Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter forøvrig selv å venter på at et annet Fredriksen-selskap skal gjøre noen ureglementerte dypdykk på lavt volum i disse sommertider. DESSC er et lite omtalt case med god inntjening. SDRL er forsåvidt interessant også, men følger hovedindeksen i for stor grad til å være interessant for min del.

Enig der.

Synes Seadrill har "stagnert" og følger hovedindeksen ganske tett for tiden. Regner med et stort sprang på de første reelle ryktene om utbytte :)

DESSC er jeg også enig i. Lite omtalt, men en spennende aksje.

Jeg kjøpte Gogl og Frontline for to dager siden. Fikk full klaff på Gogl (*skryteskryte*), men skjønner ikke helt at Frontline skulle falle såpass som den gjorde i dag :/

Kjøpte FOE for en stund siden, de leverte gode tall, men likevel står aksjen stille etter den tid.

Lenke til kommentar

Hei alle flittig skribentar i aksjetråden.

No har eg i lengre tid vurdert å gå til innkjøp av aksjar, men før eg gjer det skulle eg gjerne hatt meir info om det er lurt for ein student å gå inn med mellom 5 000 - 20 000 i første omgang? Er dette nok til at det over tid skal kunne bli eit lite overskot? Sidan eg har eit, medieskapt, inntrykk av at det kan vera lurt å "kasta" pengar inn i marknaden no lurer eg på om det er fleire her på forumet som meiner at dette er tida for å starte med aksjar.

Fins det ei oversikt over brukte ord, forkortingar og setningar som omhandlar aksjar? For ein som har ingen erfaring er det lurt å gjere det via banken, eller skal ein "gamble" på eiga hand. Kva anbefaler de?

Bør eg i tillegg kjøpe meg tilgang for "live" aksjekursar, eller held det med litt forsinka sidan eg primært er inne på litt lengre sikt?

Er det gode nettstadar som forklarar rundt aksjemarknaden? Leser "ofte" på nettstandane til E24 og DN for tips og liknande, men fins det andre? Fins det og noko oversikt over reglar og skattlegging/andre utgifter for kjøp/sal av aksjar?

Sjølve tenkte eg å gå inn i anten offshore eller IT/teknologiaksjar, men er dette aksjar som er lure å kjøpe dersom ein har eit perspektiv på 3-5 år? I byrjinga ser eg for meg lavrisikoaksjar, og heller gå for aksjar med høgare risiko etter kvart som eg, forhåpentlegvis, har tent nokre kroner. Dersom de har andre tips er det berre å kome med dei.

På førehand takk for alle svar ;)

P.S.: Tips til gode aksjar blir tatt vel i mot :whistle:

Lenke til kommentar

Register deg på nordnet.no, skriv under på papirene du får tilsendt, send tilbake i medfølgende konvolutt, så kan du sette inn penger på nettkontoen.

De har gratis realtidskurser ("live" kurser), og de første månedene koster det tilnærmet ingenting å handle (tror det er 9 kr /handelen).

Meget gode erfaringer med nordnet. Netfonds er og et alternativ, men jeg hoppet over de etter negativt svar på epost, uten å gå i dybden.

Lenke til kommentar

Jeg bruker banken min sin løsning, går inn via nettbanken. Pleier å følge med på en aksje f.eks opera og se at den går opp og ned også legger jeg ordre lavt der den pleier å ligge på sitt laveste den siste tiden også legger jeg inn salgsordre senere på den kursen jeg vil selge på, salgsordren vil da stå helt til kursen går opp dit jeg har satt meg som mål og da vil den automatisk bli solgt, det er selvfølgelig mulig at kursen aldri kommer opp dit men.. Sikkert tungvindt måte å gjøre det på men det er bra hvis man ikke har sanntidskurser. Tjente 800kr på opera(minus skatt osv da) på den måten for litt siden,men gikk ut for tidlig. Har tenkt på å prøve meg på litt raskere handling,inn og ut i løpet av en dag f.eks, er det det som heter short? Men da er det vel best med sanntidskurser?

Lenke til kommentar

Er det sånn på nordnet at hvis du selger en aksje kommer penga på nordnet kontoen? Må du fortsatt betale skatt av hvert aksjesalg for seg eller kan du "ta ut" pengene fra nordnet kontoen og betale skatt av hele summen?

Lenke til kommentar

Hmm. Nå var jeg ikke helt med. Nordnet kontoen fungerer akkurat som en vanlig bankkonto. Når du selger kommer pengene på nordnet kontoen med en gang, og du kan bruke de straks, la de stå eller sette de over på din vanlige bankkonto.

Skatt betaler du ikke hver gang du selger, skatt blir trukket på selvangivelsen en gang i året. Det er det samme om du har pengene på nordnet eller din vanlige banks konto, og er uavhengig om du overfører penger den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg handlet en børspost med ELT for 3,11. Det kan hende jeg kjøper flere i løpet av de kommende ukene. Har tro på selskapet, så det er veldig fristende.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Jeg handlet en børspost med ELT for 3,11. Det kan hende jeg kjøper flere i løpet av de kommende ukene. Har tro på selskapet, så det er veldig fristende.

ELT er nok meget bra på sikt. Er man mer kortsiktig, er timing vanskelig i aksjen. Men timing er noe man ikke skal tenke for mye på. Det er jo uansett morsomt å treffe bra på timingen, uansett om du er langsiktig eller ei. Jeg har jo snakket om NSG (Norske Skog) litt bakover i tråden. For min del, letet jeg etter timing. Jeg gikk inn den 14. denne måneden. Jeg kunne ikke valgt bedre timing. Men uansett handler det om å ta kortsiktig tap eller gevinst med stor ro. Spesielt i selskap som ELT og NSG, må man ha en sterk mage. For det kommer til å svinge veldig.

Lenke til kommentar
Jeg har jo snakket om NSG (Norske Skog) litt bakover i tråden. For min del, letet jeg etter timing. Jeg gikk inn den 14. denne måneden. Jeg kunne ikke valgt bedre timing.

Hadde selv inngang her på den 15. Så langt ser det ganske bra ut for kursutviklingen, men jeg synes det er for tidlig å begynne å bedømme om timingen er god eller ei. Men jeg tror NSG er ganske kraftig oversolgt i de siste ukene. Ifølge en bruker på et aksjeforum jeg frekventerer har de en cashbeholdning tilsvarende ca 26kr/aksje. Har ikke fått sjekket det opp selv ennå så kan ikke gå god for sannhetsgehalten her. Uansett tror jeg en del småaksjonærer fikk kalde føtter etter at Stordalen & Spetalen dumpet den, og at dette har sendt kursen uforholdsmessig langt ned.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Kjøpte en post til i dag. Timingen kunne vært bedre, men jeg tar lett på det. Dette er tross alt snakk om en langsiktig posisjon, i hvert fall etter planen. Det blir spennende å se hva tallene for andre kvartal bringer. Personlig tror jeg ikke det gir så enormt utslag på kursen, hverken den ene eller den andre veien.

Lenke til kommentar

NSG er meget interessant. De står jo overfor store utfordringer, ingen tvil om det, men at aksjen er meget underpriset er det heller ingen tvil om. Skulle gjerne kjøpt en post der selv, men jeg kan dessverre ikke gå inn med mer nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...