supernoob Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Okay, takk Mrn. for ordne meg en konto på nordnet i morgen og investere litt Lenke til kommentar
haarod Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 28% skatt av eventuell gevinst eller 28% skatt av hele summen som du solgte for? Bare gevinst. Supernoob: Du burde kjøpe en hel børspost. En børspost i FUNCOM ligger nå på ca. 11000NOK. Hvis du kjøper mindre kan det være vanskelig å omsette den, og du risikerer en henholdsvis lavere og høyere pris ved salg og kjøp. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Her er litt kveldskos: http://www.youtube.com/watch?v=rH6_i8zuffs...feature=related Argentina's Economic Collapse - Part 1 of 12 Jeg gir bare link til den første. "Documentary on the events that led to the economic collapse of Argentina in 2001 which wiped out the middle class and raised the level of poverty to 57.5%. Central to the collapse was the implementation of neo-liberal policies which enabled the swindle of billions of dollars by foreign banks and corporations. Many of Argentina's assets and resources were shamefully plundered. Its financial system was even used for money laundering by Citibank, Credit Suisse, and JP Morgan. The net result was massive wealth transfers and the impoverishment of society which culminated in many deaths due to oppression and malnutrition. Official name: Memoria del Saqueo by Fernando Solanas 2003. " Endret 7. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
supernoob Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Okay, takk for tipset haarod. Venter på papirene fra nordnet, så skal jeg lese meg gjennom informasjonen de har tilgjengelig. Er heilt grønn på aksje. Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Okay, takk for tipset haarod. Venter på papirene fra nordnet, så skal jeg lese meg gjennom informasjonen de har tilgjengelig. Er heilt grønn på aksje. Da vil jeg anbefalle deg å lese deg gjennom dette hefte, enten om du bestiller det fra Oslo børs eller laster ned PDF filen. http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkte...Aksjer-for-alle Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Markedet er veldig tungt. Jeg tror ganske sikkert at Goldman Sachs og de større aktørene er short markedet. Jeg tror markedet muligens skal nedover ganske langt om det ikke snart kommer noen gode tall. Det skal muligens komme både pakke 2 og 3 før den amerikanske økonomien for opp dampen. En mulighet er også at Ben Bernanke vrakes som sentralbanksjef til fordel for Larry Summers, da vil sannsynligvis økonomien komme igang igjen i USA da han vil være enda mer for pengetrykking. Nå på kort sikt tror jeg dollaren muligens skal styrke seg igjen. Endret 7. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Jeg kan forestille meg ulike scenarioer fremover: Det som har skjedd er at denne resesjonen er forskjellig fra de tidligere på følgende måte: Før var det bare å sette ned rentene, så kom låneveksten opp igjen, og økonomien tok seg opp igjen. SLik var det hver gang det var resesjon i USA mellom 1950-2008. Det var hele tiden et positivt momentum i økonomien mot mer gjeld. For å få økonomien igang igjen denne gangen kreves det istedenfor lavere renter en direkte pengetrykking av sentralbankene samtidig som regjeringer setter igang store underskudd. Det vil dempe effekten av lavere privat gjeld. Det er sannsynlig at andelen privat gjeld vil gå ned i trend de neste 5 årene samtidig som statlig gjeld øker. Privat sparing vil øke i vesten og gå ned i utviklende økonomier. USA fortsetter å slite, vesten fortsetter å slite. Seddelpressene settes etterhvert skikkelig igang. Utviklende økonomier trenger ikke å trykke penger fordi de har en normal lånevekst når rentene settes ned. Når pengetrykkingen i vesten begynner å virke vil effekten bli en svakere dollar, utviklende økonomier vil styrke seg igjen, markant. Resultatet er stagflasjon, og en fortsettelse av en 16-18 år lang bear syklus som startet i 2000 i USA. I praksis vil det ligne siste halvdel på 70 tallet, eller 40 tallet, eller den lange perioden mellom 1896-1920 som dow jones gikk helt flatt. USA sin fremtidige økonomi vil bli som en eksportmaskin med svak dollar, når det en gang kommer igang. Endret 7. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Latvia vil at DNB NOR skal ettergi dårlige lån. Det er egentlig helt riktig. Det bør de gjøre, men da bør DNB NOR få lov til å bli konkurs og ikke bli reddet av staten. De som har fått innvilget store boliglån burde også få gjøre som i USA, nemlig sende inn igjen nøklene. I Norge er DNB NOR selve symbolet på inkompetanse. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Her er litt alternative baner for dollaren fremover (basert på 1975 og 1982) Endret 8. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Noen som vet om noen gode og seriøse utenlandske forum for aksjer? Eventuelt hvilke norske forum bruker dere? forum.hegnar.no stockpro.no dn.no/forum Her er et godt forum jeg liker som har mye informasjon: www.trade2win.com Festen: Takk for videoen om Argentina, liker linkene dine veldig godt! Lansky: Du har blitt stille i det siste, hvor er du? Du er savnet Endret 8. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Noen som vet om noen gode og seriøse utenlandske forum for aksjer?Eventuelt hvilke norske forum bruker dere? forum.hegnar.no stockpro.no dn.no/forum Her er et godt forum jeg liker som har mye informasjon: www.trade2win.com Festen: Takk for videoen om Argentina, liker linkene dine veldig godt! Lansky: Du har blitt stille i det siste, hvor er du? Du er savnet Noe av det viktige i argentina videoen er det om petro dollar på 70 tallet, og hvordan det oversvømte verden med dollar og bidro til lave renter i land som argentina( 3 % ), som naturligvis ble til en kollaps når USA vant kampen mot inflasjon i 1981. Det hjalp naturligvis på inflasjonen i USA at masse andre land kollapset og devaluerte når USA satte opp rentene til 21,5 %. Situasjonen med petrodollar har vært lignende fra 2003- 2007 som på 70 tallet. Det er ikke naturlig at land som India osv, har stabile valutaer. pengemengden steg med ca 3,5 x i de utviklende økonomiene mot ca 1,5 X i de utviklede. Når USA engang strammer til skulle jeg tro at de utviklende økonomiene kollapser. Det er en klar tendens nå i land i øst europa. Jeg tror det skal komme en runde til, en boom til med mye inflasjon, så kommer kollapsen for de utviklende økonomiene. Endret 8. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Vingler du ikke litt fram og tilbake med det siste utsagnet ditt? Har du ikke tidligere trodd på en god vekst i utviklende økonomier mens enn stagflasjon i vesten. I Siste setning sier du at utviklende økonomier kollapser? Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Vingler du ikke litt fram og tilbake med det siste utsagnet ditt? Har du ikke tidligere trodd på en god vekst i utviklende økonomier mens enn stagflasjon i vesten. I Siste setning sier du at utviklende økonomier kollapser? Jeg tror det skal være en runde til med boom, før de kollapser. Men kanskje det er nå de skal kollapse. Det er vanskelig å spå. Slik det er nå, kan USA få høye realrenter samtidig som rentene står på 0 %. Det burde virke styrkende for dollaren. Det kan bli negativt for utviklende økonomier. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Hva mener du med utviklende økonomier, gjelder det bl.a Norge? Edit: Mulig jeg var litt rask på avtrekkeren, jeg leste utviklende som "ferdig utviklet", men det var ikke helt tilfellet. Du tenker på økonomier som holder på å bygge seg opp kan jeg tenke meg? Endret 8. juli 2009 av CurSe Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) BRIC, og diverse land i latinamerika, asia og øst europa. Den som tør å sitte i markedet nå som resultatsesongen starter er tøff, men markedet har gått ganske mye ned igjen så det kan bli at markedet reagerer positivt fremover. Gode tall fra Alcoa. Det lover bra for Hydro. Norge er en utviklet økonomi, men fordi vi har oljen er vi på en måte midt mellom de utviklende og de utviklede økonomiene , derfor er egentlig vi et land som vil ha mer vekst enn f.eks sverige om trenden mot høy oljepris, stagflasjon, og et bull-marked i utviklende økonomier samtidig som den utviklede delen av verden pøser på med krisepakker og pengetrykking. Når USA f.eks trykker masse penger, kan det i teorien svekke dollaren, slik at mange amerikanere og andre da putter penger inn i utviklende økonomier for å beskytte seg mot denne pengetrykkingen i USA. Det vil da senke rentene i disse utviklende økonomiene, som øker låneveksten, og generelt økonomien i de landene. Endret 8. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Edit: Festen var raskere på avtrekkeren. Endret 8. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) her f.eks Chile sin beste bank mot USA sin beste bank. http://finance.yahoo.com/echarts?s=BCH#cha...ource=undefined Ingen tvil om hva av disse som er et bull-marked. Chile flyter på USA sin flom av petrodollar, osv pga av den svake dollaren. Endret 8. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...id=ap0CWu4PwHys "Bangko Sentral ng Pilipinas will lower its benchmark interest rate by a quarter of a percentage point to a record low of 4 percent today, according to 12 of 14 economists surveyed by Bloomberg News. One expects a half-point cut and another forecasts no change in the monetary policy decision due at 4 p.m. in Manila. " Det er samme trenden i alle utviklende økonomier. De vil dekoble fordi de har forbrukere som kan lures en gang til med lav rente fordi de har mer å gå på når det gjelder andelen husholdningsgjeld i forhold til BNP (i motsetning til i USA for øyeblikket). Endret 8. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Noen som vet en side eller tjeneste som regner ut P/E'en på forskjellige land, sektorer og selskaper? I bloggen til Trym Riksen sto det en interessant artikkel om P/E'en i markedet og i hvor stor grad man kunne bruke den til å forutsi framtidig avkastning. Her kan du lese den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå