Ciryaher Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Noen som vet hvor mye gjeld California har? I så fall, se det i sammenheng med hvor mye gjeld Trondheim har.. AP har kjørt byen der ned i den største krisa på lenge. Et sted leste jeg at gjeld, delt på antall innbyggere er 130 ganger STØRRE i Trondheim enn i California (65 000 kontra 500). Nå har jeg ikke fått sjekket kildene til det regnestykket da, men uansett. Det er ikke bare "over dammen" det er trøbbel. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Jeg prøver å finne ut hva grunnlaget for fallet til AGI er, men finner ikke noe konkret som forteller at de er konkurs eller noe slikt. Har noen forklaring på det? De er nå verdsatt til 1,8 millioner kroner, tidligere var de over en milliard..(?) aha, her er løsningen: http://www.hegnar.no/bors/article382388.ece Endret 3. juli 2009 av apegryn Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Noen som har tro på Sevan? Innsidere hamster jo aksjer som gale om dagen. Har egentlig sittet og siklet på aksjen lenge, men synes den virker å ha litt for høy risiko. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg prøver å finne ut hva grunnlaget for fallet til AGI er, men finner ikke noe konkret som forteller at de er konkurs eller noe slikt. Har noen forklaring på det? De er nå verdsatt til 1,8 millioner kroner, tidligere var de over en milliard..(?) aha, her er løsningen: http://www.hegnar.no/bors/article382388.ece TAD 2? hehe Artig med slike lottoaksjer hvis en kan gamet da de er utrolig volatile. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg synest dog det er en rar måte å handle på. Hvordan er egentlig noe slikt mulig? De nåværende aksjene er dumpet i pris, og er i bunn og grunn ikke verdt noe. Så utstedes det nye aksjer til nye eiere som overtar selskapet..? Eller har jeg lest det feil..? Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Er bare en ting å si, hold deg unna slike selskap, eventuelt kan du prøve å tjene på svigningene hvis du er god nok til å følge med på aksjen. B.Graham sin filosofi er grei, selskaper som ikke jobber for aksjonærene er ikke gode investeringer (uten at jeg har god nok kjennskap til nettopp denne aksjen dog, men det lukter ikke helt rent mel i posen, jamfør spekulasjoner om naked short tidligere i uken også). Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Vi har snakket litt om hyperinflasjon. (første del av i alt 3), som handler om hvor USA er på vei med nåværende kurs. Anbefales å ses. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Vi har snakket litt om hyperinflasjon. (første del av i alt 3), som handler om hvor USA er på vei med nåværende kurs. Anbefales å ses. Jeg så det. Det som kan være situasjonen er at USA ikke vil få økonomien sin igang uten å enten låne mer penger, eller rett og slett trykke opp disse pengene med seddelpressen. Grunnen til det er at den normale syklusen hvor rentene settes ned og trenden med videre lånevekst som har vært solid etter 1982, kanskje har snudd, slik at staten må stimulere for å dekke opp tapet av privat etterspørsel. Det burde være mulig at det da ga inflasjon når økonomien kvikner til. Men videoen er veldig slik at den søker informasjon på en ukritisk måte som bare bekrefter det utfallet de som har lagd den på forhånd har bestemt seg for at det skal være. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Noen som har noen tanker om å kjøpe indeks (DnB NOR OBX, for eksempel) i løpet av høsten? Sett at jeg kjøper når (hvis) osebx er på 250...? Aksje-n00b vurderer å prøve seg. Lenke til kommentar
MKej Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei Noen som om guide om børsen, hvordan den fungerer, hva den er avhengi av. Hva betyr ord som: shorte, stop loss osv Har lyst og få litt mer kunskap om børsen.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Noen som har noen tanker om å kjøpe indeks (DnB NOR OBX, for eksempel) i løpet av høsten? Sett at jeg kjøper når (hvis) osebx er på 250...? Aksje-n00b vurderer å prøve seg. Det er kanskje å anbefale å ikke gå inn med alt du har med en gang, om det ikke er veldig lite, men spre det over flere handler slik at du får et greit snitt. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Noen som har noen tanker om å kjøpe indeks (DnB NOR OBX, for eksempel) i løpet av høsten? Sett at jeg kjøper når (hvis) osebx er på 250...? Aksje-n00b vurderer å prøve seg. Det er kanskje å anbefale å ikke gå inn med alt du har med en gang, om det ikke er veldig lite, men spre det over flere handler slik at du får et greit snitt. Jeg anbefaler klart alle andre enn tradere å holde seg unna DnB NOR obx og lignende gearingprodukter. For å gjøre en lang historie kort, så taper disse produktene verdi over tid. Tar du XACT derivat bear og bull som eksempel - så startet disse med en verdi på 100 hver (200 tilsammen) for litt over ett år siden. I dag er de verdt henholdsvis 65,6 og 34,5 - tilsammen 100,1. Altså har den samlede verdien halvert seg. Vi har vært inne på det hele tidligere på tråden, det har blitt skrevet om på DN.no osv. Det er igrunnen bare å holde seg unna. Med mindre du kun skal være inne en kort tid (trade). Produktene har vist seg å være enorme tapsprosjekt, stikk i strid med begeistringen man hadde da de kom ut. Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 OBX er ikke det bare et indeksfond uten gearing? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) MKej: Stop loss betyr vel at ein legg inn sal av aksjane dersom dei fell under ein viss verdi. Å shorte vil seie at ein lånar ein aksje, og sel den. For dette betalar ein litt til den som lånar vekk aksjen. På denne måten kan ein som ynskjer å sitje med ein aksje gjennom både ned- og oppgangstider tene litt pengar på å låne han vekk. Den som sel aksjen må på eit visst tidspunkt kjøpe han att og levere han tilbake til den han lånte av. Dersom kursen fell vil ein kunne kjøpe aksjen att billeg, og har dermed tent pengar kortsiktig (short) i nedgangstider. Skulle aksjen stige kraftig vil ein teoretisk kunne tape ubegrensa. Ein bør altså vite kva ein driv med. På lang sikt vil aksjemarknaden vanlegvis stige, så å gå long vil altså seie å investere i aksjar, i staden for å shorte. Sistnemnde strategi høver i oppgangstider og på lang sikt. Dersom du blar litt bakover i tråden trur eg du finn forslag til lesestoff. Endret 6. juli 2009 av torbjornen Lenke til kommentar
supernoob Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Halloisen. Lest litt i denne superstore tråden og ble fristet til å kjøpe noen aksje, men fant ikke alle svarene jeg hadde håpt på. Om noen kunne svare på disse spørsmålene så skylder jeg deg en tjeneste . 1. Kan man tape mer enn de pengene man har investert? 2. er det forsatt 28% skatt på salg av aksjene? 3. Nordnet beste alternativet til nett kjøp av aksje? Tenkte jeg skulle dytte over 5000 kr i Funcom aksjer, de har tross alt noen spennedes prosjekter på gang. Lenke til kommentar
doofhetz Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 1.Hovedsaklig kun hvis du gearer aksjekjøpet (lånefinansierer itillegg til egen EK). Kurtasjen bidrar jo også til at du kan tape mer. 2.Fortsatt 28% skatt ja. Det er mulig det er noe skattefradrag ved salg av aksjer hvis du setter penger inn i BSU, men det tror jeg ikke. 3.Jeg bruker nordnet og skandiabanken. Har ikke prøvd noe annet så kan ikke uttale meg så mye. Er ihvertfall fornøyd med nordnet. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 28% skatt av eventuell gevinst eller 28% skatt av hele summen som du solgte for? Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det er en liten støtte på de nivåene dow jones er på nå. Vi for se hvordan det utvikler seg i uka som kommer. Lenke til kommentar
supernoob Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Takk doofhetz. Så jeg kan altså bruke 5000 kr som ikke er knyttet til lån uten å risikere å tape noe annet enn dem 5000 kronene? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Takk doofhetz. Så jeg kan altså bruke 5000 kr som ikke er knyttet til lån uten å risikere å tape noe annet enn dem 5000 kronene? Ja. Som aksjeeier, så er ansvaret kun i aksjene for å si det sånn. Om du kjøper Statoil, og de slipper ut masse olje ved et uhell, så går ikke de etter aksjonærene. Ansvaret ligger i selskapet. Så det er ganske begrenset hva "folk" kan gjøre. Går selskapet konkurs, så mister man 100% (og får igjen 28% av staten). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå