Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Synd med gogl i dag. Følte vi var inne i en stigende trend. Noen som har fått med seg om det blir noe utbytte før sommer og eventuelt hvor mye per aksje?

0.3$ - Payment date about 7 March.

 

Ingenting er synd med GOGL, alt er like bra som igår.

Takker. 0.3, ja. Hadde håpet på litt mer men greit nok.

Jo det var absolutt rom for mer, men jeg synes det er fornuftig av ledelsen å sitte med endel cash (1.6 mrd NOK) i disse finans tider. Muligheter kan åpne seg(?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo det var absolutt rom for mer, men jeg synes det er fornuftig av ledelsen å sitte med endel cash (1.6 mrd NOK) i disse finans tider. Muligheter kan åpne seg(?)

Tenker du i oppkjøpsbaner? Ble det sagt noe om det på presentasjonen(tenker da på oppkjøp)?

Konsolidering i tørrlast ser vi neppe i 2008, dog kan du dukke opp skip som selskaper ikke klarer finansiere :-)

Lenke til kommentar

Håpløst å vite hva en skal gjøre om dagen. OSE gikk opp over 1,5% i dag også, og det begynner å bli veldig fristende å kjøpe litt og håpe på at nedgangen er over, men klarer ikke å riste av meg følelsen om at vi skal ned igjen snart. Kanskje litt dumt å håpe på nedtur, men ville ha følt meg mye tryggere hvis vi hadde luktet på tidligere bunner igjen. Fortsetter det på denne måten går jeg vel glipp av hele oppturen. :(

Lenke til kommentar

hva med å f.eks. gå inn 50%, og OM det skulle falle mer, kan du bruke de resterende 50% til å hente inn tapet, og det er begrensninger hvor langt det vil falle, så etter litt vil du jo være i pluss uansett (med forbehold om gamblingaksjer). Jeg har hentet inn tapet mitt fra nyttår og ligger greit på plussiden nå.

 

Egentlig håper jeg at vi faller enda litt lengre frem til sommeren, så jeg får plukket billige aksjer. Oslo børs kommer ikke til å stå i 400 om to år.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Jo, det var en dag GOGL var helt nede på 19 kroner. Traff bunnen godt der, kan man si. Laveste sluttnotering i år er riktig nok 21.55, men om du tar deg en tur inn på HO ser du at de fortsatt ler av han som solgte på 19 kroner. Det var helt sikkert tvangssalg. Den må ha vært ekstremt sur.

Flere brukere på HO som er blitt tvangssolgt i GOGL.

Lenke til kommentar

Ser det er flere som skriver at de er dårlige på dette området, og ikke kan _noen_ ting. Vel, jeg er en av de. Har blitt mer og mer interessert i aksjer de siste ukene, og satt meg _litt_ inn i hvordan det foregår. Men har ifm. dette noen få spm:

 

1) Hvordan starter jeg? Jeg har hørt at man ikke burde involvere sin egen bank i dette, men heller opprette konto(?) hos Nordnet? Hva gjør jeg spesifikt i starten for å komme igang? VSU konto? (ellerno)

 

2) Jeg har skjønt det sånn at aksjehandler bare foregår mellom to forskjellige investorer. Men hvis eieren av noen aksjer "vet"/tror aksjen vil synke og bestemmer seg for å selge, hvorfor "vet"/tror ikke alle andre investorer dette da? "Lurer" man egentlig andre investorer når man selger til dem når man selv tror aksjene vil synke? Alle sammen sitter jo på samme info, med mindre noen har innsideinformasjon?

Lenke til kommentar
Ser det er flere som skriver at de er dårlige på dette området, og ikke kan _noen_ ting. Vel, jeg er en av de. Har blitt mer og mer interessert i aksjer de siste ukene, og satt meg _litt_ inn i hvordan det foregår. Men har ifm. dette noen få spm:

 

1) Hvordan starter jeg? Jeg har hørt at man ikke burde involvere sin egen bank i dette, men heller opprette konto(?) hos Nordnet? Hva gjør jeg spesifikt i starten for å komme igang? VSU konto? (ellerno)

 

2) Jeg har skjønt det sånn at aksjehandler bare foregår mellom to forskjellige investorer. Men hvis eieren av noen aksjer "vet"/tror aksjen vil synke og bestemmer seg for å selge, hvorfor "vet"/tror ikke alle andre investorer dette da? "Lurer" man egentlig andre investorer når man selger til dem når man selv tror aksjene vil synke? Alle sammen sitter jo på samme info, med mindre noen har innsideinformasjon?

 

1: Opprette konto hos nordnet er enkelt. Du fyller ut et skjema på deres nettsider og printer ut en et ark som skal signeres og sendes inn til nordnet med gyldig legmitasjon. Deretter får du brukernavn i posten og passord rekomandert på postkontoret ditt. Kontoen din hos nordnet blir dermed en VPS konto.

 

2: Aksjemarkedet går ikke ut på og lure noen som helst. Folk har ulike mål med investeringene sine. Noen sitter på de samme aksjene i årevis og kun henter ut utbytte, mens andre er såkalte tradere som kan kjøpe og selge opptill flere i løpet av en dag. Andre investorer kan foreksempel ha satt opp mål for kursen til en aksje. Det vil si at en investor foreksempel kjøper seg inn i gogl for 30,- per aksje og setter kursmålet sitt til 32,5,- og dermed selger aksjene sine for å ta gevinst.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha for god forklaring =) Nei, mente ikke "lure" på den måten. Trodde bare at noen kjøpte en aksje fordi de ikke enda visste at kursen kanskje ville falle. Men du forklarer det godt; man har forskjellige mål =) Det skjønte jeg nå. Er det flere ting jeg må huske på, eller gjøre, før jeg kan starte aksjehandlingen? Jeg vet at jeg selvfølgelig må lære meg litt ord og uttryk, og litt om hvordan det fungerer (fundamentalistisk handling?). Noen forslag til gode gratis internettbaserte "lærebøker" ang. dette?

Lenke til kommentar

Ikke noe vits å være gjerrig. Kjøp deg noen gode bøker istedet. Det er listet opp mange i en egen tråd her på forumet.

Er det flere ting jeg må huske på, eller gjøre, før jeg kan starte aksjehandlingen?

Ja, sett deg inn i en sektor eller spesifike selskaper du finner interessante. Analyser. I førtste rekke fundamentalt, gjerne også teknisk - kan gi en god indikasjon på hvordan kursen kan/vil bevege seg i nærmeste fremtid.

 

Her er forøvrig hva Stray Spetalen uttalte når han ble spurt om hva han ser etter når han jakter den perfekte investering:

-Det er tre ting jeg ser på når jeg vurderer en aksje. Ett punkt er om selskapet har kommet med en overraskende utvikling i fortjenesten, enten på den positive eller negative siden. Punkt to er om synet på aksjen endres fra å være traust selskap til et vekstselskap. Punkt tre er oppkjøp. De tre kriteriene er de viktigste å se på når du vurderer en aksje. Det må til for at jeg "tenner", og hvis alle de tre er oppfyllt, "tenner" jeg skikkelig. Snakker vi om bedre fortjeneste, vekstaksje og mulighet for oppkjøp, går aksjekursen.
Endret av Godseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...