Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Nimrad skrev (2 minutter siden): Markedet har visst lenge at konkurrenter kan kopiere. Poenget er hvor hinsides ekstremt det har blitt med tesla som selskap. Det prises fortsatt som om de skal danke ut annenhver bilprodusent der ute. Joda, Tesla gjør det veldig bra, men jeg tror mange ikke forstår hvor bra de må gjøre det for å forsvare selv dagens prising. Dette er vell typisk for teknologiselskap, som tesla er. Mindre typisk i bilbransjen. Tesla hanker jo feks inn milliarder på FSD om dagen. Penger de har hatt liggende å vente på å bli tatt ut. Finnes det noe tilsvarende i bilbransjen ellers? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Dette er vell typisk for teknologiselskap, som tesla er. Mindre typisk i bilbransjen. Tesla hanker jo feks inn milliarder på FSD om dagen. Penger de har hatt liggende å vente på å bli tatt ut. Finnes det noe tilsvarende i bilbransjen ellers? Nei, Tesla er ekstraordinær for tech-selskap også til å være priset enormt høyt. Disse “milliardene” er peanøtter. Ja, bilbransjen ellers tjener myyyyyyye mer penger på tilleggstjenester enn Tesla gjør. Man better på at Tesla må mangedoble inntektene sine på dette i klassen ganget med 3-sifret beløp. Og dette må de enten ta fra de andre produsentene eller skape nye inntekter i hele bransjen. Uten nye inntekter må hele bransjen dobles i omsetning, og alt ekstra gå til Tesla, for å forsvare prisingen. Eller så går de andre konkurs og Tesla tar over. Det er forskjell på å være positiv til Tesla versus å tro at de nesten er verdt mer enn resten av bilbransjen til sammen. 1 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Nimrad skrev (19 minutter siden): Markedet har visst lenge at konkurrenter kan kopiere. Poenget er hvor hinsides ekstremt det har blitt med tesla som selskap. Det prises fortsatt som om de skal danke ut annenhver bilprodusent der ute. Joda, Tesla gjør det veldig bra, men jeg tror mange ikke forstår hvor bra de må gjøre det for å forsvare selv dagens prising. Jepp, det er nok en temmelig overpriset aksje. Jeg tror Sissner sit veddemål/shorting av Tesla vil slå til (om ikke det har allerede). Hvor mye markedet vil korrigere aksjen gjennstår å se, men jeg tror ikke vi har sett slutten på dette. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Nimrad skrev (4 minutter siden): Nei, Tesla er ekstraordinær for tech-selskap også til å være priset enormt høyt. Disse “milliardene” er peanøtter. Ja, bilbransjen ellers tjener myyyyyyye mer penger på tilleggstjenester enn Tesla gjør. Man better på at Tesla må mangedoble inntektene sine på dette i klassen ganget med 3-sifret beløp. Og dette må de enten ta fra de andre produsentene eller skape nye inntekter i hele bransjen. Uten nye inntekter må hele bransjen dobles i omsetning, og alt ekstra gå til Tesla, for å forsvare prisingen. Eller så går de andre konkurs og Tesla tar over. Det er forskjell på å være positiv til Tesla versus å tro at de nesten er verdt mer enn resten av bilbransjen til sammen. Det er vell ingen som tilbyr tilsvarende inntektskilder som FSD og tesla. Jeg kjenner iallefall ikke til noen. Nå som det lanseres hiver nok flere seg på abonnement også, som drar inn recurring penger osv. Til dagens prising er det vell langt i fra resten av bilbransjen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 FrihetensRegn skrev (4 minutter siden): Jepp, det er nok en temmelig overpriset aksje. Jeg tror Sissner sit veddemål/shorting av Tesla vil slå til (om ikke det har allerede). Hvor mye markedet vil korrigere aksjen gjennstår å se, men jeg tror ikke vi har sett slutten på dette. Sissner har vell trukket seg ut av shorten sin for lengst, ellers hadde han vært personlig konkurs. Han tapte vell ett lass av penger også. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 FrihetensRegn skrev (3 timer siden): Hva i all verden er det som skjer med TSLA? Aksjen har fått skikkelig juling det siste året, til tross økte salgsresultater på 40% i 2022. Men til tross for et dramatisk fall, er selskapet fortsatt høyt verdsatt med en markedsverdi på 340 mrd. dollar, og man kan jo spørre seg om det fortsatt er en overpriset aksje. Flere av de andre bilselskapene har begynt med elbiler og det går rykte om at Apple skal lansere en elbil. Da forsvinner litt av ekslusiviteten til Tesla. Er det rett at Tesla er mer verdt en feks BMW? Burde si seg selv at denne skal et stykke til ned. De hopper fra vekst hype til vanlig "vedlikehold" av markedsandeler. FSD flausen som Elon Musk selv sier er alt for aksjen har dratt i hype-strikken for lenge. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (17 minutter siden): Det er vell ingen som tilbyr tilsvarende inntektskilder som FSD og tesla. Jeg kjenner iallefall ikke til noen. Nå som det lanseres hiver nok flere seg på abonnement også, som drar inn recurring penger osv. Vet ikke hvor lurt det er å ta seg betalt for løgner. Det har en tendens til å smelle tilbake før eller siden. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 oophus skrev (3 minutter siden): Vet ikke hvor lurt det er å ta seg betalt for løgner. Det har en tendens til å smelle tilbake før eller siden. Har det slått tilbake etter at de startet å ta ut pengene? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 oophus skrev (10 minutter siden): Er det rett at Tesla er mer verdt en feks BMW? Burde si seg selv at denne skal et stykke til ned. De hopper fra vekst hype til vanlig "vedlikehold" av markedsandeler. FSD flausen som Elon Musk selv sier er alt for aksjen har dratt i hype-strikken for lenge. Ja, BMW sine salgstall går nedover. Tesla, opp. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Har det slått tilbake etter at de startet å ta ut pengene? Når de sier de skal fjerne "steering wheel nagging" for et ADAS, så får de nok enda flere på nakken. De bryter også loven i CA nå. Så med fall i aksjeprisen, så trigger nok det også de pågående etterforskningen til å gires opp. $30,000 bilen som ville gi deg tilsvarende i året som en robotaxi, høres ut som et massesøksmål når folk har solgt seg ut av aksjen I tillegg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 oophus skrev (2 minutter siden): Når de sier de skal fjerne "steering wheel nagging" for et ADAS, så får de nok enda flere på nakken. De bryter også loven i CA nå. Så med fall i aksjeprisen, så trigger nok det også de pågående etterforskningen til å gires opp. $30,000 bilen som ville gi deg tilsvarende i året som en robotaxi, høres ut som et massesøksmål når folk har solgt seg ut av aksjen I tillegg. Disse etterforskningene har en hørt om i årevis nå. Har det skjedd noe som helst? Ja det er mye spådomer, men lite som faktisk skjer.. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (6 minutter siden): Ja, BMW sine salgstall går nedover. Tesla, opp. Tesla er ikke priset etter salgstall? Om de var det, så skulle de ha vært priset under BMW akkurat nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 oophus skrev (Akkurat nå): Tesla er ikke priset etter salgstall? Om de var det, så skulle de ha vært priset under BMW akkurat nå. Nei de er priset etter feks vekst. Noe bmw mangler Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Disse etterforskningene har en hørt om i årevis nå. Har det skjedd noe som helst? Ja det er mye spådomer, men lite som faktisk skjer.. Tenker du at det ikke vil skje noen ting som helst med dem, nå mens Elon Musk helt åpenlyst løper over regler og retningslinjer? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Nei de er priset etter feks vekst. Noe bmw mangler Så hva skjer når et slikt firma går fra vekst hype til å måtte vedlikeholde seg selv der de er? 80,000 biler som ikke er solgt inn til 2023 høres veldig ut som at vekst-hypen fases ut. Da er det ikke produksjon etter salg lengre, og de fungerer som et helt "normalt" firma i segmentet. Fortjeneste må ned i store monn for å nå ei situasjon der de skal kjempe om markedsandeler. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Sissener: 40 mill i 2022 Det er bare én ting Sissener nå angrer på når han ser tilbake på investeringene i Tesla det siste året. Han skulle vært mye tøffere. - Hvor mye har du tjent på shorten i år? - I år har vi tjent 40 millioner kroner, inkludert urealisert, forteller Sissener, men det tallet mangler sist ukes Tesla-ras. - Hvor mye penger er det for selskapet ditt? - Ikke så mye. Jeg skulle gjerne ønske at vi hadde shortet mye mer. Ser ut som om dette er rette tiden å shorte Tesla. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Salvesen. skrev (22 minutter siden): Det er vell ingen som tilbyr tilsvarende inntektskilder som FSD og tesla. Jeg kjenner iallefall ikke til noen. Nå som det lanseres hiver nok flere seg på abonnement også, som drar inn recurring penger osv. Nei, det stemmer, men hvor mye penger skal til for å få en konkurrerende løsning som FSD? 100 milliarder? Eller 200 milliarder? Tesla prises så høyt at du kunne bygd ut 2-3 Johan Sverdrup oljefelt for mellomlegget vs å kjøpe opp BMW i stedet for. Tesla må ikke bare bli verdens største bilprodusent, de må selge like mye som 2.-10. plass til sammen for å rettferdiggjøre prisen når de var på topp. Nå er det vel bare halvparten, så de skal fortsatt bli verdens største, men trenger vel «kun» å selge like mye som 2.-4. plass til sammen. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Tesla har vel aldri vært et selskap som er verdsatt i aksjemarkedet for salgstall, men heller markedets forventning til fremtidig inntjening på innovasjon. Når investorer etter hvert ikke får det de forventet av fortsatt innovasjon samtidig som avstanden til andre bilmerker på elbiler og selvkjøring minker, vil det bli en mindre ettertraktet aksje. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 FrihetensRegn skrev (2 minutter siden): Sissener: 40 mill i 2022 Det er bare én ting Sissener nå angrer på når han ser tilbake på investeringene i Tesla det siste året. Han skulle vært mye tøffere. - Hvor mye har du tjent på shorten i år? - I år har vi tjent 40 millioner kroner, inkludert urealisert, forteller Sissener, men det tallet mangler sist ukes Tesla-ras. - Hvor mye penger er det for selskapet ditt? - Ikke så mye. Jeg skulle gjerne ønske at vi hadde shortet mye mer. Ser ut som om dette er rette tiden å shorte Tesla. Trur nok Bull leiren angrer på angrepet mot TSLAQ nå, når markedssentimentet går denne veien. Det er kun 2,31% short i TSLA akkurat nå. Ganske lite mot inndekning der for å bremse fallet fra den siden. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) FrihetensRegn skrev (13 minutter siden): Tesla har vel aldri vært et selskap som er verdsatt i aksjemarkedet for salgstall, men heller markedets forventning til fremtidig inntjening på innovasjon. Når investorer etter hvert ikke får det de forventet av fortsatt innovasjon samtidig som avstanden til andre bilmerker på elbiler og selvkjøring minker, vil det bli en mindre ettertraktet aksje. Er nok det som foregår nå også. Flere og flere folk som innser at Tesla på ingen måte er noen leder i mange av de segmentene de har fått manipulert seg frem som en leder gjennom løgner og utsagn helt ute på kanten, som folk har trudd på. F.eks så er det nå lovlig for nivå 3 selvkjøringssystemer å kjøre i 130km/t på motorveiene hvor de tidligere var begrenset til under 60 km/t, noe som jo i majoritet betyr ved køkjøring. Dette er lovverk Tesla ikke kan delta i siden deres system begrenses til et nivå 2 system (vel, så lenge de følger lover og regler, noe de jo ikke gjør). https://unece.org/media/press/368227 De har i lang, lang, lang tid unnskyld manglende FSDs inntog som noe som blir begrenset av lover og regler. Noe som er sprøyt. Det er ingenting i veien for at de innfører FSD i Europa, men da må de avklare "design intent" for FSD og dens funksjonalitet. Dette må over i nivå 3-4. Noe teknologien derifra ikke er bra nok for. Ikke hadde dem taklet å bli sammenlignet med de som har "design intent" for nivå 3 og over i selvkjøring heller. Endret 3. januar 2023 av oophus 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå