Kalinken Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Noen som vet om noen gode og seriøse utenlandske forum for aksjer?Eventuelt hvilke norske forum bruker dere? forum.hegnar.no stockpro.no dn.no/forum Jeg synes Hegnar-forumet er for nedspammet til at jeg orker å lese nevneverdig der. Stockpro er forsåvidt et greit forum, men det er veldig lite aktivitet der. Jeg bruker StockTalk. Koster litt å være medlem der, men det er mange godt informerte som sitter på trådene og diskuterer selskapene. Trådene er også relativt aktive, spesielt når det skjer store bevegelser i kursene. Absolutt mye nyttig informasjon der. trade2win skal forøvrig sjekkes ut. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Usikre børser. er goldman sachs long eller short? Det er visst black boxen dems som bestemmer, så la oss håpe den ikke bryter sammen. Vel, kanskje litt wall of worry tendenser igjen. Det er vanskelig å vite om markedet kan stige på litt dårlige resultater og litt frykt igjen, eller om det skal ned mot tidligere nivåer. Det spesielle i nedgangen i markedet nå, sammenlignet med nedgangen som tok slutt før i år, er at det nå hele tiden har vært en fallende libor. Det kan bety at dette er en korreksjon, mens det før i år var den egentlige bunnen. Endret 10. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Klarte å observere TO head and shoulders formasjoner på Nasdaq i dag. Så den første ganske tidlig, når hodet var i ferd med å dannes. Det gradvis synkende volumet fra første til andre skulder følger boken, og for den andre formasjonen ser dette også ut til å stemme, selv om denne ikke er fullført. Lover svært dårlig for resten av dagen i USA, og ikke minst for oljeprisen, ettersom den er i ferd med å bryte 60 dollar. Se her:http://j4.forexpf.ru/delta/graph_popup.jsp?type=nasdaq&port= Screenshot: Edit: ser ut som jeg har tatt feil. Hodet på den andre formasjonen er i ferd med å dannes akkurat nå. Trodde først vi så skulderen, men dette er altså hodet. Endret 10. juli 2009 av kjaks Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Klarte å observere TO head and shoulders formasjoner på Nasdaq i dag. Så den første ganske tidlig, når hodet var i ferd med å dannes. Det gradvis synkende volumet fra første til andre skulder følger boken, og for den andre formasjonen ser dette også ut til å stemme, selv om denne ikke er fullført. Lover svært dårlig for resten av dagen i USA, og ikke minst for oljeprisen, ettersom den er i ferd med å bryte 60 dollar. Se her:http://j4.forexpf.ru/delta/graph_popup.jsp?type=nasdaq&port= Screenshot: Edit: ser ut som jeg har tatt feil. Hodet på den andre formasjonen er i ferd med å dannes akkurat nå. Trodde først vi så skulderen, men dette er altså hodet. Jeg tolker egentlig chartet mer bullish. Dow har gått ganske langt ned, 8000 var et kritisk nivå i fjor. Det betyr også noe. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ser ut som om Espen Baardsen, av alle, er ganske enig med Lansky: http://e24.no/boers-og-finans/article3135429.ece Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Klarte å observere TO head and shoulders formasjoner på Nasdaq i dag. Så den første ganske tidlig, når hodet var i ferd med å dannes. Det gradvis synkende volumet fra første til andre skulder følger boken, og for den andre formasjonen ser dette også ut til å stemme, selv om denne ikke er fullført. Lover svært dårlig for resten av dagen i USA, og ikke minst for oljeprisen, ettersom den er i ferd med å bryte 60 dollar. Se her:http://j4.forexpf.ru/delta/graph_popup.jsp?type=nasdaq&port= Screenshot: Edit: ser ut som jeg har tatt feil. Hodet på den andre formasjonen er i ferd med å dannes akkurat nå. Trodde først vi så skulderen, men dette er altså hodet. Jeg tolker egentlig chartet mer bullish. Dow har gått ganske langt ned, 8000 var et kritisk nivå i fjor. Det betyr også noe. Nå reagerer vel USA og Norge forskjellig på en lav oljepris, men om Nasdaq skulle synke så langt som intradag "head and shoulders" formasjonen skulle tilsi, vil brent komme godt under 60 dollar. For OSEBX er dette bearish, hvordan USA reagerer på det, vet jeg ikke. Makrotallene er vel det som virkelig gjelder der. Sanntid BRENT: http://j4.forexpf.ru/delta/graph_popup.jsp...BRENT&port= Oljen har jo fulgt USA som en valp i det siste. Hvorfor tolker du det bullish? Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ser ut som om Espen Baardsen, av alle, er ganske enig med Lansky: http://e24.no/boers-og-finans/article3135429.ece Det er et bra inslag med sjefen i selskapet han jobber i, hugh hendry på ft.com http://www.ft.com/cms/893ac9c8-757e-11dc-b...mp;fromSearch=n Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Festen...hvordan i sva... kan du så mye?? Er du siviløkonom eller noe eller??? Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hvorfor tolker du det bullish? jeg bare følte grafen ikke var så negativ i det korte bildet, vi får se hvor det ender, jeg har uansett solgt de fleste oljeaksjene mine, solgte når det lå på ca. 70 dollar. Det er mye cash i markedet, mange som tror det er korreksjon, da kan det gå opp på slutten av dagen på slike dager. hastigheten i korreksjonen har bremset opp. Det kan godt komme en rekyl på slutten i dag, tenker da på dow jones. 873 ca var tidligere et viktig nivå på S & P 500. Avslutter dagen i dag ganske bra, tror jeg også det kan skifte stemningen inn i neste uke. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hvilke markeder trader du direkte? OSE, NYSE ? Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Trader direkte:) Jeg har nok ikke noe seter.. bruker interactive brokers og jeg trader sjelden intradag, jeg har ikke gjort en eneste trade i dag. Nå går det visst ned igjen. Her er COP: http://www.marketwatch.com/investing/stock...p;optstyle=1013 Er dette som tidlig 70 tallet eller tidlig 80 tall? Mer av det samme når USA for trykket nok penger, eller et skifte i trend? Etter 1975 fortsatte trenden, eller 1982 snudde trenden. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Monsanto har en god inngang nå tror jeg: http://finance.yahoo.com/echarts?s=MON#cha...ource=undefined Det ser ut som det er ved en bunn. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Sett at et scenario med stagflasjon slår til i USA. Hvordan vil dette påvirke gullprisen? Hvordan vil det påvirke oljeprisen? Jeg går utifra at førstnevnte vil stige betraktelig på dette, men hva med sistnevnte? Og forresten, noen tanker om hvordan sølvprisen vil utvikle seg fremover? Større potensiale for profitt her enn i gull? Håper noen har noe vettugt å si eller linker til noen saftige artikler. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Overraskende kraftig inflasjon - e24.no Mens deflasjonsfrykten preger verdens største økonomier, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) fredag at prispresset holder seg oppe i Norge. Justert for avgifter og energivarer var steg prisene (KPI-JAE) 3,3 prosent i juni sammenlignet med året før. Dette var betydelig kraftigere enn ventet, og analytikere Reuters har snakket med anslo kjerneinflasjonen til 2,9 prosent i forkant av tallene. - Dette er langt kraftigere enn både vi og Norges Bank hadde ventet, sier makroanalytiker Stein Bruun i SEB til E24. Han peker på at tallet føyer seg inn i rekken av norske makroindikatorer som overrasker på oppsiden. ----------------- Fant forøvrig en annen snaxy artikkel fra den nye favorittbloggen min. Slik tidobler du aksjeavkastningen din. Noen forslag til hvilke aksjer som oppfyller kriteriene hans. Jeg tenker umiddelbart på JF og selskapene hans, men er det andre gode kandidater både på OSE og utenfor? Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Overraskende kraftig inflasjon - e24.no Mens deflasjonsfrykten preger verdens største økonomier, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) fredag at prispresset holder seg oppe i Norge. Justert for avgifter og energivarer var steg prisene (KPI-JAE) 3,3 prosent i juni sammenlignet med året før. Dette var betydelig kraftigere enn ventet, og analytikere Reuters har snakket med anslo kjerneinflasjonen til 2,9 prosent i forkant av tallene. - Dette er langt kraftigere enn både vi og Norges Bank hadde ventet, sier makroanalytiker Stein Bruun i SEB til E24. Han peker på at tallet føyer seg inn i rekken av norske makroindikatorer som overrasker på oppsiden. ----------------- Fant forøvrig en annen snaxy artikkel fra den nye favorittbloggen min. Slik tidobler du aksjeavkastningen din. Noen forslag til hvilke aksjer som oppfyller kriteriene hans. Jeg tenker umiddelbart på JF og selskapene hans, men er det andre gode kandidater både på OSE og utenfor? Jeg tror kanskje ikke selskapene hans har sterk nok rygg. Jeg tenker mer på selskaper som hydro, yara og statoil. Akkurat Yara kan være lavt priset nå. Yara er selskapet på Oslo Børs som går mest på den trenden jeg tror gull er inne i. Endret 12. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Overraskende kraftig inflasjon - e24.no Mens deflasjonsfrykten preger verdens største økonomier, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) fredag at prispresset holder seg oppe i Norge. Justert for avgifter og energivarer var steg prisene (KPI-JAE) 3,3 prosent i juni sammenlignet med året før. Dette var betydelig kraftigere enn ventet, og analytikere Reuters har snakket med anslo kjerneinflasjonen til 2,9 prosent i forkant av tallene. - Dette er langt kraftigere enn både vi og Norges Bank hadde ventet, sier makroanalytiker Stein Bruun i SEB til E24. Han peker på at tallet føyer seg inn i rekken av norske makroindikatorer som overrasker på oppsiden. ----------------- Fant forøvrig en annen snaxy artikkel fra den nye favorittbloggen min. Slik tidobler du aksjeavkastningen din. Noen forslag til hvilke aksjer som oppfyller kriteriene hans. Jeg tenker umiddelbart på JF og selskapene hans, men er det andre gode kandidater både på OSE og utenfor? Jeg tror kanskje ikke selskapene hans har sterk nok rygg. Jeg tenker mer på selskaper som hydro, yara og statoil. Akkurat Yara kan være lavt priset nå. Yara er selskapet på Oslo Børs som går mest på den trenden jeg tror gull er inne i. Interessant. Yara og Hydro er begge selskaper jeg har snust litt på i det siste. Spørs om jeg ikke får shoppe litt til uken. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg tror uka som kommer kan bli veldig bra. Det er fortsatt ganske usikkert. Jeg har sterk tro på litt tidlig sykliske selskaper som vil tjene på økte profittmarginer pga av lavere råvarepriser, samtidig som de tjener på at konsumentene begynner å forbruke mer. Mellom 2003-2004, gjorde flyselskaper og chipprodusenter det ganske bra. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 To opplysende artikler fra fool.com som dere burde se. 3 Bargain Stocks for This Market Denne artikkelen prøver å klassifisere de aksjene som empirisk sett har gjort det best over lengre perioder. Det viser seg at value-aksjer med liten market cap er den kategorien som gjør det best over tid. Forskjellen mellom avkastningen på growth-aksjer med stor market cap, som var den minst lønnsomme kategorien, og den tidligere nevnte kategorien er betydelig når man ser på akkumulerte verdier. Å investere i value aksjer med liten market cap var faktisk syv til 31 ganger så lønnsomt som de andre kategoriene, over den perioden dataene strekker seg. Sjekk ut artikkelen for mer grundig innføring i undersøkelsen. Avoid a Summer Meltdown If you'd put $10,000 into the S&P 500 with a strict sell-in-May, buy-in-October strategy on May 1, 1950, you'd have ended 2006 with more than $600,000, according to calculations from Ned Davis Research. If you'd done the opposite, and invested every May 1 and sold every Sept. 1, you'd have $12,083. (If you'd just let it ride in a buy-and-hold strategy, you'd have $129,515, according to S&P.) Det viser seg at markedet er mer sesongavhengig enn hva jeg, og sikkert mange andre, hadde trodd. Å holde seg til et strikt regime med å selge i mai og kjøpe på høsten er kanskje ikke det smarteste, men det kan allikevel være nyttig å kjenne til denne dynamikken. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Om bobler (for USA): 1995-2000 dotcom 2000-2005 bolig 2005- alternativ energi, infrastruktur. Endret 13. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Jeg har tro på swedbank. De kan nok greie seg, det er iallefall en bullish formasjon i grafen for aksjen. Utviklingen i baltikum er litt som i 1992 i NOrge. Grunnen til at det ble som i 1992 i norge, med krakk, var at regjeringene som styrte aldri kontrollerte inflasjonen på 80-tallet. i USA økte de rentene til 21,5 % i 1981, men rentene ble aldri økt nok i norge og det ga et etterslep av inflasjon som til slutt skapte krakket i 1992. Det er mye av det samme i latvia og andre land nå. Det var også viktigere da for norge å holde en stabil kronekurs og dermed høy rente. Slik det nå er for latvia. Endret 14. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå