Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Er ikke så mye som skjer denne uka. Litt makro, men ellers er det testing av 285 nivået som ser ut som det mest spennende. Brytes det ikke ved neste forsøk, kaster fort flere folk kortene, mens lysten til å gå short vil komme for mange. Jeg tror ikke så mye vil skje denne uken. Aksjemarkedet har enda momentum, derfor beveger man seg oppover. Dette drar også med seg oljen. Så det er litt makro, 285 nivået og oljeprisens reaksjoner på bl.a. lagertall som er av interesse.

 

Det kommer bare til å feie rett oppover. Penger er alt for billig.

post-158522-1242658793_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker ikke det moralistiske aspektet som henger ved Ron Paul osv. Det er en slags grunnleggende antisosial holdning som ligger bak. F.eks skolen og sykehus. jeg vet det er dårlig i Norge. Men om alt skulle tynes, og alt være effektivt, hva slags samfunn skulle vi ha da?

 

Et bedre samfunn.. hvor alt måles etter produktivitetsmåling.. hvis barnehager ikke øker produktiviteten dvs kostnadene veier opp for nytten skal ikke staten tilby barnehager ( nå tror jeg faktisk barnehager øker produktiviteten). Får ikke staten ned helsekøen skal ikke staten drive med helse.

Tjenestene må tilbys til alle som skatter, men tjenestene som helhet må lønne seg for samfunnet, øke produktiviteten ikke bare være penger man skatter og kaster ut vinduet uten å få noe reelt tilbake. Slik vil jeg har Norge.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke det moralistiske aspektet som henger ved Ron Paul osv. Det er en slags grunnleggende antisosial holdning som ligger bak. F.eks skolen og sykehus. jeg vet det er dårlig i Norge. Men om alt skulle tynes, og alt være effektivt, hva slags samfunn skulle vi ha da?

 

Et bedre samfunn.. hvor alt måles etter produktivitetsmåling.. hvis barnehager ikke øker produktiviteten dvs kostnadene veier opp for nytten skal ikke staten tilby barnehager ( nå tror jeg faktisk barnehager øker produktiviteten). Får ikke staten ned helsekøen skal ikke staten drive med helse.

Tjenestene må tilbys til alle som skatter, men tjenestene som helhet må lønne seg for samfunnet, øke produktiviteten ikke bare være penger man skatter og kaster ut vinduet uten å få noe reelt tilbake. Slik vil jeg har Norge.

 

Jeg var i en jobb hvor jeg holdt på med litt målinger som gikk på produktivitet. Mange av de ansatte kunne sikkert blitt byttet ut for å øke produktiviteten, jeg tror ikke det hadde vært noe problem å doble produktiviteten, men da måtte de som ble byttet ut fått trygd, og kanskje vi hadde vært like langt, samtidig som arbeidsmiljøet hadde blitt dårlig på grunn av alt maset.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke det moralistiske aspektet som henger ved Ron Paul osv. Det er en slags grunnleggende antisosial holdning som ligger bak. F.eks skolen og sykehus. jeg vet det er dårlig i Norge. Men om alt skulle tynes, og alt være effektivt, hva slags samfunn skulle vi ha da?

Sosialisme er en fin tanke på papiret, men det stopper der. Det klarer ikke harmonisere med realitetene i verden, og virker fort imot sin mening. Hvorfor koster det så enormt å gå på college i USA? Hvorfor er skolen og sykehusene så dårlige og ineffektive i Norge? (Vi bruker jo desidert mest penger på det respektive). Hvorfor bygges veiene så sent, alt for dårlig og slurvete? Osv. osv.

 

Grunnen til at det er viktig å få mye igjen for hver krone - er at det er oss som betaler regningen. Både prisen i kroner og øre, samt prisen av at tjenestene blir for dårlige. Forskjellen ligger jo i hvordan man betaler for dem. Er det direkte, eller indirekte gjennom skatter. Den store forskjellen på de to, er jo hvem som betaler for det, og hvor mye. For ikke å snakke om forskjellen som ligger i å betale for noe man ønsker, contra å bli tvunget til å betale. Sosialismen virker mot sin hensikt f.eks i skolen. Man ønsker at alle skal få like muligheter, man vil ha rettferdighet. Private skoler gir ikke dette, menes det. Det øker forskjellen. Men hvem er de eneste som har råd til og mulighet til å gå på privat skole nå? Jo, kun de rikeste. De rike forblir rike, de mektige forblir mektige. Vanlige folk kan ikke velge skoler, de rike får det beste tilbudet i de private skolene.

 

Det du glemmer festen, for jeg forstår hva du sikter og engster deg over, er at man har frihet i systemet bl.a. Ron Paul er for. Man blir ikke tvunget til å være i noen "nazi-skole". (En meget streng og 100% effektiv skole). Tvert imot, det vil kun være de færreste nordmenn som ønsker å plassere ungene sine på slike skoler. Trivsel vil rage høyt for de fleste. Skolen vil være for de ulike elevene, og ikke motsatt - slik det er nå. En som ønsker å bli mekaniker eller snekker, vil få en langt mer hensiktsmessig skolegang. Det samme vil de mest teoretisk rettede personene...

 

Du snakker om grunnleggende antisosial holdning.

(Legg spesielt merke til hva som sier ved 1:00-1:18. Fortell meg så hva som egentlig er anti-sosialt.)
Lenke til kommentar
Jeg liker ikke det moralistiske aspektet som henger ved Ron Paul osv. Det er en slags grunnleggende antisosial holdning som ligger bak. F.eks skolen og sykehus. jeg vet det er dårlig i Norge. Men om alt skulle tynes, og alt være effektivt, hva slags samfunn skulle vi ha da?

 

Et bedre samfunn.. hvor alt måles etter produktivitetsmåling.. hvis barnehager ikke øker produktiviteten dvs kostnadene veier opp for nytten skal ikke staten tilby barnehager ( nå tror jeg faktisk barnehager øker produktiviteten). Får ikke staten ned helsekøen skal ikke staten drive med helse.

Tjenestene må tilbys til alle som skatter, men tjenestene som helhet må lønne seg for samfunnet, øke produktiviteten ikke bare være penger man skatter og kaster ut vinduet uten å få noe reelt tilbake. Slik vil jeg har Norge.

 

Jeg var i en jobb hvor jeg holdt på med litt målinger som gikk på produktivitet. Mange av de ansatte kunne sikkert blitt byttet ut for å øke produktiviteten, jeg tror ikke det hadde vært noe problem å doble produktiviteten, men da måtte de som ble byttet ut fått trygd, og kanskje vi hadde vært like langt, samtidig som arbeidsmiljøet hadde blitt dårlig på grunn av alt maset.

Et godt arbeidsmiljø er nødvendig for en produktiv arbeidsplass. Du glemmer dette! Jeg tror alle målinger vil vise dette klart. Dersom folk ikke trives i en jobb, vil de også kunne slutte i jobben, og finne en annen. Konkurranse gjelder så absolutt for trivsel også!

 

Trygdede har vi enormt med som det er i Norge. Hvordan forklarer du det? (Nemlig et ypperlig eksempel på sosialisme som virker mot sin hensikt.) Til slutt må jeg bare si at det gjelder å ha et system som stimulerer folk til å skape verdier. Videre gjør det mulig for dem å skape verdier og forfølge sine drømmer. Slik skapes jobber. Lavere skatter og mindre vanskelige reguleringer, legger til rette for dette. Ja, lavere skatter betyr at de rike får beholde mest av sine egne penger. De rike som betaler skatter, riktignok. Men det er en stygg Norsk instilling vi har overfor mennesker med ressurser. Det man glemmer, er at de fleste rike ikke setter pengene i banken, men investerer dem. Verdiskapning. Det staten vil bruke mest penger på, er politi. Det å holde oss borgere sikre.

Lenke til kommentar

OM veier, faktisk er veiene som er bygd av det private enda verre. Da legges det ut på anbud, og jobben som gjøres blir så elendig at det må gjøres opp igjen flere ganger fordi grunnarbeidet ofte aldri var bra nok. Grunnen er at motivet til de som bygger veien er å raske til seg så mye penger som mulig. Det er ofte resultatet med anbud.

Lenke til kommentar
Er ikke så mye som skjer denne uka. Litt makro, men ellers er det testing av 285 nivået som ser ut som det mest spennende. Brytes det ikke ved neste forsøk, kaster fort flere folk kortene, mens lysten til å gå short vil komme for mange. Jeg tror ikke så mye vil skje denne uken. Aksjemarkedet har enda momentum, derfor beveger man seg oppover. Dette drar også med seg oljen. Så det er litt makro, 285 nivået og oljeprisens reaksjoner på bl.a. lagertall som er av interesse.

 

Det kommer bare til å feie rett oppover. Penger er alt for billig.

Jepp, du har nok rett. Kan bli en stor boble dette her. Jeg avventer derimot et brudd på 285 - så får jeg gjøre noen trader på pengebølgen man har. Det blir som med boligmarkedet, en stor boble som drives av svært lave renter. Når rentene beveger seg opp, vil markedene strupes, og et krakk vil komme.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke det moralistiske aspektet som henger ved Ron Paul osv. Det er en slags grunnleggende antisosial holdning som ligger bak. F.eks skolen og sykehus. jeg vet det er dårlig i Norge. Men om alt skulle tynes, og alt være effektivt, hva slags samfunn skulle vi ha da?

Sosialisme er en fin tanke på papiret, men det stopper der. Det klarer ikke harmonisere med realitetene i verden, og virker fort imot sin mening. Hvorfor koster det så enormt å gå på college i USA? Hvorfor er skolen og sykehusene så dårlige og ineffektive i Norge? (Vi bruker jo desidert mest penger på det respektive). Hvorfor bygges veiene så sent, alt for dårlig og slurvete? Osv. osv.

 

Du snakker om grunnleggende antisosial holdning.

(Legg spesielt merke til hva som sier ved 1:00-1:18. Fortell meg så hva som egentlig er anti-sosialt.)

 

Han er veldig smart, og jeg har stor respekt for hans syn, jeg skiller sterkt mellom han og det synet Ron Paul står for. Gi gjerne pengene til elevene. Gi pengene til pasienten. Jeg ønsker bare ikke at vi skal ha et system, der ansatte overalt er som på en "fabrikk", der folk er redusert til arbeidere, og det alltid står noen klar til å ta plassen din om du ikke fungerer optimalt. Det som er rasjonelt for en enkelt bedrift ,er ikke rasjonelt for samfunnet som helhet. Når velferdstaten legges ned går det tilbake til den ville vesten, eller et mindre trygt samfunn.

Lenke til kommentar
OM veier, faktisk er veiene som er bygd av det private enda verre. Da legges det ut på anbud, og jobben som gjøres blir så elendig at det må gjøres opp igjen flere ganger fordi grunnarbeidet ofte aldri var bra nok. Grunnen er at motivet til de som bygger veien er å raske til seg så mye penger som mulig. Det er ofte resultatet med anbud.

Feil. Disse selskapene du her snakker om, er selskap man selvsagt aldri skal gi et oppdrag til mer. Mens det offentlige ikke trenger å bry seg om kvalitet, effektivitet eller tidsfrister. Dersom de private selskapene ikke er gode og effektive, så får de aldri mer oppdrag.

 

Problemet du peker på, er statens inkompetanse når det gjelder selve anbudene. De gjør ikke nok forhåndsundersøkelser og kvalitetssjekker av aktørene. I anbudene som gjøres, sees det kun på pris. Det er det som er feil. Andre forhold rundt selskapene som deltar i anbudene, oversees. Derfor kan inkompetente og dårlige aktører få oppdragene.

 

Etter min erfaring er dette unntaket dog. I de aller fleste tilfeller er de private aktørene langt mer effektive, grundige og gode enn det offentlige. Jeg kjenner mange tilfeller hvor det offentlige sprenger alle budsjetter og tidsfrister man har, mens det private gjør sitt i god tid før fristen og i topp kvalitet.

 

Det du peker på, er svakheter med dagens system. Selv om det positive langt overgår det negative. Man må heller snakke om hvordan det burde være. Privatisering av veier kan du lese om her.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan oppsummere det. Så dårlig kvaliteten er i det private i Norge, er det enda mer skummelt hvordan det er i det offentlige. Det er en luksus av oljepengene. Det vil ta slutt:) Spørsmålet er om vi skal unne oss det, og ikke unødvendig pine oss mens vi kan slippe billig unna.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg kan oppsummere det. Så dårlig kvaliteten er i det private i Norge, er det enda mer skummelt hvordan det er i det offentlige. Det er en luksus av oljepengene. Det vil ta slutt:) Spørsmålet er om vi skal unne oss det, og ikke unødvendig pine oss mens vi kan slippe billig unna.

Jepp, det er spørsmålet.

 

Norge uten oljen burde vært det største og mest diskuterte temaet i dette landet. Men det nevnes ikke engang, ikke en eneste debatt! Det er skremmende. Velferdsstaten og det offentlige forbruket er historie når oljepengene er borte. Eller enda mer skremmende, så kan det offentlige forbruket vedvare. Det er jo dette jeg har påpekt med USA - at de bruker mye mer penger enn de får inn.

 

Jeg, og de fleste her inne, ser nok for oss en fremtid med veldig høy skatt. Vi tar dessverre veldig mye for gitt her i Norge.

Lenke til kommentar

Har du kjøpt i THIN? :)

 

Det spørs hva pengene skal brukes til, men det vil jo føre til en utvanning hvis du ikke benytter rettene selv. En ting er bra ihvertfall at de eksisterende aksjonærene får mulighet til å opprettholde sin andel. Hvis du ikke benytter tegningsrettene (løser de inn/videreselger de) vil de bli verdiløse ved utgangen av tegningsperioden.

 

Ellers er jeg også bekymret for hvordan Norge uten olje vil bli, og dumme som vi er diskutere vi det knapt i politikken. Men er som kjent ikke i landet så vil bare merke det på avisoverskriftene på vg.no :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Lansky: Har du noen tall på hvor mye av Norges budsjett som dekkes av oljepengene? Eller hvor mye av Norges BNP oljen utgjør?

 

Det jeg tror, uten å ha noen tall nå, og har hørt tidligere er at oljen utgjør 10% av BNP og at man kan brukes oljepenger for å dekke eventuelle ubalanser i budsjettene.

Lenke til kommentar

i 2007: 31% av statens inntekter kom fra petroleum. 48% av eksporten i Norge. Men det tallet er litt mer komplisert enn to streker under. :)

 

 

"Oljenæringen har siden starten tidlig på 1970-tallet hatt en verdiskapning på mer enn 4 500 milliarder kroner, og stod i 2005 for 25 prosent av den totale verdiskapningen i Norge. I underkant av 30 000 personer er direkte sysselsatt i oljenæringene."

 

http://www.ssb.no/olje_gass/

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Jeg var i en jobb hvor jeg holdt på med litt målinger som gikk på produktivitet. Mange av de ansatte kunne sikkert blitt byttet ut for å øke produktiviteten, jeg tror ikke det hadde vært noe problem å doble produktiviteten, men da måtte de som ble byttet ut fått trygd, og kanskje vi hadde vært like langt, samtidig som arbeidsmiljøet hadde blitt dårlig på grunn av alt maset.

 

En ting er arbeidsmiljøet, men i det store perspektivet så påvirker der jo også andre utenom ens egen arneidsplass. La oss f.eks. si at den jobben du var i behandlet trygdesøknader eller en kommunal etat som vurderte ras-områder... Hva hadde samfunnet tjent mest på? At dere storkoste dere og var ueffektive eller effektive og koste dere litt mindre og hun son trenger penger for aa beholde leiligheta fikk det i tide? En eller annen middelvei burde det gå ann å finne, men jeg får inntrykk av at det sitter bremseklosser i omtrent alle statlige og komunale etater som rett og slett ikke har annet å gjøre enn å la innboksen fylles og ikke leverer noe. Dette er ikke et angrep eller en kommentar på deg men du ga et slikt perfekt eksempel å bygge på.

Lenke til kommentar
Har du kjøpt i THIN? :)

 

Det spørs hva pengene skal brukes til, men det vil jo føre til en utvanning hvis du ikke benytter rettene selv. En ting er bra ihvertfall at de eksisterende aksjonærene får mulighet til å opprettholde sin andel. Hvis du ikke benytter tegningsrettene (løser de inn/videreselger de) vil de bli verdiløse ved utgangen av tegningsperioden.

 

Ellers er jeg også bekymret for hvordan Norge uten olje vil bli, og dumme som vi er diskutere vi det knapt i politikken. Men er som kjent ikke i landet så vil bare merke det på avisoverskriftene på vg.no :)

 

Sitter med en håndfull RXT-aksjer. De har akkurat sluttet tegningsperioden sin i dag. Fikk 2.06(eller noe der omkring) tegningsretter per aksje jeg hadde. Ble så jeg solgte alle untatt 1 stk (fikk av en eller annen grunn ikke selge alle). Har ikke mer troen på den butikken til at jeg ikke tok sjansen på å gå inn med mer kronasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...