Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, du skatter jo for hver gevinst minus hvert tap, som totalt hvert år blir totalgevinsten. Så på en måte kan du si at du har rett i begge deler.

 

 

så om man tjener 50.000 i et kjøp og taper det i et annet, så skal man ikke skatte av det?

Lenke til kommentar

helt korrekt. Så lenge du ikke realiserer genvinst, trenger du ikke skatte på aksjene dine, så du kan gjerne ha aksjer i 5 år, som har doblet seg i verdi, men slippe å betale skatt.

 

Med en gang du realiserer gevinst, dvs. selger og tar profitt, så må du skatte av gevinsten.

Utbytte du får må du skatte for det året utbytte blir utbetalt.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
HÅHÅHÅ!! Forglemte Questerre-aksjer er på tide å blåse støv av ja! Hvor mye snakker vi om?

 

Det var en grunn til at den var forglemt, for å si det sånn..

 

Men kommer den opp enda 100% så kan jeg nok juble :p

 

Kan snart begynne nå ass ;)

 

"Questerre-aksjen stiger 51,4 prosent til 8,60 kroner i kjølvannet av gårsdagens presentasjon i Oslo. Aksjen har aldri vært høyere. Siden nyttår har aksjen steget 106 prosent. På én måned er oppturen på 335 prosent. Omsetningen er på 136 millioner kroner."

Lenke til kommentar

Hmm...et lite spm. Når noen legger firmaet sitt inn på børs. Da starter man som regel med en pålydende verdi. Men hvor mye ligger ca. en børspost da omtrent. Er det på ca. 5000-10000Kr.?? Og er det noen selskap som snart skal på børs som kanskje kan være smart å invistere i?

 

 

Zuv :)

Lenke til kommentar
ok! Bluechips=Aksjer med god inntjening og lett omsettlig?

 

GOGL ser litt interressant ut. :)

 

 

Takker for svar Cape!

 

 

 

 

Zuv

GOGL er en god investering, fine utbytter i vente. Lav nedside og stor oppside slik en investor vil ha.

 

Du finner mye bra stoff om GOGL på stockpro og noe på hegnar forumet. Du ser fort hvem som er seriøs og ikke :-)

 

 

Kan informere om at jeg kun sitter med GOGL nå. Utbyttene skal reinvesteres i Havila og Seadrill.

 

Havila kan være vanskelig og kjedelig for nybegynner da den beveger seg veldig lite og omsettningen er meget lav.

Lenke til kommentar

GOGL og DESSC kan ikke sies å være bluechip. De er små selskaper med hovedsaklig et bein å stå på. Kursen beveger seg også nesten uavhengig av resten av markedet. Virkelige bluechip-selskaper er de som knapt beveger seg av en milliardavtale fra eller til, som Statoil og Telenor. I internasjonal sammenheng kan nesten bare Statoil regnes med, de utgjør nå 27% av verdien av de 25 største selskapene på Oslo Børs.

 

Og nå en bombe: Jeg har tatt noen få lodd i GOGL :) 26,75 på mandag. Håpet er å få lånt ut de og noen andre aksjer jeg kjøpte til shorting, for å maksimere profitten. Dessverre ser det ikke ut til å virke, så det er mulig jeg bytter tilbake til DNB NOR OBX. Fond gjør det lettere å maksimere utnyttelsen av skjermingsfradraget.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
GOGL og DESSC kan ikke sies å være bluechip. De er små selskaper med hovedsaklig et bein å stå på. Kursen beveger seg også nesten uavhengig av resten av markedet. Virkelige bluechip-selskaper er de som knapt beveger seg av en milliardavtale fra eller til, som Statoil og Telenor. I internasjonal sammenheng kan nesten bare Statoil regnes med, de utgjør nå 27% av verdien av de 25 største selskapene på Oslo Børs.

 

Og nå en bombe: Jeg har tatt noen få lodd i GOGL :) 26,75 på mandag. Håpet er å få lånt ut de og noen andre aksjer jeg kjøpte til shorting, for å maksimere profitten. Dessverre ser det ikke ut til å virke, så det er mulig jeg bytter tilbake til DNB NOR OBX. Fond gjør det lettere å maksimere utnyttelsen av skjermingsfradraget.

 

Jeg venter på få lånt ut via NON - Får håpe de får opp en mulighet for å låne ut. Da kan man øke profitten latterlig.

 

På NetFonds får man 0.2% kurtasje og 4.5% for utlån.

Lenke til kommentar

Hvis person A skal kjøpe 600 askjer for en kurs på 30 kr, og person B skal selge sine 2000 askjer for 30 kr? Da skjer det en handel, og person B vil sitte igjen med 1400 aksjer?

 

Men si at person B heller ønsket å selge askjene for 29,70? Hvordan ville det blitt da?

Takker for svar!

 

 

Zuv

Lenke til kommentar

Det er lett å få solgt aksjene sine til en lavere pris enn det som er kursen.. Om aksjen er lett omsettelig ihvertfall..

 

Det kan komme litt ann på hva person B har valgt.. under salg kan man velge om man vil "dele" opp aksjene sine, og selge det man kan, eller om man absolutt skal ha solgt alt sammen.. ("all or nothing")

 

Hva er det andre sitter med om dagen da?

Trodde du hadde mer enn GOGL, Cape?

 

Jeg har fått en større portefølje enn jeg har hatt på veldig lenge, da jeg har lastet opp med EMENTOR og TANDBERG (kvitter meg med denne fredag eller mandag..) i tilleg til REC og GOGL som jeg har hatt over lang tid..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...