haarod Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Dæven, en tenbagger Kan jeg spørre hvilket selskap det er snakk om? Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Her har dere to grafer som burde interessere de fleste. Så kan dere trekke deres egne slutninger. Det dreier seg om USA, produktivitet og arbeidsledighet. Når man også skimter Asias ønske om å i fremtiden binde lånene til USA i yen, så ser det ekstremt mørkt ut for Amerika. Asias nylige uttalelser om at "vi har full tro på dollaren og USA" er skummelt for dem som leser mellom linjene. En som har ståltro til noe, trenger selvsagt ikke ytre det offentlig. Tvert imot holder man kjeft. Når man ytrer seg slik Asia har gjort, så lukter det "pump and dump". (Jeg nevnte dette i et innlegg for 1-3 uker siden, om jeg ikke husker feil.) Mine langsiktige betraktninger rundt USA er fortsatt veldig mørke, det er kun snakk om tid. Men karusellen klarer neppe å vedvare ut i 2010. Jeg tror høsten er tiden man vil se at USA blir truffet av en ny bølge av krisen. Men det kan egentlig skje når som helst, like gjerne nå i sommer. Se de følgende grafene i sammenheng med hverandre: Først arbeidsledighet. (De hvite stripene er nedgangstider.): Så produktiviteten til Amerikanske arbeidere. (De grå stripene er nedgangstider): Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Noen som har noe godt lesestoff å anbefale for å komme i gang med aksjehandel? I form av nettsider og bøker. Og hva tror folket om lån i US dollar? Selv tror jeg at kronen skal stige og dollar skal ned, så det virker veldig fristende. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Høres risky ut. Har ikke Norges bank uttalt at de vil prøve holde NOK lav, med tanke på eksportbedriftene våres. Samtidig som nesten hele verden har interesse av at dollaren ikke synker kraftig. Hvorfor tror du det du tror? Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Noen som har noe godt lesestoff å anbefale for å komme i gang med aksjehandel? I form av nettsider og bøker. Og hva tror folket om lån i US dollar? Selv tror jeg at kronen skal stige og dollar skal ned, så det virker veldig fristende. Det er en liten men ikke utbetydelig risiko for at USA drar igang en boom med et stort "output gap" som i 1982, da kan realrentene bli positive selv om den nominelle renta er på 0 %. Det vil da gi en sterk dollar, på tross av pengebruk, underskudd, osv. underskuddene med reagen etter 1982, var mye større enn noengang på 70 tallet når inflasjonen var høy og dollaren svak. Det er vanskelig å forutsi. En sterk dollar er bra for profittmarginene i amerikanske bedrifter. Det kan gi en boom i USA, som igjen styrker dollaren, aksjemarkedet, øker realrentene og igjen styrker dollaren. Mange slike effekter kan spille på hverandre og forsterke hverandre om de kommer igang. Jeg tror dollaren skal ned og være svak i noen år til, men det er ofte slik at ting kan overraske annerledes enn det som ser logisk ut. Endret 26. juni 2009 av festen Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Takk for svarene Torbjorn og Jens72. --------------------------------------------------- Er det noen som har undret seg litt om hvorfor akkurat markedet har steget så utrolig mye i det siste. Om jeg ikke tar feil hadde vi en bunn i feburar, og siden dette har børsen steget vanvittig. Kan dette ha noe med at børsene rundt omkring i verden falt så sinnsykt mye i fjor høst?? Uansett, hva tenker dere om framtiden nå. Høy arbeidsledighet, konkurser...hvordan trur dere børsene vil reagere? Kan vi forvente en nedgang i verdensbørser til høsten? Beklager at jeg stiller vanskelige spørsmål, men jeg synes det egentlig er litt rart at børsen ikke er lavere enn det den er. EsAa Endret 27. juni 2009 av EsAa Lenke til kommentar
haarod Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Man kan si at børsen ofte overdriver i begge retninger. Det er ingen tvil om at børsen gikk for langt ned, og mange aksjer var veldig lavt priset. Det sies også at børsen ligger ca. 9 måneder foran realøkonomien. De aller fleste er vel av den oppfatning av at vi har passert bunnen, men det står fortsatt veldig dårlig stilt til med mange, og det kan bli verre. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det er pengetrykkingen som markedene reagerer på, tror jeg. Jeg tror kanskje korreksjonen er over. Det kan sees på aksjer som denne: http://finance.yahoo.com/echarts?s=PCX#cha...ource=undefined patriot coal. Overoptimismen er borte, og det er nede igjen på realistiske nivåer. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Her har dere to grafer som burde interessere de fleste. Så kan dere trekke deres egne slutninger. Det dreier seg om USA, produktivitet og arbeidsledighet. Når man også skimter Asias ønske om å i fremtiden binde lånene til USA i yen, så ser det ekstremt mørkt ut for Amerika. Asias nylige uttalelser om at "vi har full tro på dollaren og USA" er skummelt for dem som leser mellom linjene. En som har ståltro til noe, trenger selvsagt ikke ytre det offentlig. Tvert imot holder man kjeft. Når man ytrer seg slik Asia har gjort, så lukter det "pump and dump". (Jeg nevnte dette i et innlegg for 1-3 uker siden, om jeg ikke husker feil.) Mine langsiktige betraktninger rundt USA er fortsatt veldig mørke, det er kun snakk om tid. Men karusellen klarer neppe å vedvare ut i 2010. Jeg tror høsten er tiden man vil se at USA blir truffet av en ny bølge av krisen. Men det kan egentlig skje når som helst, like gjerne nå i sommer. Se de følgende grafene i sammenheng med hverandre: Først arbeidsledighet. (De hvite stripene er nedgangstider.): Så produktiviteten til Amerikanske arbeidere. (De grå stripene er nedgangstider): Ser du på en litt lengre trend på arbeidsledigheten i USA, vil du se at trenden i den naturlige arbeidsledigheten har gått oppover etter 2000, slik den også gjorde etter 1965. Det har før betydd inflasjon, fordi det kreves mer og mer pengetrykking for å få ned arbeidsledigheten, samtidig som arbeidsledigheten under peaken i hver boom som trend blir høyere og høyere. Skal arbeidsledigheten ned på det nivået det kom ned på i 2007, i den boomen som kommer nå, vil inflasjonen bli sinnsvakt høy. Derfor vil antageligvis arbeidsledigheten være høyere når neste boom når sitt høydepunkt enn den var i 2007. Etter neste boom, eller boomen etter den senest, vil trenden snu (sammen med råvareprisene og en sterkere dollar) Endret 29. juni 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Slik vil det se ut. Inflasjonen vil nå sin topp i 2014-2016 i et slikt scenario. Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 En liten kald dush i markedet i dag, stor nedgang i konsumer sentimentet. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Aktiviteten i markedet har i likhet med denne tråden falt i det siste. Er ikke så veldig mye interessant som skjer og det skal lite til for å bevege kursene. Forresten, er en egen tråd om hvilke meglere folk her bruker, men hvilke programmer bruker dere? Wintrade, metastock, amibroker, eclipsetrader, qtstalker etc? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Brukte wintrade, men det var et dårlig program. Nå bruker jeg ingen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Uansett, det kan være greit å ha 2 skjermer. Enten 2 24 tommere eller å i det minste ha en liten netbook eller noe som hele tiden viser kursene, for det er litt vanskelig å surfe og holde oversikten på samme skjerm. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Ser at noen aksjer har børsposter på f.eks 10000stk, men disse er igjen lavt priset. Hvis disse aksjene som i dag er priset til 50øre stykket en gang i fremtiden skulle stige til f.eks 100kr per stykk, vil det da si at jeg sitter med 10000 aksjer som er verdt 100kr per stk(1.000.000kr)? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 ja. Men jeg forstår egentlig ikke hvorfor du blander inn børsposter. Verdien av aksjene dine er antall aksjer * aksjekursen. Kjøper du 10 000 aksjer til 0.5 kr, og disse stiger til 100 kr, har du gått fra 5 000 kr til 1 000 000 kr. Underveis ville børsposten ha blitt endret, så den representerer best mulig rundt 5-15 000 kr. Sannsynligvis ville den da være på 100 aksjer pr post, og du ville eid 100 børsposter. Aksjens kurs forteller alene ingenting om selskapets prising, om du oppfattet det slik... Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 vil vi ende over eller under støtten på 8290-8300 på dji? : ) Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Nå får amerikanske investorer en langhelg på å fordøye dette. Mandager blir ofte dårlige dager. Angst fra fylla i helga har skylden. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Nå får amerikanske investorer en langhelg på å fordøye dette. Mandager blir ofte dårlige dager. Angst fra fylla i helga har skylden. Man kan fort få bølge to av krisen om ikke lenge til. California er i realiteten konkurs, og det vil være interessant å se hva som gjøres med tanke på staten. USA kan ikke baile dem ut, det ville aldri Asiatene gå med på. "Grønne skudd" meg her, og "grønne skudd" meg der. Markedet har vært manipulert lenge nok, børsene og folk vil nok snart se sannheten slik den er. Stirrer man seg blind på å finne positive ting, så finner man det. "Finanskrise" er ikke et riktig begrep, det er en gjeldskrise - det er det krisen burde het. California har pålagt seg selv å ikke bruke mer penger enn det de til en hver tid får inn. Den politisk korrekte måten å løse en slik pengemangel på, er den som Obama, USAs sentralbank, sosialdemokrater over hele verden, Zimbabwe, Island og de fleste andre land gjør: Trykke penger. California trykker dessverre ikke sine egne penger, og må derfor forholde seg til hvor mye inntekter de har. Legg merke til hvordan alle land i krise (Island, Zimbabwe, USA...) alle har havnet der grunnet pengepolitikken. Pengetrykking i forrykende tempo, enorm belåning, bruk av mer penger enn man får inn mm. Scenarioet som fort kommer, er følgende: 1) Når USA har trykket opp så mye penger at USD ikke er gangbart betalingsmiddel lengre. 2) Når politiet i USA ikke lengre vil jobbe på grunn at de ikke får den lønnen de behøver. 3) Sivil ulydighet, plyndring og andre lovbrudd i stor skala av sultne gjenger på jakt etter mat og verdisaker. 4) Unntakstilstand. 5) USAs samarbeidsland som vender seg mot andre markeder der de får betalt for varene sine. 6) Totalitært styre basert på politi, reguleringer og rasjonering av ressursene. Jeg har lenge sagt at jeg venter en bølge to av krisen - ettersom en gjeldskrise ikke lar seg løse av ytterligere gjeldspåtakelse. Denne har jeg ventet i høst, men har ymtet at den kan komme når som helst. Den kan fort komme nå. Som alle andre stormakter i historien, vil USA gå under. Store banker vil kollapse, dollaren bli langt lavere enn i dag osv. For vår del i Norge, er det inflasjonen jeg ser på som den store utfordringen. De siste tre årene har 50.000 flere fått jobber i offentlig sektor. Arbeiderne her til lands, flyttes fra privat sektor, til offentlig. Dette er uhyre negativt. Rentene var på 8% her til lands grunnet inflasjonen - men finanskrisen (gjeldskrisen) førte til rentekrakk. Enten krisen løsner seg allerede nå, eller varer i lengre tid framover, så er det en stor inflasjon som lurer når krisen omsider letter. Hvor lenre krisen varer, hvor flere vil bli ansatt i offentlig sektor mm. Vi har et tveegget sverd, hvor inflasjonen uansett vil bli vår største fiende. Mennesker i offentlig sektor, mister ikke jobben i Norge. Staten bruker mer penger nå enn da renta tok av mot 8% rett før krisen. Vil det Norske boligmarkedet f.eks tåle 8% rente igjen? Vil den tåle 10-15%? Alle som bare har fulgt litt med, hvor man hittil i år har fått 12% stigning i boligprisene, vet hvor uhyre viktig renta er. Inflasjonen blir vårt største problem. Herunder renta, for den gjennombelånte nordmann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå