Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker å sette inn ca 50k i aksjer. Jeg tror jeg vil holde på aksjene i ca ett år. Akkurat nå heller det mot at jeg kjøper i yara. Høres det ok ut, eller er det noen innvendinger? Jeg er også åpen for å dele sparebeløpet ut over flere aksjer, men tror jeg vil holde meg hovedsaklig til obx.

Er det noen tips til langsiktige investeringer?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville diversifisert litt mer hvis jeg var deg. 50 000 tilsvarer i teorien omtrent 5 børsposter, så her har du muligheten til å spre risikoen. SDRL og GOGL kan være verdt å sjekke ut i tillegg til Yara, disse to betaler også ut relativt mye utbytte hvis jeg har forstått riktig. Du kan sikkert også slenge inn en tungvekter som Statoil for å gjøre den samlede risikoen i porteføljen din litt mindre.

Lenke til kommentar

Noen som har fulgt med på Int. Gold Exploration [iGE], Rocksource [RGT] eller Petromena [PMENA]?

Forresten, sitter du med FAZ, Lansky? Det hadde vært deilig å få kjøpt seg inn før det går nedover igjen, tror det er en del profitt å hente der, men det er jo vanskelig å vite når det vil skje. Er det en dårlig idé å sitte lenge med derivater som det, mener å ha hørt noe om at verdiene minsker når det svinger mye på børsene?

Lenke til kommentar
Forresten, sitter du med FAZ, Lansky? Det hadde vært deilig å få kjøpt seg inn før det går nedover igjen, tror det er en del profitt å hente der, men det er jo vanskelig å vite når det vil skje. Er det en dårlig idé å sitte lenge med derivater som det, mener å ha hørt noe om at verdiene minsker når det svinger mye på børsene?

Ja, du må ikke sitte med like derivater over tid. Bull og Bear, som det var en enorm begeistring for tidligere i Norge, er det svært mange som nå innser at er noe man ikke kan sitte long med. For litt over ett år siden, begynte jo Bull og Bear på 100 hver - altså 200 tilsammen. Nå ligger de på 100 tilsammen. Verdiene beveger seg mot 0. Grunnen til at derivatene er så voldsomt redusert i verdi, er de enorme svingningene vi har hatt på børsen. Bull/Bear har jo 2x giring. Derivater uten giring, tror jeg derimot er et bedre alternativ. Men de fleste derivater har en årlig forvaltningsavgift på rett under 1%. Dette prises jo inn i derivatene, så man betaler ikke noe i tillegg. (Så man kjøper de fleste derivater som vanlige aksjer, som man i tillegg som regel betaler ca 1% i året i forvaltningsavgift.)

Men man tenker jo ikke på forvaltningsavgiften, og det faktum at verdiene beveger seg mot 0 - gjør jo at man heller ikke kan sitte long, eller bryr seg om forvaltningsavgiften. FAZ har jo ikke bare 2x giring, men 3x. Dette gjør at man i enda større grad skal være forsiktig med å sitte for lenge på det. (Selv om DOW ikke svinger så mye som OSE.)

Konklusjonen er klart at både Bull/Bear og FAZ er instrumenter man bruker i trading. Det er vanskelig å vite hvordan markedet vil gå fremover, som alltid, men jeg ser ærlig talt ikke at det er verdt å satse på FAZ eller gå short nå i disse tider. Det er alt for mye trykkede penger som flyter rundt i USA, dessuten vet man ikke hvor mye som er på sidelinjen. Det er rett og slett for mye gambling i det hele. Spesielt med FAZ, hvor man har 3x giring, skal man være veldig sikker på retning fremover, før man går inn.

PS: Les gjerne om Bull/Bear her. Mange gode innspill, men trådstarteren sier vel egentlig det riktige helt kort og greit.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Snipp.

Jepp. Vi tenker ganske likt her. Tenkte på deg spesielt siden du har vært tydelig skeptisk til utviklingen i markedene i den siste tiden, og det hadde derfor vært logisk at om noen her satt i FAZ ville det vært deg.

Jeg vurderer å slenge inn 10K eller noe i den duren inn i FAZ som et slags flakslodd. Det er jo en ikke ubetydelig sjanse for at shit hits the fan om ikke så altfor lenge i den amerikanske økonomien, og å sitte med bear med 3X gearing da hadde jo vært moro. Men kommer nok ikke til å sette inn noen større summer med det første, nei, så risikovillig er jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

Alle burde få med seg dette klippet av Schiff. Se det gjerne 2 ganger, slik at du får fatt på hva han sier. Det var godt jeg kom over det, for jeg var i ferd med å skrive mye av det samme selv. FED og USA er i en meget vanskelig situasjon, de har malt seg inn i et hjørne. Den kraftige nedgangen i dollaren og oppgangen i statsrentene er der fordi 1. Folk ser dem ikke som trygge havner lengre. 2. Folk ønsker ikke å verne seg mot deflasjon lengre, men mot inflasjon.

Det er jo selvsagt helt med rette. Både meg og festen er jo langt på vei på linje når det gjelder troen på en stor inflasjon. De fleste her på aksjetråden virker som de ser øye til øye på det. (Mens Norske økonomer gang på gang avfeier faren for inflasjon. Det har vært ganske opplagt en stund nå, at vi vil få en enorm inflasjon. Jeg blir gang på gang overrasket av hvor mye fremtredende økonomer bommer og mangler logikk. Slik som denne tufsen. Akkurat som han "ikke så noe fare for renteoppgang" i 2005 da renta lå på 1,75% - så vil han også nå gå på trynet!)

Uansett, Schiff runder opp det meste på dette klippet.

Lenke til kommentar

Glad jeg ikker like dum som peter schiff og heller ble med på rallyet. Sikkert mange som hørte på han og andre super pessimistene som svetter (ikke av sommervarmen) men av frykten for å ha mistet oppturen...

Det er mye penger på sidelinjen enda... mange fond og pensjons forvaltere som svetter.. livselskapene har også nesten ikke penger i markedet...

Som sagt før, et bull-marked varer alltid lengre enn de fleste forventer.

Lenke til kommentar

Hva tror folket her om REC? Har litt sparepenger til overs som jeg kunne tenke meg å handle litt med. Har prøvd å fulge med litt i det siste, men er ingen ekspert så har ikke så mye peil. Så hvordan tror dere de neste månedene vil bli? Noen andre tips? Har ca 20.000 jeg tenke å gå inn med :)

Lenke til kommentar
Hva tror folket her om REC? Har litt sparepenger til overs som jeg kunne tenke meg å handle litt med. Har prøvd å fulge med litt i det siste, men er ingen ekspert så har ikke så mye peil. Så hvordan tror dere de neste månedene vil bli? Noen andre tips? Har ca 20.000 jeg tenke å gå inn med :)

Hvis du ikke har noe særlig peil er det kanskje like greit å ga inn i et indeksfond. Her får du spredd risikoen litt mer enn hvis du setter alt på en enkeltaksje, uten at det setter særlig store krav til kunnskap om de enkelte selskapene på børsen. REC har jeg fått innrtrykk av at ikke er noen særlig god investering for tiden, men her har jeg ikke sjekket så nøye, så don't take my word for it.

Lenke til kommentar

Nyt det så lenge det varer... i høst kommer det maaaaange nye båter...

Nå hamstrer Kina og lagrene bygges opp mye... en kammerat som driver med shipping sier han aldri har sett så store lagre etter å nylig ha vært på gjennomreise i Kina...

Jeg tror det vil vare over sommeren.. :)

Lenke til kommentar
Glad jeg ikker like dum som peter schiff og heller ble med på rallyet. Sikkert mange som hørte på han og andre super pessimistene som svetter (ikke av sommervarmen) men av frykten for å ha mistet oppturen...

Det er mye penger på sidelinjen enda... mange fond og pensjons forvaltere som svetter.. livselskapene har også nesten ikke penger i markedet...

Som sagt før, et bull-marked varer alltid lengre enn de fleste forventer.

Schiff sitter da ikke på sidelinjen. Han har aldri sett porterføljen stige så mye som den har siden nyttår noen gang. Han treffer på det aller meste han spår. Du har ikke fulgt med ordentlig. Han har siden nyttår anbefalt å sette pengene inn i råvarer. Han har spådd oljen opp mot 100 dollar. Selv om han har fokusert på andre ting da han har talt, så har han posisjonert seg i råvarer, gull, sølv. Det han har sagt mest av alt, er at man skal holde seg unna Amerikanske aksjer, og kjøpe utenlandske.

Hør nå på hva han sier. Har dere ikke lagt merke til det store fallet i dollaren og økningen i rentene i statsobligasjoner i det siste? Jeg følger nøye med på dette. Fortsetter trenden bare litt til, noe jeg absolutt tror, så burde de fleste ha varsellysene sine tent.

Benjamin Graham sa meget klokt "The individual investor should act consistently as an investor and not as a speculator. This means.. that he should be able to justify every purchase he makes and each price he pays by impersonal, objective reasoning that satisfies him that he is getting more than his money's worth for his purchase." Videre sa han at amatørene er dem som kjøper aksjer kun fordi de går opp. Mange som gjør det nå!

Jeg mener helt klart at det man nå ser, er posisjonering mot inflasjon. Det er mange som feilaktig tror at vi er godt på vei mot bedring. Men de kløktige posisjonerer seg mot inflasjon nå. Dvs. ut av dollaren og obligasjoner, og inn i råvarer og tilknyttede aksjer. Men hvem skal da subsidiere USA? Tenk litt! Det er ikke bedring vi ser, det er en stor inflasjon. Endelig er det ihvertfall et meglerhus i Norge som har øynene litt åpne.

Lenke til kommentar
Jeg har ganske god tro på eiendom og fond, såkalte REIT fremover. Det gir tradisjonelt bra med utbytte og greier å holde følge med inflasjonen.

http://www.cnbc.com/id/30983054

Både Buffet og Graham har sans for REITs, spesielt når man ser for seg inflasjon. MEN, da snakker vi om mer enn "normal" inflasjon. Det jeg tror man får i mange land, er en svært stor inflasjon. Da er det vanskeligere å anbefale REITs.

Olje, gull og sølv er nok tingen. Ellers er jeg spent på aluminium og dens utvikling videre. NHY gikk 7,5% i dag, uten at aluminium klarer å løfte seg. Den mest undervurderte råvaren, er etter all sannsynlighet gass. Mens aluminium skal bli meget spennende å følge, som sagt. Rart at alu ikke stiger mer. Aksjer stiger jevnt over fjøla, men jeg anbefaler alle å holde seg unna det meste, untatt råvarer. Det er ikke bedring vi ser, det er inflasjon og utsikter til hyperinflasjon i USA. Det er posisjonering mot inflasjon, og det er mulig krakk i obligasjoner og dollar. Bølge 2 av krisen ser ut som den nærmer seg med stormskritt.

Man må selvsagt vurdere fremtiden selv. Men jeg håper inderlig at folk gjør sine egne analyser og betraktninger, og ikke går på megatabben å kjøpe aksjer kun fordi de går opp.

Lenke til kommentar

Nye 532.000 arbeidsledige. Kunne vært verre, men slike tall som dette er meget negativt nytt. Kjøpekraften smuldrer.

Igjen ser man talltriksingen! Jeg har påpekt det et par ganger før! "Samtidig ble april-tallene markert nedrevidert fra et fall på 491.000 personer, til 545.000 personer." Det er ikke bare snakk om en liten revidering, pluss at det ALLTID revideres til det verre. Dette er bevisst manipulering, og jeg gjentar nok en gang at man må ha dette i bakhodet alltid når makro presenteres. 532.000 som vi fikk i dag, vil også bli nedrevidert. Bare vent og se! Det er bevisst manipulering.

Tanken er jo at når man senere blir presentert de virkelige tallene (de reviderte), så tanker man "jaja, det er jo bak oss". Det er sleipt, manipulerende og bevisst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...