Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Her er det mer om jernbane:

http://www.noisefreeinvesting.com/blog/

Mye av det som er bra med jernbane er at veksten i årene, de neste 30 årene kommer til å komme fra en sterk bunnlinjevekst. De vil øke trafikken år for år. Bygge nye spor, utvide kapasiteten og tjene mer penger. Lastebiler kommer kun til å bli brukt for slutttransport. For større bedrifter vil en integrasjon med jernbanen bli stadig viktigere.

På flere større bedrifter i Norge, går det jernbanespor rett inn til bedriftene og de blir ikke brukt. Det kommer til å bli tatt ibruk.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat like mye spekulasjon i oljefutures igjen nå, som det var når oljeprisen var 147 dollar. OPEC ønsker å begrense spekulasjonen sier de. Jeg antar at de ønsker å unngå de store utslagene både opp og ned.

Baltic dry ble ganske høy. Jeg vet ikke om det er noen form for futures som kan manipulere markedet der?

Spekulasjon med slike futures gir ganske store muligheter for gevinst også:) Det er ikke mulig å få lånefinansiert aksjer på samme måten.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Markedet har 3 ulike tilstander nå:

1. Statsobligasjoner faller, aksjer faller, gull stiger (i dag)

2. Statsobligasjoner stiger, aksjer faller, gull faller

3. Statsobligasjoner faller, aksjer stiger, gull faller (noen ganger stiger både gull og aksjer og.

Lenke til kommentar
Aner et lite lys i tunellen nå.

Boligprisene er på vei oppover igjen, pengemarkedsrentene er klart ned og en del USA-tall overrasker positivt.

Det vil ikke vedvare. Her er det bare å bruke fornuften. Det er svært lite som tyder på at boligprisene skal fortsette opp. Husk også at boligprisene ikke har falt noe særlig. På grunn av at rentene har gått såpass ned, så ser mange folk en god kjøpsmulighet.

Boligmarkedet har gått ned på forventninger, å gikk nå opp på det samme. Det man glemmer er at mange vil miste jobbene sine. Det er for øyeblikket mange som ikke ønsker å selge - senere vil flere bli tvunget til dette. Det er ingen fornuft bak at boligprisene nå skal begynne å stige, når realøkonomien går elendig. Husk at "bolig-ekspertene" så godt som alle mann er meglere. SELGERE. Hvor er balansen? Tenk om retts-apparatet var slik at forsvarsadvokaten også var dommer!

I andre land har boligprisene stupt. Her i Norge har de ikke det. Dette er bare tull! Det er kun snakk om en korreksjon. Det er positivt at boligene går ned i verdi, de er alt for høyt priset nå. Men folk tenker ikke alltid bra. Enkelte kjøper bolig nå fordi renteutsiktene er meget gunstige. Men dette er på kort sikt. Du har jo ikke et boliglån i kun 2-3år. Altså kan det nå komme enda en boble oppå den gamle. Så dumme er folk, å de styres nå av optimismen.

Jeg snakker imot meg selv, men det er et vanskelig bilde. Spesielt for Gjedrem! Han ser nå at folk muligens begynner på en lånefest igjen - samtidig går realøkonomien elendig. Han kan ikke sette opp renten av den grunn! Men kan boligprisene gå motsatt vei av realøkonomien? Er ikke oppgangen kun en typisk januaroppgang, samt en rekyl/optimisme grunnet lave renter?

Bankene vegrer seg ihvertfall for å gi lån til førstegangsetablerende. Det skulle jo bare mangle. Men om trenden skulle fortsette, så er dette et fryktelig dilemma.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se noen definitiv trend for dollaren enda. Den kan gå både opp og inn i et multi år rally (som etter 1980), eller den kan falle ned igjen og la råvarer fortsette å være bra. Jeg tror USA trenger en svak dollar for å være konkurransedyktige.

Lenke til kommentar

Men ellers er jeg enig med deg kilik. Men man må jo bare bli oppgitt over nissebørsen i Oslo! Frykten herjer, men først og fremst herjer manipulatorene og shorterne. Skikkelig drittdag dette! Det er jo ikke gøy å se slik overreaksjon, når man selv er inne.

Men jeg må si at jeg ikke kan forstå at OSE skal noe særlig lengre ned. Jeg blir MEGET overrasket om vi går til 180. Jeg tviler ekstremt på at vi går under 200. Det er ikke noe nytt som har kommet den/de siste ukene som tilsier at krisen blir verre enn antatt. Spesielt i Norge blir jeg overrasket over nedgangen. Det er ikke grunnlag for slik pessimisme i Norge! Vi er et av de landene som stiller sterkest mot krisen. Men det er jo ikke omsetning - å manipuleringen kan herje.

Jeg øyner svært gode innganger nå. Man må jo heller spille på lag med svingningene, å dra nytte av kjøpsmulighetene. Jeg sitter på en følelse av at vi snur når som helst nå.

Teknisk analyse er kun som religion. Et manipulasjonsmiddel for massene. Men de som tror på TA må jo ha solgt seg ut nå. Så resten er manipulering. Jepp, jeg tror vi snur nå snart. Så får tiden vise om det kan bli en solid oppgang.

Lenke til kommentar

Huff, enda en stygg dag. Trodde for alvor at at OSE skulle stige ganske raskt til 300 etter jul, men nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal tro lenger. Sikret meg litt Seadrill i dag og mener iallfall selv at dette er veldig pene innganger.

Begynner så smått å planlegge en langsiktig portefølje igjen med Seadrill, derivat bull, og Yara, problemet er bare at jeg ikke vet hvor mye penger det er smart å spytte inn i dette råtne markedet. Kommer nok til å fortsette å småkjøpe litt på de rødeste dagene, og så får en vel bare håpe at det snur før alle pengene er brukt opp.

Lenke til kommentar

Det er muligheter for at dette kan dra litt ut. Japan er trege med å ta beslutninger som kunne svekket yen. Det er også et maktvakuum i Japan. Selv Obama er treg med å få til en svakere dollar. Det er liten grunn til å sende beskyldninger til Kina om han virkelig ønsker en sterk dollar. Han sliter med republikanere også. De trenger kanskje at det skal bli litt verre før de gjør noe. Det er slike konflikter som bidro til at depresjonen ble så stor. Norge er veldig avhengig av at både yen og dollar er svake for at det skal være likviditet til å smøre systemet. Jeg trodde det at statsobligasjoner svekket seg var nok, men nå tror jeg det må til mer. Det er også en slags vente og se holdning hos de som styrer i USA.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Forholdet mellom olje og gull er helt tilbake på 1998 nivå nå. Det er litt spennende å se om dette er en ny normaltilstand.

http://www.investmenttools.com/images/wfut...d_div_crude.gif

Normalt lønner det seg å kjøpe olje når olje er billig målt i gull, og kjøpe gull når olje er dyrt målt i gull.

Det som vises er hvor mange fat olje en unse gull kjøper. På grunn av peak oil vil det være en trend der gull kjøper stadig mindre olje.

Enda lenger tilbake.

http://goldprice.org/axstone/uploaded_imag...gold-724067.gif

Endret av festen
Lenke til kommentar
Bankene vegrer seg ihvertfall for å gi lån til førstegangsetablerende. Det skulle jo bare mangle. Men om trenden skulle fortsette, så er dette et fryktelig dilemma.

Det ser ikke akkurat ut som om bankene har snørt igjen pengesekken til førstegangslånere. Jeg har nå et par ganger blitt ganske overrasket over hvor mye enkelte får i lån. For en måned siden var det helt motsatt.

Skal se om jeg finner noe mer håndfast info ang. dette.

Lenke til kommentar

Media fortsetter sin ensidige fremstilling av krisepakker. Det har ikke en eneste gang blitt stilt spørsmål om redningspakker faktisk er veien å gå! Ingen av de som er imot redningspakker blir forespurt. Det illustrerer hvor manipulert, ukritisk og udyktig media faktisk er.

Peter Schiff - en av de få som faktisk forutså denne krisen - er en sterk motstander av krisepakker, som noen av dere sikkert vet. Hans argumenter er åpenbare, å det er virkelig elendig at han blir ignorert. Det han sier gjelder ikke fullt ut for Norge, fordi vi bruker penger vi faktisk har. Men veldig mye omhandler Norge, å gjelder også her. Det han sier er meget skremmende, å stikk i strid med det politikerne og de fremtredende økonomene sier.

Dette er et meget godt klipp.

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Nå er det like før det kommer masse likviditet inn i markedet. Jeg er redd vi er på vei mot olje på opp mot 1000 dollar fatet.

Det hørtes voldsomt ut, vil ikke forbruket synke og dermed stabilisere oljeprisen om den bare går til 10% av dette? Amerikanere bruker jo masse olje, og de har neppe noen problemer med å kutte forbruket sitt om det blir for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...