Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Hva trur dere om børsutviklingen fremover?! Har 12000 ute i aksjer i form av en børspost ved REC og en ved ORKLA. Disse ligger på -1%. Er det fare for at det vil synke ytterligere når børsen går ned? Trudde jeg var på bunnen nå.. Er det verdt og være med videre for oppgang, eller vil børsen falle så mye før det at jeg bør selge nå så kjøpe meg inn igjen på lavere kurser?!

Argh...

Det spørs. Hva var kursen når du gikk inn i REC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
teac: hvilken rolle spiller det hva inngangskursen hans er??

Grunnen til at jeg spør om det er fordi jeg selv sitter på REC, noe jeg betalte 277,- for. Det tilsvarer noe sånn som 50 % svekket verdi. Da mener jeg det er lite vits i å selge meg ut nå og realisere tapet. Dersom tapet er så stort anser jeg det som smartere og sitte på det i en lengre periode og se om tapet blir skrumpet inn. Snakker vi et tap på 10 % +/- kan det være like greit og selge seg ut og satse på en annen aksje.

Lenke til kommentar

Det vanskeligste med å investere i aksjer er å vite når en skal selge. Om en aksje har sunket 50%, betyr det ikke at det kan lønne seg å sitte, siden det allerede har falt så mye. Finnes det andre investeringer som en tror er bedre, er det helt klart lurere å realisere tapet og flytte pengene, enn å vente til det taper seg enda mer.

Om en derimot har tro på REC, så bør en sitte. Men det jeg sier, er at inngangskursen ikke bør spille noen rolle når en skal plassere pengene i de beste posisjonene. En med inngang på 300 og en med inngang på 100, vil få den samme fortjenesten fra 120 til 130 kr.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å helle komme med noe konstruktivt enn det tullet der, tronni.

eh? hva mente du egentlig med det, godseieren?

Det spiller vel ingen trille hva inngangskursen hans var, han lurte på hvordan REC ville gå fremover.

Tipper han snakker om den patetiske haussingen av TAD.

TAD skal ned ikke opp, emisjon ragnarok og helvete er utløst i selskapet 0.05 neste. Klarere shortekandidat finnes ikke.

Tror ikke det finnes en investor i verden som vil delta på en emisjon på over 0.30,-

Lenke til kommentar

Var ikke ment som haussing, bare en liten kommentar til det jeg merket meg med TAD idag, da jeg holdt et øye med den. Sa aldri TAD skal opp, nevnte bare det var store penger både den ene og andre veien på veldig kort sikt.

Sorryborry at jeg snakker om det dere mener er patetisk tull da. :hrm:

Ikke alle kan være enige. Noe mer dere skulle sagt så tar vi det på PM.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Hallo. Det er jo akkurat dette som driver aksjemarkedet opp og nedover. Folk har forskjellig oppfatning om hva som er "rett" kurs ;)

Har ikke så mye mer konstruktivt å komme med. Følger altfor lite med på aksjemarkedet for tiden. Savner det nesten litt.....

Har forresten "tjent" 9000kr BRT på mine "investeringer" på høyrentekonto til nå i år ;)

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Det var en pen blanding av begge to.

Om man har en inngang i REC på 100 kroner eller 300 kroner utgjør en forskjell. Nå kjenner jeg overhodet ikke godt til REC, men utifra det lille jeg vet ville jeg vel kanskje; Om jeg hadde et snitt på 300 solgt det dobbelte av hva jeg hadde. Om jeg hadde et snitt på 100 kommet meg ut fort, eller kanskje satt en SL litt under dagens kurs. ( Det har jo vært signaler på at man burde ha kommet seg ut for lenge siden, forøvrig - det er en annen sak) Lytt forøvrig ikke til mine råd, jeg er som så mange andre her veldig fersk.

Forøvrig en helt OK plassering du har i STARS-konkurransen nå, Cape ;) Jeg var litt sen med å sette salgsanbefalingen i TAD, men fikk med meg noen poeng jeg og.

Endret av Godseieren
Lenke til kommentar

Det var en pen blanding av begge to.

Fremtidig kurs har ingenting med tidligere innganger å gjøre. Hva du ikke skjønner med det får være ditt eget problem, og ikke avvise det som tull.

Om man har en inngang i REC på 100 kroner eller 300 kroner utgjør en forskjell.

Fortell meg hvordan, om kursen allerede er x og blir y. Fortjenesten er og blir den samme uansett hva inngangen var. Resten er bare psykologi, om ikke så gjerne forklar.

Lenke til kommentar

Godseieren: Nå blir jeg egentlig mektig irritert. Du forklarer jo ingenting, du bare påstår.

Ikke har jeg vridd på noe. Ikke enig? ja si hva da, opplys meg gjerne. Jeg er ikke ute etter å redde noe skinn, jeg tror det jeg skriver, enkelt og greit.

Forklar hvorfor det er vesentlig forskjell på GA 300 eller 100, istedenfor å påstå at sånn er det bare. Jeg har jo sagt mitt i den saken; du tjener det samme fra x til y uansett GA. Motargumenter er du snill.

Zerzk burde ikke bekymre seg om hva hans GA var, han burde fokusere på de pengene han har til rådighet og plassere de der han tjener best. Er REC en god kandidat så beholder han posten. Han selger ikke fordi han har GA på 300.

Altså, for å si det kort:

Du skriver hvor feil jeg har. Men jeg ser ikke et eneste argument i din post, kun påstander.

det er så til de grader en vesentlig forskjell på å ha en GA i REC på 300 og 100, som man følgelig må ta hensyn til når man funderer på om man bør selge eller sitte!

Dette sa du tidligere, men du fortalte ikke hvorfor det spiller noen rolle på om en bør sitte videre eller ikke.

* Det å vri på spørsmålet for å redde skinnet ditt blir bare for dumt.

Ikke sier du hva jeg har vridd på, noe jeg ikke kan se jeg har gjordt.

* Zerzk spurte om han burde SITTE PÅ AKSJENE I REC eller SELGE AKSJENE I REC, og da kan det jo helt klart være en fordel å vite hans inngangskurs.

Igjen forklarer du at GA er viktig, men ikke hvorfor.

* Er det virkelig nødvendig å vri og vende på dette noe mer nå?

Hva var det jeg vridde på?

* Det meste du har skrevet her er forøvrig svada og pisspreik, jeg tror ikke du bør uttale deg om mine "problemer".

Jeg forsøker å holde meg saklig. Og jeg har sagt hvorfor jeg mener inngangen ikke spille noen rolle. Du derimot forteller meg bare hvor mye pisspreik jeg forteller og at jeg ikke har rett. Jeg har likevel inntrykk av at jeg forklarer bedre hva jeg mener, ennå har jeg ikke sett hvorfor GA spiller rolle for hans videre plasseringer.

* Du overbeviser stadig om at du har mye å lære. Om du ikke skjønner at det er en forskjell å ha en inngang på 100 og 300; Les det jeg har skrevet ovenfor her, så kanskje det går opp et aldri så lite lys :)

Igjen sier du at jeg ikke vet bæret, javel..? Jeg leste det du skrev ovenfor, men ser ingen forklaring egentlig (se dine quotes og mine kommentarer jeg skriver akkurat nå).

Dere får alle ha en riktig god natt

God natt, sov godt. :) Dersom du kan komme med en overbevisende forklaring så ta det gjerne på PM, så slipper vi tilgrise den store aksjetråden med 'svada og pisspreik'.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Må si meg enig med tronni. Kan ikke se at GA skal ha noe å si for vurderingen om man bør selge eller ikke. Tror en typisk feil mange gjør, inkludert meg selv, er at man skal "ta igjen " det tapte og nekter å selge med stort tap. Det eneste som bør spille inn på vurderingen man tar er om man har troen på selskapet fremover. Om man har et urealisert tap på 50% eller en urealisert gevinst på 20% er forsåvidt likegyldig. Det sier ingen ting om kursen fremover, det eneste det viser er at du har redusert/økt investert beløp.

Det som i hovedsak spiller noe rolle etter min mening er tre ting:

-Trenger man pengene idag?

-Hvordan tror man utviklingen blir fremover i REC? Herunder børsen generelt.

-Finnes det andre selskaper man har større tro på? Her bør også kurtasjeavgift taes i betraktning.

Du bør gjerne utdype litt Godseieren siden du er så sikker i din sak. Jeg legger meg gjerne flat hvis jeg tar feil, men jeg godtar ikke noe bare fordi du påstår det uten noe som helst annenhåndsinfo å støtte deg på.

Endret av dingorz
Lenke til kommentar
Noen som ha efaring med fondsparing? Fått meg depotkonto på nordnet, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. De har jo slike topplister over fond, er det bare å slenge over pengene på det 'beste' fondet da eller, for best avkastning.

Det er en mulighet ja. Fond er ofte delt inn i ulike sektorer. Du kan foreksempel sette penger inn i fond som kun investerer i helserealterte ting, offshore, shipping osv. Eller du kan få vanlige fond som foredeler utover flere sektorer. Dersom du har troren på en sektor i fremtiden kan det være smart og plassere penger der. Du kan også velge fond som kun investerer i en verdensdel, som foreksempel Asia. En god ide er og se på de enkelte fondene og se på statstikken deres og se hvilken avkastning de har hatt de siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med ett eksempel på hva jeg gjør/ville ha gjort..

Jeg har en GA på 250 (crap..) men jeg selger ikke fordet, fordi jeg ser for meg at selskapet har mye å gå på igjen etter tapet, og når de får opp produksjonen som var utsatt (Blue water) -De tapte penger, og produksjon på flere fabrikker ble minimert pga manglende varer ifra den nye fabrikken, men dette hjulet vil vel allikevel gå rundt når det kommer i gang igjen..

Hadde jeg hatt en GA på 150, så hadde jeg nok solgt, og sett etter andre interessante selskaper..

"Trådstarter" har vel nå uansett gått i pluss, siden REC er opp 4,27% i dag..? Så om han er mer redd for fall, så vil jeg anbefale han å sikkre gevinsten, siden det ser dårlig ut i USA i dag..

EDIT: Jeg sier ikke at jeg personlig kommer til å vente på at REC kommer opp i 250 igjen..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...