Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Den har jo bare falt fra ca 70 til rett over 60. Vil ikke kalle det full krise som enkelte medier men.. Trenger ikke gå lenger tilbake til starten av mars da den var under 42. Som festen sier kan det være en glimrende mulighet til å gå inn.

Tror du den kommer til å falle langt? I så fall hvorfor og hvor mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er deres porteføljer med tanke på hvilke næringer dere er eksponert mot? Har kjøpt meg opp i det siste og så langt sitter jeg med ca. en tredjedel av midlene mine i selskaper eksponert mot gull og resten i selskaper som er eksponert mot olje. Satser med andre ord på fortsatt stigning i oljeprisen og gullprisen. Hva tror dere om dette?

Vurderer å kjøpe meg opp i noen andre sektorer også, for å spre risikoen litt. Noen som har noen forslag her?

Lenke til kommentar

Sitter å ser litt på grafen til lettoljen her nå. Med den spretten for ca en time siden er det fristende å tro at den spretter på "gode" tall fra amerika. Hvis så er tilfelle: Hvordan henger det sammen at prisen på olje kan påvirkes så mye av slike tall?

Lenke til kommentar
Hvordan er deres porteføljer med tanke på hvilke næringer dere er eksponert mot? Har kjøpt meg opp i det siste og så langt sitter jeg med ca. en tredjedel av midlene mine i selskaper eksponert mot gull og resten i selskaper som er eksponert mot olje. Satser med andre ord på fortsatt stigning i oljeprisen og gullprisen. Hva tror dere om dette?

Vurderer å kjøpe meg opp i noen andre sektorer også, for å spre risikoen litt. Noen som har noen forslag her?

Jeg sitter på diverse, men i hovedsak eksponert mot 4 sektorer, oljeservice, tørrbulk, sølv og jordbruk.

Lenke til kommentar
Den har jo bare falt fra ca 70 til rett over 60. Vil ikke kalle det full krise som enkelte medier men.. Trenger ikke gå lenger tilbake til starten av mars da den var under 42. Som festen sier kan det være en glimrende mulighet til å gå inn.

Jeg vet ikke hvem som fikk spørsmålet, men jeg har tro på solenergi og jeg tror det vil bli en ledende sektor når det kommer et oppsving i realøkonomien i den vestlige verden.

Det er massevis av mindre selskap i tilegg til REC:

JASO, SOL, LDK, SPWRA.

Jeg tror kanskje de kinesiske selskapene har en fordel av at det kanskje også vil bli en samtidig boble i det kinesiske aksjemarkedet og at de derfor kan bli dratt med av den generelle stemningen for kinesiske aksjer. Det finnes også fond. Jeg er litt tvilende til at REC er av de bedre selskapene i sektoren. Det selskapet som ser best ut er First Solar. Det er høyt priset. Men det var også Microsoft i 1990. Vind vil sikkert også bli stort.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem som fikk spørsmålet, men jeg har tro på solenergi og jeg tror det vil bli en ledende sektor når det kommer et oppsving i realøkonomien i den vestlige verden.

Det er massevis av mindre selskap i tilegg til REC:

JASO, SOL, LDK, SPWRA.

Jeg tror kanskje de kinesiske selskapene har en fordel av at det kanskje også vil bli en samtidig boble i det kinesiske aksjemarkedet og at de derfor kan bli dratt med av den generelle stemningen for kinesiske aksjer. Det finnes også fond. Jeg er litt tvilende til at REC er av de bedre selskapene i sektoren. Det selskapet som ser best ut er First Solar. Det er høyt priset. Men det var også Microsoft i 1990. Vind vil sikkert også bli stort.

Spörsmälet var egentlig ment pä Mads-b, men alltid bra ä fä höre hva du syns :)

Äää som jeg misliker ä sitte pä et qwertz-tastatur :|

Lenke til kommentar
Festen: Hvor mange timer bruker du i uka/dagen på aksjemarkedet? Du sitter jo på mye variert informasjon om ikke bare dagens hendelser men også en del historisk informasjon.

:)

Det varierer, men så mye som jeg har mulighet til. Ofte flere timer om dagen. Det er nå mer spekulasjon om rentene må opp i USA i år. http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...id=aXcvekbHGajI

Det er ikke umulig. Skjer det kan det bli som mellom 1999-2000, ved at dollaren styrker seg samtidig som inflasjonen har en viss styrke. Skjer det, kan det utvikle seg til en ny smell i aksjemarkedet når rentene går opp, og så muligens et bull-marked. Ikke helt ulikt W resesjonen mellom 1980-1982 (som egentlig var 2 resesjoner).

http://www.bloomberg.com/apps/chart?type=c....15163|||0.0718

I dag er det stor utvikling i yield kurven. Den korte enden øker dramatisk. Det betyr at markedet venter høyere inflasjon relativt raskt, eller at økonomien altså er på vei ut av resesjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg sitter på diverse, men i hovedsak eksponert mot 4 sektorer, oljeservice, tørrbulk, sølv og jordbruk.

Noen kjøpskandidater på Oslo børs som er eksponert mot sølv?

Tørrbulk har jeg forøvrig også vurdert å kjøpe meg inn i, men har fått inntrykk av at dette markedet egentlig er ganske dødt bortsatt fra Kina, og da betrakter jeg tørrbulkmarkedet som ganske usikkert hvis etterspørselen her skulle ned. Mulig det begynner å bli lysere utsikter her?

Lenke til kommentar

Tørrbulk forblir nok relativt tørt i flere år fremover. Men kanskje det kan overraske positivt i forhold til forventningene.

Tror ingen selskaper på OSE er eksponert mot sølv, da må en heller se på gull. Jeg handler sølv i form av EFT.

Lenke til kommentar

Om inflasjonen skyter skikkelig fart som i 1979-1980, det var da i perioder inflasjon per mnd i USA som tilsvarte ca. 20 % på årsbasis, tror jeg sølv vil utvikle seg til en boble. Det helt optimale for sølv hadde vært om gull gikk til 1:1 mot dow, dvs ca. 10000 tror jeg, samtidig som sølv hadde gått tilbake til det historiske forholdet på ca 16 så ville det betydd en pris på ca. 600 dollar. Det er det spekulanter i sølv drømmer om.

Noe jeg har ganske stor tro på er å kjøpe bolig med de lave fastrentene som er nå fra husbanken. De tilbyr i 10 år til 3,2 %. Det er veldig billig. Det er lenge siden det var smart å ha faste renter, men jeg tror trenden har snudd slik at det vil lønne å låne til bolig med faste renter, eller være en god investering å låne penger. Å bruke cash til å kjøpe bolig tror jeg heller låser opp penger i noe som ikke øker noe særlig i verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...