Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det er bedre å ta opp lån, enn å melde seg arbeidsledig om man mister jobben. Men jeg tror ikke det er så mange som reflekterer over muligheten.

 

Den påstanden må jeg stille et litt større spørsmålstegn til..

 

Hvordan kan det ha seg, med mindre det er noen fradrag eller lignende jeg aldri har hørt om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja Apegryn, er mye jeg kunne svart deg tilbake på. Men som du sier, så havner vi veldig off-topic da.

 

Det finnes også en annen dimensjon av diskusjonen, nemlig statens innblanding i det hele. Slik som de nå har bailet ut de uansvarlige, som bankene. Eller som man fra politisk hold i Norge har stått hardt på å presse Gjedrem til å senke renten, fordi befolkningen er druknet i gjeld. (Boligprisene vil etter all sannsynlighet krakke når rentene beveger seg opp igjen. Men enda er det rom for ytterligere prisstigning ut mot høsten.)

 

Som du sier, så burde det være et fritt marked. Men det innebærer at staten ikke bailer ut det ene eller det andre. De som tar opp lån, må betjene det på sikt. Bankene må drive ansvarlig business - dersom de ikke gjør det, må de gå konk. Men vi har hatt en gjeldsfest til de grader fyrt opp av lave sentralbank-renter og en finansnæring som har lånt ut til gud og hvermansen fordi staten har fjernet risikoen fra dem når de garanterer for alle innskudd.

 

Programmet luxusfellen på TV3 er mer representativt enn mange nok har for seg. Det finnes mange totalt blottede mennesker der ute, som overhode ikke har noe plan for å betjene gjelden på sikt. Forbrukslån er noe jeg vil påstå fornuftige folk ikke tar opp, da måtte det kommet en helt spesiell situasjon. (Fornuftige folk vil alltid ha noe penger i bakhånd fordi akutt pengebruk alltid kan forekomme.) Vi har nå en kultur hvor folk tar opp forbrukslån en annen plass for å dekke sitt forrige... Forbrukslån er noe som er meget gunstig for bankene, dersom de selvsagt får tilbake pengene. Gjeld generelt har forekommet som et spill svarteper.

 

Det blir så voldsomt off-topic, at det er best å bare sette en strek over det. Vi er helt sikkert enig i det som ligger i bunn for det hele - nemlig at lån på sikt må betjenes og nedbetales. Så kunne vi sikkert diskutert mer slik at vi blir mest mulig på linje og forstår hverandre. Vi snakker sikkert litt rundt hverandre. ;)

 

Newman svarer jeg ikke, han har bommet fullstendig på hva jeg skrev. Men du skriver som en ekte APer. AP og sosialistene tror f.eks at dersom man får i gang skatteletter (lar folk få beholde sine penger), så vil folk bare putte disse pengene på en høyrentekonto. Dette skal man selvsagt få lov til om man vil, men spesielt mer resurssterke mennesker vil investere pengene sine. Desverre er det for lite fokus rundt dette. Men dette er forklaringen bak hvordan den forrige Regjeringen ordnet slik at den Norske stat fikk inn mer penger etter å ha utført skatteletter. Hvordan forklarer AP dette? Det skal jo ikke være mulig etter deres logikk.

Lenke til kommentar

Hva tror dere, folkens? Double dip recession eller bare en liten korreksjon etter det massive bullmarkedet i vår?

 

Porteføljen min gjengvoldtas for øyeblikket fra alle kanter. Lurer på om jeg burde selge meg ut og kjøpe meg inn igjen når det har falt en del mer, men samtidig lurer jeg på om jeg bare skal drite i det og heller tenke på det lange perspektivet.

 

Aaaah, decisions. :hmm:

Lenke til kommentar
Hva tror dere, folkens? Double dip recession eller bare en liten korreksjon etter det massive bullmarkedet i vår?

 

Porteføljen min gjengvoldtas for øyeblikket fra alle kanter. Lurer på om jeg burde selge meg ut og kjøpe meg inn igjen når det har falt en del mer, men samtidig lurer jeg på om jeg bare skal drite i det og heller tenke på det lange perspektivet.

 

Aaaah, decisions. :hmm:

 

Du må ha en risiko du er komfortabel med. Du reduserer oppsiden om du reduserer risikoen, det er valg du må ta og leve med. har du kjøpt aksjer som du ikke har noe særlig greie på, men som var gode å ha når det gikk oppover, er det en grunn kanskje til å redusere risiko, mange andre kan tenke på den samme måten. Hvis du har sterk tro på at det et bull-marked, ikke et bear-marked rally, og har tro på selskapet, osv, så kjøp mer.

 

Noen ganger kan markedet skifte karakter. Det kan gå fra råvare, inflasjonsorientert, til et marked hvor lav inflasjon er noe positivt. Som i 1982, eller 1950. Det er da mest positivt for det amerikanske markedet når det er som i 1950. Alikevel tilsier ikke prising av aksjer på verdens børser at vi er ved noen slik bunn. Det kan være som i 1938 eller 1974.

 

 

Jeg har en viss tro på at det kan bli en annen type marked, hvor forbrukerne i USA begynner å spare, inflasjonen i USA blir lav, og at staten bruker mye penger på å stimulere økonomien. Det er en viss risiko for at de vil stimulere økonomien ved å la seddelpressen dekke underskuddet, og på den måten få ned rentene på lange statsobligasjoner. Det er det som best vil stimulere økonomien. Det er også fare for at det kan bli en krig, kanskje en ny storkrig.

 

Om inflasjon: Det er slik at negative realrenter og inflasjon er sett på som noe positivt i USA og her, fordi for vesten er det antagelig den eneste måten det er mulig få fortsatt ha en gjeldsvekst. Jeg tror fallende inflasjon ulikt her, er noe positivt for de utviklende markedene, og endel land i Asia som har ganske lite gjeld, slik at lavere renter vil føre til gjeldsvekst (ulikt her).

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hva tror dere, folkens? Double dip recession eller bare en liten korreksjon etter det massive bullmarkedet i vår?

 

Porteføljen min gjengvoldtas for øyeblikket fra alle kanter. Lurer på om jeg burde selge meg ut og kjøpe meg inn igjen når det har falt en del mer, men samtidig lurer jeg på om jeg bare skal drite i det og heller tenke på det lange perspektivet.

 

Aaaah, decisions. :hmm:

Samme problem her. Sitter fremdeles med en liten gevinst, men det varer ikke lenge med en nedgang på 5% om dagen. Har lyst til å kjøpe mer samtidig som jeg har lyst til å selge meg helt ut. :(

Lenke til kommentar
Hva tror dere, folkens? Double dip recession eller bare en liten korreksjon etter det massive bullmarkedet i vår?

 

Porteføljen min gjengvoldtas for øyeblikket fra alle kanter. Lurer på om jeg burde selge meg ut og kjøpe meg inn igjen når det har falt en del mer, men samtidig lurer jeg på om jeg bare skal drite i det og heller tenke på det lange perspektivet.

 

Aaaah, decisions. :hmm:

Samme problem her. Sitter fremdeles med en liten gevinst, men det varer ikke lenge med en nedgang på 5% om dagen. Har lyst til å kjøpe mer samtidig som jeg har lyst til å selge meg helt ut. :(

 

Du kan lese denne artikkelen: http://riksen.nettblogg.no/1241375574_bull...ts_anatomi.html

 

Jeg tror dette er en korreksjon som til en viss grad er selvoppfyllende fordi alle har ventet på en korreksjon, selv de som er bullish, og for de som tror det har vært et bear market rally, er det som skjer nå bare noe de har ventet på.

Lenke til kommentar

Om boligpriser. De krever negative realrenter for at de skal fortsette å vokse. egentlig burde boliger kostet 50 % eller mindre av hva de gjør i dag. jeg tror det kan skje hvis Norges Bank må sette opp renta for å forsvare kronekursen, det kan bli resultatet om de setter opp renta i USA, da det gir sterk dollar og svak krone.

Lenke til kommentar

@festen: Interessant artikkel. Tror jeg prøver å dyrke litt baller under denne (forhåpentligvis) lille korreksjonen. Er fremdeles ganske fersk i aksjemarkedet, så nervene mine er relativt frynsete. Problemet mitt med porteføljen var at den ble bygget i hastverk i frykt for å miste for mye av oppturen, derfor er det ikke alle selskapene jeg har ståltro på. Var på reise i en periode på vårparten da det bullet som mest og fulgte derfor ikke med på markedet, så fikk ikke kjøpt meg inn tidlig.

 

@Splitter: Da sitter du bedre i det enn meg. Gevinsten min er per idag borte og erstattet av blodrøde tall. Timingen min var ganske off. Men jeg tror jeg tar det lugnt og ser hvordan det går med aksjene, jeg har allerede kjøpt meg inn forhastet, så da gjør jeg ikke den samme feilen igjen ved å selge meg ut forhastet også. Satser foreløpig på at dette bare en korreksjon i et bullmarked, men kommer allikevel til å følge økonominyhetene som en hauk framover.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke selskaper du er inne i, men de fleste selskapene på OBX indeksen (utenom REC) tror jeg har en betydelig oppside, som er forholdsvis sikker, hvis du har en lengre tidshorisont. Mange av selskapene er fortsatt billig priset selv om det kan være vanskelig å kjøpe inn når de allerede har steget mye på kort tid.

Lenke til kommentar
@festen: Interessant artikkel. Tror jeg prøver å dyrke litt baller under denne (forhåpentligvis) lille korreksjonen. Er fremdeles ganske fersk i aksjemarkedet, så nervene mine er relativt frynsete. Problemet mitt med porteføljen var at den ble bygget i hastverk i frykt for å miste for mye av oppturen, derfor er det ikke alle selskapene jeg har ståltro på. Var på reise i en periode på vårparten da det bullet som mest og fulgte derfor ikke med på markedet, så fikk ikke kjøpt meg inn tidlig.

Du får bygge deg opp til å gjøre et hugg, men jeg tror kanskje VIX indeksen skal opp på høyere nivåer før markedene er klare til å stige videre, jeg er pessimistisk til markedene nå. Om det er en korreksjon, vil den nok kanskje vare helt til slutten i neste uke. I dag ser det ut som det er en rotasjon inn til defensive sektorer, det meste av risiko-aksjer er rett ned, selv om de amerikanske børsene er i pluss, indeksene lyver litt. Hvis det ikke er en korreksjon, tror jeg markedene burde fortsette å stige ganske raskt. Jeg føler oppgangen fra før i år har vært mest teknisk. Kanskje markedene vil bygge en base over en lengre tid med dow jones mellom 8-9000, som mellom 1945-1949. Men dette kan også være et bull-marked, og at dette er en liten korreksjon fordi markedene har steget for raskt. Det er mange ting som har tydet på det. nedgangen har vært på et lavt volum.

Lenke til kommentar

Se på patriot coal.

 

Det ser ut som det som skjer nå, er en større utgave av det som skjedde fra 03-04 i år, eller en større utgave av korreksjonen i april.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=PCX#symbol=PCX;range=2y

 

Det mest positive tegnet hittil i denne korreksjonen er at Libor er lavere og lavere, selv om det riktignok var 0,61 både i går og i dag. Før har markedet steget på svake nyheter, så har det faktisk i det siste gått ned på gode nyheter.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Newman svarer jeg ikke, han har bommet fullstendig på hva jeg skrev. Men du skriver som en ekte APer. AP og sosialistene tror f.eks at dersom man får i gang skatteletter (lar folk få beholde sine penger), så vil folk bare putte disse pengene på en høyrentekonto. Dette skal man selvsagt få lov til om man vil, men spesielt mer resurssterke mennesker vil investere pengene sine. Desverre er det for lite fokus rundt dette. Men dette er forklaringen bak hvordan den forrige Regjeringen ordnet slik at den Norske stat fikk inn mer penger etter å ha utført skatteletter. Hvordan forklarer AP dette? Det skal jo ikke være mulig etter deres logikk.

 

Jeg vil ha meg frabedt å bli plassert på venstresiden i politikken, og spesielt i gubbeveldet AP! Jeg har ikke sagt at folk kommer til å sette pengene sine på konto om de får skattelette. (Hvor fikk du det fra egentlig?) Det var du som dro frem sparing som et alternativ til gjeld, og da påpekte jeg at for mye sparing ikke er sundt for samfunnsøkonomien siden alt for mye kapital blir tatt ut av omløp, som igjen fører til lavere produktivitet.

 

Jeg er snart ferdig utdannet økonom, så jeg er godt kjent med de makroøkonomiske årsakene til at lavere skatt fører til økt produktivitet, som igjen gir mer inn til statskassa, og som resten av økonomistudentene som følger med på skolen ligger jeg langt ut til høyre politisk.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje korreksjonen om det er det, kan være over. Sterkere krone, må tyde på at kanskje utlendingene ser på dette som en korreksjon i et bull-marked, for Oslo Børs. I forhold til hvor mye børsen har falt, har krona holdt seg svært bra. Det betyr muligens at utlendingene kjøper seg opp.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Drittdag på børsen idag. Ett av selskapene jeg sitter i falt 17 prosent på en dårlig melding, førr faeeen. Jaja, sitter man i supervolatile risikoaskjer kan man vel egentlig ikke forvente annet. Oppturene er jo nesten like drastiske, så dette er vel two sides of the same coin, I guess. Oljeprisen faller jo også som faen, så det er ikke rart at det går nedover med oljeservice-selskapene mine heller.

 

Jajajaja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...