Gå til innhold

[LØST] Nytt lydkort -> WinXP booter ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et Sound Blaster X-FI XtremeMusic, og gledet meg vilt til å få testet det etter å ha sett alle de gode omtalene av kortet. Men skuffet måtte jeg konstatere at Windows XP ikke ville starte opp med lydkortet innsatt. Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?

Fra "Martin"s kommentar i produktguiden fikk jeg ideen om å oppgradere BIOS'en på hovedkortet for å se om dette hjalp, men når jeg kjører oppdateringsprogrammet får jeg bare disse beskjedene:

"The chipset is not supported"

"The flash part is not supported"

"Make sure the flash part is not protected"

Hovedkortet er et Gigabyte GA-7N400 Pro2 Rev 1.0. Jeg kom over et tips på hjemmesiden til Gigabyte:

"The flash tool always appears "flash part is not support" when upgrading BIOS in MS-DOS. What should I do ?

Please disable "BIOS Flash Protection" function in the BIOS or by Jumper. About the details, please refer to your motherboard manual."

Nå har det seg slik at jeg ikke kommer meg inn i BIOSen da jeg har et USB-keyboard som ikke virker i oppstarten. Ikke har jeg noe annet keyboard (PS2) jeg kan bruke heller. Og når det gjelder jumpere så er jeg helt blank.. :(

Til å begynne med lastet jeg ned feil BIOS-program (det finnes to versjoner av mitt hovedkort REV 1.0 og REV 2.0), og når jeg kjørte dette fikk jeg ingen av de feilmeldingene nevnt ovenfor. Lurer på om det går an å bruke dette programmet for å laste inn filen til mitt hovedkort..? Tør ikke å prøve før noen andre også tror dette kan funke. Har ikke lyst til å ødelegge noe.. :no:

Setter stoooooor pris på om noen kan gi meg noen tips/råd!

Endret av Oyvinn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått det til! :w00t:

Det viste seg at en BIOS oppgradering var det som trengtes for meg også. For mitt hovedkort gikk det enkelt ved å laste ned ny BIOS-versjon og så kjøre programmet @BIOS som kan lastes ned fra Gigabyte sine hjemmesider.

Gleder meg til å få testet ut kortet litt. Har såvidt fått skvist litt lyd ut av høyttalerene nå, og det høres bra ut så langt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...