ventura87 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Noen som vet hva formelen for et pi-filter bestående av spoler (L) og kondensatorer er ? © Jeg trodde formelen var = 1/(2*pi*(√L*C)) Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 En LC oscillator har den formelen som du beskriver: f=1/(2*pi*(√L*C)) Lenke til kommentar
toreae Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Formellen du har gitt gir F, resonansfrekvens for en spole og en kondensator. En over to pils. Det er flere formler. Prøver den jeg fant, som har noen begrensninger. Disse gir ingen "godhet". R1 er parallell med C1 R2 er parallell med C2 Gitt att R1 > R2 , N > √((R1/R2)-1) XC1=R1/N XC2=R2/√((R2/R1)(1+N^2)-1) XL=R1(N+(R2/XC2))/(N^2+1) Så kan du regne komponentene ut ifra C=1/(2*pi*F*XC), L=1/(2*pi*F*XL). Det skal finnes formler hvor R1 > R2, ikke trenger å være sandt, men at f.eks R1 = R2 og C1 = C2 Pifilteret kan forøvrig sees på som et CL-filter + et LC-filter. Eller søk selv med pi filter formula. Lenke til kommentar
ventura87 Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Takker for svar, utgangspunktet mitt for at jeg spurte var at jeg koblet opp et pi filter, regnet ut frekvensen men fikk ikke dette til å stemme i praksis. Ja jeg har søkt på google etter "pi filter formula" men fant ikke noe som stemte. Frekvensen som filteret begynte å dempe på i praksis var på ca 4KHz, med formelen fikk jeg ca 1,5KHz. Dataene er = 10mH og 560nFx2 (i parallell) = 1120nF Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 husk at komponentene du bruker har avvik fra den verdien de er oppgitt til. lasta du kobler på filteret vil også påvirke frekvensresponsen og det kan tenkes at du forandrer denne en del når du måler. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Skal kretsen virke må R2 være riktig og ohmsk (Lasten). Formlene jeg gav deg gir liten filtrering, når R1 er tilnærmet lik R2. Denne måten er mest for impedanstilpassning. Jeg har excel-ark for CL-filter + LC-filter, hvor R1 > R2 utgår, og erstattes med R1 > R imaginær < R2. Ønsker du dette, så bare gi lyd. Etter dine utregninger, gjetter jeg at R2 er ca 110 ohm. Du kan da prøve: C1=C2=1,0uF og L=11,66mH, eller C1=C2=1,7uF og L=10mH hvor R1=R2=110ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå