Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Markende trenger kanskje en korreksjon nå snart, slik at boblen kan få videre grobunn. Hele grunnlaget for vekst ser ut til å være at vesten trykker penger, og at utviklende markeder fortsetter på den trenden de er inne i, mens vi har en form for stagnasjon i økonomien, og det kan da komme korreksjoner når det ikke trykkes nok penger, av f.eks FED. Når vesten trykker penger flytter investorer penger over i utviklende markeder hvor de ikke trykker penger, og har naturlig lånevekst (M2,M2 eller K2, K3), de trenger ikke å øke basepengene slik det gjøres i vesten, det er en form for overføring av kjøpekraft til de utviklende markedene.

Hele oppturen fra Oslo børs var under 100 i 2003 var en boble. En ny boble kan komme, eller alt sammen kan falle fra hverandre.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det kommer til å vare helt til 3Q minst...

Du ser på land som Kina hamstrer råvarer og bulkratene er kraftig opp. Utnyttelsen av skip er på over 90 % innen tørrbulk og det er kø i havnene i Asia..

Men eksporten fra Kina er liten!!! Importen er enorm!

Det betyr noe jeg har fått bekreftet fra en som nettopp var der at lagrene bygger på seg enormt!

En eller annen gang må lagerbyggingen ta slutt.. og da tror jeg vi får en kollaps i råvarer og aksjer igjen...

Man kan ikke bare importere og importere uten å selge videre i all evighet. Det vil presse prisene på råvarer ned etterhvert tror jeg. Muligens etter sommeren.

Lenke til kommentar
De importerer for å forbruke selv istedet for å eksportere til amerikanere som bare gir verdiløse obligasjoner tilbake.

Kineserne må da gi noe tilbake. Kanskje de kan begynne å selge obligasjoner. Kanskje det er mer attraktivt enn amerikanske obligasjoner.

Lenke til kommentar

Hei!

Har noen spørsmål om aksjer og det der. Har veldig lyst og begynne med aksjer men er bare 14. Har hørt at det ikke er noe aldersgrense bare jeg får tillatelse fra foresatte, stemmer dette? Og er det noen minstegrense på hvor lite man kan kjøpe for pr. handel eller transaksjon?

Uansett så synes jeg det litt dumt og begynne rett på med ordentelige penger, så kom over dette, men det er 16 årsgrense på det. Finnes det noe liknende som jeg kan spille, uten de premiene og det der?

Takk for alle svar :D

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Hei!

Har noen spørsmål om aksjer og det der. Har veldig lyst og begynne med aksjer men er bare 14. Har hørt at det ikke er noe aldersgrense bare jeg får tillatelse fra foresatte, stemmer dette? Og er det noen minstegrense på hvor lite man kan kjøpe for pr. handel eller transaksjon?

Uansett så synes jeg det litt dumt og begynne rett på med ordentelige penger, så kom over dette, men det er 16 årsgrense på det. Finnes det noe liknende som jeg kan spille, uten de premiene og det der?

Takk for alle svar :D

Ja, du kan kjøpe aksjer, selv om du er 14. Litt usikker på om du må ha tillatelse fra foresatte..

Vet ikke om det er tilsvarende spill... men du kan jo alltid "papir-trade" notere ned kurser som kjøp og andre kurser som salg og se om du klarer å tjene noe på papiret, det er grei trening i matte og prosentregning å gjøre det. ;)

Før du starter råder jeg deg til å kjøpe noen "aksjer-for-nybegynnere" bøker å lese dem.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er i en 10 % korreksjon i et bullmarked på dow eller slutten på bear-marked rallyet nå om ikke S&P 500 greier å avslutte dagen over de viktige nivåene som er ved 930. På oslo børs tilsvarer det en korreksjon som er ganske stor, kanskje ned til 250. De som har ligget short har blødd veldig lenge nå, nå er det nok dems tur.

Endret av festen
Lenke til kommentar
De importerer for å forbruke selv istedet for å eksportere til amerikanere som bare gir verdiløse obligasjoner tilbake.

Hvorfor bygger lagrene seg da? Hvis de bruker til noe i det hele?

Produksjonen i Kina er relativt høy fortsatt. Dessuten har de bare brukt en brøkdel av de yuan som er satt av til de enorme tiltakspakkene. Tror Kina ser muligheten i å laste opp lagrene nå som det er billig i og med at de ikke har tenkt å stoppe sin vekst pga. at forbrukerne i USA har gått konk(det er ihvertfall bedre investering enn amerikanske obligasjoner). Dessuten har China shipping group planer om å kjøpe flere bulkskip i år da de har tro på vekst i sitt marked som de hovedsakelig operer i. Resten av verden er stort sett død når det gjelder bulk.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

621.000 nye arbeidsledige. 4.000 bedre enn ventet. Hehe. Å kjøpe på at tallene ble litt bedre enn ventet, er latterlig.

Antallet nye arbeidsledige må snart gå drastisk ned, ellers vanker det krise. Jeg har påpekt før at om slike nivåer som dette fortsetter, er det ikke mange måneder før ting faller isammen igjen. Absolutt ingenting å juble for, heller en bekreftelse på at dette ser ut som et bearmarked rally. Ihvertfall for USA sin del.

Lenke til kommentar

Arbeidsledigheten er en etterslepende indikator så det kommer til å vare lenge.

oftest stiger tallene langt inn i oppturen.. denne gangen tror jeg ikke det blir noen opptur som vil vare veldig mange mnd.

Arbeidsledighetstallene er uansett faket... hva i helvete er en justering for "death and birth assumption ", sist arbeidsledighet rapport fra USA var omtrent 200 000 arbeidsledige fjernet med denne begrunnelsen.. + noe dill om antakelser om nye jobber.

Bare rot i amerikansk statistikk for tiden...

Lenke til kommentar
Arbeidsledigheten er en etterslepende indikator så det kommer til å vare lenge.

oftest stiger tallene langt inn i oppturen.. denne gangen tror jeg ikke det blir noen opptur som vil vare veldig mange mnd.

Arbeidsledighetstallene er uansett faket... hva i helvete er en justering for "death and birth assumption ", sist arbeidsledighet rapport fra USA var omtrent 200 000 arbeidsledige fjernet med denne begrunnelsen.. + noe dill om antakelser om nye jobber.

Bare rot i amerikansk statistikk for tiden...

Er helt enig i det. Legg også merke til hvordan de alltid preenterer langt verre tall ved revideringen. I Amerikansk BNP tar de ikke med bensinpriser (og noe annet viktig jeg nå har glemt). Her i Norge er vi ikke mye bedre. Boligprisene regnes ikke med i inflasjonsberegningene! Hvor sykt er det??? Helt på trynet. Men man manipulerer ihvertfall ikke tall i Norge. Man beregner jo at den reelle arbeidsledigheten i USA, er oppimot dobbelt så høy som de oppgir.

Lenke til kommentar

Vel... KPI i Norge har et avvik på +1.1 % eller minus 0.6 % fra det de faktisk rapporterer ... det er statistisk avvik.. Dette er feilmarginene på det som faktisk måles.

Enig i at det er helt på trynet at boligprisene ikke er med i beregningene.

Men jeg holder meg til inflasjon i norge på denne måten.

(prosenten som rapporteres) + 1 %... (feilmarginen)

Men jeg har i vertfall ikke tenkt å tape 1 krone pga feil beregner så jeg ligger alltid i minst fordelaktige kalkulasjon, når jeg avgjør min egen kjøpekraft og inntjening.

Eks.

Du tjener 5 % på børsen. Inflasjonen kommer inn på 4 %. Med feilmargin mot deg er du 0.1 % i minus i kjøpekraft og med fordelaktig statistikk er du 1.6 % bedre :)

Festen har rett.. det kan være positivt i psykologien, men også smitte over til økonomien..

Soros sin teori du sikter til?

Lansky: mye mulig du tenker på consumer price index (CPI) some ikke inneholder mat eller drivstoff (bensin, diesel)? og ikke BNP tallene?, der tror jeg slike ting er med.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...