Tusker Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 det er smått og resurskrevende. ville gjerne likt å sett flere gårder som ble slått sammen. men kvaliteten på varene er veldige gode. selvom flesteparten idag, etter slik jeg ser det, ikke bryr seg stort om det. norge har til tider vært flinke innenfor forskning i feltet og det dukker stadig opp ny ideer som det skal satses på, som feks økologisk sau. utviklingen vet jeg ikke... Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Landbruk i Norge, har vi tro på det da? Hvis du har tro på global oppvarming kan du jo kjøpe en litt marginal og billig gård, eller et småbruk i Nord Norge, problemet er at det antageligvis er boplikt. Det er jo større felt på Grønland som har blitt fruktbare. Kanskje det er mer støtte å hente i Nord Norge og. Hvis det er vanskelig å finne dame til å bo der, kan du jo prøve å finne dame fra thailand Det gjelder å finne noen som vil ha mange unger. Så kan du bo på et øde samfunn i Nord Norge, og subbe til alt som er av subsidier fra staten til gård og unger. Null stress. Helt perfekt! Hvor billig er egentlig en gård i Nord NOrge? Jeg regner med at det ligger noe ute på finn.no Her er noe av dilemmaet i aksjemarkedet nå. Er det slik at det vil bli et trendskifte her, eller vil den stigende trenden bli forsterket. Jeg ser at aksjer med "høy" beta, eller aksjer som har gått godt, men også har blitt hamret i korreksjonen nå, har holdt seg ganske stabile i dag, relativt til normalt når markedet går ned så mye. Det er kanskje bullish. Det er usikkert om det er det røde, eller det svarte som er trenden i markedet. Men jeg tror at trenden oppover blir forsterket om forsøkene i å bryte trenden nå feiler. Tiden som er satt opp i grafene mine er totalt urealistisk. Det vil nødvendigvis ta lengre tid. Spørsmålet er om trenden er oppover fra mars eller om vi skal videre ned, og dette bare har vært et suckers rally. I dag vises det hva Warren Buffet har gjort dette kvartalet. Det vil kunne drive markedet oppover på mandag, om han har gjort noe spennende, og ned hvis han har gjort som insiderne, solgt. Endret 15. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Problemet med jordbruk i Norge, er at man har en planøkonomi (kommunisme) på området. Det er ikke hvor effektiv og flink du er, som teller. Det er kvotene du har, som avgjør hvor mye du har lov til å selge. Det ironiske i hele systemet, er at man faktisk produserer over kvoten - det er vanskelig å komme utenfor. Dette kan ikke selges i Norge, så det selges til dumpepris til Sverige. Ja, dere hørte meg rett. Nordmenn går på "Harry-handel" til Sverige, og kjøper Norsk kjøtt. Svenske kjøpmenn gnir seg i hendene - de gjør jo kjempebusiness! "Gud hva dumma dom Nordmennene er". Å de har helt rett. Hva annet kan man kalle dette, enn idioti? PS: Men selv om jordbruket er slik det er i Norge, er det uansett noe av det mest spennende i årene fremover. Jordbruk har ikke lønnet seg på lang tid. Men den tiden er fort forbi nå. Jeg vet at Jim Rogers f.eks har stor tro på jordbruk fremover. Han har flere ganger anbefalt Amerikanere om å kjøpe gårdsbruk. Hadde jeg sittet på betydelige verdier, hadde jeg sterkt vurdert å investere stort i jordbruk. Endret 15. mai 2009 av Lansky Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det har sine fordeler å være bonde. Lav skatt. Og masse subsidier. Ulempen, er at du faktisk må produsere noe, og har du dyr må du stå opp tidlig om morgenen. Jeg har vært med og melke kuer i fjøset så dette kan jeg litt om. Jeg tror det er lettere å dyrke nok, ved at noen andre gjør den fysiske jobben, og derved får den lave skattesatsen, uten å egentlig få noe igjen, men heller ikke ha noe bry med bonde-arbeidet. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Haha, elsker tankegangen din festen, men blir nok ikke noe av den planen med det først for meg ihvertfall Ellers må jeg si at norsk landbruk produserer god kvalitetsmat og er en viktig del av distriktene. Grunnen til mitt spørsmål er at jeg ser ikke den helt store potensialet i det, da det finnes bedre case etter min mening. PS: Men alternative næringsområder er interessant i jordbruksektoren, f.eks. minikraftverk og eiere av store arealer. Endret 15. mai 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg giret meg opp litt på en posisjon når dow var -1,05, jeg regner med en innhentning i sluttminuttene. Så vil det vise seg om jeg er "lucky". Det er veldig usikkert om dagen. Det er ikke dumt å finne måter å benytte seg av ulike subsidier på. 20 % skatt er ikke dårlig. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Mye har skjedd innenfor jordbruk. Man har nå helautomatiske melkerier. Det er fantastisk hvordan disse fungerer. Det er dessverre mange som snylter på systemet i Norge. Man skriver av maling på fjøset, og maler sitt eget hus i stede. Det holder med et par sauer som man lar gå fritt. Jeg kjenner mange sleipe hobby-bønder jeg. Skulle man være heldig, får man ulv eller bjørn på besøk, så kan man få saftig erstatning. Er det ikke i Nordnorge man har sånn en sinnsyk statistikk over sauer drept av hauk? Det er klart det er mye lumskt som skjer over hele Norge på denne fronten. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Du som er så glad i staten Lansky må lese denne artikkelen og spesielt kommentarene: http://www.dagbladet.no/2009/05/15/nyheter...penger/6234238/ /ironi OBS! Jeg tar ikke ansvar for eventuell skader det vil medføre Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Problemet med jordbruk i Norge, er at man har en planøkonomi (kommunisme) på området. Det er ikke hvor effektiv og flink du er, som teller. Det er kvotene du har, som avgjør hvor mye du har lov til å selge. Det ironiske i hele systemet, er at man faktisk produserer over kvoten - det er vanskelig å komme utenfor. Dette kan ikke selges i Norge, så det selges til dumpepris til Sverige. Ja, dere hørte meg rett. Nordmenn går på "Harry-handel" til Sverige, og kjøper Norsk kjøtt. Svenske kjøpmenn gnir seg i hendene - de gjør jo kjempebusiness! "Gud hva dumma dom Nordmennene er". Å de har helt rett. Hva annet kan man kalle dette, enn idioti? PS: Men selv om jordbruket er slik det er i Norge, er det uansett noe av det mest spennende i årene fremover. Jordbruk har ikke lønnet seg på lang tid. Men den tiden er fort forbi nå. Jeg vet at Jim Rogers f.eks har stor tro på jordbruk fremover. Han har flere ganger anbefalt Amerikanere om å kjøpe gårdsbruk. Hadde jeg sittet på betydelige verdier, hadde jeg sterkt vurdert å investere stort i jordbruk. stemmer korrekt. strenge konsesjoner på dyr og spesielt melk. hvis en bonde i nærheten legger ned deler av driften er det nærmest budkriger om deler av hans konsesjon. det er også snakk om konsesjoner innenfor korn og poteter, men det har ikke kommet enda. man snakker om ringvirkningene av å ha flere bønder i arbeid (maskiner, redskap osv) men personlig ønvkser jeg større effektivitet. og ja, vi drar til sverige for å kjøpe norsk kjøtt. ganske sprøtt når vi tenker over det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg har gått fra 80 % i aksjer som jeg hadde på det meste, til 65 % i aksjer. Det er nok fortsatt muligheter for en større korreksjon, men markedet i dag, og ikke minst hvordan høy-risiko aksjer reagerte, gjør at jeg tror trenden kanskje fortsatt er oppover. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Et par aksjer, som jeg har tro på, om inflasjonen skal ta av, er f.eks patriot coal, og opc http://finance.yahoo.com/echarts?s=OPC.TO#...ource=undefined om det er en sucker bevegelse, eller et genuint rally, fra mars , det vet jeg ikke. Jeg tror mest det er en genuint bullish bevegelse. Det kan også være at markedene kraftig overreagerte i mars og at det skal tilbake til en slags "base", tilsvarende nivået i oktober november, og at bevegelsen som nå er over dette er en sucker rally, men mest sannsynlig var det frykten med bear sterns, lehman, og til slutt stress testene som egentlig bare er tull som har dratt markedet ned på en ulogisk måte. Når den frykten blir borte, kanskje det underliggende problemet inflasjon, kommer tilbake, slik at fed må heve rentene. Endret 15. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Buffet har økt andelene i Wells Fargo, US bancorp og JNJ. Antageligvis bra for stemningen i markedet i neste uke. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Amerikanske futures, steg ca. 40 , på nyheten om at Buffet hadde vært på shopping. Neste uke tror jeg vil bli en bra uke, om den stigende trenden blir bekreftet tidlig i uka. Da vil S &P 500 ha holdt ca 878, 2 ganger, eller en dobbel test, som var nivået før det begynte å ta av i april, og som det er tilbake på noe. Det er viktig at markedet ikke bryter det nivået for at det skal bekreftes at dette er et bull-marked. Holder nivået, tror jeg flere og flere vil gå inn i markedet. Spesielt tradere, som tidligere har ligget short. Endret 15. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hva med fallet i oljeprisen da? Bør vel påvirke obx motsatt vei neste uke. Forresten, noen som har kjennskap til THIN? Synes det hele virker skremmende likt TAD med verdier som kommer og går (tenker spesielt på dagens handel i forhold til børsmeldingene de siste ukene). Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Hvis børsene holder seg, vil nok oljeprisen gjøre det også. Neste uke vil bli den store testen på om dette har vært en korreksjon i et bull-marked, eller et bear-marked rally. Den store testen kan alt komme på mandag og legge grunnlaget for hele uka. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Hvis børsene holder seg, vil nok oljeprisen gjøre det også. Neste uke vil bli den store testen på om dette har vært en korreksjon i et bull-marked, eller et bear-marked rally. Den store testen kan alt komme på mandag og legge grunnlaget for hele uka. Jeg føler at du ikke klarer å begrunne hvorfor vi evt. skal oppover. Er det noe som tilsier at vi skal inn i et bullmarked? Jeg mener det fundamentale klart peker nedover, samt at man fortsatt har en god nedside i oljen. Jeg tror man er avhengig av positiv makro for å fortsette oppgangen man har hatt. Altså at vi har stått overfor et bear-marked rally. Jeg ser det som usannsynlig at man får positive makro den kommende uken. Markedet fikk igjennom detaljhandelen vi fikk på onsdag og arbeidsledighetstallene man fikk på torsdag - en bekreftelse på at de bedringene man har sett de ukene vi har hatt bak oss, ikke var annet enn avvik. Jeg føler at markedene helt klart er overoptimistiske og mangler litt rot i virkeligheten. Man jubler for at man har 580.000 som mister jobben i uka i USA, i stede for 600.000. Som at det er noen særlig bedring. Det man selvsagt håpet på, var at en reversering var på gang. Man håpet nok på en optimistisk spiral, hvor man ville få en rask nedgang i antall nye arbeidsledige i uka/måneden. Men dette er selvsagt også gambling. Hadde man "bare" hatt 400.000 nye arbeidsledige i uka, så er det allikevel et katastrofalt høyt tall. Det man ikke må glemme, er at ettersom flere mister jobben - så utgjør jo hver pers som mister jobben, en høyere prosent av arbeidsstyrken. Det vil jo være naturlig at man når en peak, denne peaken var fort 670.000 eller hva det var på det høyeste. Det mest interessante, er jo hvor høy prosent av arbeidsstokken de nye arbeidsløse hver uke utgjør. Man håpet altså på en reversering nå i ukene bak oss. Men nå på torsdag, fikk vi en kraftig indikasjon på at en snarlig bedring ikke ligger i kortene. I stede for å ligge på 580.000 eller aller helst lavere, fikk man en oppgang igjen. Den raskt økende arbeidsledigheten drar også med seg pessimisme og da detaljhandelen. Detaljhandelen har vist nedgang i 8 av de 10 seneste månedene. Jeg ser ikke hva som kan dra opp detaljhandelen og bedrifters investeringer. Det verste er jo at dersom man ikke ser en vesentlig forbedring i arbeidsledighetstallene snart, så vil USA være nede for telling! Det er ikke mange flere måneder at USA vil tåle en økning på 500-700.000 nye arbeidsledige i uka. Man befinner seg i et minefelt. Næringseiendom, kredittkort-gjeld og vanlige prime-lån er alle ting man kan oppleve at det oppstår krise i. Med mindre den utviklingen som for tiden finner sted bedrer seg ganske kraftig, så er det kun snakk om tid før en ny stor krise inntreffer. Alle de nevnte områdene, er langt større og mer katastrofale enn sub-prime krisen. Det er dette som er den store forskjellen fra alle andre kriser. Aldri før har verden i nærheten vært så belånt som den er nå. På 30-tallet eide få sine egne hus, nedgang i boligpriser osv. rammet derfor ikke folk. Det var heller noe positivt. Videre gikk kjøpekraften opp, man fikk mer igjen per krone og dollar. Nå står vi ovenfor det motsatte, en stor inflasjon som dreper kjøpekraften. Foreløpig er vi på vei mot å treffe neste mine, vi er på vei mot en meget stygg fremtid. 1000-kr spørsmålet er hvordan man vil kunne unngå det. Hva er det som tilsier at vi nå kan reversere utviklingen? Obama, Geithner og Bernanke har fyrt opp med optimisme de siste ukene. De har hatt en stress-test (som egentlig bare er spill for galleriet) som har fyrt opp optimisme, tro og tillit. Men man er avhengig av at det fundamentale følger etter, at optimismen faktisk avler positive fundamentale verdier. Det virker som at de har misslykkes i å fyre opp en ny låne og kjøpefest, folk sparer heller pengene. Dette er fornuftig av folk. Men folk er nå fornuftige når Obama og co mest trenger at de fortsetter kjøpefesten. Hadde bare Obama hatt samme innstilling til økonomi som til miljø! Det store problemet ligger nemlig i bærekraftig-utvikling. Lån og kreditt er nå det samme for økonomien, som utslipp er for miljøet. Det er ute av kontroll, og det finnes alt for mye av det. Lenke til kommentar
investor Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Bunnen er helt klart nådd.. bare se på hvor mye penger som fosser inn i markeder... bare i det siste har utlendinger økt sin andel på olso børs.. Nytegninger av fond gjennom hele krisen har støpt en bunn... mange milliarder har flommet på fra Norske sparere. For Norges del er bunnen nådd... Det kommer nok helt klart en korreksjon etterhvert.. men det blir ikke nye bunn på Oslo børs. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Lansky: Når negative nyheter er bedre enn forventet, vil børsen peke opp fordi det på forhånd var priset inn større fall. Du trenger ikke positive nyheter for å ha et bullmarked, du trenger bedre tall enn forventet fra markedet. Det er alltid penger å tjene i markedet uansett forhold. Det finnes ikke tap-tap situasjon. Ditt svar på det var vel gull..? Jeg har ikke noe svar, men kjøper på gøtt-feeling : ) Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg tror utlendingene som kjøper på oslo børs er noe mer langsiktige enn daytraderne, og det gjør at Oslo Børs blir noe mer stabil og får lavere volatillitet sammenlignet med mange andre børser. Bull trenden er klar. Marc Faber 10 mai, han har til og med fått med seg tilbudene de har på komplett:) Del1: Del2: Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Hvis børsene holder seg, vil nok oljeprisen gjøre det også. Neste uke vil bli den store testen på om dette har vært en korreksjon i et bull-marked, eller et bear-marked rally. Den store testen kan alt komme på mandag og legge grunnlaget for hele uka. Jeg føler at du ikke klarer å begrunne hvorfor vi evt. skal oppover. Er det noe som tilsier at vi skal inn i et bullmarked? Jeg mener det fundamentale klart peker nedover, samt at man fortsatt har en god nedside i oljen. Jeg tror man er avhengig av positiv makro for å fortsette oppgangen man har hatt. Altså at vi har stått overfor et bear-marked rally. Jeg ser det som usannsynlig at man får positive makro den kommende uken. Markedet fikk igjennom detaljhandelen vi fikk på onsdag og arbeidsledighetstallene man fikk på torsdag - en bekreftelse på at de bedringene man har sett de ukene vi har hatt bak oss, ikke var annet enn avvik. Jeg føler at markedene helt klart er overoptimistiske og mangler litt rot i virkeligheten. Man jubler for at man har 580.000 som mister jobben i uka i USA, i stede for 600.000. Som at det er noen særlig bedring. Det man selvsagt håpet på, var at en reversering var på gang. Man håpet nok på en optimistisk spiral, hvor man ville få en rask nedgang i antall nye arbeidsledige i uka/måneden. Men dette er selvsagt også gambling. Hadde man "bare" hatt 400.000 nye arbeidsledige i uka, så er det allikevel et katastrofalt høyt tall. Det man ikke må glemme, er at ettersom flere mister jobben - så utgjør jo hver pers som mister jobben, en høyere prosent av arbeidsstyrken. Det vil jo være naturlig at man når en peak, denne peaken var fort 670.000 eller hva det var på det høyeste. Det mest interessante, er jo hvor høy prosent av arbeidsstokken de nye arbeidsløse hver uke utgjør. Man håpet altså på en reversering nå i ukene bak oss. Men nå på torsdag, fikk vi en kraftig indikasjon på at en snarlig bedring ikke ligger i kortene. I stede for å ligge på 580.000 eller aller helst lavere, fikk man en oppgang igjen. Den raskt økende arbeidsledigheten drar også med seg pessimisme og da detaljhandelen. Detaljhandelen har vist nedgang i 8 av de 10 seneste månedene. Jeg ser ikke hva som kan dra opp detaljhandelen og bedrifters investeringer. Det verste er jo at dersom man ikke ser en vesentlig forbedring i arbeidsledighetstallene snart, så vil USA være nede for telling! Det er ikke mange flere måneder at USA vil tåle en økning på 500-700.000 nye arbeidsledige i uka. Man befinner seg i et minefelt. Næringseiendom, kredittkort-gjeld og vanlige prime-lån er alle ting man kan oppleve at det oppstår krise i. Med mindre den utviklingen som for tiden finner sted bedrer seg ganske kraftig, så er det kun snakk om tid før en ny stor krise inntreffer. Alle de nevnte områdene, er langt større og mer katastrofale enn sub-prime krisen. Det er dette som er den store forskjellen fra alle andre kriser. Aldri før har verden i nærheten vært så belånt som den er nå. På 30-tallet eide få sine egne hus, nedgang i boligpriser osv. rammet derfor ikke folk. Det var heller noe positivt. Videre gikk kjøpekraften opp, man fikk mer igjen per krone og dollar. Nå står vi ovenfor det motsatte, en stor inflasjon som dreper kjøpekraften. Foreløpig er vi på vei mot å treffe neste mine, vi er på vei mot en meget stygg fremtid. 1000-kr spørsmålet er hvordan man vil kunne unngå det. Hva er det som tilsier at vi nå kan reversere utviklingen? Obama, Geithner og Bernanke har fyrt opp med optimisme de siste ukene. De har hatt en stress-test (som egentlig bare er spill for galleriet) som har fyrt opp optimisme, tro og tillit. Men man er avhengig av at det fundamentale følger etter, at optimismen faktisk avler positive fundamentale verdier. Det virker som at de har misslykkes i å fyre opp en ny låne og kjøpefest, folk sparer heller pengene. Dette er fornuftig av folk. Men folk er nå fornuftige når Obama og co mest trenger at de fortsetter kjøpefesten. Hadde bare Obama hatt samme innstilling til økonomi som til miljø! Det store problemet ligger nemlig i bærekraftig-utvikling. Lån og kreditt er nå det samme for økonomien, som utslipp er for miljøet. Det er ute av kontroll, og det finnes alt for mye av det. Jeg tror du ser for svart på det. Hør på Marc Faber i linkene over. Jeg var negativ, og ble smittet i forrige uke, men jeg har fått en veldig dårlig feeling etter jeg solgte meg ned i et par posisjoner, jeg tror det var feil å selge. Det betyr at det var feil, og at markedet skal opp i uka som kommer. mer dårlige nyheter nå, betyr at markedet vil stige. Et selskap som kan gjøre det bra fremover er EK, eastman kodak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå