS osv. i januar. Sist nevnte seg så mye som 80% til nå!! Hadde man fulgt deres spor, kunne man sittet med en god del penger i dag.

Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på dette, men det beste er nok å lese teknisk analyse, følge med på nøkkeltall og deretter lage sin egen analyse. For som du skrev før i tråden her, er det nok mange analytikere som presser aksjen ned, forså å kjøpe seg inn billig.

@Festen. Leste artikkelen. Har snakket med flere som tror at det verste kommer neste år. Det er vel først når redningspakkene rundt omkring i verden tar slutt at vi muligens får en ny stor nedgang. Bare se på GM. Millioner av dollar ble spyttet inn, men gikk konkurs i vår. Det som dog er litt vansklig å forstå er hvorfor børsen steg så mye denne våren. Kan en årsak være at nedgangen vi hadde i høst skremte mange noe som gjorde at mange presset om prisene? Børsen var jo et stykke under 200 poeng om jeg ikke husker feil.

Som sakt har ikke jeg noe spesiell erfaring, og setter pris på om noen kommer med en annen mening eller korrigerer meg. :)

Lenke til kommentar

Ser at US dollar går opp og ned mye. Det siste jeg ha fått med meg er at den norske kronen blir ett investeringsobjekt igjen. Jeg bare lurer på hvor mye US dollar skal krype nedover før lavere oljepriser eller noe annet får den til å stige igjen.

Er en amatør i aksjemarkedet selv, og hvordan lærer en seg best følgende:

Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på dette, men det beste er nok å lese teknisk analyse, følge med på nøkkeltall og deretter lage sin egen analyse.
??
Lenke til kommentar

Kjøpte selv aksjer i dag i ARIAD Pharmaceuticals Inc., ticker ARIA, hvorvidt det var lurt å gå inn så sent i kursoppgangene som har vært vil vise seg.

Mulig jeg på kort sikt kan tape penger. Men så er det andre dag på rad jeg ser aksjen gå skyhøyt.

EDIT: Selvfølgelig kan posten min sees på som at jeg forsøker å få flere kjøpere inn. Men som jeg påpeker, så kan oppgangen også være over for noen dager/ukers tid. Aldri godt å vite sånne ting. Jeg har ihvertfall sagt i fra på hvor usikker jeg var med denne investeringen.

Wow, 4,67% oppgang siden jeg postet dette innlegget og etter jeg gjorde handelen min. Lurer på hvor aksjen ender kl 22 norsk tid.

EDIT2: Og der var aksjen tilbake til det jeg handlet den for. hehe

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper aksjer i f.eks IEG og de blir tatt av børsen pga for lav pris per aksje, hva skjer med mine aksjer da?

Går utifra at du tenker på IGE? Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at de tas av børsen med det første. Mener å ha lest noe om at de har sendt ut forslag til aksjonærene om tiltak som kan ihverksettes for å få bukt på problemet. Tror IGE kan ha stort potensiale oppover i tiden som kommer, men samtidig må du vurdere om du er klar for risikoen. Den er en atskillig mer spekulativ aksje enn NHY, som du solgte deg ut av her forleden. ;)

@Lansky: Asiaterne har allerede begynt å bevege seg vekk fra dollaren. Det har kommet en rekke tegn på dette i de foregående ukene. Blir spennende å følge med utviklingen her. Jeg sitter med en del aksjer ekspontert gull og håper selvfølgelig derfor at det går nedenom og hjem med dollaren, men jeg deler nok mer apegryn sitt syn om at en nedgang i dollarens verdi ikke nødvendigvis vil være så dramatisk som mange synes å tro. Det er mange faktorer som virker inn her, og alle vil ikke nødvendigvis slå ut i samme retning.

Lenke til kommentar

Ah, var IGE jeg tenkte på ja, husker jeg ikke helt feil så var det kanskje du som luftet det selskapet da jeg spurte om gull for en tid tilbake? Jeg vurderte sterkt å kaste noen kroner dit kun fordi at jeg tenker "enn hvis", de trenger ikke stige mange kronene før man sitter med et stort overskudd. Kanskje jeg er for optimistisk, hva vet jeg som fersking innenfor dette, men det er en artig tanke. Hvis det skulle gå dårlig så er det ikke verdens undergang heller.

Jeg var en anelse pysete av meg med NHY og etter at jeg leste Lansky sitt innlegg ikke lenge etter at jeg solgte dem så angret jeg litt på salget, trøsten for være at jeg gikk en hundrelapp i pluss på salget om ikke annet :p

Enden på visa ble at jeg kjøpte en børspost i ELT og NSG så nå får vi se om fremtidsutsiktene deres slår til, jeg håper det hvert fall.

Vurderte å kjøpe NHY igjen i morgen siden den uansett er på samme nivå som da jeg solgte meg ut, men får dem vel neppe til samme kurs nå som E24 reklamerer med at aluprisen er på vei opp.

Lenke til kommentar
Er det ei "krise" i brakkvatnet no då? Korleis kan ein synse slikt? Berre fordi dollaren går mot ein nedgong?

*frå han som ynskjer å lære*

Dollaren er egentlig på et ganske kritisk nivå nå. I 1981 så det ca. slik ut, og dollaren gjorde det veldig bra de neste 4 årene, men det kan også være som i 1975, da gjorde dollaren det svakt de neste 5 årene.

post-158522-1248820680_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...