festen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 veldig atypisk forhold mellom dollaren, aksjer og statsobligasjoner, pluss gull i dag. Dollaren har begynt å svekke seg på dårlige nyheter, det er nytt. Det er tydelig at det er noe frykt for en nedgradering av amerikansk gjeld, og høyere renter. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Yield kurven ble enda brattere i dag. Det burde vært positivt for aksjer, men markedet reagerer ikke bra på brå forandringer. FED kjøpte mindre statsobligasjoner enn ventet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Bill Gross: Sell-Off Driven By Fears US Could Lose AAA http://www.cnbc.com/id/30870842 Market fears that the U.S. is at risk of losing its AAA credit rating is sending the dollar, stocks and bonds under severe selling pressure on Thursday, Bill Gross, co-chief investment officer of PIMCO told CNBC. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 En av de få grupper aksjer i USA som vil greie seg gjennom en total-kollaps i statsobligasjoner er jernbane-aksjer. Det greide seg gjennom hyperinflasjonen under borgerkrigen, og når krigen sluttet ble det en boom mellom 1865-1873 når profittmarginene i jernbanen tok av når inflasjonen kom under kontroll og USA hadde deflasjon på 5 % i året. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Dow vipper på den stigende trenden vi har sett de siste månedene.Jeg vurderer å selge meg ut mandag dersom dji viser seg å slutte under 8350 fredag. Vært god gevinst i det siste : ) Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Det som er bra er stadig lavere LIBOR, og en stadig brattere yield kurve. Jeg liker de 2 indikatorene fordi de er helt nøytrale. Det er det som taler mot et bear-marked rally. Men det er nok av grunner til at det skal være et bear-marked rally. Uansett kan det komme en fin korreksjon snart. Endret 21. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
investor Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Enig... korreksjon vil vi få etterhvert... gjelder bare å flyte med strømmen nå TOS <3 Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Gull er kraftig i siget. Det er ikke helt ulikt 1971-1974, eller 1977-1980 nå. I 1975, var ikke gull så bra.. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Her er litt av det Lansky prøver å opplyse motstandere av et fritt marked, kort oppsummert av tenketanken Civita. http://www.civita.no/civita-notatet/2009/s...nanskrisen-1001 Fin og interessant lesning Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Heisann. Har akkurat opprettet en konto hos skandiabanken, som jeg skal bruke til aksjer -og fondskjøp. Har sett litt på "Q-free", det står "1000 børspost" hva betyr egentlig dette ? Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det betyr at Q-free aksjene vanligvis omsettes 1000stk av gangen =børspost. En børspost tilsvarer vanligvis ca 10000 kr i verdi på Oslo børs. Grunnen til å handle i børsposter er fordi det gjør omsetningen enklere. Det er også mulig å handle f.eks 200stk Q-free, men disse kan være vanskeligere å omsette og du kan dermed måtte være nødt til å gå ned i pris for å få de solgt f.eks. Ellers er det mye nyttig informasjon om aksjer ved å google litt rundt, både hos meglere og oslo børs, samt tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Takk for raskt svar, så det er ikke å anbefalle å kjøpe under børsposter da, skal ta en titt på aksjeboka som ligger ri .PDF format på oslobors.no Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Takk for raskt svar, så det er ikke å anbefalle å kjøpe under børsposter da, skal ta en titt på aksjeboka som ligger ri .PDF format på oslobors.no I Norge bør man holde seg til børsposter. Det gjelder de fleste land som har dette systemet... ofte pga handelssystemet prioriterer børsposter... Lenke til kommentar
John-B Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Noen her som har noen formening om GBP (evt EUR) er tryggere å satse på enn USD det kommende året? Endret 23. mai 2009 av John-B Lenke til kommentar
MKej Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 *mine innlegg* Yara går bra for tiden, kjøpt aksjer når den lå på 100kr Tjent en del nå. Hva tror dere "eksperter" den ligger på ved slutten av året ? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Yara er et fint selskap som jeg anser som ganske trygt. Jeg vet ikke om målet ditt er å tjene penger på aksjene eller om du har plassert sparepenger der. Yara betaler jo utbytte (når tidene er bedre) så jeg personlig hadde beholdt aksjene. Vanskelig å si hva de vil ligge på ved slutten av året. Det er så stor usikkerhet om dette er den store oppgangen eller om vi skal treffe på en ny bunn. Men når du kjøpte på 100kr vil jeg påstå at ikke vil tape penger på denne investeringen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) *mine innlegg* Yara går bra for tiden, kjøpt aksjer når den lå på 100kr Tjent en del nå. Hva tror dere "eksperter" den ligger på ved slutten av året ? Jeg tror Yara vil ligge i nærheten av mellom 250-400. Det er vanskelig å tippe. Jeg tror mye av de kreftene som drev yara til over 400 er tilstede nå. Om forholdene i kredittmarkedet fortsetter å bedre seg, dollaren fortsetter å svekke seg, og amerikanske statsobligasjoner svekker seg, ligger alt til rette for at yara skal fortsette å øke, ganske betydelig. Gjødsel, er ganske ulik endel andre råvarer, fordi etterspørselen etter mat er mer stabil enn f.eks etter industrielle råvarer. Derfor vil inflasjonen gå mer direkte inn i gjødselpriser, om det er inflasjon og dårlig økonomi samtidig, sammenlignet med industrielle råvarer. Endret 23. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Acta kan ha et potensiale fremover. Det er usikkert. Men blir det høy inflasjon og negative realrenter tror jeg de kan gjøre det bra. Endret 23. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
investor Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Festen du er en jævel med paint-kosten hehe Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Solgte meg ut altfor tidlig. Tenker å kjøpe meg inn igjen snart, men lurer på hvilke selskaper dere vil anbefale. Har notert meg Yara og Acta som nevnt som aktuelle kandidater. Jeg ser etter selskaper med middels/høy risiko og en tidshorisont på et par år. Er klar over at jeg kan miste en del penger med disse rammene. Noen forslag til lovende selskaper i Norge og verden ellers? Husker blant annet at festen snakket om en kinesisk produsent av batterier til elbiler. Noen som har fulgt med på dette selskapet? Liker denne tråden, fortsett sånn folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå