Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Jeg liker boka "the intelligent investor"...

Den anbefaler jeg også på det sterkeste. Litt å lese der. Ønsker du mer basics og orientering mot verdsettelse av aksjer - så anbefales Ole Thoresens "Verdsettelse av aksjer". Den sistnevnte er en veldig grei bok. The Intelligent Investor handler mer om psykologi osv.

Til sammen, får du en veldig fin innføring. Selv om The Intelligent Investor er langt mer enn innføring. Buffett er jo kjent for å si: "Skal du kun lese en bok om aksjer, burde det være denne". Jeg anbefaler deg å kjøpe begge.

OK, jeg ser at dette ikke var snakk om tips angående bok-kjøp. Men jeg får vel rette anbefalelsen til Sondrizzle og andre, som ønsker å lære mer om aksjer.

Forfatteren av Boka tror jeg tapte ca. 90 % i 1929 smellen, og nærmest gikk konkurs og også døde i 1973-74 bear markedet. Det er strategier som virker i den type økonomi hvor sentralbankene har kontroll, men strategiene virker dårlig etter en lengre periode med spekulasjon som på 1920 tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest begge bøkene du nevner og er enig i at "the intelligent investor" er en god bok. Grunnen til at jeg spurte festen var at jeg var interessert i hvordan han tolker markedet vha. de historiske sammenligninger han vanligvis kommer med. Jeg liker hans tilnærming selv om jeg er uvitende skeptisk til hvor akademisk riktig det er. :)

Men når vi først er inne på bokanbefalinger til de nye her på forumet kan jeg nevne Alexander Elder. Han er en sovjetisk psykolog som flyttet til USA og starte med trading og har skrevet flere bøker om dette. Med tanke på hans profesjonsbakgrunn kommer han med mange gode synspunkter på hvor viktig det er å ha kontroll og forståelse for hvordan hodet fungerer i en tradingsituasjon. Metodene er ikke nødvendigvis viktigst, men hvordan du utfører de.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Jeg lurer veldig på hvor pengene går i dag. Det var litt som gikk inn i gull, men det er knapt noe bevegelse i det nå, aksjer er ned, statsobligasjoner er ned, dollaren er ned. Jeg tror pengene går inn i cash, men det er en atypisk dag. Det ser ikke ut som det er positivt for markedet at rentene på statsobligasjonene og fastrenene i USA, stiger så mye som nå. Det setter en demper på tingene foreløpig. Men det er ikke helt typisk, egentlig burde markedet eller gull gått opp nå, som statsobligasjoner var så mye ned.

Lenke til kommentar
Har lest begge bøkene du nevner og er enig i at "the intelligent investor" er en god bok. Grunnen til at jeg spurte festen var at jeg var interessert i hvordan han tolker markedet vha. de historiske sammenligninger han vanligvis kommer med. Jeg liker hans tilnærming selv om jeg er uvitende skeptisk til hvor akademisk riktig det er. :)

Men når vi først er inne på bokanbefalinger til de nye her på forumet kan jeg nevne Alexander Elder. Han er en sovjetisk psykolog som flyttet til USA og starte med trading og har skrevet flere bøker om dette. Med tanke på hans profesjonsbakgrunn kommer han med mange gode synspunkter på hvor viktig det er å ha kontroll og forståelse for hvordan hodet fungerer i en tradingsituasjon. Metodene er ikke nødvendigvis viktigst, men hvordan du utfører de.

Trading er vanskelig. Hodet tuller med deg da. Det er mulig å gjøre det riktig, enten med virituelle penger, eller med småpenger. Men med store penger, da kladder det seg til. Derfor holder jeg meg unna trading, spesielt daytrading. Angående akademiske tanker. Det er nok ikke så akademisk nei. Jeg vil kalle det amatørsynsing:)

Lenke til kommentar

De fleste utviklende markedene som Kina, India, gull, osv er over 250 dagers snitt. Dow Jones, Oslo Børs, osv sliter med den. Kanskje det skal skje en dekobling, samtidig med at statsobligasjoner i vest skal virkelig slite.

Lenke til kommentar
De fleste utviklende markedene som Kina, India, gull, osv er over 250 dagers snitt. Dow Jones, Oslo Børs, osv sliter med den. Kanskje det skal skje en dekobling, samtidig med at statsobligasjoner i vest skal virkelig slite.

Statsobligasjoner skal slite...

Lenke til kommentar

http://www.ft.com/cms/s/0/9ddfc6e6-3a5b-11...144feabdc0.html

Denne er bra, short view hos FT, denne er om statsobligasjoner. Jeg er usikker på effekten om disse obligasjonene fortsetter å synke nå.

Det er nok et press på FED, at de skal kjøpe opp mer obligasjoner for å holde rentene lave. Det er bra for aksjemarkedet. Hvis det ikke skjer, blir det et press på at de korte rentene må opp, selv om økonomien er dårlig. Det er ikke bra på aksjemarkedet. Men det ser ut som det er ganske bra for Kina, gull og noen råvarer. Det blir nesten som en omvendt asia krise.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Føler jeg småmaser litt nå egentlig; men det er noen i klassen som har begynt å bruke Nordnet.no som hjelp til aksjer og slikt, noen som har noe erfaring med siden og eventuelt vil anbefale den? :)

Lenke til kommentar

Stresstestene gikk bedre enn ventet, spesielt for de bankene med "billige aksjer", og det liker markedet, tror det skal oppover i morgen. Dårlig for Wells Fargo. Nå skjønner jeg hvorfor Warren Buffet har vært så positiv til Wells Fargo og negativ til stresstestene i det siste. Han må ha hatt greie på resultatet.

Lenke til kommentar
Føler jeg småmaser litt nå egentlig; men det er noen i klassen som har begynt å bruke Nordnet.no som hjelp til aksjer og slikt, noen som har noe erfaring med siden og eventuelt vil anbefale den? :)

Jeg har brukt nordnet i godt 1 1/2 år og er godt fornøyd med tjenesten.

Bruker Nordnet selv. Anbefales absolutt. De er også det billigste alternativet der ute. Du får et meget gunstig "nybegynner"-tilbud de første 3 månedene. De ulike store nett-meglerne er nok sånn ca identiske når det gjelder kvalitet, service osv. Derfor er det ingen grunn til å velge noe annet enn det billigste alternativet. Må si at jeg ikke er annet enn fornøyd med Nordnet.

Det eneste jeg savner, om jeg skulle være pirkete, er mulighet for å se omsetningen på børsene. Jeg finner det ihvertfall ikke. Selvsagt ser man omsetning på enkeltaksjene når man trykker inn på dem - men savner det å se hovedindeksens omsetning. Det hadde vært greit om de hadde fått det til. Det er jo så lett å glemme å sjekke omsetning. Jeg bruker Oslo Børs' egen side for å sjekke den. Men burde vært unødvendig.

Eller er det bare meg som ikke har funnet hvor de oppgir omsetningen på Nordnet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da tror jeg nesten at jeg går for Nordnet.no da, dog synes jeg det virket temmelig tungvindt å måtte sende inn to former for legitimasjon samt fødelsesattest når man skal registrere seg :p

(siden jeg regnes som mindreårig)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hm. Det er vel slik uansett hvilken megler du velger. Det er veldig enkelt å opprette konto hos nordnet når du er myndig ivertfall. Lansky: Jeg tror ikke nordnet har den funksjonen. Send de en melding om det, kopier den her, så skriver jeg det samme. kanskje de tar det til etterretning : )

Lenke til kommentar
Stresstestene gikk bedre enn ventet, spesielt for de bankene med "billige aksjer", og det liker markedet, tror det skal oppover i morgen. Dårlig for Wells Fargo. Nå skjønner jeg hvorfor Warren Buffet har vært så positiv til Wells Fargo og negativ til stresstestene i det siste. Han må ha hatt greie på resultatet.

Jeg vet ikke hvordan markedet vil reagere på testene. Kanskje markedene ser rett igjennom testene!? Testene er jo ganske hinsides i og for seg. Det er mye spill for galleriet fra Obama og Geithner sin side. Tillit, tillit, tillit. Testene handler om å gi tillit til markedene. Skal bli spennende å se akkurat hvor mye de vil bety. Du skal ikke undervurdere markedet! Markedet kan se igjennom hele testene.

Dersom markedet fyres opp ytterligere av stress-testen, så tror jeg uansett det på sikt vil gjennomskue det hele.

Lenke til kommentar

Jeg har en konto hos interactive brokers. De er noen hakk bedre enn nordnet. Er du ikke så gammel tror jeg også minimumskravene for å starte en konto er lave. Det er normalt 10000 dollar, men kanskje du slipper unna med 2500.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noen som deler mitt syn på stress-testene?

Husk at de skulle opprinnelig utgis på tirsdag. Hvorfor ble det utsatt til torsdagen? Stikkordet er tillit. De bankene som trenger å hente inn mer penger, hadde allerede uttalelser klare for hvordan de ville gå frem. Dette var mest sannsynlig grunnen for utsettelse, disse testene handler om tillit, bankene fikk den ekstra tiden på å forberede seg på gode uttalelser.

Vil markedene bite på agnet? Eller vil de se igjennom forestillingen? USA er mestre i oppdekking av sannheter. Det er til å bli kvalm av. Den verste under krisen, er jo helt klart utbailingen av AIG - gjort av sentrale Goldman Sachs aktører. Goldman Sachs sparte 13 milliarder på dette! 13 milliarder robbet de fra de Amerikanske skatte-betalerne.

Tapet for Goldman Sachs i AIG var som nevnt 13 milliarder dollar. Henry Paulson var secretary of the treasury, han hadde ansvaret for om AIG skulle reddes ut eller ei. Han er tidligere sjef for Goldman Sachs. Den eneste utenfor Washington som fikk sitte inn på avgjørelsen, var Lloyd Flankfein - nå og daværende leder for Goldman Sachs. Er ikke dette korrupsjon, vet ikke jeg! Begge er klart inhabile, og burde aldri hatt noe innflytelse i saken. Men ikke bare det! Hvem leder AIG for staten nå? Jo, Ed Liddy - hentet rett fra styret i Goldman Sachs!

HALLOOOOOO!!!!!! Det som ble skandalen under dette, var bonusen sjefene i AIG fikk etter å bli bailet ut. Det var jo peanuts i forhold til den egentlige skandalen! Men igjen så avleder og røyklegger staten faktum. Obama og co, er akkurat som Bush var i sin tid. Staten dekker over sannhetene. Jeg håper markedene ikke biter på agnet. Jeg håper på kritiske røster.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...