Splitter Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Klarte å snitte meg litt ned med oksene i dag. Har et snitt på 21.55 nå, så nå er jeg i pluss igjen. Skulle kanskje ha sikret gevinsten på slutten av dagen i dag, men teknisk så ser det ut som en pen dobbelbunn kan bli satt på OSE nå, og hvis DOW holder seg ut kvelden kan det vel se ut som omvent hode-skulder? Eller tar jeg helt feil nå? Personlig er jeg iallfall fremdeles opptimist, og krysser fingrer og tær for OSE til 250 før nyttår. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Det var endel utlendinger som handlet på børsen i dag. Kronekursen styrket seg også. Dow jones er opp 3 %, men i kroner bare 1 %. Det er veldig bra. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg prøver å finne selskap som kan tjene på en oppgradering av infrastruktur. Dette selskapet http://finance.yahoo.com/q?s=OSK Lager det meste innen spesialkjøretøy. For snø, asvalt, osv, et selskap som er billig nå relativt til den gode trenden selskapet har vært i svært lenge. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Dette er en bra video. Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det som skjer i USA nå er spesielt. Svak dollar og svakt aksjemarked samtidig. når dollaren svekker seg pleier børsen å styrke seg. Ikke i dag. dow - 2,17 , Dollar 6,88, mot Yen 91,7 Gull 5641. Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Sammenligning mellom conoccophillips og CEE fondet. http://finance.yahoo.com/echarts?s=CEE#cha...ource=undefined I forhold til trenden er CEE veldig billig. Sett startdato til 1991 for å få en bra sammenligning. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Siden jeg har litt penger på bok så foreslo min far her om dagen at jeg burde kjøpe aksjer i Statoil eller Telenor, dette er visstnok aksjer som er dømt til å gå opp i verdi hvis jeg bare venter lenge nok var hans ord. Har han et poeng i det? Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg tror det er riktig. Det er store verdier i telenor. De har posisjonert seg godt i vekstmarkeder og er alikevel ikke høyere i pris enn når folkeaksjen telenor ble lansert i 2001. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Her er også et børsnotert fond jeg tror vil gjøre det bra: http://finance.yahoo.com/echarts?s=CEE#cha...ource=undefined Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Siden jeg har litt penger på bok så foreslo min far her om dagen at jeg burde kjøpe aksjer i Statoil eller Telenor, dette er visstnok aksjer som er dømt til å gå opp i verdi hvis jeg bare venter lenge nok var hans ord. Har han et poeng i det? Helt klart. Det samme kan man si om Yara. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Så hvis vi går ut fra at jeg kjøper aksjer for 50000kr i Statoil eller Telenor, hvor stor økning kan jeg forvente? Vet det blir litt gjetting, men et forsiktig anslag på hva verdien kan bli? Har ingen erfaring med aksjer så vet ikke helt hva han egentlig vil jeg skal investere i Lenke til kommentar
kilik Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Det spørs hvor langt perspektiv man har, men tenker man rundt fem år fram i tid kan man regne med minst en dobling. Det er i alle fall svært liten sjanse å tape penger med såpass solide aksjer. Endret 16. desember 2008 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hvis du ser på denne grafen så vil du se en trend. http://finance.yahoo.com/echarts?s=EEM#cha...ource=undefined Telenor er ganske billig i forhold til denne trenden, mye av det er fordi investeringene til telenor i nye markeder har falt kraftig i verdi etter nov 2007 da boblen sprakk. Nå er det en ganske stor oppside i disse investeringene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) En ny utvikling som bloomberg har påpekt: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...&refer=home Konsekvensen kan være at gjelden i de utviklede økonomiene er for stor til at lave renter for noen særlig effekt bortsett fra en slags carry trade effekt, mens de utviklende økonomiene fortsatt kan ta opp mye gjeld og vokse samtidig som de tjener på lav oljepris og lavere råvarepriser som muliggjøres av lavere forbruk i de utviklede økonomiene på grunn av metningen i gjeld. Det kan bety en liten dekobling mellom Oslo Børs og utviklende markeder fremover. Endret 17. desember 2008 av festen Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Men utviklings markedene har stor risiko. Mange av dem høy rente og høy inflasjon til tross for lave råvarepriser. Utviklings markedene selger ofte til ”vesten” som for øyeblikket har problemer med å betale eller ikke er interessert i å kjøpe. Det betyr at markedet til utviklingslandene ikke eksisterer eller er mye dårligere enn for bare mnd siden. Mange utviklings markeder sliter også med sin valuta og pengepolitikk i tillegg til store handelsunderskudd og elendige nasjonalbalanser. Men som du sier festen, tiden er inne for gode ”carry trades”. Skal selv ta en trade nå med USD & UAH hvis alt holder seg som nå utover januar neste år. Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 http://www.bloomberg.com/avp/avp.htm?N=av&...F_AyqQqW0Vg.asf litt tilbake til den antatte boblen... Lenke til kommentar
festen Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Et selskap jeg har sett på som er ganske bra er BYD. De lager batterier (for nokia og flere). Og selger elektriske biler. De selger til en pris som tilsvarer 6,8 milliarder dollar for 6,8 million kvm med ganske nye fabrikklokaler, og de har 138 tusen ansatte. Slik det fungerer i Kina lever arbeiderne i egne byer som fabrikken eier, og det er noe helt annet enn amerikansk bilindustri. De startet opp i 1995. Warren Buffet kjøpte til en lavere pris, men det er muligheter for at dette er et selskap som vil begynne slik de startet i japan og korea. Med billige imitasjoner og produkter for merkevarer som nokia først, før de senere blir en merkevare selv. Samsung startet i 1969 og har på 39 år bygd seg opp til å bli den største merkevaren i korea. Det er en mulighet for at BYD blir en merkevare fra Kina og de har også det lokale markedet i Kina som er ganske ubegrenset. De har også en ledelse som er aggressiv:) http://jalopnik.com/344806/detroit-auto-sh...ough-cobo-arena Endret 24. desember 2008 av festen Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 hvor kjøper en selskaper som netfonds og nordnet ikkje handler i? Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 BYD HEHE xD Bakgrunnsmusikken i begynnelsen er knabbet fra introen i filmen The Rock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå