Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag synes jeg børsen er urettferdig! Hvordan skal jeg mottstå fristelsen til å kjøpe aksjer når Seadrill ligger på 80 kroner? :dontgetit:

 

Mulig dette var veldig dumt, men et snitt på 80,80 føles uansett mye bedre enn da snittet var over 140. For å være helt ærlig angrer jeg på at jeg ikke sikret gevinst på slutten av dagen. USA ser alt annet enn pen ut, og kommer sikkert til å bli enda værre utover kvelden.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Er det egentlig noen stor selvfølge at børsen skal så veldig langt opp igjen? Om vi ser på de siste 12 år kan det jo se ut som den har vært på et kunstig høyt nivå...

 

post-6000-1223322439_thumb.png

 

 

Edit: Wow, D&J klatrer i en enorm fart nå! Kan bli bra i morgen ;)

 

I 1913 ble fed dannet. Det systemet kollapset i 1932 med en stor devaluering. Neste gang det kollapset og det skjedde en devaluering var i 1971 da bretton woods ble opphevet og usa gikk av gullstandarden. Nå skjer det igjen. Sannsynligvis når det har blitt "ille nok".

 

Det er nødvendig og ha minst 10 % plassert i fysisk gull.

 

 

DJIA 9,955.50 -369.88 -3.58%

Nasdaq 1,862.96 -84.43 -4.34%

S&P 500 1,056.89 -42.34 -3.85%

S&P/TSX 10,230.43 -572.92 -5.30%

Bovespa 42,100.79 -2,416.53 -5.43

 

GOLD 100 OZ FUTR (USD/t oz.) 866.200 33.000 3.96

LME COPPER FUTURE (USD/MT) 6080.000 197.000 3.35

LME PRI ALUM FUTR (USD/MT) 2298.750 38.750 1.71

LME LEAD FUTURE (USD/MT) 1707.500 27.500 1.64

LME ZINC FUTURE (USD/MT) 1583.000 19.000 1.21

 

 

I 1973-1974 var det en hard resesjon. Når problemene i USA kom frem økte gull 300 % og gikk motsatt av aksjemarkedet . Etter 1929 skjedde akkurat det samme.

Endret av festen
Lenke til kommentar

USA berget seg overraskende bra inn i de siste timene. Nasdaq var ned 9% på det verste, men endte på bare 4% ned. Kan tyde på en opptur i morgen.

 

Men er nok litt mer negativ med tanke på bunnen nå enn jeg var for noen dager siden. Jeg føler dette er mer enn en normal 50% nedgang som vi ser til vanlig. Det er heller ikke 1929, men noe i mellom. Ser ikke bort fra at vi skal ned på rundt 160.

Lenke til kommentar

150 vil være det samme som 100 i 2003 om inflasjonen tas med. En melkesjokolade har økt så mye i pris.

 

En ting som jeg liker å se på er at råvarer i 2002 var like billig som aksjer var i 1982. Aksjemarkedet falt veldig mye den gangen i 1987. Gull ligner veldig mye på hvordan aksjer oppførte seg i 1987. Råvarer er sannsynligvis fortsatt i et bull marked. Men hvor langt ned skal vi? Hvis råvarer fortsatt er i et bull marked vil ikke oslo børs gå til 100 eller falle så veldig mye mer.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er det neste som kan komme. Yen er opp over 30 % mot krona på et par mnd. Det er ingen tekniske signaler eller indikatorer som tyder på at børsen er ved noen bunn. Og børsen har aldri gjort en bunn de siste 20 årene uten slike signaler. Den eneste indikatoren jeg finner er at VIX er på et nivå det har vært bunner før. Derfor er det store muligheter for et rally, uten at det er noen bunn.

 

http://finance.yahoo.com/q/bc?t=my&s=%...=&c=%5EGSPC

Endret av festen
Lenke til kommentar

Den generelle boblen skapt av flommen av likviditet har holdt KPI nede og krona sterk, men alt av tjenester, varer og ting som produseres i Norge har økt med mye mer enn 10 %

 

Prisutviklingen på tømmer forteller noe om hvordan råvarer kommer til å utvikle seg. Tømmer er veldig billig i kroner.

 

lb.gif

 

Sukker viser også at inflasjonen er på vei oppover som trend.

http://www.investmenttools.com/images/wfut/softs/sblog.gif

 

Det som jeg tror er den beste måten å tjene penger på nå er å sette pengene i Yen. Det er en svekkelse på vei i yen som det er smart å utnytte. Følger Yen utviklingen etter Asia Krisen vil Yen øke 50 %

 

utviklingen i yen mot kroner er som en reprise på hvordan det utviklet seg etter asia krisen.

 

Om Yen øker 50 % vil det bli mer balanse i forhold til krona i Big Mac indeksen. Det som vil skje nå om jeg har rett er at krona vil gå fra å ha vært veldig overvurdert til å bli ganske nøytral på denne indeksen.

 

http://www.economist.com/finance/displayst...ory_id=11793125

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er fortsatt penger å tjene på denne. Den er opp over 20 % fra sist jeg linket, pluss at dollaren har styrket seg. http://www.proshares.com/funds/sds.html?Cu...Quote+and+Chart

 

Jeg ser den har en verdi på 5 trillioner. Derfor er det voldsom short aktivitet. Det jeg ikke liker med slike produkter og de bull og bear fondene på børsen er at pengene bare kan forsvinne selv om du har rett.

Lenke til kommentar

Jeg ser på Oslo Børs sine åpningstider, så står det en periode som heter førbørsperiode som varer fra 8:15 til 9:00 hvor handelen åpner. Kan noen forklare meg hva førbørsperioden er, samt sluttauksjon og etterbørsperiode?

 

EDIT: Røde tall så det spruter, ned 5% på 2 minutter X_X!

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...