Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen nedre aldersgrense, i hvertfall ikke hos Nordnet. Er du under 18 trenger du underskrift fra foreldre.

8788167[/snapback]

Du trenger underskrift og kopi av legitimasjon fra begge foreldre(må kopieres på politistasjon/bankkontor med underskrift av personalet der). Du trenger også fødselsadtest av deg selv. Dette er for Nordnet, sikkert det samme for Netfonds.

Lenke til kommentar

Hei!

Har 20.000 kr som jeg vil investere over 3-5 år. Setter jeg dem i Skagen Kon-Tiki? :) Eller er det for høy risiko? Noe sier meg at jeg uansett ikke kan tape pengene.. Tar jeg feil?

Har fra før en god del aksjer i NHY; hvor lenge bør jeg beholde dem? :)

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Har 20.000 kr som jeg vil investere over 3-5 år. Setter jeg dem i Skagen Kon-Tiki? :) Eller er det for høy risiko? Noe sier meg at jeg uansett ikke kan tape pengene.. Tar jeg feil?

Ja, aksjemarkedet kan godt ende opp med å være lavere om 5 år enn det er nå.

Har fra før en god del aksjer i NHY; hvor lenge bør jeg beholde dem? :)

Hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt NHY og beholdt dem så lenge.

Lenke til kommentar
Jeg skal helst ikke tape disse pengene nei ^^

Hva med Skagen global da?

Er det i det hele tatt lurt å sette penger i fond om dagen? Eller bør jeg vente på cracket?

8796133[/snapback]

I dag kan det jo være litt lurt, akkurat nå har børsen falt en ca 10 poeng siden rekord noteringen over 500 poeng.

Du kan jo vente på et crack som kanskje aldri kommer, og du kan titte å se på sjansen som kom og gikk forbi.

Lenke til kommentar

Så hva er tipset dere gir meg?

1) Kjøp *fyll inn navn på fond* for *fyll inn ant. kr fra 0-20k*.

2) Kjøp *fyll inn navn på aksje(-r)* for *fyll inn ant. kr fra 0-20k*

3) Vent på et større crack

4) Behold pengene i banken.

5) *fyll inn eget alternativ*

Endret av jammi
Lenke til kommentar

Personlig har jeg penger i både Kon-Tiki og Global, så helt pessimist er jeg ikke, men jeg har et mye lenger perspektiv enn 5 år. Begge deler er uansett bedre enn norske aksjer, som nå virker som de er priset utfra at alt går perfekt, oljeprisen skal fortsette å stige, og oljestrømmen bare fortsetter. Det kan være det går sånn, men jeg er skeptisk.

Akkurat nå virker nedsiden begrenset i forhold til P/E og slikt, men det er fordi alt faktisk er perfekt. Etter hvert går det tomt for nye polakker, de som er her vil ha høyere lønn eller reiser hjem, oljebrønnene går tomme, og til slutt vil også Kina vil ha bedre betalt for varene. At mye av dette skjer innen 5 år virker nokså sansynlig.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg penger i både Kon-Tiki og Global, så helt pessimist er jeg ikke, men jeg har et mye lenger perspektiv enn 5 år. Begge deler er uansett bedre enn norske aksjer, som nå virker som de er priset utfra at alt går perfekt, oljeprisen skal fortsette å stige, og oljestrømmen bare fortsetter. Det kan være det går sånn, men jeg er skeptisk.

Akkurat nå virker nedsiden begrenset i forhold til P/E og slikt, men det er fordi alt faktisk er perfekt. Etter hvert går det tomt for nye polakker, de som er her vil ha høyere lønn eller reiser hjem, oljebrønnene går tomme, og til slutt vil også Kina vil ha bedre betalt for varene. At mye av dette skjer innen 5 år virker nokså sansynlig.

8796373[/snapback]

Dersm det går dårlig så sitter jeg gjerne på dem lenger, for all del.. Alt fra 3-60 år går greit :p ^^ Men helst ca 3-5 år..

Lenke til kommentar
Dersm det går dårlig så sitter jeg gjerne på dem lenger, for all del.. Alt fra 3-60 år går greit :p ^^ Men helst ca 3-5 år..

Hvis ikke det er penger du trenger er det bare å pøse på. Du kan redusere risikoen ved å sette inn 10 000 nå og 10 000 om 6 - 12 måneder.

Lenke til kommentar

Eller så kunne du satt inn 10.000 i dag.. og se om børsen går ytterligere ned de neste dagene til at det gjør en forskjell, og så sette inn litt mer da..

Fond klarer som regel å hente seg inn igjen med litt tid, og ihvertfall med litt spredt investering..

men jeg har ett skrekkeksempel, investerte 10k i dnb global technology når det starta opp.. på kanskje ett år så var det igjen rundt 1000 kroner, og den kom seg aldri opp til mer enn 2k kanskje.. så ifjor ble hele greia stengt av dnb..

Lenke til kommentar
men jeg har ett skrekkeksempel, investerte 10k i dnb global technology når det starta opp.. på kanskje ett år så var det igjen rundt 1000 kroner, og den kom seg aldri opp til mer enn 2k kanskje.. så ifjor ble hele greia stengt av dnb..

8803984[/snapback]

De gjør gjerne sånn med dårlige fond, stenger de ned og oppretter et nytt med et annet navn for at historikken ikke skal se så ille ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...