Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Har nok tro til å tro at de løfter seg fra der de er i dag, så får tiden vise om jeg får rett eller ikke :)

 

Jeg har avsatt en sum til slike småfirma som jeg anser som risiko-aksjer. Grunnen er egentlig bare for å lære - ikke for å mangedoble pengene mine. Fram til nå har det gått ganske bra, så jeg har ikke lært så mye.. :innocent: For ikke å utvide denne summen valgte jeg å selge tegningsrettene. Noen mener sikkert det var dumt, andre kan synes det er rart jeg sitter med aksjer i firmaet.

 

Noen som har noen tanker om RXT forresten? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker ikke det moralistiske aspektet som henger ved Ron Paul osv. Det er en slags grunnleggende antisosial holdning som ligger bak. F.eks skolen og sykehus. jeg vet det er dårlig i Norge. Men om alt skulle tynes, og alt være effektivt, hva slags samfunn skulle vi ha da?

 

Et bedre samfunn.. hvor alt måles etter produktivitetsmåling.. hvis barnehager ikke øker produktiviteten dvs kostnadene veier opp for nytten skal ikke staten tilby barnehager ( nå tror jeg faktisk barnehager øker produktiviteten). Får ikke staten ned helsekøen skal ikke staten drive med helse.

Tjenestene må tilbys til alle som skatter, men tjenestene som helhet må lønne seg for samfunnet, øke produktiviteten ikke bare være penger man skatter og kaster ut vinduet uten å få noe reelt tilbake. Slik vil jeg har Norge.

 

Jeg var i en jobb hvor jeg holdt på med litt målinger som gikk på produktivitet. Mange av de ansatte kunne sikkert blitt byttet ut for å øke produktiviteten, jeg tror ikke det hadde vært noe problem å doble produktiviteten, men da måtte de som ble byttet ut fått trygd, og kanskje vi hadde vært like langt, samtidig som arbeidsmiljøet hadde blitt dårlig på grunn av alt maset.

 

Du har et poeng.. men kunne godt hatt et bedre utdanningssystem som kunne tatt inn slike personer og gitt den den kompetansen som trengs for å øke deres produktivitet.

Og et sikkerhetsnett med litt flere hull slik at på lang sikt driten faller gjennom... :p

Lenke til kommentar

Bah, solgte mine Statoil-aksjer i dag på 134kr i god tro om det var lurt, så finner jeg ut nå at hele greia stoppet på 137kr :p

Jaja, sånn er gamet. Fikk en grei gevinst om ikke annet så får jeg håpe at aksjemarkedet stuper litt i månedene som kommer så man kan kjøpe nye :wee:

Lenke til kommentar
Jeg tror statoil-aksjen kanskje skal opp på 200 kroner. Jeg tror det som skjer nå er at den amerikanske sentralbanken greier å fyre opp hele bålet som var i juni 2008 igjen. Alt sammen. Så må de heve rentene etterhvert, og da stopper vel festen.

Helt riktig.

 

Da må du også skifte navn, hehe. Markedene flommer over av billige penger. Det er bare å få dem ut av banken fortest mulig, og søke inflasjons-motstandsdyktige posisjoner. Gull og sølv er gjengangerne. Jeg tror gull på sikt vil nå opp mot 2000dollar. Aksjemarkedet derimot, kan få en reprise fra i fjor. Det er enda mer oppside - ikke utelukk at man kan gå helt opp til 360 (Selv tror jeg 320), men så kommer krakket igjen til høsten.

 

Jeg hadde ikke sett for meg en såpass pengeflom som man ser nå, men desto mer skummelt er det. Det finnes uansett en del kloke folk der ute. Jeg vet at Stordalen deler mitt svært negative syn på markedet på lengre sikt. Men vet ikke hva han har av tanker rundt gull. En del gode gullselskaper har tripplet og firedoblet seg siden November. GOLD på Svenskebørsen og det Amerikanske selskapet UXG. Oppsiden er nok enda formidabel. Det større problemet når man kjøper gull, er jo at det gjøres i dollar. Jeg forventer at dollaren krakker ved et punkt. Jeg anslår at dette også skjer i høst. Depresjonen burde vært her allerede i Mars, men Obama og Bernanke har utsatt den. For de som tror man kun kan trykke opp enormt med billige penger, og unngå nedgangstider, tar skammelig feil. Som Faber sa så treffende: "Man har startet en Zimbabwe-skole for økonomi i USA." Man får neppe 231millioner prosent inflasjon, men det blir nok litt inflasjon ja.

Lenke til kommentar

Jeg tror USA skal inn i en videre periode med inflasjon. Så kommer det en tilstramming. Så kommer bull-markedet i amerikanske aksjer. Når det skjer? Det vet jeg ikke. Men, når dollaren igjen blir sterk "hektes" de utviklende markedene av og USA får igjen en opptur.

 

Warren Buffet har nevnt 5 år. Nå er vi i 2009, det blir 2014. Det er kanskje da USA vil være som i 1920, 1949 eller 1982.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Fæle boligtall ja. Beklager, har ikke satt meg inn i tallene, jeg bare siterer overskrifter her.

Det "morsomme" er jo at man fort beveger seg opp igjen. Bare vent og se, forundrer meg ikke en plass om man driter i alt av makro nok en gang. Hvorfor skulle det være annerledes denne gangen? Jeg vet ikke hvor mye mer billige penger det er igjen i systemet. Jeg vet heller ikke hvor disse tar veien. Jeg tror folk snart ser andre veier enn aksjer og valuta. (Det er jo en grunn til at jeg tror gull kan gå opp til 2000dollar).

 

Når det er sagt, så virker det som børsen sliter med 285. Ellers viser REC i dag hvor ettertraktet aksjen er. Folk ønsker å være med på emisjonen. Det er heller usikkerheten man har fryktet som pesten. Merkelige greier egentlig! REC er så støttet av staten og solenergi er så inn, at bekymringer for finansiering og gjeld ikke burde være så stor. RECs utvikling i årene fremover er uten tvil spennende. Men jeg liker selv ikke "trendaksjer" som egentlig kun har det godt pga subsidier og andre støtter fra staten. Solenergi er foreløpig uproduktivt, man er avhengig av nyere og bedre teknologier. Jeg liker å investere i noe jeg selv har tro på, ikke noe andre har tro på. Spekulering i REC, blir for min del, spekulering i en trend. Ikke noe jeg selv har tro på.

Lenke til kommentar
Fæle boligtall ja. Beklager, har ikke satt meg inn i tallene, jeg bare siterer overskrifter her.

Det "morsomme" er jo at man fort beveger seg opp igjen. Bare vent og se, forundrer meg ikke en plass om man driter i alt av makro nok en gang. Hvorfor skulle det være annerledes denne gangen? Jeg vet ikke hvor mye mer billige penger det er igjen i systemet. Jeg vet heller ikke hvor disse tar veien. Jeg tror folk snart ser andre veier enn aksjer og valuta. (Det er jo en grunn til at jeg tror gull kan gå opp til 2000dollar).

 

Når det er sagt, så virker det som børsen sliter med 285. Ellers viser REC i dag hvor ettertraktet aksjen er. Folk ønsker å være med på emisjonen. Det er heller usikkerheten man har fryktet som pesten. Merkelige greier egentlig! REC er så støttet av staten og solenergi er så inn, at bekymringer for finansiering og gjeld ikke burde være så stor. RECs utvikling i årene fremover er uten tvil spennende. Men jeg liker selv ikke "trendaksjer" som egentlig kun har det godt pga subsidier og andre støtter fra staten. Solenergi er foreløpig uproduktivt, man er avhengig av nyere og bedre teknologier. Jeg liker å investere i noe jeg selv har tro på, ikke noe andre har tro på. Spekulering i REC, blir for min del, spekulering i en trend. Ikke noe jeg selv har tro på.

 

Har du tatt en beslutning om at det er et bull-marked. er det rasjonelt å kjøpe på en dag som denne. Spesielt i USA. Derfor går det oppover. Dessuten, masse billig kreditt.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke hva det er, jeg føler at det går ut over det jeg driver med om jeg skal fortelle om posisjonene mine. Jeg hadde hatt nesten det dobbelte om jeg hadde truffet bunnen. Og jeg hadde vært veldig mye smartere om jeg hadde kjøpt på stigende kurser. Og også doblet opp når det var lavere enn det jeg gikk inn på.

 

Det er massevis av aksjer som har gått fra å være konkurskandidater til å bli vurdert som selskaper som vil overleve, spesielt på NYSE. Flukten inn i statsobligasjoner skapte en slags omvendt boble.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Kan jo godt være en utenlandsk aksje også, han driver jo tross alt å nevner det mye.

 

GOGL er opp ca 300%, men da skal du ha vært utrolig god/heldig evd å ha truffet konkursbunnen. :)

 

hadde lyst til å gå inn når kursen lå på 1.5-2, men det virket for risikofylt. hehe veldig kjipt å tenke på nå!

Lenke til kommentar
Nice :) Mange som har doblet :)

Jeg også har det fint... kjøpte nettopp en kasse pils :)

Så gjelder det bare å komme seg ut før det snur...en eller annen gang :)

Skål :)

 

Kjøper du en kasse pils får du ihvertfall noen kroner igjen på panten. Det slår TAD-investeringer ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...