Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Dette nyhetsbrevet er meget bra : http://www.gloomboomdoom.com/portalgbd/homegbd.cfm

 

Motivet "the dance of death" på maleriserien som brukes som bakgrunn er veldig beskrivende for det som skjer i USA nå :)

 

De aksjene folk daytrader i skulle jeg tro det var mest sannsynlig var bobler. Det virker helt logisk. Til tross for det er ikke gogl noen åpenbar boble ut ifra det fundamentale i selskapet, jeg tror boblen ligger i shippingratene og igjen er et produkt av den overordnede boblen i Kina. Kanskje jeg tar helt feil, i forhold til baltic dry slik den er nå, er ikke GOGL dyrt og vil sikkert gå opp igjen på kort sikt, men jeg redd baltic dry er en boble og da hjelper det ikke så mye på lang sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og du følger åpenbart heller ikke tørrbulk så at du er permabear på denne sektoren må du bare være. Dette er vanlig støy man må høre på der det ikke bygges noen arguementer forutenom at det er en "boble" og at ratene er høyt på chartet.... Helt tullete argumentering.

 

Du svarte ikke på mitt spørsmål: Hvilket meglerhus er det du bruker?

 

 

DNO er et lodd forresten mens vi prater om de aksjene som er mest populære blandt nettløkene.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

er ikke så farlig hva jeg bruker, har flere.

 

Jeg leser DN forsiden nå. Jeg ser døtrene til JF og noe om hvordan de fester. Det bare et symtom på at shipping er i en boble. Jeg ser Hermanrud snakke om at dette børsfallet bare er å blåse i. Det betyr at det er en bra mulighet til å gå short. Du har Ola Mæle som vil ha duell med Jens. Da tenker jeg at Mæle er skikkelig klar for en nedtur. Datteren til Hagen slipper å få kjøpe en Gård. Huff og huff ! Bernanke frykter 1970 tallet i reprise. Short Wega mining!

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å være irritert. Ny all time high på porteføljen idag. Gårsdagens kjøp er opp nesten 6%. Jeg ser bare på helheten, det fra avisen var bare en morsomhet. Selv om P/E kan være ganske lav kan det være en boble i selve inntjeningen. Det var derfor Benjamin Graham fant det nyttig og se litt lenger tilbake enn bare det siste året.

Lenke til kommentar

Kjøpte enda mer Seadrill i dag. At aksjen fallt etter de gode nyhetene i dag, må jo være en gavepakke. Er vel ikke så smart å legge alle eggene i samme kurv, så jeg antar at dette ble det siste kjøpet av Seadrill for en stund. Nå gjelder det bare å finne en annen aksje å bruke resten av pengene på. Kommer jo feriepenger snart også. :cool:

Lenke til kommentar
Hvilken avis går det an å lese hvis man har snøring, da?

Tradewinds, Lloyds, Baltic Exchange - Sistnevnte er den beste av de tre. Dette er dog shipping aviser. Aviser generelt så finnes det lite bra fra Norge, om man har noget peiling på noe, altså litt så ser man så mye feil i både FA og DN at det er latterlig at folk engang gidder å lese disse avisene. Utenom dette så må man være kildekritisk, bruk aviser der de har faget som spesielt felt, de feiler skjeldent imotsetning til FA og DN.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Hvilken avis går det an å lese hvis man har snøring, da?

Tradewinds, Lloyds, Baltic Exchange - Sistnevnte er den beste av de tre. Dette er dog shipping aviser. Aviser generelt så finnes det lite bra fra Norge, om man har noget peiling på noe, altså litt så ser man så mye feil i både FA og DN at det er latterlig at folk engang gidder å lese disse avisene.

 

Litt av et utsagn. Har du noe mer konkret som støtter det der?

Lenke til kommentar
Hvilken avis går det an å lese hvis man har snøring, da?

Tradewinds, Lloyds, Baltic Exchange - Sistnevnte er den beste av de tre. Dette er dog shipping aviser. Aviser generelt så finnes det lite bra fra Norge, om man har noget peiling på noe, altså litt så ser man så mye feil i både FA og DN at det er latterlig at folk engang gidder å lese disse avisene.

 

Litt av et utsagn. Har du noe mer konkret som støtter det der?

Avisene er proppfulle med feilinformasjon - Idag var det blandt annet tørrlastratene i FA som ikke stemte - Har ikke lest så mye mer, men satt litt på terrassen i solen med FA og hadde hunden i hagen :-) Jeg leser FA av og til, men kun for underholdningensdel, mye morsomt der blandt annet Langemyhr-saken som ruller og går.

 

www.drybulkindex.com - Dette er en fin nettavis for bulkere. SSY m.fl er troverdige kilder.

Lenke til kommentar
Ingen grunn til å være irritert. Ny all time high på porteføljen idag. Gårsdagens kjøp er opp nesten 6%. Jeg ser bare på helheten, det fra avisen var bare en morsomhet. Selv om P/E kan være ganske lav kan det være en boble i selve inntjeningen. Det var derfor Benjamin Graham fant det nyttig og se litt lenger tilbake enn bare det siste året.

Du er fortsatt uten relevant informasjon, tro ikke at Graham ikke så på fundamentaler. Det er forsjeller på bobleaksjer og selskaper der inntjeningen vil være god over lenger tid. At du mener bulk skal ned når du sitter med jernbane er også noe av det mer latterlige jeg har hørt om på lenge. Hvordan tror du de frakter malm og kull ut til kysten? Du argementerer ikke saklig, men kunne masse svada. Jeg er ikke irritert med folk som åpenbart har adfærdsproblemer bør får høre det, du er en.

 

Du nevner ikke engang nøkkeltall, hvilket er det Graham baserte seg på. Når Graham var i slaget var heller ikke Asia (India og Kina) det samme som det er nå. Det er en hel del faktorer som går i din glemmebok. Det fundamentale i tørrlast og dine kunnskaper er null, foreslår heretter at du er stille når du ikke har noen forutsennger for å vite noe. Alternativ to er at du setter deg inn i sektoren før du prater.

 

Det du også skal vite er at Kineserne i større grad er opptatt av prisen på malm og kull enn tørrlastratene. De betaler de ratene de må betale. At ratene er boble er fjas, for dette har med supply and demand og gjøre, med utilization på 100% på flåten sier det seg selv at man får store svingninger både opp og ned, men det fundamentale er der. Det er også merkelig at India og Kina er korte på kull, selv med disse ratene da det blir lempet inn mengder med dette, og det vil det bli i overskulig fremtid. Det du også glemmer er at kull ikke har en politisk effekt ved seg slik som oljen har.

 

Ta en titt på Jim Rogers - A Bull in China (Du er vel permabear på alt utenfor US?)

 

Kjøpte Alpha Natural Res idag - Ticker ANR NYSE på 81$ - Griselang.

 

Det fra avisen er bare en morsomhet - Ja felles for de alle DN og FA er at de ikke har snøring på hva de skriver om noen av de.

 

Jeg har lest boka. Og også hot commodities og investment biker. Han Jim Roger er ikke dum han og er ofte med Marc Faber på prosjekter som skriver rapporten jeg la link til :D Han var analytikeren til George Soros på 70 tallet. Det skulle ikke overaske meg om GOGL stiger 5-10 % på børsen i morgen, det er billig i forhold til tørrbulkratene nå. Jeg syns bare det er en farlig høyde på baltic dry, så litt gambling å kjøpe gogl billig med begrunnelsen at baltic dry skal holde seg. Egentlig er det litt dumt å diskutere hva en kjøper og ikke kjøper fordi det påvirker dømmekraften ved at en ikke er så åpen, kanskje jeg hadde vært mer positiv til tørrbulk om jeg ikke hadde diskutert det så mye her, det blir på en måte støy. Jernbane ser jeg litt annerledes på, for jeg vet at det er mye å hente på en sterkere dollar og svakere oljepris, samtidig som sterkere oljepris ikke er særlig skadelig på grunn av den overlegne konkurranse situasjonen og trenden, http://krugman.blogs.nytimes.com/2008/06/0...-off-the-rails/, og den lave linjeutnyttelsen, og lave andelen inntekter fra drivstoff hedging sammenlignet med sammenlignbare jernbaneselskaper,du har også Warren Buffet effekten som beskytter aksjen, om ikke det er nok er aksjen og veldig billig, kanskje 10 % i forhold til de faktiske verdiene i selskapet, så på lang sikt kan det umulig gå dårlig uansett utviklingen på kort sikt. USA har like mye å hente på jernbane til passasjertrafikk som Europa har å hente på godstrafikk. Tørrbulk, er ikke så spennende for meg. Det er så mange som bare sier at en blir rik om en kjøper noe JF tar i at det skremmer meg. Jeg tror Asia har veldig store problemer med inflasjon, såpass som de er på etterskudd tror jeg ikke en innstramming vil slå noe særlig bra ut på veksten. Jeg vet kanskje mer om Asia enn du tror, vi var i Kina før noen snakket om at det var lurt, men akkurat nå er jeg ikke spesielt optimistisk.

Lenke til kommentar

Artikkelen om rekordsetting innen tørrlast og tankmarkedet eller oversikten over bulkratene?

 

Nå vet jeg ikke så mye om DN, bortsett at de har vist seg villige til å bøye på sannheten for å selge en story, men finansavisen synes jeg har greid å holde seg til fakta. Ihvertfall såvidt jeg kan se. Det kan godt være at de hadde feil i meldingen av bulkratene, men det er vel litt over kanten å si at det er latterlig at "folk engang gidder å lese disse avisene".

 

Siden du virker som en ganske opplyst person, ihvertfall innenfor ditt felt, så er du vel klar over at slike ukritiskte bemerkninger kan bli tatt mye mer alvorlig enn hva du kanskje mente det.

 

men drybulkindex.com var ei bra side! (om litt 1994 design..)

Lenke til kommentar
Artikkelen om rekordsetting innen tørrlast og tankmarkedet eller oversikten over bulkratene?

 

Nå vet jeg ikke så mye om DN, bortsett at de har vist seg villige til å bøye på sannheten for å selge en story, men finansavisen synes jeg har greid å holde seg til fakta. Ihvertfall såvidt jeg kan se. Det kan godt være at de hadde feil i meldingen av bulkratene, men det er vel litt over kanten å si at det er latterlig at "folk engang gidder å lese disse avisene".

 

Siden du virker som en ganske opplyst person, ihvertfall innenfor ditt felt, så er du vel klar over at slike ukritiskte bemerkninger kan bli tatt mye mer alvorlig enn hva du kanskje mente det.

 

men drybulkindex.com var ei bra side! (om litt 1994 design..)

Jeg bryr meg nada om designet på sider så lenge de tilbyr god informasjon ;)

 

Kunne nok høres litt krasst ut.

Lenke til kommentar
At ratene er boble er fjas, for dette har med supply and demand og gjøre, med utilization på 100% på flåten sier det seg selv at man får store svingninger både opp og ned, men det fundamentale er der.

Om man kaller dagens rater en boble er en definisjonssak, men at de vil gå ned er helt sikkert. Det er i dag billig å bygge skip sammenliknet med hva man tjener på dem når de settes i drift, og før eller siden vil det derfor være bygget nok skip til at tilbudet dekker etterspørselen. Spørsmålet er når, ikke om.

Lenke til kommentar
At ratene er boble er fjas, for dette har med supply and demand og gjøre, med utilization på 100% på flåten sier det seg selv at man får store svingninger både opp og ned, men det fundamentale er der.

Om man kaller dagens rater en boble er en definisjonssak, men at de vil gå ned er helt sikkert. Det er i dag billig å bygge skip sammenliknet med hva man tjener på dem når de settes i drift, og før eller siden vil det derfor være bygget nok skip til at tilbudet dekker etterspørselen. Spørsmålet er når, ikke om.

Ja, det er klart. Dog er det endel folk her inne som bruker boble som argument når de ikke har noe saklig eller vet noe som helst om en sektor, men tydeligvis har en trang for å uttale seg.

 

Det er jo helt åpenbart at ratene ikke er en boble når man må bygge skip for å få de ned. Det beretter alt om at fundamentet er tilstedet, hvilket det er. At ratene skal litt ned i andre halv-del 2009 er nok priset inn i GOGL nå - Dette blir priset inn på FFA - Skulle vi lagt dagensrater til grunn i estimatene har GOGL P/E på 1. - 1.5. Noe ratenedgang er altså ikke å bekymre seg for. Det vi heller ikke må glemme er at GOGL er svært mange gode lange kontrakter på 5-10 år etter 2010.

 

Det er også store problemer med bygging av skip i disse dager for de av dere som ikke er klar over det. Det er en rekke verft som ikke har erfaringen med det, og vi ser allerede store forsinkelser på flåten.

 

I Q1 ble det kun levert ut 65 Capes av 120, bortimot 50% er altså forsinket. Det som også da er interresant er at på den andre linjen av flåten er det ekstremt mye skip som er 20 år og eldre, dette må etterhvert skrapes. Finnes veldig mange moment for diskusjon av ratene i bulk. Til sist spør jeg meg selv om hva det hjelper med fler skip når alle skipene hoper seg opp i havnene. (Befrakter betaler ventetid)

Lenke til kommentar

Det er mange folk som har tenkt på samme måte som deg før deg i andre sektorer. Og brent seg fordi de satset på topp, når ting så som best ut. Du kunne like gjerne snakket om næringseiendom og insistert på at det måtte bygges flere bygg i en stor by for å få ned leieinntektene derfor var det bare å satse selv om alt var ekstremt dyrt og næringslivet gikk så det kokte. Den tankegangen hadde virket fint om boomen hadde vart evig. I en slik situasjon som nå mener jeg tallene nesten bare er støy. Jeg mener kreditt er viktigst. Fortsetter den å flyte som før vil det du ser på holde seg og kanskje bedre seg. Men Kina har vært en notorisk boom bust økonomi og slik tror jeg det kommer til å fortsette. Derfor er det farlig å satse når ting ser slik ut som nå mens shippingratene er på vei oppover sammen med inflasjonen samtidig som verdensøkonomien er på vei nedover.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...