Blabla1 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg vurderer å ta aksjer for første gang. Ikke satse mer enn det jeg kan tape. Seabird kanskje lurt? =) Har hørt at konkurrentene dems har gått konkurs. Men jeg har ikke peiling på aksjer! Lenke til kommentar
haarod Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Tror jeg ville startet i noe tryggere enn seismikk-bransjen. Der dør de jo som fluer om dagen, så du har rett i at mange har gått konkurs. EDIT: Du må forøvrig ut med litt over 10'000 for en børspost. Men hvis du har råd til å tape dette er det jo bare å kjøre på, selv om du kanskje bør gjøre litt mer research først. Endret 20. juli 2009 av haarod Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei, et lite spm. Noen som vet om et godt TA - verktøy/program til å analysere aksjer. Tenkte helst på et gratis et som man kan legge inn trendlinjer med. På forhånd takker jeg for svar! EsAa Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Oil vs. Natural Gas: Something Has to Give The price of oil has always been front and center for market watchers, but it is now watched as closely as ever. There are a variety of reasons for this. One is oil’s wild ride last year. It rocketed all the way up to $147.50 a barrel last June before plummeting down to $33 in January/February of this year. (At that time, Russian government sources told me the government there was making budget plans assuming that oil would hit $20 a barrel.) Another reason is the fact that demand for oil simply has to pick up if and when the global economy resumes growth. Supply and demand are the most important factors in determining the price of anything, but Dan Niles, Co-Chief Investment Officer at Alpha One Capital Partners, is closely watching another way to view oil prices, and that is their relationship to natural gas. As Dan recently emailed me, oil has historically traded at 8x to 10x the price of natural gas. One of the reasons it usually stays within that range is the law of physics: On a thermal basis, it takes roughly six times the amount of oil to generate the same amount of heat as natural gas. Looking at today’s prices, however, oil is going for a hefty 17x the price of natural gas, far outside the historical norm. What does this mean? Either oil is overvalued right now, or natural gas is incredibly cheap. Dan told me he believes that oil will get crushed or natural gas will go up a lot over the next year “because the laws of physics do not change.” It will be interesting to see what happens. I’m hearing a lot of talk that oil has more room to fall, at least in the short term. If a global recovery gets under way in earnest later this year or early in 2010, however, I wouldn’t be surprised to see prices increase. Dan is primarily a technology investor, but recently he has been investing in the “inflation trade,” buying commodities producers on the bet that international economies will see increased demand in all sorts of raw materials and resources such as aluminum, copper, iron ore, steel, and oil among others. Jeg har hørt at folk prater om dette fra stadig flere hold nå. Noen som har noen tanker om det er olje som er uforholdsmessig dyr eller om det er gass som er uforholdsmessig billig? Og er det selskaper på Oslo Børs hvor lønnsomhet er kraftig korrelert med gassprisene? NEC er jo ett alternativ, noen andre? Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Olje vs gass: http://finance.yahoo.com/echarts?s=UNG#cha...ource=undefined Veldig spesielt. Det ser ut som olje har en spekulasjon i forhold til dollarkursen som ikke gass har. Endret 21. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg tror nok det kan gå ned igjen noen dager nå. Det har nok gått opp igjen for fort. Lenke til kommentar
investor Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Vi ligger i trading +-10 % nå... før det smeller opp eller ned, kommer an på inflasjon eller deflasjonsperiode slår gjennom.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Det er vel egentlig det gull signaliserer Jeg regner med at gull før eller senere vil bryte ut av svingningene mellom 900-1000 dollar siden jan 2008, på oppsiden. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 "Et ekstremt spennende kjøpssignal i New York" Hvor mye vekt skal en egentlig legge på slike tekniske signaler? Pleier som regel ikke å følge så nøye med på dette, men ble litt mer "troende" etter HS-formasjonen like før krakket i fjor. :!: Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Markedet går iallefall oppover i USA, i dag også..Uten at jeg helt ser noen logisk grunn til det, bortsett fra at det er mye cash på sidelinjen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Gull vs Kina. Det er gull og Kina det som det kommer til å handle om fremover. http://finance.yahoo.com/echarts?s=GLD#cha...ource=undefined Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Eltek går greit for tiden. Det kommer den sannsynligvis til å gjøre frem til tallene for andre kvartal kommer. Da frykter jeg at den vil falle. Endret 23. juli 2009 av member-101642 Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Eltek har vell bare blitt den nye daytrader-hypen på OSE så derfor den går så mye. Tror ikke det fundamentale har så mye å si inntill populariteten på denne avtar. Forsåvidt interessant å se hvordan børs og psykologi fungerer. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Det at den type aksjer er i farta er bare enda et tegn på at det er et bull-marked. Spørsmålet er bare når inflasjonen virkelig kommer. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Angående inflasjon: The main question is when will inflationary expectations begin to rise causing a new stage of a gold bull market? The best answer we can give is as follows: The lag between monetary expansion and price inflation in the United States is about 3.5 years. The Fed started bloating its balance sheet about a year ago. Therefore, price inflation could really begin showing its teeth toward 2012. However, inflation expectations are a different animal. In the context of a major concern for fiscal sustainability and a prolonged period of elevated money supply by the Fed, inflation expectations can explode much earlier. It is quite possible that this could happen as early as next year. Tatt fra: What will it take for gold to overcome $1000 Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Det syns så godt på potash. http://finance.yahoo.com/echarts?s=POT#cha...ource=undefined Det å stimulere mer nå, bare må bli inflasjon. Om noen år kan det raskt bli inflasjon på 10-20 % i året (det er det alt på endel matvarer), men da kan det bli så ille at KPI viser 10-20 %. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Synes det vangles mye mellom inflasjon og deflasjon. Annenhver uke inflaslon/deflasjon. Hva blir det til oghvor skal en putte pengene? Hvis det blir deflasjon så er det jo bare å putte de i banken. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 For å forklare det slik jeg tenker. Spesielt etter 1982 fikk den amerikanske økonomien fart på seg. Det var lett å sette igang økonomien etter 1987, da konsumentene bare tok opp mer gjeld. Det samme etter 1991, men etter 2003 var det tungt å få økonomien igang igjen. Mengden gjeld på alle felter var alt for stor, men med en irak krig, og krig mot terror kom det igang igjen. Denne gangen tror jeg det er enda tyngre. Det betyr at en større kraft enn ved noen av de tidligere tilbakeslagene etter 1982 må til for å få det til å vokse igjen. Det må til så mye pengetrykking og stimulering at jeg tror det blir nærmest umulig å ikke ta i for hardt. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Synes det vangles mye mellom inflasjon og deflasjon. Annenhver uke inflaslon/deflasjon. Hva blir det til oghvor skal en putte pengene? Hvis det blir deflasjon så er det jo bare å putte de i banken. Dette lurer jeg også egentlig på. Det er mye snakk om inflasjon/deflasjon om dagen, men akkurat hvor man skal gjøre av pengene i slike stuasjoner, skjønner jeg ingenting av. Jada jeg vet at en med mine økonomikunnskaper aldri burde ha satt en eneste krone på børs. :!: Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Synes det vangles mye mellom inflasjon og deflasjon. Annenhver uke inflaslon/deflasjon. Hva blir det til oghvor skal en putte pengene? Hvis det blir deflasjon så er det jo bare å putte de i banken. Hvis man putter for mye penger inn i økonomien i form av krisepakker vil inflasjon være et sannsynlig scenario, mens hvis det viser seg at de krisepakkene som har blitt gitt ikke er virkningsfulle nok til å stable på beina en levedyktig oppgang, vil dette kunne føre til at oppgangen forsvinner igjen og vi går tilbake igjen til dårligere tider. Man har vel ikke helt oversikten over hvor virkningsfulle krisepakkene er helt ennå, og man vet heller ikke om det vil bli gitt flere krisepakker fremover, derfor er det per idag vanskelig å forutsi hvilken av scenarioene som vil slå til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå