festen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Denne grafen her viser Warren Buffet sin favorittaksje mot 10 års amerikanske statsobligasjoner. Det er åpenbart at Buffet vedder på at de skal gå ned i verdi og ikke opp slik som er veldig populært å satse på i det siste. Hans innlegg i new york times kan tyde på at han mener tiden er inne for å dumpe statsobligasjoner. (bildet av dollaren som hopper utfor et stup forteller alt). http://www.nytimes.com/2008/10/17/opinion/...amp;oref=slogin "Buy American. I Am." http://finance.yahoo.com/echarts?s=USDJPY=...ource=undefined Sett på 2 års visning for å se trenden. I rødt er 10 års statsobligasjoner. De driver og bikker opp. Når det skjer, vil sannsynligvis USA gå i retning høy inflasjon. Og seadrill og de andre selskapene som tjener på dette vil da kunne fortsette boomen som før. Det er veldig modig av Buffet og satse på inflasjon nå som alle snakker om deflasjon, men det er det han gjør. Grunnen til at akkurat den aksjen holder seg så bra sammenlignet med tilsvarende aksjer, er at Buffet hamstrer. Hvis det er slik at 10 års statsobligasjoner er iferd med å knekke sammen, vil alt fra bulk til råvarer og hele anti dollar boomen fortsette med stor kraft, det er også en dobbel bunn formasjon i dryships. Jeg tror vi kan være nærme en bunn, det er ihvertfall ikke komfortabelt å vedde mot Warren Buffet. Endret 25. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Knytt denne artikkelen opp mot Buffet sin kommentar i NY times. http://www.reuters.com/article/email/idUSTRE49N1XX20081024 Jeg tror dollaren er på vei utfor et stup. Bildet fra hjemmesiden til Marc Faber: Dance of the death Jeg begynner å få lyst til å gå tungt inn i markedet. Trygve Hegnar tror jeg er en av de dårligste til å time markedet som finnes. Han var nesten like ille i 2003. Han sier du må være gal om du går inn i markedet nå. Og det er jeg jo ettersom jeg er i det amerikanske markedet. Han og Jim Cramer som også ønsker at folk skal selge er kjøpssignal, den elendige omtalen av olje og bulk er også kanskje et kjøpssignal. Alle de som trodde på bulk når det var dyrt har nesten gitt opp. Finansavisen var så negativ idag at det nesten ikke er til å tro at det er mulig å bli så negative. Jeg har aldri lest en så negativ avis. Eller sett så dårlige nyheter før. Det er drømmen at det skal bli så miserabelt. Kanskje dette er 1929 for dollaren, samtidig som situasjonen som USA nå er den samme som for Tyskland i 1930 mens Kina og Japan nå ligner på hvordan USA var i 1930 (En kreditor), det USA ikke er en kreditor er det som skiller de fra Japan, og hvorfor markedet kanskje tar kraftig feil om deflasjon. Markedet reagerer også negativt på positive nyheter fra boligmarkedet i USA. Når markedet reagerer negativt på positive nyheter er det et kjøpssignal.Jeg tror det vil slå bra ut for Oslo Børs. Peter Schiff skryter uhemmet av Norge og har investert i Norge da Norge passer perfekt for hans virkelighet om at dollaren kollapser. Dette går nok fint, selv om finansavisen skaper et bilde av verden sin undergang. USA er et land med store underskudd, vi har store overskudd, det samme har Kina og Japan, bra for oss. Det har vært høy inflasjon etter 2003, børsen på 215, er kanskje enda billigere enn når børsen var på 100, grunnen til det synes veldig godt her: http://research.stlouisfed.org/fred2/series/PPIACO?cid=31 , altså en permanent økning i prisen på råvarer, som gjør børsen relativt sett billigere nå enn da den var på 100. Brukes produsentprisene, er 100 på børsen i 2003 det samme som 153 nå. Oslo Børs i 1500 og Dow Jones i 30-40 tusen i løpet av 7 år? Endret 25. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Blir rimelig forvirra over alle disse nyhetene. Er dette dommedag, starten på en lang periode med økonomiske problemer for alle, eller vil alt løse seg rimelig fort? Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Jeg tror det er en korreksjonsfase for markedet i USA. Og en korreksjonsfase for syklusen i inflasjon, 1987 for råvarer og 1929 for dollaren og i verste fall cash, høsten 1974 for aksjemarkedet. Der det lønner seg å kaste seg på alt som beskytter mot inflasjon. Selskaper innen råvaresektoren med PEG under 1 tror jeg kan gjøre det bra. En genial investering nå tror jeg er kontrakter på sukker. Det kan komme til å ta av. http://www.youtube.com/watch?v=jJ4dNtbT_u8 Endret 25. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Det er endel positive data fra det som kan kalles USA sin "baltic dry indeks" for jernbane, det er på vei oppover, utrolig nok. Det er også en økning i boligsalget i det verste området i USA. http://railfax.transmatch.com/#TotCharts Endret 26. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Det er også en økning i boligsalget i det verste området i USA. gode nyheter for acta sine kunder det der... Endret 26. oktober 2008 av cup o` tea Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg leste om folk i Japan som kjøpte 30 årige amerikanske statsobligasjoner. Da mener jeg de er gale. Kanskje Acta er bra om det blir en form for hyperinflasjon. Papirpenger er jo ikke verdt noe mer enn monopolpenger så det kan absolutt skje. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Mer positive boligtall fra USA. Dobbel bunn for Nikkei målt i Euro. Kjøpte en Nikkei i januar, ville en fortsatt ha vært i pluss. Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Nå løsner aksjemarkedet. http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EDJI#...ource=undefined Statsobligasjonene er iferd med å bryte ned, det vil vi en veldig humpete yield kurve som er bra for aksjemarkedet. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det kan nok bli en liten sprett i morgen, men jeg tror den generelle usikkerheten er i største laget enda. Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det kan nok bli en liten sprett i morgen, men jeg tror den generelle usikkerheten er i største laget enda. Jeg tror ikke det. Nå tror jeg det starter en veldig brå oppgang. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg tror ikke det. Nå tror jeg det starter en veldig brå oppgang. Hvorfor? Nå følger ikke jeg med på Asia i det hele tatt, men det virker jo ikke som om Europa er klar for et hopp i positiv retning. Ingen tegn på det som jeg kan se i alle fall, men så er jeg helt fersk også da.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det at det løsner i kredittmarkedene og statsobligasjoner blir mindre attraktivt gjør at pengene går inn i aksjemarkedet. Det spiller ingen rolle om økonomien fortsatt er dårlig, og nyhetene dårlige. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Tallene for "consumer confidence" fra USA var helt utrolig dårlige i dag. Hvor viktige er disse tallene, og hvilke sektorer er det mest negativt for? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Er snakk om forbrukerøkonomien stort sett da de ser negativt på fremtiden og vil bruke mindre på ting som ikke er absolutt nødvendig. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Kan noen opplyse meg om hvordan GOGL kan falle under 6? De har gitt uttrykk for utbytte de kommende 5 kvartalene på mer enn dette? Eller det er sikkert at de vil stramme inn utbyttepolitikken sin nå..? Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det at det løsner i kredittmarkedene og statsobligasjoner blir mindre attraktivt gjør at pengene går inn i aksjemarkedet. Det spiller ingen rolle om økonomien fortsatt er dårlig, og nyhetene dårlige.Riktignok har kredittmarkedene bedret seg noe, men det har fremdeles bare gått fra historisk dårlig til fryktelig dårlig. Flukten fra statsobligasjoner har ikke jeg fått med meg. Det er en svak tendens og ligner hvordan amerikanske statsobligasjoner utviklet seg høsten 1974. De 10 årige satte en bunn på 3,3 % den 16 oktober (Og det er en dobbelt bunn med linjer tilbake til juni 2003 da det var 3,1 %, og ), dagen før artikkelen til Warren Buffet, og har vært i en trend oppover mot 3,8 % Lenke til kommentar
kilik Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 11% opp på Dow Jones for øyeblikket... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jepp, sitter å håper på et godt løft i morgen. Hvordan det går i dagene etterpå er for meg samme vei som høna sparker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå