qualbeen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) ltdata skrev (28 minutter siden): Kanskje jeg har misforstått. Men jeg hører hele tiden om folk som sier at dollaren kommer til å svekke seg. Er det da mot alle andre valutaer de mener? Jeg tenker bare at hvis dollaren skulle svekke seg så bør jeg ikke eie så mange aksjer notert i USD? Eller har jeg misforstått? Hvis du ønsker/trenger å realisere (selge) aksjene i løpet av den perioden du forventer kursen mellom USD-NOK er dårlig, så ja, da har du rett. Da er det dumt å vente med å selge. Jeg vet ikke hvordan du vet at den norske kronen skal styrke seg, og/eller den amerikanske dollaren skal svekkes. Men dersom du har dette fra sikre kilder, så for all del ... Forenklet: Dersom en USD i dag er verdt 10 kroner, men om ett år kun svarer til 5 NOK, så selg nå! Og motsatt: kjøp som en tulling hvis dollaren blir så billig! Selv klarte jeg å handle noen amerikanske aksjer til en gunstig kronekurs. To år senere hadde kursen ikke justert seg, men takket være valutaendring, ble det noen prosenter fortjeneste allikevel. 😊 Var det dyktighet fra min sine? Nei, nei! Pur flaks! Kun tilfeldig! 🫣 Edit: kan legge til at valuta-endring mellom USD og alt annet enn NOK, burde egentlig ikke være så viktig for en småsparer. En enorm endring mellom USD/Euro vil sikkert gi noen merkbare ringvirkninger, men neppe store nok til at det er så mye å tenke på. Kursen mellom USD og Etiopiske rubler* burde ikke være relevant for oss. Jeg tenker det er nok å fokusere på vår lokale valuta opp mot den nasjonen du har aksjer i. Og kursen svinger litt frem og tilbake. Med mye krig og uro, er ofte dollar sterke ettertraktet enn ellers. Jeg føler meg derfor ikke trygg på at dollaren skal svekkes for oss. Heller motsatt. Kan det være at den norske kronen har vært kunstig sterk i det siste? *) Jeg aner ikke hva pengeenheten i Etiopia heter. Men hvorfor ikke rubler? 😅 Endret 12. april av qualbeen 1 Lenke til kommentar
BlackBabyJesus Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april 13 hours ago, ltdata said: Kanskje jeg har misforstått. Men jeg hører hele tiden om folk som sier at dollaren kommer til å svekke seg. Er det da mot alle andre valutaer de mener? Jeg tenker bare at hvis dollaren skulle svekke seg så bør jeg ikke eie så mange aksjer notert i USD? Eller har jeg misforstått? Jeg vet ikke om dollaren vil svekkes, men selv om den gjør det, så betyr ikke det nødvendigvis at kronen styrkes vs USD... den norske kronen er vel heller ikke på vei mot nye høyder, kanskje tvertom? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april 10.90 for USD per nå, med olja på 89 USD. Dersom oljen svekker seg til 30-40 dollar fatet er det ikke utenkelig med dollarkurs på 15. Da kan ting virkelig bli dyrt for nordmenn. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april BlackBabyJesus skrev (44 minutter siden): Jeg vet ikke om dollaren vil svekkes, men selv om den gjør det, så betyr ikke det nødvendigvis at kronen styrkes vs USD... den norske kronen er vel heller ikke på vei mot nye høyder, kanskje tvertom? Så for min del handler alt om forholdet mellom USD og NOK. Selv om jeg tror dollaren vil svekke seg, men hvis keg tror NOK vil svekke seg mer så vil det fortsatt være lurt å være eksponert mot mye dollar? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april (endret) Bah, svarte på en gammel post. Endret 13. april av guttorm Lenke til kommentar
BlackBabyJesus Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april On 13.4.2024 at 11:35 AM, ltdata said: Så for min del handler alt om forholdet mellom USD og NOK. Selv om jeg tror dollaren vil svekke seg, men hvis keg tror NOK vil svekke seg mer så vil det fortsatt være lurt å være eksponert mot mye dollar? Det gir mening. Det er jo kursen det handler om. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. mai Del Skrevet 29. mai En Anders Indset var gjest i FA TV i dag. Har ikke visst om han før, men det var meget interessant å høre hans vyer om økonomi og utvikling. Anbefales. https://tv.finansavisen.no/m/k9ahiFIH/kan-tyskland-bli-som-rros?r=TPqO7NJI Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Hvis man som nordmann ønsker å være eksponert mot "fysisk" metaller slik som platinum, sølv, gull, palladium, Rhodium? Hvilken måte er best? Finnes det noen steder man kan kjøpe dette fysisk i Norge og lagre det hjemme? Bør man lagre det hjemme? Skal man betale skatt på innehavet? Er det eventuelt bedre å kjøpe dette gjennom etfer som holder dette fysisk for meg? Avgifter? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni ltdata skrev (1 time siden): Hvilken måte er best? Det er ikke mulig å svare på uten å vite hvorfor du ønsker å eksponere deg må råvarer. Ønsker du å sikre deg mot børsfall? Inflasjonssikring? I så fall kan du fint investere i ETF-er, men vit at disse holder ikke noe fysisk. Det er liksom hele greia med ETF-er at de ikke holder underliggende. Hvis du derimot vil sikre deg mot total samfunnskollaps så må du nok investere i noe du kan ha liggende fysisk hjemme. It goes without saying egentlig, men da bør du sikre deg på andre måter også. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Nimrad skrev (31 minutter siden): Det er ikke mulig å svare på uten å vite hvorfor du ønsker å eksponere deg må råvarer. Ønsker du å sikre deg mot børsfall? Inflasjonssikring? I så fall kan du fint investere i ETF-er, men vit at disse holder ikke noe fysisk. Det er liksom hele greia med ETF-er at de ikke holder underliggende. Hvis du derimot vil sikre deg mot total samfunnskollaps så må du nok investere i noe du kan ha liggende fysisk hjemme. It goes without saying egentlig, men da bør du sikre deg på andre måter også. Hva mener du med at hele greia med ETF-er er at de ikke holder noe underliggende? Det finnes flere ETF-er som holder fysisk gull i alle fall, for eksempel denne: https://www.morningstar.co.uk/uk/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P00019WWO Vet ikke med andre metaller. Men at det er et poeng med ETF-er at de ikke holder underliggende er uansett feil. Tvert imot gjør de normalt det. Mulig du tenker på ETN-er? Hjelper uansett lite ved samfunnskollaps, da får du nok ikke innløst noen andeler. Tror ikke du får det til hverdags heller, tipper du må være særskilt autorisert for det. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Herr Brun skrev (4 timer siden): Hva mener du med at hele greia med ETF-er er at de ikke holder noe underliggende? Det finnes flere ETF-er som holder fysisk gull i alle fall, for eksempel denne: https://www.morningstar.co.uk/uk/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P00019WWO Vet ikke med andre metaller. Men at det er et poeng med ETF-er at de ikke holder underliggende er uansett feil. Tvert imot gjør de normalt det. Mulig du tenker på ETN-er? Hjelper uansett lite ved samfunnskollaps, da får du nok ikke innløst noen andeler. Tror ikke du får det til hverdags heller, tipper du må være særskilt autorisert for det. Brun har rett. Det er flere etfer som oppbevarer underliggende metaller. F.eks sprott uranium lagrer uran fysisk i tønner i et varehus et eller annet sted i Usa tror jeg. Jeg regner med de også oppbevarer platinum og palladium i sitt PP etf. Grunnen til at jeg ønsker fysisk eksponering er at det er lavere risk enn f.eks en platinum miner i Sør afrika. Tar bort selskapsrisikoen. Og så er det også en inflasjonshedge. I tillegg ser jeg det på som en lav risk spekulasjon ved at jeg kjøper metaller som er billige i forhold til andre metaller, og selger metallet når det er dyrt for å re-allokere inn i billige metaller igjen. F.eks platinum er veldig billig i forhold til sølv nå. Senere spesielt ved høy inflasjon kan platinum gå ekstremt mye opp i forhold til gull og hvis platinum blir veldig dyrt i forhold til f.eks sølv igjen så trader jeg tilbake til sølv. Hørte om en fyr som visstnok hadde lagret metaller i hvelv i Sveits og Singapore. Feen var visst 0.5% og det er jo mindre enn avgiften på sprott sine etfer. Han snakket om at dette også var skattemessig gunstig da jeg forstod at innehavet ikke ble rapportert til myndighetene så man kunne trade mellom metaller uten å betale skatt. Mulig jeg misforstått, og jeg tenker meg at dette ikke er lov i Norge? Hvis jeg går på en mynthandler i Norge og kjøper gullmynter. Blir salget direkte rapportert inn til myndighetene fra sjappa? Eller er jeg selv pliktig til å innrapportere verdien av gullmyntene? Hva hvis jeg kjøper 10 rolex klokker til 1 million kroner. Er det også regnet som formue som må rapporteres inn? Jeg bare lurer. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Herr Brun skrev (15 timer siden): Mulig du tenker på ETN-er? Det er mulig jeg blander med ETN ja. Jeg har hvertfall surret med begrepene. ltdata skrev (10 timer siden): I tillegg ser jeg det på som en lav risk spekulasjon ved at jeg kjøper metaller som er billige i forhold til andre metaller, og selger metallet når det er dyrt for å re-allokere inn i billige metaller igjen. Ja, kjøpe billig og selge dyrt. Suksessoppskrift det. ltdata skrev (10 timer siden): Han snakket om at dette også var skattemessig gunstig da jeg forstod at innehavet ikke ble rapportert til myndighetene så man kunne trade mellom metaller uten å betale skatt. Mulig jeg misforstått, og jeg tenker meg at dette ikke er lov i Norge? Litt vel spesifikk sak for meg, men det at noe ikke blir rapportert til myndighetene automatisk har liten relevans. Man er selv ansvarlig for å rapportere inn. ltdata skrev (10 timer siden): Hva hvis jeg kjøper 10 rolex klokker til 1 million kroner. Er det også regnet som formue som må rapporteres inn? Ja, det vil jeg tro. Du skal rapportere det inn som «spesielle verdifulle gjenstander». Du får en god rabatt da på hvertfall 60%. 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Nimrad skrev (5 timer siden): spesielle verdifulle gjenstander Vet du hvilken sum gjenstanden må overgå før man er pliktig til å rapportere? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni 36 minutes ago, ltdata said: Vet du hvilken sum gjenstanden må overgå før man er pliktig til å rapportere? Lenke til kommentar
lals Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli Jeg ble lurt til å kjøpe noen aksjer i en selskap som ikke er på børs for noen år siden. Det ble sagt at de skulle bli børsnotert, men det skjedde aldri. Noen som vet hvordan jeg kan selge de? etter det jeg har lest på nettet så må jeg finne en kjøper, men hvordan gjør man det? finnes det et forum eller lignende for slikt? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli lals skrev (På 18.7.2024 den 5:35 PM): Jeg ble lurt til å kjøpe noen aksjer i en selskap som ikke er på børs for noen år siden. Det ble sagt at de skulle bli børsnotert, men det skjedde aldri. Noen som vet hvordan jeg kan selge de? etter det jeg har lest på nettet så må jeg finne en kjøper, men hvordan gjør man det? finnes det et forum eller lignende for slikt? Hei, du eier altså noen ordinære aksjer i et norsk AS? Isåfall må du eventuelt sjekke om det er begrensninger på videresalg i kontrakt eller i vedtektene til AS'et. En kjøper kan du finne på samme måte som om du skulle selge en boligtomt. Enten via megler, avertere på finn.no selv, eller selge til noen du kjenner. Jeg ser for meg at det enkleste er å bruke en megler, men avhengig av verdien på aksjene så kan det bli for dyrt. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Hørte på Sissener og om Goldman Sachs Power up Europe. En av aksjene nevnt var iberdrola. Mest interessant skulle være utstyrsleverandørene. Hvilke enkeltaksjer kan det være snakk om der. Og ang. oppgradering av det Europeiske kloakksystemet, hvilke aksjer er det der? Kan se den delen av samtalen her fra ca 22.30 min: https://tv.finansavisen.no/m/0A9SGilk/brskrasj-sissener-og-kronenedturen-fortsetter?r=jFPQait6 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Har lyst til å kjøpe aksjer i et par trygge selskaper en gang i mnd. Si f.eks. 1000 kr i hvert av selskapene i starten (altså 2000 til sammen). Kurtasjen varierer jo noe fra plattform til plattform, men kurtasjen vil uansett bli relativt høy i forhold til hva jeg kjøper for. Er det noen her som gjør det på denne måten, eller lønner det seg å spare opp og f.eks. kjøpe en gang hver tredje mnd for å holde kurtasjekostnaden nede? Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august (endret) Juggel skrev (På 26.8.2024 den 8:18 PM): Har lyst til å kjøpe aksjer i et par trygge selskaper en gang i mnd. Si f.eks. 1000 kr i hvert av selskapene i starten (altså 2000 til sammen). Kurtasjen varierer jo noe fra plattform til plattform, men kurtasjen vil uansett bli relativt høy i forhold til hva jeg kjøper for. Er det noen her som gjør det på denne måten, eller lønner det seg å spare opp og f.eks. kjøpe en gang hver tredje mnd for å holde kurtasjekostnaden nede? Vanskelig å si. På den ene siden så er det strengt tatt lønnsomt å komme seg inn i markedet så tidlig som mulig. På den andre siden så vil, som du sier, kurtasjen bli betydelig ved så små beløp som du antyder her. Jeg reinvesterer p.t. alt av utbytte, men en del aksjeposter er så små at utbyttet kan ligge fra et par hundre til et par tusen kroner. I disse tilfellene venter jeg med å reinvesterer til jeg har 5000,- på ASK-kontoen og kjøper ikke mer en enkelt aksjetype for dette beløpet. Endret 31. august av Johan Kontant 1 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Frontline ned over 6% etter at seb negraderer fra kjøp til salg og setter kursmål fra 325 til 200. Skal si det var voldsomt til pessimisme. Værre er det når store deler av aksjonærene blindt følger analytikerne sine anbefalinger så blir det nesten en selvoppfyllende profeti. Selv holder jeg mine andeler enn så lenge. Ja, toppen er nok nådd i tank. Men det får være grenser til resultatfall på 6mnd intervall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå