Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er umulig å si noe på så kort sikt. Men du bør vel se etter en aksje med høy volatitet og stor omsetning. Men de aksjene som hopper mest omsettes ofte mindre.

Hvis det er snakk om lang sikt ville jeg kjøpt meg inn i et stort, trygt selskap som vanligvis betaler utbytte. Dette er fordi nesten alle aksjer og alle sektorer er veldig billige nå.

Lenke til kommentar

Jeg hadde plassert 10k i et, evt. fordelt på to, risikoaksjer. Å plassere penger i Statoil o.l. liker jeg ikke. Ja, pengene er ganske trygge, men den beveger seg alt for lite for min smak.

Edit: Hmm.. de kunne ikke la GM gå konk nei. Blir moro å se hvordan markedet tar denne beskjeden.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Solgte meg ut altfor tidlig. Tenker å kjøpe meg inn igjen snart, men lurer på hvilke selskaper dere vil anbefale. Har notert meg Yara og Acta som nevnt som aktuelle kandidater. Jeg ser etter selskaper med middels/høy risiko og en tidshorisont på et par år. Er klar over at jeg kan miste en del penger med disse rammene.

Noen forslag til lovende selskaper i Norge og verden ellers? Husker blant annet at festen snakket om en kinesisk produsent av batterier til elbiler. Noen som har fulgt med på dette selskapet?

Liker denne tråden, fortsett sånn folkens. :)

Golden Ocean. Tjener godt med penger i dårlige tider, samt står meget sterkt finansielt etter restruktureringen for 2mnd siden. Har break even på 6500 og 13500 på sine panamax- og capesizeskip i de neste 3 år. BDI viser idag at inntjeningen på disse er 2-3 ganger dette og ligger i en stigende trend som følge av at Kina er i full sving. Se markedets reaksjon på dagens Q1 og det på meget stort volum. :)

Lenke til kommentar
Solgte meg ut altfor tidlig. Tenker å kjøpe meg inn igjen snart, men lurer på hvilke selskaper dere vil anbefale. Har notert meg Yara og Acta som nevnt som aktuelle kandidater. Jeg ser etter selskaper med middels/høy risiko og en tidshorisont på et par år. Er klar over at jeg kan miste en del penger med disse rammene.

Noen forslag til lovende selskaper i Norge og verden ellers? Husker blant annet at festen snakket om en kinesisk produsent av batterier til elbiler. Noen som har fulgt med på dette selskapet?

Liker denne tråden, fortsett sånn folkens. :)

Golden Ocean. Tjener godt med penger i dårlige tider, samt står meget sterkt finansielt etter restruktureringen for 2mnd siden. Har break even på 6500 og 13500 på sine panamax- og capesizeskip i de neste 3 år. BDI viser idag at inntjeningen på disse er 2-3 ganger dette og ligger i en stigende trend som følge av at Kina er i full sving. Se markedets reaksjon på dagens Q1 og det på meget stort volum. :)

Meg bekjent står de ikke veldig sterkt finansielt sett. De måtte foreta en kriseemisjon, i tillegg til å få endret betingelsene på obligasjonslånene. De tjener fortsatt greit med penger, GOGL kan gjøre det bra i fremtiden, så nå er kanskje lurt å kjøpe dersom man har lengre horisont.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

De har kjøpt et obligasjonslån for 30%. De har fått kanselert nybygg samt utsatt noen, i tillegg til noen som skal gå på prosjektbasert finansiering. Hvordan kan du se at de ikke er restrukturert og står mye sterkere finansielt nå?

I tillegg var tilveksten av nybygg i bulk på kun 1% i Q1 da svært mye tonnasje ble skrapet.

Det kanskje viktigste jeg ser er at de har Fredriksen i ryggen som øker spillerommet deres betraktelig. Det er ikke uten grunn at emisjonen ble overtegnet.

I Q1 blir det til og med sagt at de ser på M&A muligheter, så at dette er et selskap med svært gode muligheter på lang sikt er jeg ganske sikker på. For kortsiktig vinning anbefaler jeg heller TA da aksjemarkedet er irrasjonelt i et slikt perspektiv :)

Lenke til kommentar
De har kjøpt et obligasjonslån for 30%. De har fått kanselert nybygg samt utsatt noen, i tillegg til noen som skal gå på prosjektbasert finansiering. Hvordan kan du se at de ikke er restrukturert og står mye sterkere finansielt nå?

I tillegg var tilveksten av nybygg i bulk på kun 1% i Q1 da svært mye tonnasje ble skrapet.

Det kanskje viktigste jeg ser er at de har Fredriksen i ryggen som øker spillerommet deres betraktelig. Det er ikke uten grunn at emisjonen ble overtegnet.

I Q1 blir det til og med sagt at de ser på M&A muligheter, så at dette er et selskap med svært gode muligheter på lang sikt er jeg ganske sikker på. For kortsiktig vinning anbefaler jeg heller TA da aksjemarkedet er irrasjonelt i et slikt perspektiv :)

TA? Såvidt jeg kan se er det ingen selskaper med TA som ticker. Tenker du på Tandberg (TAA)?

Lenke til kommentar

TA= Teknisk Analyse. Jeg har større tiltro til å bruke en slik tilnærming for å skape vinning i et kort perspektiv da aksjemarkedet er for irrasjonelt til å bruke fundamendal analyse som jeg kom med ovenfor i dette perspektivet. :)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil var det Fredriksen, og ikke selskapet selv som kjøpte obligasjonen. Jeg er helt enig at de står langt sterkere finansielt nå enn tidligere, men mitt intrykk er likevel at de ikke står spesielt sterkt i tilfelle det skulle luske mer uvær i horisonten.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil var det Fredriksen, og ikke selskapet selv som kjøpte obligasjonen. Jeg er helt enig at de står langt sterkere finansielt nå enn tidligere, men mitt intrykk er likevel at de ikke står spesielt sterkt i tilfelle det skulle luske mer uvær i horisonten.

Selskapet fikk det overtatt så aksjonærene sitter igjen med gevinsten. Derfor Fredriksen er en populær person å stå inne med i selskaper, jmf overtegningen i emisjonen.

Ellers opererer store deler av flåten på inngåtte avtaler i flere år framover så risikoen ligger i defaults i disse. Men tørrbulkindeksen begynner å ta seg så mye opp nå at dagens avtaler er 2-3 ganger høyere enn break-even for selskapets skip, og selv på det absolutte lavnivå har de en god break-even.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje vi er nærmere en form for krise med dollaren og amerikanske statsobligasjoner som kan tvinge fed til å sette opp rentene selv om økonomien er dårlig (som i 1981 og 1931). Det skal selges 100 milliarder dollar i statsobligasjoner denne uka, og jeg tror det kan skje ting.

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje vi er nærmere en form for krise med dollaren og amerikanske statsobligasjoner som kan tvinge fed til å sette opp rentene selv om økonomien er dårlig (som i 1981 og 1931). Det skal selges 100 milliarder dollar i statsobligasjoner denne uka, og jeg tror det kan skje ting.

Det lover jo ikke godt for bjørnene mine (eller har jeg misforstått?).

Lenke til kommentar

Jeg tror tallene i dag blir verre enn ventet, fordi det stadig faller, det er alltid noen som vet tallene, og er det nok som vet det, påvirker det veldig før tallene slippes. Det kan nok styrke dollaren og statsobligasjoner.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Problemet med boligpriser nå, er at de fleste eier egen bolig. Boligprisnedgang er derfor negativt for svært mange. Men nedgang i boligpris er positivt i seg selv. Ved 1929 depresjonen, var boligprisnedgangen svært positivt. Kjøperne fikk langt mer kjøpekraft. De fleste eide ikke egen bolig, men ikke minst så var belåning unntaket. Dette er den store forskjellen!

Boligprisnedgang fører til økt kjøpekraft for kjøperne, dette er isolert sett positivt. Boligprisene i USA har vært svært overpriset. Det problematiske elementet er det samme som har skapt denne krisen - en enorm belåning. Folk har lånt langt over pipa for å kjøpe seg hus. Fortsatt nedgang i boligpriser og i næringseiendom, kan trigge en ny stor krise. Enten det er prime-krise eller krise i næringslivseiendom. Hvilke "sikre" lån finnes det nå i verden?

Her i Norge er det langt verre. Her har prisene gått opp på boliger siden nyttår. Over 10% opp. Vi vil nok se 15% ved utgangen av sommeren. Dette er ekstremt negativt. Vi har en enorm boligboble, som vil sprekke så fort rentene settes opp igjen. Boligeiere må tåle 6%, maks 8% for å få lån. Men fremtiden er en langt høyere rente enn dette. Jeg tror vi får et enormt boligkrakk når rentene settes opp igjen i Norge. På sikt tror jeg inflasjonen gjør at vi får over 10% renter. Da vil svært mange slite. Men selv på mer normale renter, 6-8% - så vil mange slite tungt. 6-15% rente på et lån på 2 millioner, er mye penger det!

Lenke til kommentar
Det er en viss spenning til consumer confidence. Det er en viss buy on dip aktivitet og det ser ut til å forhindre de store utslagene.

Det mange glemmer, er at consumer confidence ikke er utelukkende positivt når det er høyt. Virkeligheten er langt mer nyansert enn det. Det er viktig at consumer confidence gjenspeiler realitetene, har rot i realitetene. Dersom tilliten er høyere enn det er grunnlag for, betyr det at folk kanskje bruker penger de ikke har råd til å bruke. Vi vet jo hva økt forbruk er. Det er ikke snakk om å bruke mer av lønnen, folk bruker allerede mer penger enn de har. Det er snakk om å dra kredittkortet mer, påta seg enda mer gjeld.

Det andre er: Folk i USA har ikke penger å bruke! De mister jobber i et forrykende tempo. Da kan consumer confidence være så høyt det bare vil, folk har ikke penger de kan bruke!

Vær derfor forsiktig når man leser consumer confidence. I normale tider er det en meget god indikator, men i denne finanskrisen skal det leses med stor varsomhet.

Lenke til kommentar
Problemet med boligpriser nå, er at de fleste eier egen bolig. Boligprisnedgang er derfor negativt for svært mange. Men nedgang i boligpris er positivt i seg selv. Ved 1929 depresjonen, var boligprisnedgangen svært positivt. Kjøperne fikk langt mer kjøpekraft. De fleste eide ikke egen bolig, men ikke minst så var belåning unntaket. Dette er den store forskjellen!

Boligprisnedgang fører til økt kjøpekraft for kjøperne, dette er isolert sett positivt. Boligprisene i USA har vært svært overpriset. Det problematiske elementet er det samme som har skapt denne krisen - en enorm belåning. Folk har lånt langt over pipa for å kjøpe seg hus. Fortsatt nedgang i boligpriser og i næringseiendom, kan trigge en ny stor krise. Enten det er prime-krise eller krise i næringslivseiendom. Hvilke "sikre" lån finnes det nå i verden?

Her i Norge er det langt verre. Her har prisene gått opp på boliger siden nyttår. Over 10% opp. Vi vil nok se 15% ved utgangen av sommeren. Dette er ekstremt negativt. Vi har en enorm boligboble, som vil sprekke så fort rentene settes opp igjen. Boligeiere må tåle 6%, maks 8% for å få lån. Men fremtiden er en langt høyere rente enn dette. Jeg tror vi får et enormt boligkrakk når rentene settes opp igjen i Norge. På sikt tror jeg inflasjonen gjør at vi får over 10% renter. Da vil svært mange slite. Men selv på mer normale renter, 6-8% - så vil mange slite tungt. 6-15% rente på et lån på 2 millioner, er mye penger det!

Jeg vet ikke om boligprisene vil gå ned. Det var en korreksjon fra slutten av 2006 som har pågått en stund. Jeg tror kanskje realrentene vil holdes negative, som de var på hele 70 tallet, samtidig som de langsiktige rentene og trenden for renter stiger. Det vil da gjøre at boligprisene øker og ikke går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...