Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Jeg har en konto hos interactive brokers. De er noen hakk bedre enn nordnet. Er du ikke så gammel tror jeg også minimumskravene for å starte en konto er lave. Det er normalt 10000 dollar, men kanskje du slipper unna med 2500.

De tilbyr ikke handel i Norge? Hvem bruker du i Norge da?

Hvordan er softwaren til IB, har du noen kommentarer på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser man på Oslo børs teknisk nå, så skal vi ned til 250 igjen. Jeg tror dette vil skje. Om det skjer på 4 dager, eller 15 - vet jeg ikke. Men jeg venter en reaksjon ned til ca 245-250.

Da vil jeg gå inn i markedet igjen. Da vil jeg også innta en long posisjon.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Ser man på Oslo børs teknisk nå, så skal vi ned til 250 igjen. Jeg tror dette vil skje. Om det skjer på 4 dager, eller 15 - vet jeg ikke. Men jeg venter en reaksjon ned til ca 245-250.

Da vil jeg gå inn i markedet igjen. Da vil jeg også innta en long posisjon.

Enig at det kommer en korreksjon før eller senere, men jeg er usikker på hvor lavt den går, da markedet kan stige en god del til først for all I know.

Nå som de fleste kvartalsrapportene er fremme, så er vel risikoen for overraskelser mindre fra selskapene. Ihvertfall på kort sikt.

Noen vikitge selskaper som ikke har lagt frem tallene enda? Har Statoil lagt frem egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg har en konto hos interactive brokers. De er noen hakk bedre enn nordnet. Er du ikke så gammel tror jeg også minimumskravene for å starte en konto er lave. Det er normalt 10000 dollar, men kanskje du slipper unna med 2500.

De tilbyr ikke handel i Norge? Hvem bruker du i Norge da?

Hvordan er softwaren til IB, har du noen kommentarer på den?

den er ikke så brukervennlig som nordnet. I norge bruker jeg first, nordea, etrade, nordnet og netfonds, men mest nordnet, har flere ulike kontoer til ulike formål.

Det er vanskelig å være uenig med Celente. Han ser ting for det de er. Her er en god artikkel skrevet av han. Det er viktig å lese kritiske røster, spesielt når disse røstene har fornuften på sin side.

Les artikkelen her.

jeg tror arbeidsmarkedsrapporten i dag kanskje vil skuffe markedet. Det har nemlig begynt å bli litt forventninger. Men gjør den ikke det vil nok rallyet fortsette, kanskje til over 300 i neste uke.

Lenke til kommentar
Men det er like viktig å ikke bli så skeptisk at man ikke klarer å tjene penger ogkjøpe seg inn før dette rallyet vi har...

Men skal man kjøpe kun fordi det går oppover? Når jeg postet linken, tenkte jeg selvsagt på lengre sikt. Man må ha blikket rettet lengre frem, slik at man kan selge seg ut, og kjøpe seg inn mye enklere.

Skal man tenke på kortere sikt, så er det liten grunn til å kjøpe nå før støtten ved 285 brytes.

Forøvrig så slet OSE veldig med å finne retning etter jobb-tall. Nå ser det ut til at retningen er opp, men det snur fort igjen. Og det er vanskelige tall. Men det man skal ha i mente, som en del overser, er at reduksjonen i arbeidsledighet i det private - i en stor grad skyldes tilsvarende økt ansettelse i offentlig sektor. Dette er slettes ikke positivt! Man har ikke oljefond, slik man har i Norge. Så det er negativt at flere "oppdiktede" plasser oppstår i offentlig sektor. De sliter allerede med for stor og dyr offentlig sektor.

Men Obama har flere ganger sagt at han skal redusere underskuddet til USA. HVORDAN DA? Det er jo bare politisk pjatt. Han ØKER offentlig sektor, vil ikke øke skattene (tvert imot, redusere skatter for middelsklassen), trapper opp i Afghanistan - mens han trapper ned i Irak, garanterer for banker, gi bedre offentlige helsetjenester... Hvordan i huleste skal han redusere underskuddet? Trykke masse penger? He, he. Han er fantastisk til å snakke, men det henger ikke på greip, dersom man er kritisk.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Festen eller andre. Jeg har jo lenge utvist skepsis til Obama. Kort fortalt sier jeg at det er umulig å være uenig i det han sier, en helt fantastisk taler. Men han gjør noe annet enn han sier. Pluss at mye han sier kun er politisk og urealistisk pjatt.

Mitt spørsmål til dere, angår underskuddet til Obama. Har dere tro på at han vil redusere det, slik han sier. Eller rettere sagt - hvordan i huleste kan han få det til, når alt han gjør er økt offentlig forbruk uten å øke skattene. Han har klart sagt ifra at skattene ikke vil økes. Så hvordan kan han få det til? For meg, henger det overhode ikke på greip. Eller er det noe jeg har oversett?

Det er interessant, fordi man har ymtet fra sentralt hold at man snart vil fokusere på å redusere underskuddet. USA har jo brukt ufattelig med ressurser til nå under Obama, nå må han snart styrke USA sin posisjon som økonomisk stormakt.

PS: Man tenker kanskje at han sparer mye ved å trekke seg ut av Irak (Som dog vil skje frem i tid, om år til). Men man skal trappe opp i Afghanistan, så besparingen reduseres mye av dette. Men han kan jo alltids okkupere Norge...

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Du har rett der Lansky. Men jeg ser fortsatt på Obama som det beste valget av to onder, men det er spennende å følge med på hva som skjer i USA. Warren Buffett var jo veldig optimistisk til USA sin framtid i intervjuet noen, jeg tror det var festen, postet.

Jeg tror vi skal over 300 før vi får en stor korreksjon, om ikke en ny bunn, og da selger jeg meg helt ut. Shorting tør jeg ikke :p

EDIT: Det ser ut som om det er etablert en støtte på 280, men det blir vel en dupp på slutten av dagen i dag og.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Du har rett der Lansky. Men jeg ser fortsatt på Obama som det beste valget av to onder, men det er spennende å følge med på hva som skjer i USA. Warren Buffett var jo veldig optimistisk til USA sin framtid i intervjuet noen, jeg tror det var festen, postet.

Jeg tror vi skal over 300 før vi får en stor korreksjon, om ikke en ny bunn, og da selger jeg meg helt ut. Shorting tør jeg ikke :p

Det er jo klart at det ikke nyttet å stemme på McCain. Det er helt sant. Bare synd at man ikke fikk øynene opp for Ron Paul, men, men. Det er den eneste ordentlige, redelige, flinke, fornuftige og ærlige politikeren jeg har sett. Men, men.

Kan bli en del negativt fra meg her, men tenkte jeg skulle peke på noe annet som er verdt å bite i. Det gjelder revidering av tall. Tallene, som de vi nå fikk angående jobb, blir nærmest alltid revidert etter noen uker. Det som er oppsiktsvekkende med det hele, er at de aldri blir revidert i positiv retning økonomisk sett! Det er hele tid verre en først antatt!

Man skulle tro at når man først bommer, så bommer man i begge retninger. Nei, rettere sagt, det skulle bare mangle! Jeg tør å kalle dette manipulering av tall, man sminker dem i positiv retning. Når reviderte tall så kommer senere, så er det jo bak oss - og vi bryr oss ikke! Så om noen uker, så blir disse tallene vi fikk i dag revidert til noe verre. Bare vent å se. Det er oppsiktsvekkende. Det understreker også at man må være skeptisk til alt, det foregår utvilsomt mye skit.

Lenke til kommentar
Men han kan jo alltids okkupere Norge...

?

PS: Man tenker kanskje at han sparer mye ved å trekke seg ut av Irak (Som dog vil skje frem i tid, om år til). Men man skal trappe opp i Afghanistan, så besparingen reduseres mye av dette.

Besparingen reduseres 'mye'? Har du noe fakta som underbygger dette eller er det noe du tror? Jeg ville antatt at irak var en betydelig større kostnad enn afghanistan..?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen fan av teknisk analyse. Børsen kan gå langt over 300, 500 er mulig, likheten tiul 98, gjør det ikke virker usannsynelig. Akkurat nå svekker dollaren seg, og det er en medvirkende faktorer til at det kan gå bedre i USA, på den måten blir persepsjon om bedring til faktisk bedring. Det er noen som tror det er underliggende realitet, og at markedet er i fantasiland, men jeg tror markedet i stor grad styrer realitetene.

Lenke til kommentar
Men han kan jo alltids okkupere Norge...

?

Dette var jo en spøk. Oljefondet vårt hadde jo redusert deres underskudd kraftig.

PS: Man tenker kanskje at han sparer mye ved å trekke seg ut av Irak (Som dog vil skje frem i tid, om år til). Men man skal trappe opp i Afghanistan, så besparingen reduseres mye av dette.

Besparingen reduseres 'mye'? Har du noe fakta som underbygger dette eller er det noe du tror? Jeg ville antatt at irak var en betydelig større kostnad enn afghanistan..?

Obama har hele tiden sagt at han vil trappe kraftig opp i Afghanistan. Av nåværende omkostninger og fremtidlige, er dette en link jeg kan gi deg.

Ellers har du her en link for Obamas plan for Afghanistan.

Kort sagt, så vil altså Afghanistans omkostninger, økes med 60%. Foreløpig er tapene 2 milliarder i måneden for Afghanistan. Disse 1,2 milliardene i tillegg er ikke smått med penger det nei.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
På hvor lang sikt festen? Det er jo nesten en selvfølge at børsen vil komme over 500 igjen, men hvis du er relativt kortsiktig er det jo ekstremt.

La meg tippe. 550 i 2010. Da tror jeg federal reserve har økt rentene så mye at det stopper opp. Kanskje USA da etter å ha økt rentene og så satt de ned igjen, endelig skaper en genuin boom i det amerikanske markedet. Bare gjetninger dette. Men skulle 1998-2000 gjenta seg blir det noe slikt.

Endret av festen
Lenke til kommentar
På hvor lang sikt festen? Det er jo nesten en selvfølge at børsen vil komme over 500 igjen, men hvis du er relativt kortsiktig er det jo ekstremt.

La meg tippe. 550 i 2010. Da tror jeg federal reserve har økt rentene så mye at det stopper opp. Kanskje USA da etter å ha økt rentene og så satt de ned igjen, endelig skaper en genuin boom i det amerikanske markedet. Bare gjetninger dette. Men skulle 1998-2000 gjenta seg blir det noe slikt.

Da er du nok en av verdens største optimister. Selv om jeg ikke sier du tar feil. Men veien dit er veldig lang, da skal man se en drastisk forbedring i verdensøkonomien bare fra måned til måned. Jeg ser det selv som totalt urealistisk. 400 er for meg et absolutt best-case på den sikten.

Du tror altså man går rett over i en boom tid igjen!? Ikke bare en normalisering, men en stor oppgangstid. En ny lånefest, med andre ord.

Lenke til kommentar

Da er du nok en av verdens største optimister. Selv om jeg ikke sier du tar feil. Men veien dit er veldig lang, da skal man se en drastisk forbedring i verdensøkonomien bare fra måned til måned. Jeg ser det selv som totalt urealistisk. 400 er for meg et absolutt best-case på den sikten.

Du tror altså man går rett over i en boom tid igjen!? Ikke bare en normalisering, men en stor oppgangstid. En ny lånefest, med andre ord.

Jeg ser på dollar mot BRL (real) f.eks, det ser ut som dollaren er på vei utfor et stup. Skjer det, betyr at hele boblen fra 2003-2007, igjen fyres opp. Oslo Børs kan gjerne gå til 550 eller mer da. Det behøver ikke å bli noen oppgangstid i USA. Det holder at dollaren svekker seg kraftig og at inflasjonen tar seg opp, slik at boligprisene stabiliserer seg og kanskje stiger litt. Det kan også bli en boble som kan støtte økonomien. Infrastruktur og alternativ energi f.eks. Det kan alltids bli en ny oppgangstid.

Lenke til kommentar

Jeg ser på dollar mot BRL (real) f.eks, det ser ut som dollaren er på vei utfor et stup. Skjer det, betyr at hele boblen fra 2003-2007, igjen fyres opp. Oslo Børs kan gjerne gå til 550 eller mer da. Det behøver ikke å bli noen oppgangstid i USA. Det holder at dollaren svekker seg kraftig og at inflasjonen tar seg opp, slik at boligprisene stabiliserer seg og kanskje stiger litt. Det kan også bli en boble som kan støtte økonomien. Infrastruktur og alternativ energi f.eks. Det kan alltids bli en ny oppgangstid.

Faktisk litt enig. Jeg tror også dollaren kan stupe og presse opp andre børser og valuta... Mye sannsynlig noe slikt skjer følger man nominell renteparitet teorien.

edit skrive leif

Endret av investor
Lenke til kommentar

Nope, sorry mac. Tror ikke noe på dere :p

Gikk over fra bull til bear her om dagen (og alle vet jo hvordan det gikk i dag, OG hvordan det sikkert går på mandag), men har planer om å sitte her en stund. Om det er lurt.. ja det vil tiden vise :)

Hvis siste ukes fortjeneste ser ut til å skrumpe bort i løpet av neste uke får det så være. Noe må jeg jo lære av dette. Jeg har en litt irriterende teori om at jeg lærer langt bedre av å tape noen kroner enn å tjene noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...