festen Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Problemene i USA er fortsatt ikke løst med tanke på bolig og kredittkort gjelden. Statsgjelden og usikkerheten rundt statsobligasjonene mtp inflasjon er et annet uromoment. USA kan fort få et tilbakefall da nedbetalingen av den enorme utenlandsgjelden skal betales tilbake. Til slutt så står vi ovenfor et mulig krakk i næringseiendommer. Det er mye meget skummelt der ute, mange bomber som kan gå av. Problemene går ikke bort når Obama, Halvorsen og de fleste økonomer ønsker å stimulere til ytterligere belåning hos folk flest. De er ikke interesserte i å høre ordet sparing eller boble. Det skal pumpes ut så mye billig kreditt som mulig. Du trenger ikke være en professor, for å skjønne at dette ikke er en løsning. Det er ikke bærekraftig! Spesielt Halvorsen og Obama, som er så opptatt av en bærekraftig natur - burde være mer bevisste på området. Det er virkelig ironisk. Jeg tror kanskje krakket kan unngåes ved at rentene holdes lave samtidig som inflasjonen er høy. Oppskriften er bruk mer og mer og mer offentlig, også trykking for å holde lange renter lave, hold de korte rentene lave, og la realrentene være negative. Alt for å redde næringslivet. Forslaget LO pusher med husbanken er det 1950 tall over. Tilbake til aksjer, det er lenge siden vi har hatt de dagene da markedet sank mer og mer på slutten av dagen. Det er innhenting eller stabilisering nesten hver eneste handelsdag med nedgang, også i dag (med forbehold). Det er bullish. Selv om det burde enten bli en bull-marked korreksjon på 8-12 % snart (i USA), eller en enda større korreksjon som da ville sladret om at det har vært et bear-marked rally. Endret 12. mai 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg tror det er rotering i dag. Fra junk til kvalitetsaksjer. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg tror dette er en konsolidering før videre oppgang. 300 er neste nivå vi skal forbi, så blir det 320. Så spørs det når oppgangen stopper. Jeg har tidligere sagt at det vil stoppe mellom 300-320, men jeg tør heller ikke utelukke at vi skal helt opp mot 360. Det må jo bli noe ala det du sier festen, når det gjelder bekjemping av gjelden. De er bundet til en slik løsning. Da minner jeg om at dette nærmest er tyveri av verdier for de som har penger i banken! Vær klar over det, og ta konsekvensen av det. Jeg mener at gull er det sikreste alternativet. Er man smart, så belåner man også posisjonen sin. Det er jo nærmest gratis å låne, de som blir taperne, er de ansvarlige som sparer. Slik er det bare! Det er alltid de ansvarlige som skal betale regningen, det er dypt urettferdig. Men hva kan man gjøre? Nettopp! Det er bare å ta konsekvensen av det, å ikke oppbevare penger i banken - men kjøpe gull. Eller, lar det seg virkelig gjøre, det som staten forsøker? Hva vil skje når inflasjonen går bananas? Vil Kina tillate at det skjer? Man kan da ikke tro at Kina vil være med på å finansiere et slikt enormt tapsprosjekt for dem selv? Det vil jo bety at Kina i realiteten blir slaver for USA. USA får alle godene, varene. Mens Kineserne mister all deres arbeidsinnsats under inflasjonen. Så de vil arbeide uten å få betalt for det. God gammeldags slavearbeid kalles det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg tror de må se på det som at de bygde seg opp ved å selge billige varer gjennom en kunstig lav valuta. Pengene de har spart var et verktøy bidro til å gjøre dette mulig, og er ikke sparepenger. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Slett ikke gode makro-tall i dag. Detaljhandelen skuffer - dette var også kremen av makro denne uken. Alle ventet på den. Jeg vurderte å kjøpe meg inn rett før tallene, siden vi da var ned 2%, men gjorde ikke det. Fornuftig valg. Selv om man nå skulle få folk som kjøper på korreksjonen. Nå begynner folk å sette spørsmålstegn med oppgangen vi har hatt. For vår del i Norge, er det heller ingen tvil om at det er god nedside i oljeprisen. Den kan synke isammen til 50 dollar igjen. Det er den eksplosive utviklingen i oljepris jeg ikke liker. Den bygger ikke på noe fundamentalt, det er kun spekulasjon. Da er det også farlig, for den kan korrigeres når som helst. Verdens lagre flommer over av olje. Neste viste økning i lagrene, kan føre til kraftig fall. Disse retail-tallene viser at økonomien er langt fra friskmeldt. Skulle bare mangle med så mange nye arbeidsledige. Det var en god artikkel in CNBC i dag der tonen var at dersom makro (dvs retail sales og arbeidsledighet) ikke tar seg opp i løpet av et par måneder, kommer en kraftig reaksjon tilbake på den siste tids oppgang. For tidlig å avblåse oppgangen ennå, uansett hvor irrasjonell den er. Men før eller siden begynner det store fallet, når markedet forstår at selskapenes earnings bare blir dårligere pga lavere BNP, liten tillitt blant konsumentene, dårlig tilgang på kreditt og dårligere finanssektor enn det vi er forledet til å tro i det siste. Endret 13. mai 2009 av Lansky Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg tror nok tegnene har vært synlige en stund. Det begynte i slutten av forrige uke når nasdaq begynte å gå tom, og senere når mange "junk" aksjer har falt, selv på dager dow jones er opp, fordi det har skjedd en overføring av junk til nye penger, mens endel gamle penger har gått inn i mer solide selskaper. Om det er en korreksjon, eller slutten på et bear marked rally er for tidlig å si. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Disse retail-tallene viser at økonomien er langt fra friskmeldt. Skulle bare mangle med så mange nye arbeidsledige. Det var en god artikkel in CNBC i dag der tonen var at dersom makro (dvs retail sales og arbeidsledighet) ikke tar seg opp i løpet av et par måneder, kommer en kraftig reaksjon tilbake på den siste tids oppgang. Jeg fikk ikke noe god stemning av å se Warren Buffet for 1-2 uker siden. Han var sur, grinete, og så ingen forbedring. Jeg har sett han over litt tid, i forskjellige intervjuer, men aldri sett han sånn. Det er nok det som slår til nå, virkeligheten til Warren Buffet som slår innover markedet. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Han har vel en god grunn til å være sur og grinete mtp. på de tapene han har hatt i det siste Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg er enig i at realitetene er mye dårlgiere enn børsene tror og dette vil slå tilbake. Men børsene er jo 6-12mnd foran realøkonomien så jeg lurer på når folk her inne tror at realøkonomien vil peke oppover igjen? Det er jo ganske viktig å stadfeste før en diskuterer et bullmarked eller bearmarket rally, da børsene lever sitt liv på forskudd. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Han har vel en god grunn til å være sur og grinete mtp. på de tapene han har hatt i det siste Egentlig tror jeg han bryr seg veldig lite om verdien av aksjene sine, men ser på de som et bevis på eierskap. Sannsynligvis er han ganske trygg på sine investeringer. Kom et stygt fall i dag ja, men jeg tror heller ikke at oppgangen er over ennå. Vi skal nok over 300 før den store nedgangen kommer. Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvilke selskaper kan det være lurt å spytte inn litt penger nå fortiden? Snakk om 2-3000,- Har sett litt på Opera. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Et fond kanskje, hvis ikke så tror jeg Fara kan gjøre det bra fremover, mtp på vekstmuligheter og kontraktene de har. Det er tilnærmet null omsetning i den så det kan være vanskelig å komme inn uten å kjøpe en hel børspost. Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Har allerede en del cash hos Skagen Kon-tiki, vekst og global + storebrand futura Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Meredith Whitney er en meget dyktig bank-analytiker. Hun advarte om den kommende bankkrisen i fjor. Er definert som meget dyktig og har høy anseelse og respekt på Wall Street. For to dager siden sa hun at hun ikke ville røre bank-aksjer. (Rett etter intervjuet begynte bankaksjene å falle.) http://www.cnbc.com/id/30687770 Når det gjelder bank forøvrig, har jo Freddie Mac i dag bedt om 6,1 milliarder dollar mer av staten. (Selv etter alle milliardene de har fått tidligere, man ser at de bare trenger mer og mer. Det er også helt forventet, det vil også fortsette i fremtiden. Alle vi som er imot den fascistiske/sosialistiske utbailingen av selskap, vet hva slikt resulterer i.) Etter hva jeg ser og analyserer av makro og realiteter, så mener jeg at det rallyet vi har hatt bak oss ikke har rotet i realitetene. Det er falske "grønne skudd" som både media og investorer har sett. Celente ser ut til å få rett i nærmest alt han sier, vi ser jo også antydninger til opprør rundt i verden. I Storbritannia har man i dag avslørt en skandale hos de griske politikerne - folket er veldig opprørte over det. Nei, de er fly forbannet! Jeg merker at reaksjonene er langt kraftigere enn man mer normalt ser. Men jeg sier ikke at vi skal ned i kjelleren. Vi kan enda gå opp mot 320. Det er veldig vanskelig å si hvor lenge investorer er villige i å gå i bull, før de krever å se en faktisk bedring i makro. Jeg har hele tiden sagt at jeg føler meg sikker på at denne bedringen ikke kommer. Det fundamentale er ikke løst, og viser ikke bedring. Det er kun psykologi og tro som har styrt markedet den siste måneden. Ikke følg psykologien. Se på de kalde faktaene, å vurder situasjonen selv. Tror du makro og det fundamentale vil bedre seg, så kjøp. Tror du det ikke, så selg. Dagens makro burde være en stor tankevekker for alle realister der ute. I mine øyner er det veldig bear, jeg klarer ikke finne lyspunkt i makro. Lyspunktet ligger i oljen og psykologien. Går vi til 320, er det disse som tar oss dit. Endret 13. mai 2009 av Lansky Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Når tror du realøkonomien vil starte å gå oppover igjen da? Du kommer med mye fornuftig om det negative og jeg deler ditt syn om at det står veldig mye dårligere til enn hva en får inntrykk av, ihvertfall her i den hjemlige mediaverden. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvis dette faktisk er et bull-marked, og dette er en korreksjon i et bull-marked, kan det kanskje fortsette etter at GM er slått konkurs. Jeg tror kanskje det blir det neste nå. Egentlig føles det litt som å bli holdt gissel av økonomien på Island, bare i litt større skala. Selv om det er problemer store deler ellers i verden også, men alt handler om USA. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Når tror du realøkonomien vil starte å gå oppover igjen da? Du kommer med mye fornuftig om det negative og jeg deler ditt syn om at det står veldig mye dårligere til enn hva en får inntrykk av, ihvertfall her i den hjemlige mediaverden. Svaret på det spørsmålet, er at jeg ikke vet. Det vil kun være tipping. Jeg vil se etter det fundamentale, jeg vil se etter trender og makro. Slik det ser ut nå, vil denne krisen vare i mange år. Antallet som bare mister jobber i uken eller måneden i USA, er enormt. Enten det er 600.000, eller om det skulle gå ned til 550.000. Denne utviklingen kan ikke fortsette i mange måneder, før USA sin økonomi er helt ødelagt. Foreløpig ser det ut som USA må slå seg konk, eller verden ikke lenger er avhengig av USA - før denne krisen kan gå over. Det er slik jeg ser det nå. Men ting kan endre seg. Hvis dette faktisk er et bull-marked, og dette er en korreksjon i et bull-marked, kan det kanskje fortsette etter at GM er slått konkurs. Jeg tror kanskje det blir det neste nå. Egentlig føles det litt som å bli holdt gissel av økonomien på Island, bare i litt større skala. Selv om det er problemer store deler ellers i verden også, men alt handler om USA. Enig med det siste du sier, verden er tatt som gissler av USA. Men det er noe verden selv har valgt, vi har valgt å gjøre oss så avhengige av USA. Vi har også levd meget godt på USA inntil krisen nå inntraff. Men Nordmenn er også overbelånt, vi er ikke stort bedre enn USA. Forskjellen ligger i statene. Det er den Amerikanske staten som drar verden ned. Staten bailer ut individer og selskap - men hvem skal baile ut staten? Svaret er enda Asia - men hvor lenge vil det vare. GM skulle gått konkurs for lenge siden! Staten skulle aldri bailet dem ut til å begynne med. Tenk om de nå går konkurs. Tenk på alle de pengene staten har kastet på bålet! Unnskyld språket, men fy faen! Staten burde aldri bailet ut noen, det er dette som drar oss lengre og lengre inn i elendighet. Mange ser det som problematisk i relasjon til bankene. Men dette er også staten sin skyld til å begynne med! Staten burde aldri garantert for innskudd i bankene. (Selv snakker jeg om dette som kanskje hovedgrunnen for elendige banker.) de burde latt det store hedge-fondet gå konk i 1998. (hele klippet bra, sies konkret fra 3:45.) Det var staten og Clinton som tvang bankene til å gi subprime-lån gjennom lov, subprime burde selvsagt aldri sett dagens lys. Det er FED som har trykket billige-penger som gale. Alt dette har medvirket til å utvikle en svært spekulativ og usunn bankvirksomhet. Det er vanskelig å la bankene gå konk, det vil føre til et meget ustabilt kredittmarked og lånemarked. Men det er staten selv som har tilberedt sengen de sover i. Jeg mener at alt business utenfor banksektoren er veldig enkelt - la dem gå konk, ikke en krone i støtte. Det er det eneste rette, og det eneste rettferdige. Slik burde det også vært for bankene. Men det er faktisk staten som har vært kraftig medvirkende til å skape en elendig bankvirksomhet i USA. De må enten slåes konk først som sist, ellers må staten nasjonalisere dem. Hadde derimot staten ikke garantert for innskuddene (fjernet all risiko og ansvar fra bankene), latt hedgefondet gå konk i 98, ikke lovpålagt suprime-lån og FED ikke trykket en masse billige penger - med andre ord, slik det BURDE vært. Så hadde saken vært klar, bankene skulle gått konk uten en krone i støtte. Det aller verste i det hele, er jo alle pengene som staten USA har sølt bort på bailoutene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Når tror du realøkonomien vil starte å gå oppover igjen da? Du kommer med mye fornuftig om det negative og jeg deler ditt syn om at det står veldig mye dårligere til enn hva en får inntrykk av, ihvertfall her i den hjemlige mediaverden. Svaret på det spørsmålet, er at jeg ikke vet. Det vil kun være tipping. Jeg vil se etter det fundamentale, jeg vil se etter trender og makro. Slik det ser ut nå, vil denne krisen vare i mange år. Antallet som bare mister jobber i uken eller måneden i USA, er enormt. Enten det er 600.000, eller om det skulle gå ned til 550.000. Denne utviklingen kan ikke fortsette i mange måneder, før USA sin økonomi er helt ødelagt. Foreløpig ser det ut som USA må slå seg konk, eller verden ikke lenger er avhengig av USA - før denne krisen kan gå over. Det er slik jeg ser det nå. Men ting kan endre seg. Hvis dette faktisk er et bull-marked, og dette er en korreksjon i et bull-marked, kan det kanskje fortsette etter at GM er slått konkurs. Jeg tror kanskje det blir det neste nå. Egentlig føles det litt som å bli holdt gissel av økonomien på Island, bare i litt større skala. Selv om det er problemer store deler ellers i verden også, men alt handler om USA. Enig med det siste du sier, verden er tatt som gissler av USA. Men det er noe verden selv har valgt, vi har valgt å gjøre oss så avhengige av USA. Vi har også levd meget godt på USA inntil krisen nå inntraff. Men Nordmenn er også overbelånt, vi er ikke stort bedre enn USA. Forskjellen ligger i statene. Det er den Amerikanske staten som drar verden ned. Staten bailer ut individer og selskap - men hvem skal baile ut staten? Svaret er enda Asia - men hvor lenge vil det vare. GM skulle gått konkurs for lenge siden! Staten skulle aldri bailet dem ut til å begynne med. Tenk om de nå går konkurs. Tenk på alle de pengene staten har kastet på bålet! Unnskyld språket, men fy faen! Staten burde aldri bailet ut noen, det er dette som drar oss lengre og lengre inn i elendighet. Mange ser det som problematisk i relasjon til bankene. Men dette er også staten sin skyld til å begynne med! Staten burde aldri garantert for innskudd i bankene. (Selv snakker jeg om dette som kanskje hovedgrunnen for elendige banker.) de burde latt det store hedge-fondet gå konk i 1998. (hele klippet bra, sies konkret fra 3:45.) Det var staten og Clinton som tvang bankene til å gi subprime-lån gjennom lov, subprime burde selvsagt aldri sett dagens lys. Det er FED som har trykket billige-penger som gale. Alt dette har medvirket til å utvikle en svært spekulativ og usunn bankvirksomhet. Det er vanskelig å la bankene gå konk, det vil føre til et meget ustabilt kredittmarked og lånemarked. Men det er staten selv som har tilberedt sengen de sover i. Jeg mener at alt business utenfor banksektoren er veldig enkelt - la dem gå konk, ikke en krone i støtte. Det er det eneste rette, og det eneste rettferdige. Slik burde det også vært for bankene. Men det er faktisk staten som har vært kraftig medvirkende til å skape en elendig bankvirksomhet i USA. De må enten slåes konk først som sist, ellers må staten nasjonalisere dem. Hadde derimot staten ikke garantert for innskuddene (fjernet all risiko og ansvar fra bankene), latt hedgefondet gå konk i 98, ikke lovpålagt suprime-lån og FED ikke trykket en masse billige penger - med andre ord, slik det BURDE vært. Så hadde saken vært klar, bankene skulle gått konk uten en krone i støtte. Det aller verste i det hele, er jo alle pengene som staten USA har sølt bort på bailoutene. Hele problemet er egentlig at systemet virker så lenge musikken spiller, dvs forbrukerne låner mer og mer. Nå gjør de ikke det, og da stopper alt sammen opp. Egentlig betyr ikke pengene de har sølt bort noe. Det kommer ikke ut i sirkulasjon og påvirker ikke inflasjonen så mye. Det de må gjøre er å lage nok inflasjon, slik at det er rasjonelt å ta opp enda mer i lån. greier de ikke det, enten av manglende politisk handlekraft, eller andre grunner, stopper alt opp og det blir deflasjon som i Japan. Det til tross for alle pengene de har trykket opp. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Det tipper sakte men sikkert Lanskys inflasjonsvei http://www.hegnar.no/okonomi/article374348.ece Endret 14. mai 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg også tror det går mot inflasjon, alt jeg har av aksjer er satt opp mot det scenarioet. Men jeg er usikker på når vi virkelig har nådd toppen for deflasjonskreftene. Jeg tror egentlig det alt har skjedd, men det er vanskelig å være sikker på dager som denne uka. Det kan også gå mot fallende inflasjon, jeg ser de har 47 " LCD tv for 8000 på komplett. Lignende tilbud er overalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå