Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Markedet liker den frykten som er i dag ved at det går oppover i USA, markedet stiger ofte når det er dårlige nyheter koblet sammen med en bestemt type nervæs stemning. Hvor lenge det holder er usikkert, og om det er pump og dump. Det har vært en litt parabol aktig utvikling i endel aksjer, fra midten av april frem til slakten startet. mange av de aksjene er tilbake til noe som kan være en opp trend, og da er det kanskje naturlig om markedet nå fortsetter å stige, selv om jeg greier ikke å føle den helt store entusiasmen.

Det mest positive for tiden er at LIBOR faller. jeg tror også rentene ulike bedrifter må betale for lånene sine faller.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det slik nå, som at vi vil få en seigpining og et mer "stabilt marked".

Jeg tror vi vil bevege oss mer sidelengs, hvor retningen er ned. Altså ikke noe krakk eller kraftig bevegelse, men en mer stabil nedgang. Markedet er veldig sterkt, det gir også god mulighet til å selge seg ut på et godt nivå.

Folk ønsker ikke å gi slipp på aksjene, mens traderne utnytter dette. Men jeg utelukker ikke at det plutselig kan komme et kraftig sell-off igjen. Slik jeg ser det, er det mest sannsynlig med en stabil og mer sidelengs nedgang.

Lenke til kommentar
Jeg også tror det går mot inflasjon, alt jeg har av aksjer er satt opp mot det scenarioet. Men jeg er usikker på når vi virkelig har nådd toppen for deflasjonskreftene. Jeg tror egentlig det alt har skjedd, men det er vanskelig å være sikker på dager som denne uka. Det kan også gå mot fallende inflasjon, jeg ser de har 47 " LCD tv for 8000 på komplett. Lignende tilbud er overalt.

Ja, tror vi deler inflasjons-tankene. Det er også interessant det du sier om TV'en. Sammenligner du det mer med mat, så merker jeg oppgang i prisene. Da snakker jeg nå etter nyttår, vi har jo hatt et jordbruksoppgjør som tredde i kraft ved årsskiftet. Men jeg tenker altså etter denne prisoppgangen, da merker jeg også klart en ganske god stigning i matvarer.

Men dette står i kontrast med TVene du nevner. Det er vanskelig å dra konklusjoner. Men jeg har også fulgt litt med på mobiltelefoner, der virker prisene stabile. Jeg ser ikke så mye prisendring der, i tilfelle har prisene gått litt opp. Jeg tror vi ser inflasjon allerede nå, men jeg venter at det vil ta mer av fra høsten. Dette synet har jeg hatt lenge. Men det er vel mulig at inflasjonen nå treffer ulikt når det gjelder ulike varer. TV og bil er kanskje noe selgerne faktisk har hatt en del å gå på i pris. Blir uansett synsing av meg dette.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/05/14/nyheter...konomi/6222922/

jajamensan :)

Den ligger faktisk på toppen av "popular emailed" hos NYT:

http://www.nytimes.com/2009/05/14/business...4frugal.html?em

"I remember another "most emailed" article that ran in this very newspaper a few years ago, in which the author ridiculed the Norwegian state, its welfare system, and its oddly frugal citizens, who bizarrely packed their lunches to work instead of buying them at the deli each day like a good American."

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Jeg også tror det går mot inflasjon, alt jeg har av aksjer er satt opp mot det scenarioet. Men jeg er usikker på når vi virkelig har nådd toppen for deflasjonskreftene. Jeg tror egentlig det alt har skjedd, men det er vanskelig å være sikker på dager som denne uka. Det kan også gå mot fallende inflasjon, jeg ser de har 47 " LCD tv for 8000 på komplett. Lignende tilbud er overalt.

Ja, tror vi deler inflasjons-tankene. Det er også interessant det du sier om TV'en. Sammenligner du det mer med mat, så merker jeg oppgang i prisene. Da snakker jeg nå etter nyttår, vi har jo hatt et jordbruksoppgjør som tredde i kraft ved årsskiftet. Men jeg tenker altså etter denne prisoppgangen, da merker jeg også klart en ganske god stigning i matvarer.

Men dette står i kontrast med TVene du nevner. Det er vanskelig å dra konklusjoner. Men jeg har også fulgt litt med på mobiltelefoner, der virker prisene stabile. Jeg ser ikke så mye prisendring der, i tilfelle har prisene gått litt opp. Jeg tror vi ser inflasjon allerede nå, men jeg venter at det vil ta mer av fra høsten. Dette synet har jeg hatt lenge. Men det er vel mulig at inflasjonen nå treffer ulikt når det gjelder ulike varer. TV og bil er kanskje noe selgerne faktisk har hatt en del å gå på i pris. Blir uansett synsing av meg dette.

Det positive, er at de hadde 100 pluss på lager, nå bare 50-99. :) Jeg ser ut fra tilbud de har på netshop, og andre steder, hvor de umiddelbart oppgir endringer i lagerbeholdningen at salget virkelig går tregt.

Lenke til kommentar

En sau hadde kunnet være finansminister i Norge. Det er verdens enkleste jobb. Pluss at det overhode ikke er Halvorsen som har startet oljefondet! Det er dette Norge har vært så flinke til - men det var Kåre Willoch som fant på dette. Det er Høyre som skal ha æren. Kristin har jo gamblet bort enorme deler av oljefondet hun. Artikkelen i New York Times er dårlig og ukritisk. Norge har to gode ting å peke på: 1. Vi vant i lotto da vi fant olje. 2. Oljefondet var en genial ide til å bevare midlene. Mer godt har ikke jeg å si. Hvorfor nevnes det ikke i artikkelen at vi har verdens dårligste veier? Vi har vært elendige på å investere i infrastruktur. Vi har og er fortsatt også elendige på å fokusere på fremtiden. Fremtiden uten oljen! Vi burde ha investert kraftig i forskning.

Det Halvorsen, eller rettere sagt hennes rådgivere, skal ha ros for - er måten man har utformet redningspakker. Man har klart gitt hjelp til banker, men man gir ikke noe gratis. Pengene skal betales tilbake. Dette mens man i USA har gitt gavepakker.

Jeg blir alltid forbannet når Halvorsen kommenterer "kapitalismens fall". Det snakket hun om etter å bli konfrontert med skrytet i NYT. Med den ukritiske og dårlige norske media, sprer propagandaen gang på gang. Opposisjonen svarer henne aldri igjen på det heller. IKKE LA HENNE KOMME UNNA MED MORD! Eller forstår ikke Høyre og FRP at USA faktisk ikke driver kapitalisme og liberalisme? Er det ingen i Norge som vet hva kapitalisme og liberalisme er??? For aldri har noen forsvart dem, og fortalt sannheten om krisen.

Lenke til kommentar
Nå føler jeg meg rik igjen, ble plutselig en null til på kontoen. Det er psykisk vanskelig å føle om man skal selge seg ut. :grin:

Gratulerer! Det er godt å se at du lykkes da jeg liker svært godt dine bidrag i denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Hehe, veldig enig med deg at denne artikkelen er ganske latterlig, men det r jo slikt aviser lever av. Har lest igjennom en del av kommentarene til artikkelen hos NYT også og det er mye feilinformasjon ute å går blant befolkningen.

Men uansett for de mange feil og enveiskjøringer som blir gjort i Norge, vi skal være stolte og glade over at landet vårt faktisk er ganske "ålreit" :)

Lenke til kommentar

takk, men jeg lykkes egentlig ikke så godt. Men jeg er da med i spillet enda. Nå ble det en null mindre. Det er veldig psykisk vanskelig vil jeg si, jeg vurderer fortløpende å dumpe alt. Mye av utviklingen i dag, tror jeg bare er fordi reaksjonen i går ble litt for kraftig for høy-risiko aksjer.

Lenke til kommentar

Hehe, veldig enig med deg at denne artikkelen er ganske latterlig, men det r jo slikt aviser lever av. Har lest igjennom en del av kommentarene til artikkelen hos NYT også og det er mye feilinformasjon ute å går blant befolkningen.

Men uansett for de mange feil og enveiskjøringer som blir gjort i Norge, vi skal være stolte og glade over at landet vårt faktisk er ganske "ålreit" :)

Jeg har fått med meg at per olaf lundteigen nå vil vi skal selge aksjer, og FRP sin Gjermund Hagesæter ser det som et kjøpssignal, fordi lundteigen ville selge i 2003 og øke i 2007. Jeg har respekt for Lundteigen. Han scorer høyere hos meg enn Hagesæter. Hagesæter ville binde norge til en oljepris på rundt 10 dollar for mange år. Da hadde vi sluppet beskymringene om oljefondet :!: Men om Lundteigen har rett denne gangen, det vet vi ikke enda.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå mener ikke jeg å være super negativ. Jeg er veldig glad at vi i Norge er så vernet fra krisen. Men det handler mye om flaks! Det handler også om at Halvorsen får ros hun ikke fortjener.

Vi er i en sær posisjon i verden. New York Times og andre, snakker som om at alle land kunne hatt det så bra om i Norge. Men de vet så alt for lite av realitetene!

Dette blant annet:

1. Man betaler en skyhøy skatt i Norge. Regner man med alt av avgifter, så går 70-80% av våre penger til staten.

2. Vi har verdens dårligste veier, som jeg har nevnt. Vår veipolitikk har alltid vært elendig, høytiden var med god margin den tiden vi var okkupert av Nazi-Tyskland. Når først veier bygges, skal man alltid spare igjen - det bygges bare 3-felts, i stede for 4. Folk dør helt unødvendig på veiene. Det forurenses enormt grunnet ujevn fart og "slalombakker" av noen veier. Folk bruker mye mer tid fra a til b. Selskap taper masse penger på fraktkostnadene.

3. Vi mangler frihet og mulighet. De rike er fortsatt de samme i landet. Dette fordi det er svært vanskelig for vanlige folk å starte og bygge opp et godt selskap. Arbeidsgiveravgift, masse reguleringer, høye skatter gjør det uhyre vanskelig. Vi har også et enormt og seigt byråkrati (se neste pkt.)

4. Vi har en ENORM offentlig sektor. Vår offentlige sektor, er stor nok til å ta seg av 20 millioner mennesker. 800.000 mennesker jobber i offentlig sektor. Hvor ca 1,7 millioner arbeider i privat sektor. Offentlig sektor skaper ingen ting, hver jobb subsidieres av de private som skaper ressursene i samfunnet. (Ikke tolk dette feil. Alt av politi, helsevesen og rettsvesen er meget nødvendig og nyttig. Men helsevesenet kan privatiseres, dette ville også løftet lønnene til bl.a. sykepleiere kraftig.)

5. Hva er Norge uten oljen? Kan noen land som ikke har så enorme rikdommer som Norge, ha råd til slik politikk som Norge? Har Norge råd til det? Selv med det høye skattenivået vi har! Svaret er klart nei. Det er oljepengene som gjør det mulig. Vi har kun olje, fisk og litt aluminium. Vi er langt på vei et u-land. Uten oljen, kunne vi bare drømt om det Norge vi nå har.

---------------------------------------------------------------------

Jeg stopper der. Skal ikke bli politikk dette.

Norge klarer seg så bra i denne krisen, pga følgende:

- Vi er en fryktelig rik stat. I forhold til innbyggere, er vi det landet i verden som har brukt mest penger på krisepakker. Men vi trenger jo ikke låne pengene, siden staten er så rik.

- Vi har en enorm offentlig sektor. 1/3 av arbeiderne, jobber i off. sektor. Jeg har sagt negativt om det ovenfor, men selv om det er meget dyrt for staten, så er disse jobbene sikre. De som jobber i staten, har null frykt for å miste jobben under denne krisen.

- Vi hadde en veldig lav arbeidsledighet når vi gikk inn i denne krisen. Den var faktisk kunstig lav, og ikke gunstig. Men meget hendig i den krisen som nå dukket opp.

Vi er altså veldig heldige. Mye av det er hell i uhell, slik som den store offentlige sektoren og kunstig lave arbeidsledigheten. Men vi er også kun 4,5mill innbyggere - det må man ikke glemme.

- Vi har en enorm offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg at per olaf lundteigen nå vil vi skal selge aksjer, og FRP sin Gjermund Hagesæter ser det som et kjøpssignal, fordi lundteigen ville selge i 2003 og øke i 2007. Jeg har respekt for Lundteigen. Han scorer høyere hos meg enn Hagesæter. Hagesæter ville binde norge til en oljepris på rundt 10 dollar for mange år. Da hadde vi sluppet beskymringene om oljefondet :!: Men om Lundteigen har rett denne gangen, det vet vi ikke enda.

Jeg hadde sansen for den uttalelsen fra FRP ja. Slikt er morsomt. Det andre du også sier er morsomt og interessant. Men folk glemmer så alt for fort, og media er alt for dårlige til å arrestere politikere. Visste ikke Hagesæter mente det! Det er jo noe vedkommende burde bli arrestert på for resten av livet sitt.

Jeg mener at staten burde kjøpe aksjer i disse tider. Det er nå i dårlige tider at de burde kjøpe desidert mest. Dette pga den lange horisonten de vil ha. SP sin mening om aksjer i disse tider, er helt bak mål. Når man ikke vet bedre, så burde man holde kjeft. Jeg uttaler meg f.eks aldri om mote. hehe. Vedrørende aksjer, så har ikke vi enkeltindivider slik tidshorisont som staten, så det blir annerledes. Mye bedre å kjøpe nå enn når vi var ved 4-500, men denne krisen kan vare lenge. Kursene kan være de samme, eller lavere om 2 år. Slikt vet man ikke nå. Vi har jo et begredelig eksempel i Japanske nikkei. Ikke mye godt der siden 1997!

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan antallet som jobber i den offentlige sektor regnes ut, men det blir jo feil å si at vi kan administrere 20mill hvis mange jobber i statlige bedrifter som i andre land ville vært regnet som private. For eksempel et offentlig vs privat sykehus, vegvesen, meieri osv.

Jeg vet som sagt ikke nøyaktig hvordan disse tallene regnes ut så jeg tar det i forbehold.

Ellers må jeg si at jeg deler ditt syn at det er veldig mye som blir gjort feil i Norge og måten det blir styrt på og at vi får ufortjent mye skryt i den artikkelen.

Men jeg er som sagt veldig fornøyd med mitt hjemland selv om jeg ikke lenger bor der. :)

Lenke til kommentar
Nå føler jeg meg rik igjen, ble plutselig en null til på kontoen. Det er psykisk vanskelig å føle om man skal selge seg ut. :grin:

I dag føler jeg det kun var STL som reagerte fornuftig på børsen. Svært mange rare kursutviklinger på Oslo Børs. Jeg fatter ikke at folk kjøper aksjer nå. Spesielt ikke etter gårsdagens og dagens makro nyheter. Jeg merker at jeg er svært negativ nå, jeg ser det som veldig sannsynelig at jeg går short og kjøper bear nå fremover.

Det er forståelig at USA går litt opp i dag. Nettopp på grunn av nedgangen i går. Men at OSE dras med på denne oppgangen, er ulogisk! Jeg tror det er mange amatører som kjøper nå, jeg kan ikke forklare det ellers. Man kan da umulig være positiv etter gårsdagens og dagens makro!?

Det viser bare at folk mister arbeid i et forrykende tempo. Jeg sa i går at det vil være krise om slike arbeidsledighetstall fortsetter i et par måneder til. Man må se en kraftig nedgang i nye arbeidsledige snart, hvis ikke, er det ikke håp om snarlig bedring. Detaljhandelen vi fikk servert i går, viser at folk ikke handler mer, men sparer. En fryktelig knekk for de som håpet på en spiral hvor optimisme drar oss ut av denne krisen.

------------------------------------

Jeg ser ikke hva som kan løfte oss ut av dette! Jeg kan ikke i min villeste fantasi se hva som skal føre til at bedriftene skal begynne å investere/ansatte folk nå. Så lenge økonomien faller, vil de også kutte tilbake. Og dermed flere arbeidsledige. Flere arbeidsledige - lavere boligpriser, lavere retail og lavere lønnsomhet til bedrifter, og omsider lavere børs.

Finnes ikke noe hokus-pokus rundt dette. Hadde vi i det minste vært på 0-vekst eller svakt negativt, hadde det vært håp. Men med disse katastrofetallene, er det gitt at ledigheten bare vil øke. Da er det vel også bare et spørsmål om tid før oljen kollapser og realitetene innhenter Oslo også.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvordan antallet som jobber i den offentlige sektor regnes ut, men det blir jo feil å si at vi kan administrere 20mill hvis mange jobber i statlige bedrifter som i andre land ville vært regnet som private. For eksempel et offentlig vs privat sykehus, vegvesen, meieri osv.

Jeg vet som sagt ikke nøyaktig hvordan disse tallene regnes ut så jeg tar det i forbehold.

Ellers må jeg si at jeg deler ditt syn at det er veldig mye som blir gjort feil i Norge og måten det blir styrt på og at vi får ufortjent mye skryt i den artikkelen.

Men jeg er som sagt veldig fornøyd med mitt hjemland selv om jeg ikke lenger bor der. :)

Hvor bor du nå da? Danmark?

Uansett, det er klart jeg er svært heldig som bor og ble født i Norge. Men jeg ser mye som kan forbedres kraftig. Jeg er lei av at de fleste partiene igrunnen er fornøyd med status-quo. Vi må jo ha folk som ser mulighet til forbedringer, folk med ambisjoner! Alle av AP, SV, V og Høyre er langt på vei fornøyd med Norge slik det er. Det blir for dumt. Da sitter de i politikken kun for å få makt og komme på tv. Jeg ønsker ikke å betale deres stortingslønn.

Men jeg er litt "kjerringa mot strømmen". Hadde alle syntes Norge var helt fryktelig, og alt var galt - så hadde jeg sittet og rost Norge for alt det gode som er der. Jeg er altså en som alltid streber etter et bedre og mer rettferdig samfunn.

Lenke til kommentar

o ye. dette er min favoritt tråd. prøver å være innom her flere ganger om dagen, hehe. syns dere fører virkelig fengslende diskusjoner her, og jeg føler jeg får utvidet mitt perspektiv og lærer å se enda mer kritisk på saker. politikk og økonomi er spennende!

så tusen takk, and keep up the good work :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...