Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når skal regne ut avkastningen av en portefølje, tar man jo gjennomsnittet av alle aksjene, altså har man syv aksjer legger man de sammen og deler på syv.

Men hvis man har solgt 2 av aksjene, skal man da fortsatt dele på syv, eller skal man dele på fem?

Ser at f.eks. finans.no har nærmere 50% avkastning i år. Det kan jo umulig være snittet på alle aksjene de har hatt!

Lenke til kommentar
Når skal regne ut avkastningen av en portefølje, tar man jo gjennomsnittet av alle aksjene, altså har man syv aksjer legger man de sammen og deler på syv.

8747537[/snapback]

Nja, jeg ville nok regnet avkastning ved å ta hvor mye alle aksjene dine er verdt nå og trekke fra hva de var verdt ved årsskiftet. Dette tallet deler du på verdien ved årsskiftet og dermed har du den prosentvise oppgangen på porteføljen. Går sikkert også an å regne på andre måter.

Lenke til kommentar
Ser at f.eks. finans.no har nærmere 50% avkastning i år. Det kan jo umulig være snittet på alle aksjene de har hatt!

8747537[/snapback]

Selvfølgelig ikke. De har økt pengebingen med 50%. De startet feks. med 500k og har/har aksjer med en samlet verdi på 750k.

Nja, jeg ville nok regnet avkastning ved å ta hvor mye alle aksjene dine er verdt nå og trekke fra hva de var verdt ved årsskiftet. Dette tallet deler du på verdien ved årsskiftet og dermed har du den prosentvise oppgangen på porteføljen. Går sikkert også an å regne på andre måter.

8747580[/snapback]

Korrekt ;)

Endret av Godseieren
Lenke til kommentar
Man må vel også gange med 100?

(Verdi nå-verdi årsskifte)*100/Verdi årsskifte

Eller?

8748269[/snapback]

Det kommer an på hvordan du tolker resultatet: 0,5 = 50% så hvis du vil ha resultatet i % uten å gjøre denne konverteringen tilslutt må du gange med 100% ja.

Lenke til kommentar

Må sjekke ut denne sia mer....Spør om tips, så følger jeg ikke med...jaja...

Er det fortsatt lurt å kjøpe seg inn i Expert?

Solgte meg ut av Altinex i går morrest...smart. Gikk opp 50 % siden jeg kjøpte en pot.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok oljeprisen vil gå opp uten drahjelp av en orkan.

Expert er en stødig aksje. Jeg tror ikke det vil være store endringer på kort sikt. Men jeg tror den vil forsette å stige, absolutt. Løp å kjøp.

Endret av rekar
Lenke til kommentar
Så ikke så lurt å selge ut Statoil med tap enda?

Olje er jo deres business.

8755948[/snapback]

Tapt på statoil... nå? nå har jeg sett det også. Kjøpt høyt etter utbyttet ble delt ut eller kjøpte du for ca. nøyaktig ett år siden?

Lenke til kommentar
Noen som har formeninger om Tandberg Data? Jeg invisterte en del aksjer der.

8747299[/snapback]

Jeg har også noen aksjer der.. men det går veldig opp og ned med dem! nede en uke, oppe noen dager, nede igjen.. svinger veldig fra 900+ til 900- -så tenker du short, så bør du følge med veldig godt på den, før den snur igjen..

Og kjøpote du for noen dager siden kjøpte du imens den akkurat lå på midten :)

Lenke til kommentar
Så ikke så lurt å selge ut Statoil med tap enda?

Olje er jo deres business.

8755948[/snapback]

Tapt på statoil... nå? nå har jeg sett det også. Kjøpt høyt etter utbyttet ble delt ut eller kjøpte du for ca. nøyaktig ett år siden?

8757773[/snapback]

Kjøpte på toppen, som var for et par uker tilbake, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...