Fiskeoppdretter Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 På Børs24 var det bare å lage seg en bruker. Trengte bare å skrive inn e-mail og passord til innlogging. Det kaller man vel gratis? Spennende å følge med på kursene, selv om det ikke er ekte penger det er snakk om. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Veldig spennende! Jeg tror dette er en god måte å lære om markedet på før man kjøper med ekte penger. Noen som vet om noen gode bøker/tutorials på nettet/på papir der jeg kan lære om dette? Virker veldig spennende! Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Veldig spennende! Jeg tror dette er en god måte å lære om markedet på før man kjøper med ekte penger. Noen som vet om noen gode bøker/tutorials på nettet/på papir der jeg kan lære om dette? Virker veldig spennende! http://www.amazon.com/Tomorrows-Gold-Asias...y/dp/9628606727 http://www.amazon.com/Intelligent-Investor...0443&sr=1-1 http://www.amazon.com/One-Up-Wall-Street-A...0475&sr=1-1 http://www.amazon.com/Hot-Commodities-Anyo...0571&sr=1-1 http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.s...ucts/8271460293 http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.s...ucts/8271461427 (på salg!) Du bør begynne å handle med virkelige penger med en gang. Hvis du er såpass kald at du greier å oppføre deg som om det ikke var virkelige penger når du handler med penger kan du gjøre det veldig bra i markedet. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvor mye må man opp i for at ikke hele fortjenesten skal spisest opp av gebyr? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 ikke mye, tenk deg et gebyr på rundt 40kr handelen, og en børspost på 10000 kr, da må du ha 0,4% oppgang for å oppveie gebyret for handel. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Må man da handle for minimum 10.000 per aksje? GÅr det ikke an å bare kjøpe for 5000 for eksempel? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Trenger jeg egentlig å nevne at jeg er fornøyd i dag? Tjente nesten 16k, og er helt klart den beste børsdagen noensinne for meg. Frister veldig å sikre gevinst nå, men nå skal jeg ha is i magen og vente på utbyttene som snart kommer hvert kvartal. Edit: Er selvfølgelig Seadrill jeg snakker om. Endret 19. mai 2008 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Trenger jeg egentlig å nevne at jeg er fornøyd i dag? Tjente nesten 16k, og er helt klart den beste børsdagen noensinne for meg. Frister veldig å sikre gevinst nå, men nå skal jeg ha is i magen og vente på utbyttene som snart kommer hvert kvartal. Edit: Er selvfølgelig Seadrill jeg snakker om. Fortell! Fortell! Mye penger hadde du inne, og hvor mye gikk de opp? Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hehe.. Grattis.. Var vel en god dag for de fleste.. jeg hadde oppganger på mellom 0,24% og 12,35% i dag.. Men det som forrundrer meg var at de som jobber med pensjonsfondet ikke har klart å komme på plussiden etter krakket før nå ( http://e24.no/olje/article2430540.ece ) Jeg gjorde det for flere uker siden, dog med litt gearing, men uansett.. Det burde de ha klart også.. er nå 11% på pluss-siden, imot ca 40% som jeg var på minus ved januar/februar.. Endret 19. mai 2008 av Daniel-G Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Gratulerer! Er dette daglig kost for deg? Jeg skal lese i heftet "Aksjer for alle", men slik jeg har forstått, så må man kjøpe for minimum 10 000 per aksjeselskap? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvor mye må man opp i for at ikke hele fortjenesten skal spisest opp av gebyr? Spørs hvor du handler. Er du foreksempel på nordnet har du valger mellom lavere kurtasje, men høyere prosent. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Takk, Teac, men jeg lurer og på hvor mye man må invistere i hvert selskap? Når jeg lager fiktiv portefølje, så kjøper jeg gjerne 5k i slengen. Er dette for lite? Går det an å bruke 2k på et selskap? Hvor lang tid tar det før man får solgt aksjene sine? Kan man bestemme prisen selv, eller blir prisen laget av en datamaskin? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Fortell! Fortell!Mye penger hadde du inne, og hvor mye gikk de opp? Det er hemmelig, men hvis du finner ut hvor mye Seadrill gikk opp i dag, så kan du jo prøve å regne det ut. Hehe.. Grattis.. Var vel en god dag for de fleste.. jeg hadde oppganger på mellom 0,24% og 12,35% i dag.. Men det som forrundrer meg var at de som jobber med pensjonsfondet ikke har klart å komme på plussiden etter krakket før nå ( http://e24.no/olje/article2430540.ece ) Jeg gjorde det for flere uker siden, dog med litt gearing, men uansett.. Det burde de ha klart også.. er nå 11% på pluss-siden, imot ca 40% som jeg var på minus ved januar/februar.. Mange takk. Var faktisk så heldig å unngå krakket i januar. Vet ikke hvorfor, men før jul i fjor ble jeg plutselig nervevrak av å ha penger i aksjer, og solgte alt sammen. Ble faktisk så ille at jeg hadde problemer med å sove. Akkurat nå har jeg nesten dobbelt så mye penger i markedet, men er ikke nervøs i det hele tatt. Kanskje jeg er synsk og føler på meg når vi er i ferd med å få et krakk? :!: Gratulerer! Er dette daglig kost for deg? Ikke akkurat daglig kost å tjene 16k nei, men det har jo gått jevnt og trutt oppover sammen med børsen den siste tiden. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Takk, Teac, men jeg lurer og på hvor mye man må invistere i hvert selskap? Når jeg lager fiktiv portefølje, så kjøper jeg gjerne 5k i slengen. Er dette for lite? Går det an å bruke 2k på et selskap? Hvor lang tid tar det før man får solgt aksjene sine? Kan man bestemme prisen selv, eller blir prisen laget av en datamaskin? Aksjer handles oftest i det en kaller en børspost. Det er for å unngå handler med 234 aksjer, eller 1 aksje, noe som er vanskelig å selge/kjøpe jevnt. En børspost er en på forhånd bestemt menge aksjer i hvert selskap, og representerer en verdi nær 10000. Siden børspostene ikke endres så ofte, og aksjene svinger fort, kan en børspost ligge alt mellom noen kroner (TAD var et eksempel på det en stund tilbake), til et godt stykke over 20-30 tusen. Men vanligvis er det rundt 5000-15000 kr. Det går an å handle enkeltaksjer, og dette kalles odd-lot.Det er ikke så vanlig, og av mange årsaker vanskelig å omsette (Få vil selge deg kun en enkeltaksje). Dessuten vil handelsgebyret være mye høyere prosentvis om du handler i små penger, og da vil det kreve mer av aksjen for at du skal tjene det inn igjen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Går det an å bruke 2k på et selskap? Hvor lang tid tar det før man får solgt aksjene sine? Som et alternativ til vanlige aksjer slik markedet er nå kan du kjøpe en haug med konkurskandidater i USA til en billig penge. Noen vil gå konkurs, men har du spredd det på nok aksjer kan det bli bra. Bare se på at matematikken går opp. Endret 19. august 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Går det an å bruke 2k på et selskap? Hvor lang tid tar det før man får solgt aksjene sine? Som et alternativ til vanlige aksjer slik markedet er nå kan du kjøpe en haug med konkurskandidater i USA til en billig penge. Noen vil gå konkurs, men har du spredd det på nok aksjer kan det bli bra. Bare se på at matematikken går opp. Eksempler på slike aksjer kan være: Endret 19. august 2008 av festen Lenke til kommentar
MRN Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg hadde en veldig god dag i dag. Sitter i Funcom og Seadrill. Skagen-fondene var såvidt de bevegde seg i dag. Tror jeg tjente ca. 2.900 kr i dag. Urealisert, selvsagt. Uansett om noen her tjente 100 kr, eller 100.000, så synes jeg det likevel er en god følelse at investeringa mi gikk mer opp enn det jeg tjener på en dag med ærlig arbeid. Noen som egentlig vet noe mer om Seadrill? De skal begynne å betale utbytter? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 hva skjedde i USA halv 8 idag? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvordan kan jeg da finne ut hvor mange aksjer det er i en børspost i et selskap? Børskursen er det man må betale for en aksje? Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg hadde en veldig god dag i dag. Sitter i Funcom og Seadrill. Skagen-fondene var såvidt de bevegde seg i dag. Tror jeg tjente ca. 2.900 kr i dag. Urealisert, selvsagt. Uansett om noen her tjente 100 kr, eller 100.000, så synes jeg det likevel er en god følelse at investeringa mi gikk mer opp enn det jeg tjener på en dag med ærlig arbeid. Noen som egentlig vet noe mer om Seadrill? De skal begynne å betale utbytter? Hehe.. Enig.. Det som er kjedelig er om du begynner senere på jobb, trader til deg mer enn hva du kommer til å tjene resten av dagen med slit, før du har begynt.. Seadrill har vel betalt ut utbytte 1 gang før.. Hva lurer du på egentlig? -Seadrill styres jo av JF, og som vi kjenner fra Frontline og GOGL, så betaler han ut store utbytter etter hvert kvartal.. Det er vel enda litt stille hos seadrill på utbyttesiden, men det kommer nok etter det også, ettersom selskapet begynner å tjene mer penger... I Frontline stil.. Da er det ikke dumt å ha vært med tidlig i spillet de som var tidlig ute med FRO får haugevis med penger igjen nå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå