Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal $700.000 være mye for en kar som han? Med en slik jobb og med slik innsikt han burde ha når det kommer til investering finner jeg det virkelig merkelig at han ikke har greid å opparbeide seg større kapital enn som så..

Lenke til kommentar

Hei! Helt enkelt; hvilket fond setter jeg 10.000 kr i?

 

Jeg vil ha et sikkert, globalt fond, investeringen skal gå over 5 år. Setter jeg pengene inn som 2x5000 kr?

 

Gjør det noe om jeg setter pengene inn nå, eller bør jeg vente på et crack?

 

EDIT: Det blir nok skagen global.

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Hei! Helt enkelt; hvilket fond setter jeg 10.000 kr i?

 

Jeg vil ha et sikkert, globalt fond, investeringen skal gå over 5 år. Setter jeg pengene inn som 2x5000 kr?

 

Gjør det noe om jeg setter pengene inn nå, eller bør jeg vente på et crack?

 

EDIT: Det blir nok skagen global.

8660504[/snapback]

Du kjøper fondsandeler, for 10.000,- kan du typisk få 12,2686 fondsandeler i et eller annet fond da har du litt over 12 andeler. Prisen er avhengig av hvilken kurs fondsandelene står i, kursen pleier vel å være mellom 100 og 1000.

 

Skagen global høres fornuftig ut, holberg og odin har jeg også hørt positive ting om, sjekk forøvrig ut http://www.morningstar.no/ og hvilken rating de har gitt fondet. Skagen global har fått 5 stjerner, hvilket er det beste de gir.

 

Jeg ville ikke giddet å vente på et krakk eller en korreksjon, selv om perioden fra mai til oktober generelt er den perioden krakkene kommer i, og børsen generelt er litt nervøs for tiden. Er du redd krakk kan du selvsagt vente til november. Eller kjøpe for 5000 nå, og for 5000 i november.

Lenke til kommentar

Globalt vs Norske vs Nordiske fond; hva velger jeg og hvilket innenfor de gruppene velger jeg? Mtp 5 år, ca 10 - 15.000

 

Hva med ODIN Maritim? De har hatt en heftig vekst de siste 5 årene!! :O Er dette høyrisiko?

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Hva tror dere om å kjøpe aksjer i funcom og ha de til over nytt år? vil tro at mmo-spillet dems som kommer ut 30 okt blir veldig bra...

8659682[/snapback]

Hvis det ikke blir forsinket og buggfritt vil nok dette være en god investering, jeg tør ikke å kjøpe i funcom.

8660238[/snapback]

 

Det er så å si forventninger om at det blir forsinkelser på mmo's, noe annet ville vært en sensasjon.

 

 

Globalt vs Norske vs Nordiske fond; hva velger jeg og hvilket innenfor de gruppene velger jeg? Mtp 5 år, ca 10 - 15.000

 

Hva med ODIN Maritim? De har hatt en heftig vekst de siste 5 årene!! :O Er dette høyrisiko?

8663943[/snapback]

 

Dette finnes det mange ulike meninger om... og du bør nok gjøre din opp selv. Sjekk ratinger, les artikler på nettet. Sats på fond som drives som fond og ikke bare som tillegsprodukter til en liten sparebank.

 

ODIN Maritim er nok mer konjunkturpreget enn bredere fond, på godt og vondt. Spørsmålet er bare om det kan fortsette å gå så godt.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Det var det, min erfaring med aksjer er over for denne gang. Skal bygge hus, og trenger de pengene i byggeperioden. Gikk inn med 30k, tar ut 30k. Det har svingt fra 29k til 35k.

 

Det å handle med aksjer forutsetter, etter min mening iallfall, at en har tilgang til aksjemegler (nordnet.no) på dagtid og en kan sette seg inn i markedet. Å handle med aksjer kun på gøy, blir et sjansespill.

 

Noe å se tilbake på, er kanonkjøpet GGS, rett og slett herlig. Hadde Funcom i en liten periode, men solgte pga lav omsetning. Tull og fanteri.

Lenke til kommentar

Det høres synd ut, billybob.. du som grunnla tråden :)

 

Vel.. er vel ikke nødvendig å være tilgjengelig på dagtid.. det vil jeg tro at man blir mer avhgengig av, eller lett kan bli det.. og det kan være deprimerende å se sine aksjer falle hele dagen, i motsetning til hvis du sjekker en gang om dagen, eller litt nå og da..

 

Min største bombe i dag var at jeg i går tenkte på at seabird var veldig lavt.. og leser om den nå på na24.no at de steg med 10% :(

Det er jo bra, siden jeg har aksjer i selskapet allerede.. ennå så ligger jeg i minus, men med 10% så er det ikke lange veien igjen :)

Lenke til kommentar
Vel.. er vel ikke nødvendig å være tilgjengelig på dagtid..

Nei, men det kan være en fordel, spesielt når man har så flaks som jeg hadde med Telio-handelen min. Kjøpte 6 poster forrige uke for 17,50, som bortsett fra en enkelt post til 17,20 var det billigste da. Solgte alt igjen i går til 18,80, og bortsett fra mine poster ble det bare solgt en annen til den prisen, som var dagsrekord.

 

Har ellers funnet ut at Netfonds ikke er det helt store. Det tar en evighet å overføre penger til/fra, og jeg måtte ut med 89 kr/handel i gebyr. Uansett kommer jeg sansynligvis til å bare sette pengene på fond i stedet for å fikle selv. Man blir sittende og trykke reload på kursen til stadighet, og det er ikke særlig bra når man egentlig skal jobbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...