apegryn Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er vel egentlig grunnen til den store oppgangen idag for seadrill sin del, salg av et boreskip som er en del av utbytteplanen deres. De har uttrykt at store utbetalinger kan komme allerede i år. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg så halvparten av tv.hegnar.nos TV-sending nå nettopp. (Andre halvparten er ikke så morsom.) De spekulerte i 50 kr utbytte per aksje, og kursmål på 205-220. Jeg vet ikke hvor "tidlig" jeg gikk inn i Seadrill, men var kanskje litt over 100 kr aksjen, tror jeg. Men det er småbeløp det er snakk om. Har tenkt på å kjøpe Frontline lenge nå, men Golden Ocean slår Frontline når det gjelder utbytter, uansett, så det har bare blitt med tanken. Jeg skal bygge meg ny PC for å spille Age of Conan, så det går endel penger der. Feriepengene kommer om 11 dager, så kanskje jeg får gjort noe smart med de pengene Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Slik som jeg har forstått det, så blir det vanskelig å selge odd-lot-aksjer? Er det umulig? Hvis jeg en gang i løpet av året blir førstegangsspekulant, hva bør jeg gjøre hvis jeg f. eks. har 12k? Kjøpe en god aksjepost i et stort selskap? Kanskje i et selskap som deler ut utbytte? MRN: Kommer alle sine feriepenger i starten av mai? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Jeg så halvparten av tv.hegnar.nos TV-sending nå nettopp. (Andre halvparten er ikke så morsom.) De spekulerte i 50 kr utbytte per aksje, og kursmål på 205-220. Jeg vet ikke hvor "tidlig" jeg gikk inn i Seadrill, men var kanskje litt over 100 kr aksjen, tror jeg. Men det er småbeløp det er snakk om. Har tenkt på å kjøpe Frontline lenge nå, men Golden Ocean slår Frontline når det gjelder utbytter, uansett, så det har bare blitt med tanken. Jeg skal bygge meg ny PC for å spille Age of Conan, så det går endel penger der. Feriepengene kommer om 11 dager, så kanskje jeg får gjort noe smart med de pengene Har sett sendingen jeg også. Tror selv at Seadrill står rundt 200 innen jul, men et utbytte på 50kr tør jeg nesten ikke å håpe på. Men skulle det vise seg at vi virkelig får 50kr i utbytte, så kommer jeg jo ikke akkurat til å klage. Endret 19. mai 2008 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
MRN Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Slik som jeg har forstått det, så blir det vanskelig å selge odd-lot-aksjer? Er det umulig? Hvis jeg en gang i løpet av året blir førstegangsspekulant, hva bør jeg gjøre hvis jeg f. eks. har 12k? Kjøpe en god aksjepost i et stort selskap? Kanskje i et selskap som deler ut utbytte? MRN: Kommer alle sine feriepenger i starten av mai? Umulig er det. Vanskeligere er relativt. Er like lett for brukeren å selge 1 aksjer, som et børspott. Det er megleren, og det automatiske systemter som kan slite litt. Med slite, så betyr det at det kan ta lengre tid, og man får kjøpt/solgt på forskjellige aksjekurser. I mitt tilfelle, NetFonds, så er kurtasjen den samme! Volumet i aksjen har mye å si om dette går bra eller ikke. Som førstegangsspekulant, så kjøpte jeg Opera på 27 kr. Da tok jeg ikke med stoploss, og lærte en lekse (som jeg ennå ikke har lært av). Jeg satt med de aksjene hele veien ned. Til slutt solgte jeg alt av Opera-aksjer og nedbetalte studielånet mitt. Ikke det dummeste jeg har gjort. Jeg hadde kanskje kjøpt i et stort og solid selskap. Gjerne utbytte. Utbytte er max koselig, synes jeg. Mine feriepenger kommer 30. mai, istedenfor vanlig lønn. Det gjelder i den bedriften jeg jobber i. Jeg har vært vikar hos Manpower og Kelly i fjor. Manpower fikk jeg feriepengene samme året, fordi jeg ba om det, mens Kelly sa jeg ingenting til, og forventer å få de når alle de andre Kelly-folka får. Det skjer kanskje i neste måned for alt det jeg vet. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Slik som jeg har forstått det, så blir det vanskelig å selge odd-lot-aksjer? Er det umulig? Hvis du skal selge odd-lot er du avhengig av at noen vil kjøpe odd-lot i det samme selskapet. I selskaper med høyt volum slik som Hydro, StatoilHydro, Orkla, osv. tror jeg det er relativt enkelt, og du vil få en kurs tilnærmet vanlig børskurs. Om det dreier seg om mer perifere selskaper med lavere volum, kan det være vanskeligere og du vil da kanskje måtte ta til takke med en dårligere kurs når du skal selge. Og så spiser jo minstekurtasjon opp mer av en liten handel enn en stor, men hvis du ikke trader ofte har kurtasjen minimalt å si. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Slik som jeg har forstått det, så blir det vanskelig å selge odd-lot-aksjer? Er det umulig? Hvis jeg en gang i løpet av året blir førstegangsspekulant, hva bør jeg gjøre hvis jeg f. eks. har 12k? Kjøpe en god aksjepost i et stort selskap? Kanskje i et selskap som deler ut utbytte? MRN: Kommer alle sine feriepenger i starten av mai? Umulig er det. Vanskeligere er relativt. Er like lett for brukeren å selge 1 aksjer, som et børspott. Det er megleren, og det automatiske systemter som kan slite litt. Med slite, så betyr det at det kan ta lengre tid, og man får kjøpt/solgt på forskjellige aksjekurser. Det er ikke korrekt. En kan velge om en vil selge/kjøpe så mye som mulig eller "alt eller ingenting", og da vil en få problem om en ønsker å kjøpe/selge enkeltaksjer i selskaper med liten likviditet. I realiteten betyr det at du kanskje må nøye deg med en mindre pris ved salg og høyere pris ved kjøp. I noen tilfeller vil du kanskje ikke få handlet i det hele tatt. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Tusen takk for svært utfyllende informasjon! Sikkert lurt å kjøpe hele aksjeposter når man først er igang! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Dersom du lurer på hvor mye hver børspost er på, kan du f.eks. bruke nordnet sine sider. Trykk på et selskap, evt. søk etter ett øverst til høyre. Når du har kommet innpå ett, kan du velge fanen som heter "selskapsfakta", hvor det står hvor stor børsposten er. Du kan finne mange poster godt under 10000 kr om du ikke vil bruke mye penger, men prøv å få et bilde av hva risiko du tar før du plumper inn penger i hytt og pine Vedlegget er selskapsfakta fra DNO. Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) la meg vise en graf Jeg tror alle hedgefondene og alt som pågår i finansmarkedene er et symptom på at noe er alvorlig galt. Alt dette er akkurat som på 20 tallet. I forhold til 1929, er det veldig likt i dag. Forskjellen er at markedene nå er blitt til et monster. Den midlertidige oppgangen i 1930 ligner aksjemarkedet i dag. :!: Altså det kinesiske markedet. Den amerikanske likheten var når markedet der nådde toppen i 2000, men markedet fikk aldri rense seg etterpå, det har bare blitt utsatt. Det er også andre likheter, men den midlertidige optimismen som finnes nå er akkurat som i 1930. Det er store strukturelle problemer i USA. Der er ingen rente lav nok til å stimulere lån slik at det finnes ingen driver for å starte opp igjen økonomien som ved tidligere resesjoner. Derfor kan det være forskjellig denne gangen. I det markedet som var etter 1929 var det bare en ting som gikk oppover. Og det var aksjer i gullgraveselskaper. Endret 19. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Og alle kommentarene ekspertene kom med i den perioden. Legg spesielt merke til de fra 1930. http://www.usagold.com/gildedopinion/prognost.html Endret 20. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det går ikke an å sammenligne en graf fra 1930 med dagens marked, det underliggende er totalt forandret. Usagold.com har sortert ut de kommentarene som passet artikkelen selv best, det mangler nøyanser til de grader... Jeg vil forresten råde Arne å ta enim2 sine innlegg med en klype salt Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det går ikke an å sammenligne en graf fra 1930 med dagens marked, det underliggende er totalt forandret. Usagold.com har sortert ut de kommentarene som passet artikkelen selv best, det mangler nøyanser til de grader... Jeg vil forresten råde Arne å ta enim2 sine innlegg med en klype salt Det går utmerket å sammenligne utviklingen i det kinesiske markedet med den grafen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 enim er du permabear? Nei, men det er mange tegn i tiden som ikke er noe særlig bra, men du må lese mye historie for å skjønne det. Nå som vi har hatt de laveste rentene og den største boomen i historien til kapitalismen er jeg skeptisk til hva som kommer etterpå. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hvordan er det egentlig aksje-fond fungerer...har i Postbanken og de har nå fyket 94 kr. siden jull...hva har skjedd? Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 En ting som er til bekymring er at utviklingsmarkedene som skal "dra lasset" for aksjene på Oslo børs er så høyt priset, så går det og spørre hvordan en skikkelig nedtur i de markedene vil påvirke oljeprisen som Norge er så avhengig av. http://riksen.nettblogg.no/1211146571_verd...ligste_aks.html Lenke til kommentar
jingt Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Gikk kraftig ned med GOGL idag.. Bruker nedgangen på å hamstre mer. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Gikk kraftig ned med GOGL idag.. Bruker nedgangen på å hamstre mer. Sannsynligvis en reaksjon av utbyttet antar jeg. Ikke dumt det nei, og lesse opp med litt flere akjser. Tror nok gogl har en fin tid i møte. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Takk, Teac, men jeg lurer og på hvor mye man må invistere i hvert selskap? Når jeg lager fiktiv portefølje, så kjøper jeg gjerne 5k i slengen. Er dette for lite? Går det an å bruke 2k på et selskap? Hvor lang tid tar det før man får solgt aksjene sine? Kan man bestemme prisen selv, eller blir prisen laget av en datamaskin? For og si det sånn er det ikke særlig vanskelig og selge såkalte odd-lot aksjer (ikke hele børs poster) det kommer jo selfølgelig helt ann på om du handler på hovedlisten, standard og match osv. Dersom du foreksempel kjøper 87 aksjer i Statoil i stedenfor 100, så er det ikke noe problem. Når det gjelder hvor mye du bør gå inn med i hver aksje, så vil jeg anbefale deg og gå inn med mest mulig. Når jeg selv begynte og spekulere i aksjer satt jeg inn noen få hundre lapper i flere ulike aksjer bare for å lære hvordan kjøp og salg fungerte. Det jeg fort skjønnte var at avkastningen ble spist opp av kurtasjen. Slik at det egentlig ikke lønte seg uansett hvor mye avkastning du hadde. I tillegg kan jeg anbefale deg og kun gå inn i svært få aksjer. Jeg gjorde den store feilen ved at jeg gikk inn i 7-8 aksjer. Det er utrolig vanskelig og holde oversikten over så mange aksjer. Hold deg til maks 3 forskjellige aksjer, helst 1-2. Dersom aksjene er innenfor samme sektor, kan det også være smart. Det og følge med på 7-8 kvartalsresultater jevnlig ble for mye for meg hvertfall. Endret 20. mai 2008 av Teac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå