Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som forsåvidt er trenden er det som vises her:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UBB#cha...ource=undefined

USA trykker nok dollar og til slutt for de høy inflasjon og litt marginal vekst, kanskje stabiliserer dow jones til 10000, mens de utviklende markedene og endel andre ting, som jeg har lagt til i linken, fortsetter den trenden de er på ,oppover.

Jeg tipper dollaren styrker seg litt i morgen, og at det blir en dårlig dag.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er jo igrunnen ganske morsomt å se rally i Seadrill, STL... i dag (Torsdag). Oppgangen var helt klart relatert til at oljeprisen gikk opp.

Sannheten er jo at ser man dollar/oljepris, så har faktisk oljeprisen gått ned. Men det er jo åpenbart at folk ikke tar hensyn til verdien av dollar ved siden av oljeprisen. Man kan kalle det en amatør-feil, men det er faktisk et stort antall som ikke tenker over det.

De fleste av oss i tråden (alle?) tror jo på en mer eller mindre kraftig svekkelse i dollaren på litt sikt. Spørsmålet er jo hvor godt den Norske kronen, Euroen, Yen... vil holde seg i forhold. En ekspert spådde jo i dag en sterk krone - men dette har jo vært åpenbart lenge for oss. Det er klart at Norge er og blir en av verdens aller tryggeste havner. Men når dette ut godt nok, kan vi få en storm av investeringer her til lands. Selv om det er klart at mange er skeptiske til Norge og sosialismen vi har (herunder reguleringene, skattene...).

Lenke til kommentar
Har noen kjennskap til black earth farming som er notert på svenskebørsen?

Med det navnet, hørtes jo selskapet ut som en slags spøk. Enten som et selskap tuktet på rasisme, eller som et data-spill. (Så nei, jeg kjenner ihvertfall ikke til dem.)

Men i og med at det er en gårds-industri, så høres det spennende ut - spesielt i disse tider. Det drives dog ut ifra Russland, så er jo noe å tenke på det. Men ellers et selskap som ihvertfall ser ut til å være verdt å sjekke ut nærmere.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Har noen kjennskap til black earth farming som er notert på svenskebørsen?

Med det navnet, hørtes jo selskapet ut som en slags spøk. Enten som et selskap tuktet på rasisme, eller som et data-spill. (Så nei, jeg kjenner ihvertfall ikke til dem.)

Jeg må bare si, som på god gammel stavangersk... 'Nå blei eg øvigidde!'.

Er det ikke lov å kalle noe svart eller hvitt lengre? : D

Black earth farming refererer til et russisk jordbruksområde..

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Jeg må bare si, som på god gammel stavangersk... 'Nå blei eg øvigidde!'.

Er det ikke lov å kalle noe svart eller hvitt lengre? : D

Black earth farming refererer til et russisk jordbruksområde..

Joda, det fant jeg jo ut med en gang jeg sjekket hjemmesiden til selskapet da du spurte om selskapet. Men du må jo være enig i at det er et litt spesielt navn. Hadde noen spurt meg om hva jeg syns om "Black Earth Farming" - så hadde jeg nok sagt noe ala "Nei, har ikke hørt om det. Er det et bra spill?" :D

"Black earth" høres ut som dommedag, en ødelagt verden eller noe meget lumsk noe. Det blir som om noen fra stedet "Hell" i Norge, skulle hatt et selskap med navnet "Hell industries" eller lignende. Ikke akkurat et heldig navn må jeg si.

Uansett - jeg har lest meg litt opp på selskapet. Det virker som det ligger en stor risiko. Mye av det nettopp grunnet at det er i Russland, et land med dårlig rettssikkerhet. Spesielt eiendomsretten er vanskelig, det eksisterer sære lover som gjør det vanskelig å eie jorden fullt ut. Å man har sett nå med Telenor, at Russland kan være veldig upåregnelige. Men jordbruk er uten tvil spennende, å selskapet virker lovende etter hva jeg har lest til nå.

Så dette selskapet skal jeg nok sniffe en del mer på.

Var det en spesiell plass du kom over selskapet? Ble du tipset om det e.l.?

Lenke til kommentar

Jeg tror denne devalueringen av dollaren kommer til å forandre spillet totalt fremover. I 1971 og 1970 var det flere konkurser i jernbanesektoren i USA. De neste årene, etter devalueringen, og stikk i strid med hva analytikerne trodde, ble det en av de sterkeste sektorene de neste årene. Det blir spennende å se hva som skjer. Russiske MTL er et selskap som har mye forskjellig, de lager både kull, stål, nikkel og er noe som burde beskytte mot inflasjon.

Et par selskaper som gikk opp voldsomt i USA i går: Alcoa (AA), og Patriot Coal. Markedet posisjonerte seg for inflasjon.

Dryships gikk opp. Markedet har begynt å fokusere på at de har kjøpt seg en rigg etter at de fikk en kontrakt, jeg tror kanskje det er mer potensiale for dryships.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er så mye penger ute i systemet nå, at oljeprisen kan passere 200-300 dollar i løpet av 2010. Jeg har sterk tro på sølv selskapet CDE. De er nesten konkurs, men for inflasjonen fart kan det virkelig gå sterkt.

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...mp;optstyle=380

Hecla Mining:

Om inflasjonen kommer ut av kontroll kan prisen på sølv gå fra 13-14 dollar helt opp til 3-400 dollar per unse.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Se også utviklingen til UNP.

Søkket først, i 1971, er når USA gikk av gullstandarden og devaluerte dollaren.

Se også 1985, etter plaza akkorden i Tokyo. Også da gikk inflasjonen opp. Jernbaneaksjer er et godt mål på den underliggende inflasjonen i systemet. Og det har vært betydelig med inflasjon hele tiden.

Endret av festen
Lenke til kommentar

De amerikanske børsene føler seg litt frem. Det skal nok oppover, selv om det er en nervøs stemning, spesielt i bankaksjer. Det er et bra tegn at de aksjene har gått opp 20 % om dagen, og at bevegelsene ned, er mindre, relativt til opp dagene.

Lenke til kommentar

Ja, det er vanskelig å vite hvordan man skal posisjonere seg. Men en ting er sikkert - det er et tap å ha pengene i banken!

Vi ser jo bare i Norge, at inflasjonen er på vei oppover allerede nå! Det er et meget stygt tegn. Å den store inflasjonen jeg har spådd siden nyttår, kommer antakelig til å bli enda verre enn jeg først trodde. Blir spennende å se hva Gjedrem gjør på neste rentemøte. Han burde sette renta opp, men minimum er å holde renta i ro.

Gull, sølv eller investeringer mot inflasjon er et must. Ellers mister du dine sparepenger for inflasjonen. Det er jo nok en gang de med store lån som blir belønnet, mens de som sparer mister sine verdier.

Som jeg skrev for en uke eller to siden, så er nok det aller lureste å ta opp lån nå, for så å hamstre gull og sølv. Siden jeg anbefalte dette, har dog gull gått 50 dollar - fra 900dollar, da prisen korrigerte ned fra 1000 dollar oz. Men det er bare å posisjonere seg når man føler for det.

Lenke til kommentar
Det er en typisk "wall of worry" dag i dag.

http://www.investopedia.com/terms/w/wallofworry.asp

Greier markedet å avslutte dagen i pluss er det et styrketegn, ellers er det ikke noe bra for utviklingen fremover.

USA er rottent til roten, det er bare bra om dette omsider vises på DOW. De er konk, men blir holdt kunstig i live av Østen. Dette er et suckers rally, jeg er ikke i tvil. Men som sagt er det spørsmål om det er over allerede nå, eller om det i beste fall vil gå til 8-8500.

Når var den siste spikern i kista for USA? Jo, den kom da Obama vedtok den enorme krisepakken 29 Januar 2009! Da var det gjort, da ble en kommende hyperinflasjon et faktum, samt at USA gjorde sin utenlandsgjeld så stor at de i realiteten var konk.

Den dagen man vet denne krisen blir over, er når verden ikke lenger er avhengig av USA. At verden innser at USA er konk, å føyer seg til rekken av Romerriket, Sovjet, Preussen, det Mongolske Riket... Alle stormakter har omsider gått under. Å det er egentlig meget fascinerende å se hvorfor de gikk under, for det er faktisk veldig mye av de samme grunnene for alle stormaktene. Selv om dette er et historisk spørsmål.

Verden er klar for at en ny stormakt skal ta over, å denne gangen blir det mest trolig Kina.

Så skal det bli spennende å følge USA de neste 20-50 årene. Celente får antakelig rett i at det vil bryte ut borgerkrig. Igjen mye på grunn av det samme som styrter alle stormakter - nemlig økonomiske grunner. USA ser for seg en fremtid med hyperinflasjon, meget høye renter og meget høye skatter. Sistnevnte fordi omsider vil man kreve at USA skal betale tilbake lånene sine. Her vil de Norske skattene synes små i forhold. De som beholder jobbene i USA, vil sikkert se 70-90% skatt de må betale.

La oss bare håpe verden ser mot livet uten USA så fort som mulig! Hvor lengre dette drar seg ut, å man kjører samme politiske politikk i Europa som USA, hvor verre blir det. Verden tisser i buksen for å holde varmen. Nå må det snart bli slutt på denne lapskaus og selvmordspolitikken!

Lenke til kommentar

PS: Jeg var faktisk, ganske tilfeldig, på en konferanse der holderen spådde USA sitt fall. Dette i 2025, men han kuttet dette til 2020 siden Bush var president. :grin:

Dette var før den økonomiske krisen vi nå er inne i. Det var helt i begynnelsen av 2007. Dette var altså da jeg hørte hans foredrag. Da hadde han allerede reist rundt å holdt foredrag i lang tid. Også en god del i USA. Mannen var ikke USA-fiendtlig overhode, det var en helt nøytral spådom fra hans side. Jeg husker han spesielt begrunnet det ut ifra USA sin utenlandspolitikk, krigføring, interne problemer, korrupsjon, at naturressursene i USA var overforbrukt...

Dessverre husker jeg lite av foredraget - annet enn at han var veldig overbevist om at Kina og Japan vill være fremtiden. Alt dette er jo morsomt å tenke tilbake til. Tingen er jo den, at han antakelig kunne kuttet langt mer i estimatene sine om USAs fall. Når det er sagt, så var han jo ikke så konkret som Schiff med han sine spådommer. Han var jo heller ikke noen økonom, å så neppe akkurat hvor rotten USA sin økonomi faktisk var.

Lenke til kommentar

Jeg bekymrer meg for mangelen på sirkulasjon i dollaren og fallet i USA sitt handelsunderskudd. Så lenge pengene trykkes, men uten at sirkulasjonen tar seg opp, spiller det egentlig ingen rolle at de "trykker penger", eller at verdien på dollaren faller endel, USA kan bare trykke penger, resten av verden som ikke kan trykke dollar har da et enda større problem. Jeg tror det blir et problem med inflasjon når omsetningshastigheten på pengene øker, men hittil har ikke det skjedd. Kina kan ikke trykke dollar, og jeg tror ikke RMB er like trygg som dollar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...