Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

sip.

 

Når du sier jernbane, tenker du drift eller utbygging, eller begge deler?

 

Alt med jernbane er fremtiden, knappheten på energi gjør at det kommer på retur. Det er en langvarig trend, du kan bare kjøpe aksjer og ha de i det uendelige. Jevn god avkastning og utbytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det viktig å ikke bare henge seg opp i trender, og teknisk analyse. I bunn og grunn er det fundamentale det viktigste. TA blir av mange sett på som useriøst, og litt på siden, men for all del. Dersom det virker er jo det kjempeflott, men personlig investerer jeg ikke kun av å se på det tekniske.

 

Jeg mener trender er noe av det viktigste. Chart og analyse av chart kan fortelle mye om psykologien i markedet og også de underliggende fundamentale forholdene, uten at det leses i forhold til teknisk analyse. Det er visse mønstre som går igjen, over og over igjen.

Lenke til kommentar

Teknisk analyse er et verktøy som analyserer psykologien bak papirhandelen. Så lenge mennesker bryr seg om TA vil det også ha en betydning kursen. At noen mener det er useriøst må kanskje komme av at det ikke har noe rot i forholdene i selskapet i det korte perspektiv, men det er absolutt en fordel å kunne bedømme hvordan markedet leser en graf for å finne ut hvordan andre tradere har tenkt å handle frem i tid.

 

Selv benytter jeg ikke TA, men det kommer kanskje av at jeg ikke har så mye tid til å sette meg inn i det godt nok.

Lenke til kommentar

Hvordan shorter man med Nordnet?

Trodde det bare var å selge i stedet for å kjøpe, men da får jeg bare ordre avvist hele tiden.. har prøvd 2 forskjellige selskaper med flere forskjellige kurser nå..

-Og hadde det gått glatt hadde jeg ihvertfall fort tjent 2% på norske skog frem til nå..

 

Jeg har kreditt og shorthandelsavtale i orden..

 

GOGL er forresten endelig over til GA-kurs hos meg i dag ;)

 

EDIT: ser nå at selskapene jeg ville shorte ikke er tilgjengelig for shorthandel hos Nordnet.. liste over selskaper på www.nordnet.no/kreditt

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar
Hvordan shorter man med Nordnet?

Trodde det bare var å selge i stedet for å kjøpe, men da får jeg bare ordre avvist hele tiden.. har prøvd 2 forskjellige selskaper med flere forskjellige kurser nå..

-Og hadde det gått glatt hadde jeg ihvertfall fort tjent 2% på norske skog frem til nå..

 

Jeg har kreditt og shorthandelsavtale i orden..

 

GOGL er forresten endelig over til GA-kurs hos meg i dag ;)

 

EDIT: ser nå at selskapene jeg ville shorte ikke er tilgjengelig for shorthandel hos Nordnet.. liste over selskaper på www.nordnet.no/kreditt

 

Folk er vel ferdige med å kjøpe seg opp foran generalforsamlingen, så det naturlig at det skal litt ned, men jeg ville passe opp for gode nyheter, det er nå oppturen starter :!:

Lenke til kommentar
Hvordan shorter man med Nordnet?

Trodde det bare var å selge i stedet for å kjøpe, men da får jeg bare ordre avvist hele tiden.. har prøvd 2 forskjellige selskaper med flere forskjellige kurser nå..

-Og hadde det gått glatt hadde jeg ihvertfall fort tjent 2% på norske skog frem til nå..

 

Jeg har kreditt og shorthandelsavtale i orden..

 

GOGL er forresten endelig over til GA-kurs hos meg i dag ;)

 

EDIT: ser nå at selskapene jeg ville shorte ikke er tilgjengelig for shorthandel hos Nordnet.. liste over selskaper på www.nordnet.no/kreditt

 

Folk er vel ferdige med å kjøpe seg opp foran generalforsamlingen, så det naturlig at det skal litt ned, men jeg ville passe opp for gode nyheter, det er nå oppturen starter :!:

 

Sant nok.. men det er vanskeligere å bli med på gode nyheter, enn på dårlige.. om du handler intradag ihvertfall.. På gode nyheter stiger en aksje fort 30% (som i dag med exense) for så å falle tilbake.. mens aksjer som faller, gjerne faller mer.. som med Norske skog og CanArgo som jeg prøvde å shorte.. :)

Lenke til kommentar

Uff uff SDRL trekker meg ned i dag håper nå at denne går oppover mot slutten av dagen. Jeg er i pluss enda heldighvis men det er takket være at jeg solgte mine funcom aksjer i dag tidlig å det viste seg å være riktig ettersom aksjen har droppet til 34.50 nå. Skal nok kjøpe meg in igjen i morgen men vi får se hvordan det går.

 

En ting jeg lurer på er hvis jeg nå lager et AS kan jeg overføre mine aksjer over til dette firmaet? Eller vil dette skape problemer.

Lenke til kommentar
Hvordan shorter man med Nordnet?

Trodde det bare var å selge i stedet for å kjøpe, men da får jeg bare ordre avvist hele tiden.. har prøvd 2 forskjellige selskaper med flere forskjellige kurser nå..

-Og hadde det gått glatt hadde jeg ihvertfall fort tjent 2% på norske skog frem til nå..

 

Jeg har kreditt og shorthandelsavtale i orden..

 

GOGL er forresten endelig over til GA-kurs hos meg i dag ;)

 

EDIT: ser nå at selskapene jeg ville shorte ikke er tilgjengelig for shorthandel hos Nordnet.. liste over selskaper på www.nordnet.no/kreditt

 

Folk er vel ferdige med å kjøpe seg opp foran generalforsamlingen, så det naturlig at det skal litt ned, men jeg ville passe opp for gode nyheter, det er nå oppturen starter :!:

 

Sant nok.. men det er vanskeligere å bli med på gode nyheter, enn på dårlige.. om du handler intradag ihvertfall.. På gode nyheter stiger en aksje fort 30% (som i dag med exense) for så å falle tilbake.. mens aksjer som faller, gjerne faller mer.. som med Norske skog og CanArgo som jeg prøvde å shorte.. :)

 

Jeg har en følelse av at det kommer til å komme et skikkelig skrell i oljeprisen snart, innenfor de neste 4 ukene. Da kan du jo shorte litt seadrill:)

Endret av enim2
Lenke til kommentar
sip.

 

Når du sier jernbane, tenker du drift eller utbygging, eller begge deler?

 

Alt med jernbane er fremtiden, knappheten på energi gjør at det kommer på retur. Det er en langvarig trend, du kan bare kjøpe aksjer og ha de i det uendelige. Jevn god avkastning og utbytte.

Hausse jernbane og baisse bulk? Det henger faktisk ikke på grep i det hele tatt. Du vet det at bulk og jernbane går hånd i hånd?

Endret av Cape
Lenke til kommentar
sip.

 

Når du sier jernbane, tenker du drift eller utbygging, eller begge deler?

 

Alt med jernbane er fremtiden, knappheten på energi gjør at det kommer på retur. Det er en langvarig trend, du kan bare kjøpe aksjer og ha de i det uendelige. Jevn god avkastning og utbytte.

Hausse jernbane og baisse bulk? Det henger faktisk ikke på grep i det hele tatt. Du vet det at bulk og jernbane går hånd i hånd?

 

Jernbane er en veldig langsiktig trend. i USA har de bare såvidt begynt med passasjertog. Linjenettet er der, så det er bare å starte opp, det gir stort potensiale for de som eier linjene. Det er ikke sikkert sikkert folk får råd til å reise med bil i fremtiden. Det er et kjempepotensiale som ikke er priset inn. De følger olje og energi i utvikling, fordi de er så gode til å overføre kostnadene sine. Ulikt olje og energi, som vil falle veldig om oljeprisen går ned, vil det få inntjeningen i disse selskapene til å ta av, sånn at du får prisutviklingen til et oljeselskap, uten nedsiden. Det er en økt statlig satsning på jernbane i USA, fordi det er miljøvennlig. Satte du 30 tusen på jernbane i 1970 (en årslønn), hadde du hatt 1 million nå, pluss alle utbyttene underveis. Det er ikke fantastisk, men det er en form for pensjonssparing. Og jeg tror utviklingen i framtiden bare vil bli bedre. Prisingen er heller ikke høy. Ca 160 milliarder NOK koster det for bni, og de har 20 ganger så stort linjenett som NSB. 160 milliarder hadde ikke holdt lenge for å bygge det vi har idag engang i norge. hadde vel gått med minst 500 milliarder. Og du får altså 20 ganger mer. Bare løp og kjøp:)

Lenke til kommentar

Enda en bra ting med jernbane, er jo monopol og at det er håpløst med utgifter om du skal starte en jernbane i dag. Tenk på alle kompensasjoner. I gamle dager pekte de bare og sa her skal jernbanen gå og vi tar den jorda vi trenger. De går ikke konkurs. Kjøper du tank, så kan du ikke akkurat ha et kjempelangsiktig perspektiv på det.

 

Et annet selskap jeg har tro på veldig kort sikt er Northrop Grumman, jeg tror de skal opp 10 prosent.

NYSE: NOC

 

Det er de som lager leketøy for det amerikanske forsvaret.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har stor tro på er sukker. Du får et tonn for 1300 kr. Det er slett ikke ille. Det ligger an til gode avlinger og er et stort overskudd på sukker, men det er en bør kjøpe. Bare å kjøpe 10 tonn og vente.

 

Justert for inflasjon ville en ny all time high blitt på 25000 kr tonnet. På den tiden hadde de ikke sukkerfrie produkter, men de hadde heller ikke etanol.

Lenke til kommentar
sip.

 

Når du sier jernbane, tenker du drift eller utbygging, eller begge deler?

 

Alt med jernbane er fremtiden, knappheten på energi gjør at det kommer på retur. Det er en langvarig trend, du kan bare kjøpe aksjer og ha de i det uendelige. Jevn god avkastning og utbytte.

Hausse jernbane og baisse bulk? Det henger faktisk ikke på grep i det hele tatt. Du vet det at bulk og jernbane går hånd i hånd?

Satte du 30 tusen på jernbane i 1970 (en årslønn), hadde du hatt 1 million nå.

 

altså, det er jo kun 7,5% årlig økning, ikke mye å skryte av :/

 

Det er ikke sikkert sikkert folk får råd til å reise med bil i fremtiden
Tror du verden blir fattigere med årene altså? Det er en fin balansegang mellom kollektiv og privatkjøretøy, alle kan ikke bruke tog da behov for fleksibel ferdsel ikke vil forsvinne med tiden. Tog kan heller ikke ha for mange avganger, siden det vil gjøre det mindre energieffektivt, om det i det hele tatt er begrunnelsen til at du mener tog har en mye større plass i fremtiden.

 

En gang vil vel de fleste jernbanene måtte byttes ut for mer energieffektive, sikrere og raskere løsninger, og da har det vel ingenting å si om noen har bygget ut for x antall millioner i jernbanenett, om en må sette opp nye linjer for ny teknologi.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert sikkert folk får råd til å reise med bil i fremtiden
Tror du verden blir fattigere med årene altså? Det er en fin balansegang mellom kollektiv og privatkjøretøy, alle kan ikke bruke tog da behov for fleksibel ferdsel ikke vil forsvinne med tiden. Tog kan heller ikke ha for mange avganger, siden det vil gjøre det mindre energieffektivt, om det i det hele tatt er begrunnelsen til at du mener tog har en mye større plass i fremtiden.

 

En gang vil vel de fleste jernbanene måtte byttes ut for mer energieffektive, sikrere og raskere løsninger, og da har det vel ingenting å si om noen har bygget ut for x antall millioner i jernbanenett, om en må sette opp nye linjer for ny teknologi.

 

Vel.. oljeprisen er jo stigende, og gjør til at mange amerikanere ikke har råd til å bruke bil i samme grad som før..

-men så er det pessimisten enim2 som mener at også oljeprisen skal ned, så hva skal vi med tog da?;)

Lenke til kommentar
sip.

 

Når du sier jernbane, tenker du drift eller utbygging, eller begge deler?

 

Alt med jernbane er fremtiden, knappheten på energi gjør at det kommer på retur. Det er en langvarig trend, du kan bare kjøpe aksjer og ha de i det uendelige. Jevn god avkastning og utbytte.

Hausse jernbane og baisse bulk? Det henger faktisk ikke på grep i det hele tatt. Du vet det at bulk og jernbane går hånd i hånd?

Satte du 30 tusen på jernbane i 1970 (en årslønn), hadde du hatt 1 million nå.

 

altså, det er jo kun 7,5% årlig økning, ikke mye å skryte av :/

 

Det er ikke sikkert sikkert folk får råd til å reise med bil i fremtiden
Tror du verden blir fattigere med årene altså? Det er en fin balansegang mellom kollektiv og privatkjøretøy, alle kan ikke bruke tog da behov for fleksibel ferdsel ikke vil forsvinne med tiden. Tog kan heller ikke ha for mange avganger, siden det vil gjøre det mindre energieffektivt, om det i det hele tatt er begrunnelsen til at du mener tog har en mye større plass i fremtiden.

 

En gang vil vel de fleste jernbanene måtte byttes ut for mer energieffektive, sikrere og raskere løsninger, og da har det vel ingenting å si om noen har bygget ut for x antall millioner i jernbanenett, om en må sette opp nye linjer for ny teknologi.

 

Ca 9,7 % årlig økning pluss utbytter som du kan reinvestere i andre ting. Det er ikke dårlig. Det virker kanskje ikke som all verden på grunn av utviklingen på Oslo børs de siste årene, men det er unormalt da.

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert sikkert folk får råd til å reise med bil i fremtiden
Tror du verden blir fattigere med årene altså? Det er en fin balansegang mellom kollektiv og privatkjøretøy, alle kan ikke bruke tog da behov for fleksibel ferdsel ikke vil forsvinne med tiden. Tog kan heller ikke ha for mange avganger, siden det vil gjøre det mindre energieffektivt, om det i det hele tatt er begrunnelsen til at du mener tog har en mye større plass i fremtiden.

 

En gang vil vel de fleste jernbanene måtte byttes ut for mer energieffektive, sikrere og raskere løsninger, og da har det vel ingenting å si om noen har bygget ut for x antall millioner i jernbanenett, om en må sette opp nye linjer for ny teknologi.

 

Vel.. oljeprisen er jo stigende, og gjør til at mange amerikanere ikke har råd til å bruke bil i samme grad som før..

-men så er det pessimisten enim2 som mener at også oljeprisen skal ned, så hva skal vi med tog da?;)

 

Haha, oljeprisen er på vei opp, men jeg tror det kan komme en midlertidig nedtur om verdensøkonomien går på en smell.

 

Akkurat i USA virker det som de satser på det de har. Det er jo flere prosjekter med passasjertrafikk på eksisterende linjer alt igang. Da øker inntjeningen til jernbaneselskapene. Det er for vanskelig for nye selskaper å komme inn på markedet og det er en monopol situasjon.

Lenke til kommentar
Alt med jernbane er fremtiden, knappheten på energi gjør at det kommer på retur. Det er en langvarig trend, du kan bare kjøpe aksjer og ha de i det uendelige. Jevn god avkastning og utbytte.

Hva tenker du om jernbane f.eks i Europa? Jernbane i USA og i Europa er såvidt jeg har forstått ganske forskjellig. Mens det i USA er 4 store selskaper, 2 veldrevne og 2 dårlig drevne, er det i Europa drøssevis av nasjonale selskaper.

 

Jeg har hørt at i USA fraktes 40% av alt gods med jernbane mot 8% i Europa, mulig det er en tid siden disse tallene stemte, men poenget er vel at med alle de lokale jernbanene i Europa, kanskje generelt dårligere skinnegang også, så er ikke potensialet her like stort?

 

Spennende å høre at de har startet opp med persontransport på jernbanen i USA igjen. Vet du hvordan lønnsomheten er på dette foreløpig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...